Glasvezel patchkabels zelf afmonteren mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rizyart
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Twee van mijn netwerkapparaten wil ik met glasvezelkabel aan elkaar koppelen. Mijn langste patchkabels zijn 5 meter en dat is net te kort. Ik heb provisorisch twee (nieuwe) met een koppelstuk aan elkaar gekoppeld, maar die verbinding geeft zo nu en dan problemen.

Nu heb ik wel een nieuwe kabel zonder connectoren, maar ik heb geen ervaring en gereedschap om de connectors te monteren. Het type kabel is OM1 en de connectors zijn van het type ST. Bij voorkeur wil ik de montage zelf doen zodat ik de kabel kan trekken via een nauwe doorgang.

Googelen levert alleen maar professionele dienstverleners op die buiten mijn budget vallen, dat geldt ook voor de montage sets die ik heb gevonden. Zou iemand mij kunnen adviseren hoe ik dit kan aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Glasvezel laat zich helaas niet zo makkelijk monteren als dat UTP dat laat doen. Die montagekits zijn je beste optie.

Maar, een tweetal patchkabels met een koppelstukje moet ook gewoon werken, zeker op tien meter afstand. Dergelijke oplossingen worden in andere situaties vrijwel standaardzonder problemen gebruikt (namelijk in patch panels). Als je een normaal koppelstulje gebruikt hebt en je hebt een instabiele verbinding zou ik toch 's checken of die fibers wel lekker zijn, en je apparatuur ook. En of de twee fibers die je koppelt wel dezelfde soort zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:58
Een nieuwe glasvezelkabel van 10m kopen?

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rizyart
Oei, die twee gekoppelde kabels zagen er wel iets verschillend uit, maar ze zijn bni wel van dezelfde soort (62,5/125). De betreffende modules van de switches had ik al uitgewisseld, dus daar zit het probleem niet, maar mogelijk dat de ene kabel --die dus door een muur gaat en zich niet zo makkelijk laat vervangen-- problemen geeft --mogelijk veroorzaakt bij het trekken ervan. Dat bedenk ik nu achteraf. Dit geeft ieg weer perspectief binnen mijn mogelijkheden. Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rizyart
mbaltus schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:04:
Een nieuwe glasvezelkabel van 10m kopen?
Dank voor je aanbod. Misschien is dat wel een optie. Wat gaat zoiets kosten incl. verzenden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rizyart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:02
Moet het ST zijn? Als je 2 modules aan elkaar wilt koppelen kun je net zo goed direct LC pakken en in je optic stoppen. 1 kabeltje hoeft natuurlijk niet via een patchpaneel.

Koppelstukjes werken prima, zolang je vezel maar schoon is.

De genoemde link van Cyber is idd een prima kabel. En is OM3, dat is wel wat meer toekomstgeschikt (oa voor 10G), maar bij 10m maakt t eigenlijk allemaal niets uit.

Maar waarom niet gewoon koper? Voor 1Gbit is dat heel prima, al helemaal op dergelijke korte afstanden. Enige reden voor glas op 10m zie ik in een verplichte noodzakelijke galvanische scheiding of 10Gbit (switches die bv geen 10Gbase-T ondersteunen)

En als je geen haast hebt kun je ze ook goedkoper kopen:
http://www.fiberstore.com...r-patch-cable-p12105.html

[ Voor 10% gewijzigd door DJSmiley op 09-11-2014 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rizyart
De glasmodules in mijn switches hebben nou eenmaal ST connectors, naast RJ45, maar die laatste gebruik ik voor de PC's. Overigens is bijna alles 100VG. Inmiddels heb ik de connectors gereinigd en toen dat niet hielp, heb ik één van de twee kabels die de link vormen verwisseld en daarna geen transmissiefouten meer. Maar als de verbinding wordt verbroken en weer hersteld wordt, komt de link niet meer op. Dat ligt waarschijnlijk aan de transceiver of aan de module waar die in zit. Dat moet ik nog uitzoeken. Maar in feite ging/gaat het dus bij nader inzien om twee problemen. Bedankt voor je reactie en de link naar fiberstore, dat scheelt qua prijs een heel stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Niet als je de verzending naar Nederland meerekent.

Also, 100BASE-VG? Wtf voor apparatuur ben jij aan elkaar aan 't knopen :?

[ Voor 43% gewijzigd door CyBeR op 10-11-2014 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:02
100VG.. Dat is lang geleden! Persoonlijk volgens mij 15jr geleden dat ik dat in werking gezien heb.
Optics met ST kan ik me nieteens herinneren (weet wel dat die er waren ja)

@ts: ben wel nieuwsgierig wat voor retro projectje je aan t bouwen bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Moet haast wel HP spul zijn, maar volgens mij heb ik dat spul niet meer gezien sinds 2000 naderhand her en der sporadisch wat tegen gekomen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rizyart
DJSmiley schreef op maandag 10 november 2014 @ 08:04:
100VG.. Dat is lang geleden! Persoonlijk volgens mij 15jr geleden dat ik dat in werking gezien heb.
Optics met ST kan ik me nieteens herinneren (weet wel dat die er waren ja)

@ts: ben wel nieuwsgierig wat voor retro projectje je aan t bouwen bent!
Nou, ik ben eigenlijk een beetje aan het afbouwen. Het 100VG netwerk is een onderdeel van een groter netwerk waarin nog enige niet meer gangbare LANs aan elkaar zijn geknoopt. Netwerkprotocollen hierop zijn IP en IPX. De LANs zijn: 100VG Anylan, Tokenring, ARCnet, Ethernet 10Base2 en 10BaseT. Ethernet en 100VG worden gebridged en ARCnet en Tokenring worden zowel onderling en als naar Ethernet/100VG gerouteerd voor IP en IPX .
100VG gaat bij mij naar de werkstations en servers over UTP --maar kan in principe over ordinaire 8-aderige telefoonkabel; tussen switches en hubs bij voorkeur over FO. Tokenring gaat over van die dikke STP-kabels, maar ook over UTP. ARCnet gaat over 75­­ Ohm coax.
Voor 100VG maak ik gebruik van 2 typen switches en twee typen hubs. Voor tokenring heb ik "gewone" MAUs en voor ARCnet gewone actieve hubs van SMC.

Ter geruststelling: alles is met een paar consumentenroutertjes via 100BaseT of WIFI aan het Internet gekoppeld.
prutser001 schreef op maandag 10 november 2014 @ 08:11:
Moet haast wel HP spul zijn, maar volgens mij heb ik dat spul niet meer gezien sinds 2000 naderhand her en der sporadisch wat tegen gekomen.
Ja, ik heb alleen maar HP, maar er is ook nog een aziaat die NICs en hubs maakte, maar ik kan niet zo gauw op de naam komen. Verder schijnt Thomas-Conrad actief te zijn geweest op dit vlak, maar daarvan heb ik nooit iets in het echt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catalisator
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:43
Geachte ,

Ik ben in het bezit van een complete afmonteer set voor ST connectoren.
Zelf monteer ik deze connectoren ook af op ons bedrijf.
Wij gaan over naar 10 micrometer , en gaan dus van de 62,5 af , omdat deze alleen met speciale injectoren 10Gbit loopt .!
62,5 is vaak multimode kabel .
Patch kabel kopen is snelle , en goedkoper .

maar mocht het niet anders willen , en je zit in het oosten van het land .. dan doe maar een PM !

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
catalisator schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 16:12:
Geachte ,

Wij gaan over naar 10 micrometer , en gaan dus van de 62,5 af , omdat deze alleen met speciale injectoren 10Gbit loopt .!

maar mocht het niet anders willen , en je zit in het oosten van het land .. dan doe maar een PM !

mvg
Ik neem aan dat TS in die twee maanden wel gewoon een kabeltje gekocht heeft ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

FTFY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rizyart
catalisator schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 16:12:
Geachte ,

mvg
Inmiddels is het probleem opgelost met twee nieuwe gekoppelde patchkabels. Bedankt voor je aanbod. Ik overweeg nog één uitbreiding op termijn. Ik woon in het westen maar kom vaak in Twente dus in 'noodgeval' zal ik graag contact met je opnemen.
Groet, Rizyart
Pagina: 1