Dell Latitude E6520 CPU/PGU fan defect?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Topicstarter
Hallo,

Het viel me op dat ik de fan van mijn laptop al een tijdje niet meer had horen draaien.

Nu weet ik dat ie ook niet continu hoeft te draaien, maar normaal gesproken slaat ie altijd wel een paar keer aan, bijv als ik een film kijk.
Nu niet (meer) dus....

De fan die in de laptop zit is een:
Sunon
Maglev
MF60120V1-C100-G99
Rev A
DC 5V 0.3A

Ik heb Speedfan 4.50 geïnstalleerd, maar die ziet geen fan. :|
Heb de laptop open geschroefd, aangezet en de fan draait in zijn geheel niet, ook niet bij het opstarten.

De temps in Speedfan in IDLE zijn:
GPU: 38 C
HD0: 29 C
Temp1: 25 C
Core 0: 43C
Core 1: 39 C

Is er een manier om bijv. de fan geforceerd te laten draaien? Zo kan bepaald worden of het de fan is of bijv. de connector.

Het zal ongtwijfeld mogelijk zijn om bijv de spanning op de pins van de connector op het moederbord te meten, alleen weet ik niet hoe...... :o
Als iemand daar een beschrijving voor heeft, houd ik me aanbevolen.
(heb wel eens ooit een multimeter gekocht bij de Aldi die daar misschien bij gebruikt kan worden? Als ik nou eens wist op welke stand dat ding gezet moet worden......)

Maar gewoon even wat geprobeerd met de multimeter.
Ik meet inderdaad 0.3 A, maar geen 5V maar ongeveer 3.3 à 3.32V
Is 5V de max en kan het dus lager zijn, of moet ie constant 5V geven?

Hoewel ik bang ben dat ik mijn eigen vraag al beantwoord heb, hoop ik dat er iemand is die een manier weet om er achter te komen of de fan defect is?

Oh ja, de laptop is (nog) niet uitgevallen of zo en er zijn ook nog geen waarschuwingen m.b.t. de temp verschenen in Windows.

Alvast dank voor de reacties.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Mij lijkt stap 1 eens bellen met Dell... Je garantie is waarschijnlijk al verlopen. Dat betekent bij Dell niet dat de technische dienst je niet meer te woord staat. Het enige wat ze niet meer doen (doorgaans) is het kosteloos repareren. Mochten jullie dan samen tot de conclusie komen dat inderdaad de fan kapot is, dan kan je op ebay zat vervangende fans vinden voor dit model.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Topicstarter
Hi CurlyMo,

Bedankt voor je reactie.

Klopt, garantie is al verlopen en er zijn inderdaad gelukkig genoeg fans te vinden op Ebay.
Heb de complete fan verwijderd en ben er mee naar de lokale pc shop gegaan. Dat vind ik altijd wat makkelijker dan via de telefoon.
Men heeft 'm getest en hij blijkt inderdaad kapot te zijn.
Heb zojuist online een nieuwe fan besteld.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.