Toon posts:

SSD raid controller advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
SSD Raid controller

Wat is je budget?
Max 300 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het liefst een PCIe 8x 3.0 kaart voor 4x SSD en eventueel cach geheugen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het gaat om een Asus P9X79 moederbord met 1 vrij X16 PCIe 3.0 slot

Nu weet ik niet of in dat 16X slot zo maar zo een controller ingaat .
Ik heb gegoogeld en vind werkelijk waar meer dan 100 controllers maar weet dus niet of ze wel passen .
Heeft iemand ervaring met dit soort kaarten en kan hij of zij mij adviseren ?
Ik neem aan dat er gewoon SSD schijven op kunnen zonder ze in raid te draaien ?
Het is namelijk niet de bedoeling dat ik raid ga gebruiken this gewoon dat mijn mobo sata 6 poorten te weinig heeft .

Heb deze gevonden op google de vraag is past die zo maar ?
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16816103231

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2014 08:06 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die RAIDcontroller kun je gebruiken. Het is een PCIecontroller, dus die kan in een PCIeslot.

De meeste controllers kunnen ook prima disks los aansturen zonder er een RAIDarray van te bouwen (of in het ergste geval bouw je een RAIDarray van 1 disk).

Wat heb je allemaal aan je SATApoorten hangen dat je er zoveel tekort komt? SSDs zou ik bij voorkeur aansluiten op de controller van je chipset.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 08:44:
Die RAIDcontroller kun je gebruiken. Het is een PCIecontroller, dus die kan in een PCIeslot.

De meeste controllers kunnen ook prima disks los aansturen zonder er een RAIDarray van te bouwen (of in het ergste geval bouw je een RAIDarray van 1 disk).

Wat heb je allemaal aan je SATApoorten hangen dat je er zoveel tekort komt? SSDs zou ik bij voorkeur aansluiten op de controller van je chipset.
Heel erg bedankt voor je reactie :)

Ja ik heb 4 SSD schijven sata 6 en ook een 3 TB HDD ook sata 6 maar ik heb 2 sata 6 poorten en 4 sata 3 poorten op het mobo en ik wil er zeker nog een 3 TB HDD bij in de toekomst :)

Vandaar dat ik dacht aan een uitbreidings kaartje

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar met 4 SSDs en (straks) 2 HDDs heb je toch zat aan de 6 poorten die je chipset je biedt?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je wilt dus een los controller kaartje want je gaat geen raid draaien? Dan kun je beter zoeken naar iets goedkopers lijkt me. Cache heb je ook niet nodig, het liefst heb je een kaartje waarin je de SSD's gewoon in IT / passthrough modus hebt draaien.

Met sas controllers heb je wel dat je soms per ssd ietsje performance inlevert, omdat sata door sas getunneld wordt. Maar er zijn niet leip veel betaalbare 8 poorts sata600 kaarten, zoals:

pricewatch: Supermicro AOC-SAS2LP-MV8

Highpoint kaarten zijn volgens mij ook best ok:

pricewatch: Highpoint RocketRAID RR2680SGL
pricewatch: Highpoint Rocket 640L

Met ssd's in IT / passthrough modus heb je ook vaak kans dat TRIM gewoon werkt. Wel kun je issues krijgen met firmware updates. Ik heb samsung pro's aan een LSI 9300-8i hangen en TRIM werkt prima maar firmware moet via een intel poort..

(ik heb ook een p9x79 :) te weinig sata poorten.. )

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 07-11-2014 10:27 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Heb vandaag de kaart geleverd gekregen en nu zitten er tot mijn verbazing geen kabels bij en zonder die speciale kabels heb ik er niks aan :(
Winkel gebeld en die kunnen de kabels ook niet leveren lol Ja wat moet ik hier nu mee :(

RMA met spoed en geld terug en dan koop ik wel een kaartje die jullie hebben geadviseerd .

Gekocht bij Companic winkel
Word vervolgd

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat zijn toch gewoon SFF8087 kabels?
Die kun je gewoon krijgen voor een paar dollar: http://www.dx.com/p/plast...black-237300#.VGH1kh9Z3zI

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 12:40:
Dat zijn toch gewoon SFF8087 kabels?
Die kun je gewoon krijgen voor een paar dollar: http://www.dx.com/p/plast...black-237300#.VGH1kh9Z3zI
Hee ja dat zijn de kabels die ik nodige heb lol
Dat veranderd misschien de zaak.
Ik ga meteen kijken of ik die kan bestellen ik heb er 2 nodig .

Heel erg bedankt voor je TIP _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Is deze ook goed want die is namelijk wat langer dat komt mij beter uit in de Cosmos 2 kast die is erg groot :)

http://www.allekabels.nl/.../sata-naar-sas-kabel.html

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat is dezelfde kabel (je hebt een SFF8087 nodig, en dat is deze).

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 12:59:
Dat is dezelfde kabel (je hebt een SFF8087 nodig, en dat is deze).
Ok bedankt :) Ja der stond iets van Serial Attached SCSI-kabel bij dus dat was wat verwarrend :)

Mooi man dan gaat hij niet retour en koop ik 2 van die kabels die heb ik dan morgen :)

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:29
TERW_DAN schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 09:37:
Maar met 4 SSDs en (straks) 2 HDDs heb je toch zat aan de 6 poorten die je chipset je biedt?
Ja maar aangezien het 4 SSD's zijn wil hij die waarschijnlijk allemaal op sata III (of zoals MartinBora ze noemt sata 6) Zijn chipset heeft maar 2 van die sata III poorten.
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 08:50:
[...]

Ja ik heb 4 SSD schijven sata 6 en ook een 3 TB HDD ook sata 6 maar ik heb 2 sata 6 poorten en 4 sata 3 poorten op het mobo en ik wil er zeker nog een 3 TB HDD bij in de toekomst :)
Maar TS heeft de controller al, dus dit is verder niet van toepassing... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door frankyboy707 op 11-11-2014 16:29 ]

• maratropa
  • Niet online
Waarom heb je eigenlijk toch die adaptec gekocht? Lijkt me geen doordachte keuze?..

Controller is uit 2011 ofzo, en nog een intelligente ook, die gaat geheid de SSD's bottlenecken. Wat voor raid wil je draaien en wat wil je er op doen?

[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 11-11-2014 16:50 ]

specs

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

frankyboy707 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 16:28:
[...]

Ja maar aangezien het 4 SSD's zijn wil hij die waarschijnlijk allemaal op sata III (of zoals MartinBora ze noemt sata 6) Zijn chipset heeft maar 2 van die sata III poorten.
Tja, maar dan nog zal het waarschijnlijk sneller zijn dan die RAIDcontroller die hij nu heeft.

Tenzij hij natuurlijk specifieke dingen met RAID wilt gaan doen.

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 16:50:
Waarom heb je eigenlijk toch die adaptec gekocht? Lijkt me geen doordachte keuze?..

Controller is uit 2011 ofzo, en nog een intelligente ook, die gaat geheid de SSD's bottlenecken. Wat voor raid wil je draaien en wat wil je er op doen?
Wil geen raid er mee draaien ik heb al een Revodrive 350 met 480 GB als C schijf maar wat ik wel wil is extra sata 3 poorten voor de rest van mijn sata 3 HDDs Vind het zo zonde om ze op lagere sata poorten aan te sluiten dan dat de specificaties aangeven .

Waarom deze controller ? Ik vond het wel leuk dat hij 128mb cache heeft en het merk stond vroeger al erg goed bekend ik heb ooit eens een scsi controller van gehad en dat werkte prima.

• maratropa
  • Niet online
Zo'n controller met cpu en cache voegt alleen maar extra latency toe, en vooral omdat hij al wat ouder is bottlenecked de processor vast de io. Bij thessdreview zetten ze hem tegen een lsi controller en daar zie je hoe hij de ssd's limiteert. Ik had het nooit gedaan, maar misschien valt het mee zo met de ssd's los.

Ik zou wel benieuwd zijn naar een asssd en crystaldisk benchmarkje om te kijken of de ssd's een beetje hun performance halen?

specs

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2014 @ 05:09:
[...]

Wil geen raid er mee draaien ik heb al een Revodrive 350 met 480 GB als C schijf maar wat ik wel wil is extra sata 3 poorten voor de rest van mijn sata 3 HDDs Vind het zo zonde om ze op lagere sata poorten aan te sluiten dan dat de specificaties aangeven .
Je weet dat het verschil tussen SATA 3Gbps en SATA 6Gbps met harde schijven echt totaal verwaarloosbaar is?
Ik denk dat je hooguit 0,1% performancewinst zal halen, simpelweg omdat het enige van een HDD dat baat heeft bij een snellere interface de drivecache zal zijn, en die is in verhouding tot je disk heel erg klein.

Als je geen RAID gaat doen, dan is zo'n controller vooral gewoon heel veel geld over de balk gooien, maar je gaat er niets voor terugkrijgen.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 12 november 2014 @ 07:04:
[...]

Je weet dat het verschil tussen SATA 3Gbps en SATA 6Gbps met harde schijven echt totaal verwaarloosbaar is?
Ik denk dat je hooguit 0,1% performancewinst zal halen, simpelweg omdat het enige van een HDD dat baat heeft bij een snellere interface de drivecache zal zijn, en die is in verhouding tot je disk heel erg klein.

Als je geen RAID gaat doen, dan is zo'n controller vooral gewoon heel veel geld over de balk gooien, maar je gaat er niets voor terugkrijgen.
Misschien doe ik die twee oude vertex 4 SSDs wel in raid zetten dat weet ik nog niet zeker :)
Geld over de balk hmmm tja Dat zei men hier ook al over mijn Revodrive 350 en dat vinden jullie vast ook van mijn IIyama 30 inch IPS monitor want IPS dat zie je niet je kan net zo goed een TN scherm nemen :)
En dan een toetsenbord met lcd van logitech + muis van logitech WAAROM geen TRUST muis en toetsenbord das veel goedkoper lol En je heb vast ook wel monitoren van TRUST OMG je hebt een GTX 780 TI ? Waarom een TI ? En waarom geen AMD kaartje das tog veel goedkoper en mischien wel sneller ook ?
NEEEEEEEEEE Je hebt een Intel core I7 4930 OMG waarom geen AMD en Die Core I7 zijn 6 cores worden hellemaal niet allemaal gebruikt :)
WHAAAAT je hebt een 180 mbit internet verbinding ? Maar je games doen het ook best op een 30 Mbit verbinding en voor je mail en I net surfen heb je ook al niet meer dan 30 Mbit nodig Allemaal geld over de balk !!!

Zal allemaal best het hoofdpunt is dat ik er blij mee ben 8)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2014 08:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oké de kaart zit er in en hij herkend alle schijven tijdens het booten laat hij ze ook zien .
De kaart is ook herkend door windows maar de schijven zijn niet in windows zichtbaar .
De kaart geeft ook aan tijdens het booten dat er geen Viscaal drives gevonden zijn en dat de bios niet word geladen .

Wat gaat er pressies mis ?
En wat kan ik daar aan doen ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je in de bios kijkt van de kaart, kun je daar wel drives vinden en een array aanmaken?

De bios van dit soort kaarten wordt in de regel niet geladen als er niets gedaan wordt met de aangesloten drives.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 12 november 2014 @ 16:15:
Als je in de bios kijkt van de kaart, kun je daar wel drives vinden en een array aanmaken?

De bios van dit soort kaarten wordt in de regel niet geladen als er niets gedaan wordt met de aangesloten drives.
Ja kan schijven selecteren voor een array in de bios .

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan is het een kwestie van een array aanmaken zodat je die disks kunt gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 12 november 2014 @ 16:25:
Dan is het een kwestie van een array aanmaken zodat je die disks kunt gebruiken.
Op elke disk afzonderlijk ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

jup, als je geen array wilt uit meerdere disk dan op iedere drive afzonderlijk (als je bios dat toestaat).

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-02 11:02

thof

FP ProMod
Ben ook nog wel benieuwd naar de keuze voor de Adaptec en niet voor een simpeler en goedkoper kaartje zoals de IBM M1015 / LSI 9211 / LSI 9240. maratropa zei het eigenlijk ook al, probeer voor IT mode (HBA) kaartjes te gaan. De hiervoor genoemde kaartjes kunnen naar IT mode (HBA) geflashed worden. Gaat mij toch een beetje jeuken als je een array aan moet gaan lopen maken voor een enkele schijf/ssd...

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Verwijderd

Topicstarter
Lukt me nog niet een array te maken this best ingewikkeld piel nog ff verder :(

• thof

thof

FP ProMod
Kijk ook eens bij de documentatie: http://www.adaptec.com/en.../raid/sas_raid/sas-6805e/

Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Verwijderd

Topicstarter
Ja daar was ik al geweest en heb het al gelezen .
Zij gaan der van uit dat ik raid wil en dat ik er van wil booten :(

Verwijderd

Topicstarter
Oké de controller ziet nu 4 array en de bios is loded succesvol . aan de kant van de controller is alles ok nu en ik heb zelfs 2 vertex SSD tjes in raid staan alles cool .

Windows ziet niks maar ik denk dat er ff een partitie aangemaakt moet worden nu ben zo terug :)

Verwijderd

Topicstarter
Partities gemaakt en alles is ok .

Zal ff benchmarken op die singel 840 pro

• thof

thof

FP ProMod
Je geeft aan dat je 2 SSD's in RAID hebt gezet, hou je wel rekening met het feit dat TRIM dan niet meer werkt? Ben benieuwd naar de cijfers, vooral naar acces times en de 4K.

Bewerk de vorige keer je bericht even i.p.v. 2 berichten na elkaar.

Verwijderd

Topicstarter
AS SSD

Singel 840 pro 476 lezen en 351 schrijven

2 Vertex 4 in raid 661 lezen en 86 schrijven

Seagate 3 TB schijf 164 lezen en 153 schrijven

Weet niet echt hoeveel waarde ik hier aan moet hechten

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de ondersteuning project geslaagd :)

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Voor dat geld koop je toch gewoon een nieuw moederbord met meer sata poorten, of ben ik nou gek??

• maratropa
  • Niet online
Laat voor de grap eens een screenshotje zien van assd van die 2 vertexen?

Ruil. Dat. Ding. Om. :)

Je klinkt als iemand die best wat geld over heeft voor performance, dan is dit juist de verkeerde kaart:

Het is een oudere raid controller, moderne ssd's worden door de beperkte cpu en cache vertraagd. Die writes van 2! Vertexen voorspellen weinig goeds.

En trim is er ook niet bij, zoals al gezegd..

Je wilde advies toch? Neem een "domme" kaart zodat het os de drives direct kan aanspreken, geen cache of andere zooi.

specs

Pagina: 1