• dennisbos
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-01 22:58
Hallo,

Ik ben net verhuisd en heb nu de televisie in de woonkamer aangesloten op de wandcontactdoos. Nu wil ik ook in de slaapkamer televisie hebben. De kabel zal dan wel 20 meter lang moeten zijn. Nu heb ik wel een beetje rondgekeken op internet, maar ik vraag me nu af wat de beste oplossing is. Ik moet dus sowieso een coax-kabel hebben van 20 meter en een 2-voudige splitter (denk hirschmann). Maar op de wandcontactdoos zit zo'n f-connector-uitgang (geloof ik?) en in de televisie moet gewoon zo'n coax-plug. Dus wat kan ik nu het beste kopen? Heb ook wel wat gelezen over verloopstukjes. Is dat dan wat?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet,
Dennis

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Is het een idee om de kabel te splitten waar die de woning binnenkomt (dus voor de wandcontactdoos) :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• dennisbos
Ik heb zo eentje van ziggo met data/radio/tv. Ik dacht dat ik de splitter dan in tv moest doen.

• MaxHardcore
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-01 09:09
Je mag officieel idd niet zelf voor de wandcontactdoos (AOP) prutsen.

Ga je ook voor internet via de kabel? dan krijg je namelijk vaak al een heel arsenaal aan splitters etc. mee.

• dennisbos
Ja ik heb al internet over de kabel. Heeft iedereen datniet? Ik kreeg van ziggo echter alleen die wandcontactdoos.

Verwijderd

Bruikbare info hierrr http://www.hirschmann.org.uk/

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Is het een oudere woning waar je naartoe bent verhuisd? Vanaf >1980 zijn er bij veel woningen al een voorziening in een slaapkamer voor het (achteraf) aanleggen van kabel-TV. Meestal een lege doos die via een lege leiding naar de meterkast gaat. Dat heb jij niet? Waar komt je TV kabel in huis binnen?

[ Voor 3% gewijzigd door hardware-lover op 07-11-2014 16:33 ]

Testing, one, two ...

• dennisbos
Het is een woning van voor 1980. Het komt binnen bij het raam in de woonkamer. Dus moet ik wel zo'n lange kabel trekken.

• dennisbos
Kan ik een coax kabel met iec connectoren kopen en dan een verloopstukje (van f-connector naar iec) op de splitter zetten? Of kost dat kwaliteit? Want dan hoef ik zelf niet te prutsen.

• dennisbos
En beïnvloedt een 3 voudige splitter terwijl je maar 2 uitgangen gebruikt de kwaliteit veel? In de toekomst willen wij misschien een 3e tv.

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:44

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Die splittertjes zijn, naar mijn ervaring, bron van ellende en slechte verbindingen. Ook goedkope versterkertjes helpen niet echt. Ik heb een upc versterker/splitter in de meterkast hangen en dat is een merkbaar verschil bij wat er eerst zat (los splittertje dus...)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 19:07

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Koop een rol met Hirschmann Coaxkabel (tussen 20-25 meter), een regelbare antenneversterker met in ieder geval uitgangen en enkele hf-afgeschermde coaxpluggen.

Koppel de bestaande bekabeling los van je WCD en televisie.

Nu ga je nieuwe kabels maken:

1- Voor je versterker maak je een nieuwe kabel van 0.25 meter. Aan de ene kant monteer je die f-stekker van je oude bekabeling (nieuwe kopen mag ook) en aan de andere kant een hf-afgeschermde coaxplug (mannetje). Het mannetje stop je in de antenneversterker.

2- Je gaat een kabel maken voor de antenneversterker naar je huidige televisie. Knip een stuk coax van 1* meter (de afstand benodigd vanaf muur tot aan de tv). Monteer hierop twee afgeschermde stekkers (mannetje en vrouwtje). Sluit deze aan op je versterker en op de televisie.

3- Zet je televisie aan. Mogelijk is het beeld verstoord. Draai nu langzaam het wieltje op de versterker, totdat het beeld perfect is. Begin op de laagste stand en draai langzaam omhoog. Omdat deze kabel vrij kort is, zul je weinig hoeven te versterken. Je televisie beneden heeft nu goed beeld. Controleer of dit op alle zenders zo is. Je bent nu beneden klaar!

4- De kabel naar boven: deze ga je wegwerken/trekken door een leiding/gat/etc. Zorg voor voldoende lengte en werk de nieuwe kabel weg zoals je hem uiteindelijk wenst te hebben. Monteer aan beide kanten weer een afgeschermde coaxplug. Sluit deze kabel ook weer aan op de versterker beneden en de televisie boven. Draai nu aan het tweede wieltje op de versterker (begin onderaan) en draai de versterking langzaam op, totdat je perfect beeld hebt. Deze zul je iets verder op moeten schroeven, omdat 20 meter een flinke afstand is om te overbruggen. Controleer vervolgens ook of je alle zenders goed kunt ontvangen.

Nu heb je beide televisietoestellen afgeregeld op de versterker.

Tips:

- Werk zo min mogelijk met verloopstukken. Iedere overbrugging betekent signaalverlies. Digitaal merk je dat niet altijd direct, maar als je nog analoog op bepaalde plaatsen kijkt, is alles meegenomen. Een nieuwe stekker is zo gemaakt/gemonteerd en je hebt echt meer kijkplezier.

- Neem een versterker die per kabel versterkt. Neem je een versterker met 1 regelaar, dan krijgen alle uitgangen evenveel versterking. Versterking voor 20 meter op een kabel van 1 meter geeft rare flitsen/kleuren in het beeld. Je kunt al een versterker kopen met 2/3/4 aansluitingen. Aangezien je individueel afregelt, merk je dan niks aan de kwaliteit op andere toestellen.

Als je helemaal voorbereid wilt zijn op de toekomst (interactieve televisie), neem dan een "retourgeschikte antenneversterker".

Die Hirschmann kabel is wellicht wat prijzig, de plugjes zijn enkele euro`s per stuk. Geloof me, het is het geld waard. Ik krijg op die manier in mijn ouderlijk huis perfect analoog beeld op 23 meter (73cm beeldbuis) en sindskort staat er een nieuwe LCD, welke 85% signaalsterkte heeft. :)

Hier wat illustraties:

Afbeeldingslocatie: http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/290535188711332131486/T/340x340/C/FFFFFF/url/q-link-coax-stekker-premium.jpg Deze stekker gebruik ik altijd als ik nieuwe kabels aansluit bij mensen. Ik vind ze net wat degelijker en beter signaal geven dan de Hirschman pluggen (met zo`n witte dop).

[ Voor 5% gewijzigd door Michael Knight op 13-11-2014 19:02 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• dennisbos
Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Ik gebruik op het moment helemaal geen f-stekker. Er gaat nu alleen een kabel met coaxpluggen van de tv naar de WCD.

Ik heb overigens al interactieve tv op de tv in de woonkamer. Maar ik dacht dat dit nu niet meer via de coax ging, maar de internetkabel..

http://www.allekabels.nl/...9/antenne-versterker.html
(misschien dezelfde maar dan met 4 uitgangen, maar als ik die niet gebruik geeft dat geen verlies?)

http://www.allekabels.nl/...schmann-antennekabel.html

http://www.allekabels.nl/...tekker-professioneel.html

http://www.allekabels.nl/...tekker-professioneel.html

Bedoel je dan zoiets?

P.S. Het gaat trouwens niet om een slaapkamer boven, aangezien het een (groot) appartement betreft ;)

[ Voor 6% gewijzigd door dennisbos op 13-11-2014 21:27 ]

Verwijderd

dennisbos schreef op donderdag 13 november 2014 @ 21:19:
misschien dezelfde maar dan met 4 uitgangen, maar als ik die niet gebruik geeft dat geen verlies?
Jawel, ongebruikte uitgangen op de versterker moet je voorzien van een afsluitweerstand.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uPgC1B4.jpg

Deze dus http://www.allekabels.nl/...ann-afsluitweerstand.html
Pagina: 1