Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Goedenacht beste Tweakers, Ik ga binnen nu en een maand een compleet nieuw systeem aanschaffen, Ik had al eerder een topic geopend over het eventueel voldoen van mijn huidige monitor en heb toch besloten om een upgrade uit te voeren gezien deze een lage refresh rate heeft en ik de inkijk hoek ook maar belabberd vind.

zie hieronder current scherm

pricewatch: Philips 226V3LSB25 Zwart

waar ben ik naar opzoek?

ik zoek een 22 inch scherm met een hogere refresh rate dan 60 en het liefst een ips(?) beeld en uiteraard zo min mogelijk input lag, Ik speel namelijk vooral fps games zoals cod, cs:go etc dus vandaar.

mijn budget ligt toch wel echt zo rond de 150/160

Ik heb mijn oog momenteel op 2 schermen laten vallen de pricewatch: Iiyama ProLite E2273HDS-B1 Zwart vanwege de lage response time (2ms) kan echter niet zien of dit een ips of een tn panel is?

en de pricewatch: Asus VS229HV Zwart vanwege het mooie design en het ips scherm.

pros/cons?

*edit* ik heb nog even wat andere topics bekeken en deze ziet er ook wel goed uit

pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart ik ben alleen bang dat ik 24 inch net iets te groot vergeleken met mijn 21.5 inch scherm ik zit er namelijk vrij dicht op, of is dat iets wat snel went? ugh.

ik sta uiteraard open voor andere suggesties als er een ander/beter scherm is voor deze prijs, shoot! <3

[ Voor 14% gewijzigd door Ambition88 op 07-11-2014 03:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Hoger dan 75 Hz gaat sowieso niet lukken voor dat geld. De 120+ Hz schermen beginnen pas bij zo'n €230-260 en de meeste zijn nog veel duurder, met Asus Republic Of Gamers Swift PG278Q Zwart als uiterste.

Ik vraag me dan af of het handig is om alleen te kijken naar schermen met een refresh rate van 75 Hz. Het verschil met 60 Hz is dan ook weer niet zo groot. Je kan beter kijken naar schermen met een lage input lag en een lage echte reactietijd (zie ook Kid Jansen in "Beeldscherm voor gamen ("best" buy guide?)"). Probleem is alleen dat er bijna geen schermen in dit segment worden getest. TFT Central en Prad testen voornamelijk upper-mainstream en high-end. Hardware.info is dan eigenlijk de enige waar je terecht kan.

In dit segment heb je sowieso niet echt schermen die gemaakt zijn voor een specifiek doeleinde. De meeste schermen in dit segment presteren op alle vlakken matig tot redelijk goed, maar blinken nergens in uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
  • Nu online
klopt maar die gameschermen met 120+ hz hebben weer slechte kleuren en en tn panel die ik nu ook al heb in combi met 60hz dan zou ik net zogoed deze kunnen houden?

snap dat monitoren van mijn budget over het algemeen op de meeste punten redelijk scoren maar geen beesten zijn, ik zoek ook niet naar het beste game scherm ter wereld maar er zal heus wel enigsinds verschil inzitten? anders maakt het niks uit welk scherm ik kies en dat lijkt me sterk.

je hebt geen advies welke asus/liyama scherm het beste uit de bus komt rollen of het meest geschikt is voor fps games of uberhaupt gamen in general? thanks for the input though maar bedoel ik word er niet echt wijzer op wat betreft mijn speurtoch naar een goed scherm

beter gezegd, wat zou jij mij dan aanraden? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ambition88 op 08-11-2014 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je huidige monitor is best een leuk instapmodelletje, weinig mis mee. Het is een leuk 22" schermpje maar wel duidelijk uit het budget segment. Geen hoogvlieger, geen laagvlieger.

Er zijn tegenwoordig zeer weinig 22" monitoren meer te vinden. Dit komt eigenlijk door het feit dat technologieën snel verbeteren en daardoor ook betaalbaarder worden. Resoluties stijgen de pan uit (Full HD, WQHD, 4K, zelfs 5K). Vooral het feit dat de TN paneel technologie redelijk is verzadigd heeft ervoor gezorgd dat IPS en A-MVA monitoren veel populairder en betaalbaarder zijn geworden. De kleurweergave is beter, de zwartwaarden echter en de kijkhoeken zijn verbeterd. Daarnaast zijn de twee grootste nadelen van IPS monitoren al aardig goed aangepakt 1. De hoge prijs en 2. De vaak hoge responstijd. Dit maken IPS en AMVA monitoren veel, veel aantrekkelijker om ook mee te gamen.

Wat is mijn mening?
- Een 24" monitor wen je erg snel aan, het lijkt eerst gigantisch maar binnen een paar dagen beschouw je jouw 22" monitor als 'mini' en 'hoe kon ik deze monitor ooit groot hebben gevonden'.

- Laat TN panelen links liggen. De kleurweergave is matig en dat merk en zie je ook zeer goed in games, niet alleen in Windows bij films of zaken als fotobewerking. IPS en AMVA zijn the way to go!

- De refreshrate is lang niet zo belangrijk als je verwacht of denkt. 120 Hz lijkt interessant, maar daarvoor zal je ook 120 FPS moeten halen. Als je scherm 120 keer per seconde het beeld ververst moet je uiteraard ook 120 frames per seconde halen, anders heeft het weinig tot geen nut. Het is ietsje rustiger aan je ogen, maar niet van dusdanige invloed. Het is vrij marginaal, sommige mensen zien niet eens het verschil tusse bijv. 75 of 120 Hz. Ik zou daar zelf ook moeite mee hebben.

- Is het upgraden het waard? Ik denk het wel. Ik denk dat een 24" Full HD monitor met IPS of AMVA paneel een leuke upgrade is. Je budget van rond de 150 á 160 euro is ook prima voor een mooi instapmodel.

Wat zou ik aanraden?
pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart

Met jouw budget zou ik deze monitor halen. 24", AMVA paneel (Goede kleurweergave, echtere zwartwaarden), 75 Hz en 4ms responstijd. Dit is gewoon wat mij betreft de ideale all-round monitor die ook zeer geschikt is voor games door de 75 Hz en 4 ms responstijd. De twee inch extra ten opzichte van een 22 inch monitor is minder dan je denkt, het scheelt ongeveer 5 centimeter in diameter. Hier raak je snel genoeg gewend aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
  • Nu online
goeie uitleg Stin00 ik moet eerlijk zeggen ik heb over dit scherm weinig te klagen alhoewel ik tot op de dag van vandaag nog steeds mijn oude koelkast van een crt monitor mis. :(

Ik denk dat je wel gelijk hebt wat betreft het wennen al zou het echt niet groter moeten dan 24 inch bang dat het juist onoverzichtelijker word omdat je meer oppervlak in de gaten moet houden maar perhaps zit dat gewoon tussen mijn oren.

wat betreft het scherm wat je mij aanraad, ziet er goed uit! :) ik vind persoonlijk wel dat die liyama monitoren qua design er vrij cheap uitzien ten opzichte van de asus monitoren, is er van dat merk nog 1 die de moeite waard is te overwegen of outclassed liyama asus in dat opzicht, bedoel ik vind looks belangrijk maarja als het verschil groot is dan toch maar voor een wat minder ''mooi'' uiterlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De iiyama monitoren zijn inderdaad zeer simpel en eenvoudig qua design. Je moet je natuurlijk wel realiseren dat je met een budget van 160 euro helaas niet álles kan hebben! Je moet je overigens niet doodstaren op de reactietijd van een monitor. Veelal kloppen de opgegeven waarden niet, 4ms zou zomaar eens 8 tot 10ms in de praktijk kunnen zijn. Daarnaast is het onderscheiden van 4 en 8ms vrij lastig voor het menselijk oog, de regel die ik aanhoud is dat tot 8ms acceptabel is, daarboven moet je niet zitten met FPS games. Het liefst zit je voor FPS games rond de 4, 5 of 6 ms reactietijd om hoge mate van ghosting te voorkomen.

De iiyama is slechts een suggestie natuurlijk, er zijn veel meer opties qua merk, design en specs:

pricewatch: Samsung S24D590PL Zwart
(Note: PLS is samsungs techniek of benaming voor IPS)
pricewatch: Asus MX239H Aluminium, Zilver, Zwart
pricewatch: Dell P2314H

Dit zijn zo een paar alternatieven die ook allemaal prima keuzes zijn, al zijn sommigen niet geheel binnen je budget. Wat ik je aanraad is het uitkiezen voor 3 monitoren die jou bevallen qua design, beeld en prijs. Zoek van deze 3 monitoren een aantal objectieve reviews op en kijk wat men zegt over de beeldkwaliteit en de mate van ghosting in FPS games. Erg leuk dat iiyama 4ms responstijd beweert te hebben, maar hoe is dit te zien de praitjk? Alleen door ervaringen te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ambition88 schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 00:49:
...maar er zal heus wel enigsinds verschil inzitten? anders maakt het niks uit welk scherm ik kies en dat lijkt me sterk.
Er zit ook zeker wel verschil in, maar die schermen worden nauwelijks gereviewd/getest. Je weet dus niet welke goed zijn en welke slechte zijn. Vrijwel de enige reviews die je van dat soort schermen ziet zijn subjectieve gebruikersreviews, waar helemaal geen metingen voor zijn gedaan, waarbij alles dus alleen op het oog is beoordeeld.
beter gezegd, wat zou jij mij dan aanraden?
Kijken of je een scherm eerst ergens kan bekijken voor je het koopt. En goed zoeken naar reviews.

Let overigens op met panelen anders dan TN, waarbij de reactietijden ≤5 ms zijn. In sommige gevallen wordt dat namelijk bereikt door het toepassen van een zeer agressieve overdrive, met erg veel overshoot tot gevolg. Je bent dan beter uit met een scherm met op papier iets hogere reactietijden.

Zie bijvoorbeeld het onderdeel Ghosting in m'n review van de AOC q2770Pqu. Met overdrive op strong heb je weliswaar minder ghosting (reactietijden zijn lager), maar je hebt veel meer overshoot, waardoor je uiteindelijk slechter uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:46
Ik heb zelf de Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart en vind het een erg fijn allround scherm. Mooie kleuren out of the box.Ik bemerk weinig problemen in shooters. Ligt meer aan m'n gebrek aan skill dan aan de reactietijd van de monitor :)

Door zijn mooie kleuren komen ook spellen als skyrim en ook elite dangerous er erg mooi op uit.

Ik kwam van een 20 inch schermpie en dacht eerst "huge" maar je went er zo aan. Werkt erg fijn.
In hoogte verstelbaar. Er zitten HDMI, VGA en DVI kabels bij. En door de matte glans komt ie helemaal niet goedkoop over.

Echte aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-08 23:08
Zorg voor dat je 16:10 hebt.

Ik heb hier 3x 30 inch IPS panelen, ieder een resolutie van 2560x1600.

Vooral de 16:10 ratio is veel beter dan 16:9.

Afbeeldingslocatie: http://flatpanelshd.com/pictures/dellu2711_large7.JPG

Links Dell 27 inch met 16:9 verhouding (2560x1440), rechts Dell 30 inch met 16:10 verhouding (2560x1600) exact dezelfde breedte. Scheelt VEEL scrollwerk. Je leest pagina's toch ook van boven naar beneden, ipv langszij?

Nou dan. 16:9 is niet geschikt voor computerwerk. Alleen voor films, maar daar besteeden wij niet onze meeste aandacht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Allemaal leuk en aardig, maar voor €160 is er dan maar één optie en dat is HP Compaq LA2405WG Zwart. Zou nogal stom zijn namelijk om voor minder dan 1920x1200 te gaan, want met 1680x1050 (eerste gangbare 16:10 resolutie daaronder) heb je juist minder ruimte in de hoogte dan met 1920x1080. Gewoon voor 16:9 gaan dus.
Scheelt nog best veel hoor. In aantal pixels is de breedte wel gelijk, maar de pixels zijn met 2560x1440 @ 27" toch wel merkbaar kleiner. Pixelpitch is daarbij namelijk 0,2331 mm en bij 2560x1600 @ 30" is het 0,2505 mm. De 30" is dus 7,46% breder, of 44,54 mm.

Ik heb nu 2x 2560x1440 @ 27" op m'n bureau staan en dat werkt heerlijk. Heb ook een 30" hier gehad (Dell U3011 voor een review), maar vond die toch te groot voor multi-monitor setups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
  • Nu online
ik ga uiteindelijk toch voor deze monitor pricewatch: Asus VS229HV Zwart
vind dit formaat prima en het design ook wat mooier dan de liyamas schermen, tenzij er een betere asus monitor is in dit formaat maar de keuze is vrij beperkt. :|

bedankt voor alle reacties en and input though!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinnemans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:31
Ik zat met exact dezelfde vraag en kwam, hoe kan het ook anders, uit op dit forum.
Mijn vorige scherm was de uitmuntende Samsung Syncmaster 226 BW, 2ms, 60Hz, 16:10. Echter merkte dat de kwaliteit van mijn monitor achteruit ging (flickering, wat vager beeld). Op zich niet vreemd na 6 jaar. Tijd voor een nieuwe dus.

Aangezien TN panelen fors zijn ingehaald door IPS panelen ben ik voor deze laatste gegaan; na flink zoeken wel te verstaan! Ook mijn eisen waren: 16:10, <6ms. Daarnaast optioneel in hoogte verstelbaar en onder de 250 euro (stukje hoger dan jouw budget dan).

Ik kwam uiteindelijk uit bij deze monitor: pricewatch: Asus VS24AHL Zwart
en heb deze inmiddels in huis staan naast de Samsung.

Ervaring: Kleuren zijn stukken helderder (uiteraard) maar moet echt even wennen aan 24". Speel louter FPS games (op hoog niveau gespeeld ook) en merk de extra size wel degelijk; bewegingen links/rechts zijn net even trager en moet dus meer "space" dekken.
Ook de 5ms IPS t.o.v. de 2ms TN is wel degelijk merkbaar, hoe vaak je ook leest dat "het oog dit niet kan waarnemen". Anders zit het tussen mijn oren maar is persoonlijke ervaring.

Heb dus dit scherm net in huis maar overweeg hem weer terug te brengen. Heb nu mijn oog laten vallen op dit scherm maar kan nergens nog recensies vinden:
pricewatch: AOC e2260Pq/BK Zwart

75Hz, 2ms en oude vertrouwde 22". Daarentegen is de statische contrastverhouding fors lager dan bij de Samsung en geldt dit ook voor de helderheid (250 v.s. 300 cd/m2).

Om terug te komen op jouw post: ik zie dat je nu voor de 16:9 gaat? Zou je willen laten horen hoe het scherm bevalt in CS:S bijvoorbeeld qua ghosting maar ook qua contrast (zie je vijanden goed in het donker bijvoorbeeld?)

Ben erg benieuwd en heb nog 27 dagen de tijd om het scherm gratis te retourneren.

Ik ben een pessimist; een realist in de ogen van een optimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
  • Nu online
ja no problem, besef wel goed dat ik van een tn panel met 60hz en 5ms kom dus het zal sowieso beter zijn dan mijn huidige scherm :P althans lijkt me

• yinnemans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:31
Ambition88 schreef op woensdag 12 november 2014 @ 18:03:
ja no problem, besef wel goed dat ik van een tn panel met 60hz en 5ms kom dus het zal sowieso beter zijn dan mijn huidige scherm :P althans lijkt me

Nou ja, dat wil ik na gisteren niet meer voor vanzelfsprekend aannemen... Ik heb die Asus monitor gisteren namelijk weer afgekoppeld en vervangen door die oude vertrouwde Samsung en moet zeggen dat deze laatste mij veel beter bevalt.

Waar ik met de Asus geen pepernoot meer raakte, ownde ik weer als vanoud op de Samsung :Y)

Wellicht heeft dit te maken met de afmetingen (22" ipv 24") in combinatie met de kijkafstand, waardoor een 16:10 scherm door zijn voorkomen bij de laatste al snel meer de nadruk ligt op praktisch nut tijdens office gebruik dan tijdens gamen. Maar vond ik toch ook de kleurweegave fijner én ik merkte toch echt duidelijk minder inputlag...

Één ding is voor mij in ieder geval zeker: ik ga niet meer gamen op een 24" scherm i.c.m. 16:10 beeldschermverhouding (BSV).
Dus op zoek naar 22" i.c.m. 16:10 BSV.

Wat betreft 16:9 op 22": Hoewel van secundair belang is deze combinatie weer net even te bekrompen qua BSV voor het office werk dat ik er naast doe. Met name om het feit dat deze nóg breder is dan bij 16:10 (en mijn inziens niet praktisch voor tijdens het gamen om eerder genoemd argument) zie ik hier bij voorbaat vanaf.

Mocht ik uit het zeer beperkte aanbod van 22" met 16:10 BSV niet kunnen kiezen, zit er nog maar 1 ding op: terug naar ~21,5" met 16:9, aangezien deze qua afmetingen het dichtst in de buurt komt van de 22" met 16:10.

Enniewees:
Dus Asus terug en die AOC eens proberen. De laatste is ook een TN panel maar wel eentje van een latere generatie, dus ben benieuwd.

[ Voor 25% gewijzigd door yinnemans op 13-11-2014 15:15 ]

Ik ben een pessimist; een realist in de ogen van een optimist.

Pagina: 1