Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

vector-compliant modems

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
OK - hier is de situatie; deze keer in het Nederlands! (Maar niet de schuld me als dingen niet duidelijk zijn :)

Belgacom heeft vectoring ingevoerd, wat betekent dat alleen vector-compliant of vector-friendly modems zal werken tegen acceptabele snelheden. Alle anderen worden op een fallback-profiel (7500/512 Kbps). Mijn modem (Zyxel P-870H) is niet vector-friendly.

Nu, Belgacom zegt dat alleen die modems / routers op hun "white list" zal worden aanvaard. Deze zijn: Bbox2, Sagem3464, Obox3 / Bbox3, FritzBox7360, FritzBox7490; maar geen van deze zijn voor mij aanvaardbaar. Ik ben daarom op zoek naar alternatieven. Eventuele suggesties?

Opmerking: om een of andere reden mijn eerste onderwerp werd gesloten dus nog een keer proberen!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:32
Wat is er mis met een Fritzbox 7490?

Maar eventuele alternatieven zijn er weinig. Als je ZyXEL nu bevalt kan je proberen een 2812HNU-F1 op de kop te tikken. Met een recente firmware ondersteunt deze vectoring.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Kun je geen van die modems gewoon bridgen, zodat het ding enkel als modem functioneert?

Ik neem aan dat je problemen hebt met de routingkwaliteiten van het standaardmodem, en niet zozeer met de modemfunctie ansich...

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor uw ideeën!

Ik had al gesproken met Zyxel in NL en hun Belgische distributeur. Zij verklaarde dat alleen de VMG1312 kon werken. Ik heb die geïnstalleerd - naar nu tevergeefs. De Belgacom profiling systeem gevonden me meteen en zette me terug op de fallback-profiel.

Zoals te overbruggen - ja het is mogelijk, maar niet geheel bevredigend (zie hier: http://en.wiki.edpnet.be/...ences_of_this_Decision.3F). Ook: bridging zal mijn probleem te verbeteren - te weten dat ik zeer weinig ruimte beschikbaar, zodat al een Fritzbox zal niet passen!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:32
Heb je dan wel de meest recente firmware daar in zitten?

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruikte de firmware ze aan mij had gegeven; versie 100AAJZ1C0.

Daarna heeft Zyxel erg stil geweest; niet meer antwoord op mijn mails ...

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:00
en anders draytek 2860 al of dan niet met voip

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Belgacom is ook wel erg "streng" met betrekking tot de toegestane apparatuur op hun netwerk. Zelfs de firmware-versie is belangrijk schijnbaar: FritzBox 7360/7490 Vectoring approved

Hierin wordt gesteld dat alléén FRITZ!OS 6.06 approved is en dat eventuele toekomstige updates níet aan Belgische klanten worden aangeboden, omdat die firmware-versies niet door Belgacom gecertificeerd zouden zijn, met alle gevolgen van "vectoring fallback profile" van dien.

Verwijderd

Topicstarter
@akatar
Bedankt voor deze info. Ik had niet gehoord over Draytek maar zal contact met hen meteen

@Osiris
Ja, in hun e-mails aan mij EDPnet claimt dat de Fritzbox7490 is gecertificeerd door Belgacom. Maar op hun FAQ pagina (http://en.wiki.edpnet.be/...ences_of_this_Decision.3F) zeggen ze alleen maar de 7360 is goedgekeurd. En zij zeggen niets over de firmware FRITZ!OS 6.06.

En hoe is het mogelijk dat een monopolist (Belgacom) kan beslissen welke modem gebruikt kan worden en welke niet? Op lteast moeten ze een betere selectie te geven ... Hoe is dat in Nederland?

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:00
in nederland (bij xs4all) ben je vrij in je modem gebruik. xs4all levert alleen fritzbox uit, ik gebruik een draytek.
kan wel zijn dat bij snelheid problemen men eerst je modem als schuldige aanwijst.

• Lunacy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-11 23:23
Gewoon een bbox3 nemen en je pppoe connectie op je router daarachter maken? Dan gebruik je bbox enkel als modem en heb je verder nergens last van. Je publiek ip komt gewoon op je eigen router. Doe ik al jaren en werkt super!

Verwijderd

Topicstarter
@akatar
Je heel veel geluk. In België - met betrekking tot vector-compliant modems - er praktisch geen enkele selectie. En als je niet een modem gebruiken op hun 'witte lijst' zetten ze op een zogenaamde fallback-profiel. Dat is wat er gebeurde toen ik testte de Zyxel VMG1312 ...

@Lunacy
Ja - ik weet over het overbruggen oplossing. Maar er zijn 2 problemen: ten eerste duurt het nog meer ruimte, dat ik hier niet hebben; en de tweede - tenzij je tweede modem is vector-compliant - zult u nooit de snelheden die worden aangeboden door vectoring

• Lunacy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-11 23:23
Duurt het nog meer ruimte? En je hebt geen 2de modem maar een router - welke uiteraard geen vectoring heeft..
Ik haal hier anders dan toch vlotjes 70Mb over mijn Belgacom lijn maar goed als je het blijkbaar toch beter weet ..

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:12

lordsnow

I know nothing

http://superuser.com/ques...hich-dsl-modem-i-am-using

"Theres a good change Huawei made the DSLAMS(Its them or Ericsson) so going with their gear isnt a bad bet. AFAIK the 658C only goes to ISPs though. You might find a Zyxel VMG8324-B that'd do it though. If you want more advanced features the Draytek Vigor 28XX's are the ones to go for, but they're expensive."

Verwijderd

Topicstarter
@Lunacy
Ik ben een "minimalist", dus ik wil niet mijn omgeving nog erger dan het al rommel.
De "kabel salad" maakt me zelfs nu gek :) En als een zet in een bridge met mijn huidige modem / router (Zyxel P-870H) Ik kon nooit meer dan de voormalige 30MB

@lordsnow
Again, I as well as the SysAdmin of my company have talked to Zyxel and their local distributor DeltaLink. They said that only the VMG1312 with the newest firmware would be feasible. So I bought one for test purposes.
Yet, it turned out that they lied to us, because the device did not work at all; the Belgacom profiling system (which seems to be automated) snooped it out almost immediately and put me back on a fallback profile. What I found out so far is this: the system simply checks the firmware of the device, and if it doesn't conform with the ones on their "whitelist", they throw you back to the low speed.
So maybe one way to "fool" them would be to rename the firmware file in the hope that the device uses the new name rather than the one built in. Low probability of success, I know; but maybe worth the try

@lordsnow (update)
just looked at your link at superuser; which doesn't give much hope for me; does it :|
However, my situation is somewhat different. Although my ISP is EDPnet, the owner of the last mile is Belgacom (still a monopoly on that front). So I can say with high probability that it's not EDPnet that forces the fallback, but Belgacom (see here: http://en.wiki.edpnet.be/...ences_of_this_Decision.3F). And although I agree that EDPnet can probably see all about my routers/modems and even beyond; it is not clear to me how much Belgacom gets of that info

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2014 13:23 ]

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-11 09:08

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Je kan ook altijd een Cisco 887va gebruiken met de juiste modem firmware kan je deze ook met vectoring gebruiken

Netwerk Engineer

Verwijderd

Topicstarter
@la poderoso

In de afgelopen week of zo, heb ik nogal wat modems of routers die zijn vector-compliant geïdentificeerd; en nu hebben we nog een paar (Draytek, Huawei, en misschien uw Cisco).

Echter, het probleem is meer complex - wat nodig is is een vector-compliant apparaat dat niet duidelijk is voor de Belgacom profileren systeem ... :)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:05
TS heeft het over een ADSL lijn van Belgacom. (Met EDPnet als provider)

Voor Belgacom lijnen geldt dat enkel whitelisted combinaties van device en firmware vector-compliant worden geacht.

Er zit voor de TS dus weinig anders op dan genieten van het fallback profiel of een whitelisted device aanschaffen.

Via de 'legale' weg zijn er simpelweg geen alternatieven. (En de andere weg, mocht die bestaan, bespreken we niet op GoT)

Verwijderd

Topicstarter
Laat me duidelijk: dit is niet een kwestie van legaal of illegaal; Belgacom heeft geen juridische autoriteit dan ook.

In feite is er genoeg reden om te vermoeden dat wat ze doen - willekeurig beperken van de selectie van modems - is geheel illegaal in termen van het houden van de competitie.
Pagina: 1