Hi,
Ik ondervind grote problemen bij het overzetten van een bestaande QoS configuratie van een HP Procurve switch naar een 6125XLG blade switch waar Comware7 op draait. Ik wil QoS toepassen op de 2 x 1 Gbit LACP link tussen twee van deze switches (die zich op twee fysiek gescheiden sites bevinden) omdat de overige interfaces allemaal op 10Gbit werken. De LACP trunk is dus een potentiele bottleneck.
Het gaat erom dat ik het verkeer uit de verschillende VLANs die over deze trunk moeten elk recht wil geven op hun eigen share zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Maar mochten de overige VLANs even "stil" zijn, dan mag één VLAN in principe wel de volledige capaciteit van de link opslokken.
Wat ik tot dusver heb uitgezocht is als volgt:
Classificeer het verkeer uit elk VLAN in een local-precendence group (0-7):
traffic classifier BLAH operator and
if-match any
traffic behavior BLAH
remark local-precendence 7
qos policy BLAH
classifier BLAH behavior BLAH
qos vlan-policy BLAH vlan 10 inbound
En gebruik de local-precedence groups om het verkeer in verschillende wfq queues met gegarandeerde minimum bandwidth te scheiden:
interface Ten-GigabitEthernet 1/1/8
qos wfq byte-count
qos wfq 7 group 1 byte-count 5
qos bandwidth queue 7 min 4000000
etc...
Als ik deze configuratie toepas en met het commando:
display qos queue-statistics interface outbound
de queue statistieken bekijk zie ik dat het verkeer inderdaad netjes in verschillende queues terecht komt. Maar tot mijn verbazing gebeurt dat *ook* als ik de QoS configuratie disable. Het zijn dan alleen minder verschillende queues. Het inkomende verkeer heeft verder geen 802.1p tag, dus ik vraag me af op basis waarvan de switch het verkeer in dat geval over de queues verdeelt.
Heeft iemand van jullie ervaring met QoS op Comware, en (belangrijker
) zit ik op de goede weg met deze configuratie?
Ik ondervind grote problemen bij het overzetten van een bestaande QoS configuratie van een HP Procurve switch naar een 6125XLG blade switch waar Comware7 op draait. Ik wil QoS toepassen op de 2 x 1 Gbit LACP link tussen twee van deze switches (die zich op twee fysiek gescheiden sites bevinden) omdat de overige interfaces allemaal op 10Gbit werken. De LACP trunk is dus een potentiele bottleneck.
Het gaat erom dat ik het verkeer uit de verschillende VLANs die over deze trunk moeten elk recht wil geven op hun eigen share zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Maar mochten de overige VLANs even "stil" zijn, dan mag één VLAN in principe wel de volledige capaciteit van de link opslokken.
Wat ik tot dusver heb uitgezocht is als volgt:
Classificeer het verkeer uit elk VLAN in een local-precendence group (0-7):
traffic classifier BLAH operator and
if-match any
traffic behavior BLAH
remark local-precendence 7
qos policy BLAH
classifier BLAH behavior BLAH
qos vlan-policy BLAH vlan 10 inbound
En gebruik de local-precedence groups om het verkeer in verschillende wfq queues met gegarandeerde minimum bandwidth te scheiden:
interface Ten-GigabitEthernet 1/1/8
qos wfq byte-count
qos wfq 7 group 1 byte-count 5
qos bandwidth queue 7 min 4000000
etc...
Als ik deze configuratie toepas en met het commando:
display qos queue-statistics interface outbound
de queue statistieken bekijk zie ik dat het verkeer inderdaad netjes in verschillende queues terecht komt. Maar tot mijn verbazing gebeurt dat *ook* als ik de QoS configuratie disable. Het zijn dan alleen minder verschillende queues. Het inkomende verkeer heeft verder geen 802.1p tag, dus ik vraag me af op basis waarvan de switch het verkeer in dat geval over de queues verdeelt.
Heeft iemand van jullie ervaring met QoS op Comware, en (belangrijker
[ Voor 3% gewijzigd door jeroen|IA op 07-11-2014 11:04 ]