Zelfbouw HTPC/Server/NAS (n.a.v. BBG)

Pagina: 1
Acties:

• tremon
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-03 22:22
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na het lezen van de BBG (het onderdeel zelfbouw HTPC) begon ik nog meer met het idee te spelen van een zelfbouw HTPC/Server/NAS. Ik zou dus graag een HTPC bouwen die ik ook gebruik als thuisserver (downloadserver, fileserver want ik heb geen NAS, etc). Ik heb hier nog enkele vragen rond.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 400€ dacht ik.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, al wil ik randapparatuur zoals afstandsbediening, kabels,... niet meenemen in de prijs. Het gaat mij voorlopig enkel om het systeem zelf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb onderstaand lijstje gemaakt. Zoals je zal merken, erg op de BBG gebaseerd.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-7300 Boxed€ 39,90€ 39,90
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 54,99€ 54,99
1WD Green WD20EZRX€ 72,50€ 72,50
1Silverstone Milo ML04€ 67,-€ 67,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,95€ 23,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 34,15€ 34,15
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,64€ 31,64
1Crucial MX100 128GB€ 61,01€ 61,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 385,14

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben wel gecharmeerd door de prestaties (vooral de grafische) van de AMD apu's voor de prijs die je ervoor betaalt. Al lees je vaak dat Intel de betere keuze is i.v.m. energieverbruik en dergelijke, wat ook zeker niet onbelangrijk is in een systeem dat 24/7 aan staat. Ik ben dus erg benieuwd naar wat jullie daarover te zeggen hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • een stil systeem -> aangezien het in de woonkamer komt
  • een zuinig systeem -> aangezien het 24/7 zal draaien
Ga je overklokken?
Nee, lijkt me bij dit soort systeem ook niet erg van toepassing

Nu komen dus de vragen die ik bij dit systeem heb:
- De eerste heb ik al gesteld bij merkvoorkeuren: AMD vs Intel aangezien energieverbruik wel belangrijk is in een systeem dat 24/7 aanstaat.
- Is de WD Green een goede keuze? Ik las bij de reviews van de Seagates namelijk dat deze nog wel een kabaal kunnen maken, en ik wil een stil systeem.
- Stel dat ik op termijn nog een extra HDD wil plaatsen om in RAID te zetten zodat ik mijn data nooit kwijt raak, trekt de voeding dit dan nog steeds? Zijn er nog zaken waar ik dan rekening mee moet houden?
- Hebben jullie misschien alternatieven voor de behuizing? Een optische drive zou ik bijvoorbeeld niet direct nodig hebben. Ik vind niet zo veel alternatieven in de pricewatch zonder optische drive en die niet al te groot zijn in een µATX-systeem.

Alvast bedankt voor jullie suggesties! _/-\o_

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-01 10:39

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

1. In de Intel vs AMD hangt het van de situatie af, de ene keer is het beter om voor de een te kiezen en visa versa. In dit geval zou ik voor Intel gaan. (Ja Intel is inderdaad zuiniger) - pricewatch: Intel Pentium G3258 Boxed
2. Naar mijn weten zijn de green's nog steeds het zuinigst en het minst aanwezig qua geluid.
3. Zou jij even een rekensommetje van het verbruik van je hardware moeten maken, maar zoals het er nu uitziet moet dat geen probleem zijn.
4. uATX ondersteund geen optische drive, dus zou je het via USB moeten doen. En een mooie Lian-Li dik ik nu al een paar jaar thuis hebt staan en een plezier voor het oog is - pricewatch: Lian Li PC-Q03B
5. Als je dan toch voor een stille pc gaat, waarom geen passief gekoelde CPU? pricewatch: Silverstone SST-HE02
6. Ditch de SSD of neem er dan 1 van 30GB voor je OS. Je gaat hem toch minimaal gebruiken imo.

Hoop dat je weer wat ideeën hebt opgedaan en veel plezier en succes met je build!

• tremon
Hey Uzuhl, bedankt voor je snelle reactie! _/-\o_

Ik heb je opmerkingen in overweging genomen, nog wat rondgezocht op het internet en tot volgende build gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 54,-€ 54,-
1Gigabyte GA-H97M-D3H€ 76,95€ 76,95
1WD Green WD20EZRX€ 72,50€ 72,50
1Silverstone Milo ML04€ 66,95€ 66,95
1Noctua NH-L9i€ 33,95€ 33,95
1Noctua NF-R8-1800, 80mm€ 11,87€ 11,87
1Crucial Ballistix Sport BLS4G3D1609DS1S00CEU€ 36,59€ 36,59
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial MX100 128GB€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 444,76

Ziet er ook erg leuk uit! Het kan zijn dat ik de SSD inderdaad laat vallen om toch aan de richtprijs te komen, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-03 16:39

Tjark

DON'T PANIC

Let wel, als je wel de SSD neemt, kun je die ook gebruiken voor evt downloads terwijl de HD dan in slaap blijft. Plus dat ook een (server) OS regelmatig ge-update wordt, wat wel lekker snel is op een SSD. En je kunt je HD puur inzetten voor storage.

Nieuwsgierig: wat doe je met backups?

*insert signature here

• tremon
Interessante opmerking Tjark, bedankt!

Niet zeker of je dit met je vraag bedoelt, maar ik was van plan om later eventueel een extra WD Green in RAID bij te zetten om alle data te backuppen.

Verwijderd

Je kan ook kant-en-klaare NAS's kopen, Just Sayin'.

Verder mooie & strakke build, ik had zelf gegaan voor intel xeon, maar smaken verschillen,

Succes !

• NLBUURMAN
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2014 @ 17:17:
Je kan ook kant-en-klaare NAS's kopen, Just Sayin'.

Verder mooie & strakke build, ik had zelf gegaan voor intel xeon, maar smaken verschillen,

Succes !
want een xeon is ook nodig voor een thuisserver :F
over 't algemeen zijn de MSI-bordjes als zuinigste uit de testen

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Pagina: 1