Macbook late 2009: Geheugen of HD vervangen ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skatebiker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-08 07:41
De witte Macbook van mijn vriendin wil ik upgraden om er wat snelheid in te zetten.
Er zit 2GB in en een 250GB HD waarvan maar 60GB is gebruikt, allemaal origineel (begin 2010 gekocht).
Zij gebruikt dat ding alleen voor websurfen en mailen.

Optie 1: 8 GB voor 78 euro.

Optie 2: 128GB EVO SSD voor 105 euro.

Wat zou de beste upgrade zijn als je moet kiezen ?
Of is een SSD me 2GB geheugen zoiets als een Porsche op een modderpad ?

Powered by Macbook Pro 2011 and Galaxy Note II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Tja moeilijk. Je laatste opmerking snijdt aardig hout. :+

Als ze hem echt alleen maar voor surfen en mail gebruikt zou ik voor de 8GB gaan. Niet iedere MB uit die periode accepteert 8GB, dus check dat even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn007
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 23:04
Wat ik zou doen is er een goedkopere SSD in zetten en goedkoper RAM. Dan kun je volgens mij voor rond de €130,- €140,- klaar zijn.

pricewatch: GeIL GS38GB1333C9DC
pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB
(niet gecontroleerd op compatibiliteit)

Ik heb onlangs bij iemand 2x2GB vervangen voor 2x4GB. Voor een klein bedrag wil hij vast de 2x2GB naar je toesturen. DM maar even als je interesse hebt dan zal ik het is vragen.

[ Voor 98% gewijzigd door martijn007 op 07-11-2014 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werk hier op een '06 2.0c2d MacBook met 2gb RAM en een 128gb SSD. Als ik jou was zou ik er een SSD in stoppen, dat is de beste upgrade die ik ooit heb gedaan! (OSX 10.7)

Vooral als ze alleen maar mailt/surft zou ik niet weten wat je met 8gb RAM wilt doen. De performance van een SSD is dan echt wel beter merkbaar met booten en opstarten van programma's.

(*Nathuran begint alvast met rennen om de 'maar mijn Chrome gebruikt hendig 4,5gb RAM met 68 tabs open' posts voor te blijven) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 11:55

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Mijn persoonlijke keuze zou zeker de SSD zijn, omdat je hiervan qua performance meer gaat merken dan de RAM. Je zou eventueel ook nog voor 4GB RAM kunnen kiezen en tezamen met de SSD mocht het budget het toelaten. Denk dat 8 GB wel redelijk overkill is voor haar gebruik namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
zou zelf ook voor de ssd gaan. Sneller benaderen van al je bestanden etc. Mocht over 1,5 jaar de macbook nog traag aanvoelen kun je alsnog het geheugen een boost geven. En dan moet je met surfen en wat typwerk nog zeker een aantal jaar door kunnen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:40
My $0.02: ga voor de SSD. Zoals koentjuh1987 hierboven terecht opmerkt, kan je later nog eens de RAM uitbreiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skatebiker
Bedankt voor jullie tips.

De SSD lijkt me idd als eerste upgrade beter.
De EVO 840 heb ik enge verhalen over gelezen dat die steeds trager wordt wat de PRO (die ik in de mijne al heb) niet heeft.
Toen ik die op de mijne installeerde was die idd niet een beetje maar VEEL sneller (er zat wel 8GB in).
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:58:
Vooral als ze alleen maar mailt/surft zou ik niet weten wat je met 8gb RAM wilt doen. De performance van een SSD is dan echt wel beter merkbaar met booten en opstarten van programma's.
Nou ja er draait Yosemite op (al is dat zelfs iets lichter dan Lion 10.7) en ze gebruikt Bluestacks voor Wordfeud en die Bluestacks vreet nogal merk ik.

Verder heb ik zelf nog de oude 4GB van mijn Macbook Pro liggen (1333MHz) maar haar macje heeft 1066MHz, dus ik vrees dat dat problemen geeft.

Powered by Macbook Pro 2011 and Galaxy Note II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn007
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 23:04
skatebiker schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:45:
Verder heb ik zelf nog de oude 4GB van mijn Macbook Pro liggen (1333MHz) maar haar macje heeft 1066MHz, dus ik vrees dat dat problemen geeft.
Volgens mij kan dat prima werken, het geheugen werkt dan gewoon op 1066MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-10 10:43
Je kan ook kijken naar wat 2de hands RAM reepjes. Dat geeft wat meer ruimte voor budget voor de SSD. 8gb is trouwens gewoon overdreven voor email en websurfen, met 4gb moet je prima kunnen werken. 2gb is ondertussen wel erg weinig geworden.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-10 11:47
Ik heb in mijn MacBook Pro mid 2009 van de week een SSD geplaatst en een clean install van yosemte gedaan. Ik kan je vertellen dat het het een goede investering geweest, alles gaat nu veel sneller (opstarten, programma's openen etc)! Ik was van plan mn laptop te vervangen maar deze kan nu nog zeker een jaar mee. Ik moet wel zeggen dat ik al wel 4 gb er in heb.

[ Voor 6% gewijzigd door riemert op 07-11-2014 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:58:
Welke programma's moeten er opgestart worden dan? Surfen en mail, that's it over iets ander wordt niet gesproken. Leuk dat booten met een SSD sneller is, maar de gemiddelde Mac boot nooit. 2GB voor een Yosemite installatie is gewoon véél te weinig. Daar ga je met een upgrade naar 8GB meer van merken dan een SSD. Behalve dat de verwoede paging pogingen nogal wat sneller gaan. Maar goed, beide is sowieso beter. Neem dan minder geheugen of een kleinere SSD. :)

Mijn MBP op Mavericks:
Mail: 100MB
Safari: 850MB

Heb je nog een gig voor Yosemite. Geen goed plan. Volgens mij heb ik hier nog 4GB mac geheugen liggen, je kan altijd even DMen.

[ Voor 8% gewijzigd door Oyster op 07-11-2014 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oyster schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 15:29:
[...]

Welke programma's moeten er opgestart worden dan? Surfen en mail, that's it over iets ander wordt niet gesproken. Leuk dat booten met een SSD sneller is, maar de gemiddelde Mac boot nooit. 2GB voor een Yosemite installatie is gewoon véél te weinig. Daar ga je met een upgrade naar 8GB meer van merken dan een SSD. Behalve dat de verwoede paging pogingen nogal wat sneller gaan. Maar goed, beide is sowieso beter. Neem dan minder geheugen of een kleinere SSD. :)

Mijn MBP op Mavericks:
Mail: 100MB
Safari: 850MB

Heb je nog een gig voor Yosemite. Geen goed plan. Volgens mij heb ik hier nog 4GB mac geheugen liggen, je kan altijd even DMen.
Ik kwam van een rotte 7 jaar oude 5400rpm schijf, waarbij zo ongeveer elke bewerking lang duurde. (dus ja; ook mail en safari openen & gebruiken) Daarnaast boot mijn MacBook behoorlijk vaak omdat ik geen stand-by meer gebruik. Bij normaal gebruik doet mijn accu het nog 1,5-2 uur. Ik heb geen behoefte dat stand-by daar vrolijk nog wat minuten vanaf snoept. Uit het oogpunt van een behoorlijke accu snap ik je redenatie maar in mijn geval is een boot tijd van +- 10 sec echt wel lekker hoor! :)

Wat Yosemite betreft zou ik het niet weten, ik draai Lion in ieder geval prima op 2gb.

Deel wel je mening dat beide altijd upgraden beter is, maar TS staat kennelijk voor een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skatebiker
Bedankt, jongens !

Ik heb de oude 4GB (2x2GB) rammetjes van mijn MBP, er nu ingezet en het werkt prima !

Dan ga ik alsnog een SSD kopen als ze het nog te traag vindt. Maar hij is nu al een stuk sneller en veel minder strandballen.