Koop een rol met Hirschmann Coaxkabel (tussen 20-25 meter), een regelbare antenneversterker met in ieder geval uitgangen en enkele hf-afgeschermde coaxpluggen.
Koppel de bestaande bekabeling los van je WCD en televisie.
Nu ga je nieuwe kabels maken:
1- Voor je versterker maak je een nieuwe kabel van 0.25 meter. Aan de ene kant monteer je die f-stekker van je oude bekabeling (nieuwe kopen mag ook) en aan de andere kant een hf-afgeschermde coaxplug (mannetje). Het mannetje stop je in de antenneversterker.
2- Je gaat een kabel maken voor de antenneversterker naar je huidige televisie. Knip een stuk coax van 1* meter (de afstand benodigd vanaf muur tot aan de tv). Monteer hierop twee afgeschermde stekkers (mannetje en vrouwtje). Sluit deze aan op je versterker en op de televisie.
3- Zet je televisie aan. Mogelijk is het beeld verstoord. Draai nu langzaam het wieltje op de versterker, totdat het beeld perfect is. Begin op de laagste stand en draai langzaam omhoog. Omdat deze kabel vrij kort is, zul je weinig hoeven te versterken. Je televisie beneden heeft nu goed beeld. Controleer of dit op alle zenders zo is. Je bent nu beneden klaar!
4- De kabel naar boven: deze ga je wegwerken/trekken door een leiding/gat/etc. Zorg voor voldoende lengte en werk de nieuwe kabel weg zoals je hem uiteindelijk wenst te hebben. Monteer aan beide kanten weer een afgeschermde coaxplug. Sluit deze kabel ook weer aan op de versterker beneden en de televisie boven. Draai nu aan het tweede wieltje op de versterker (begin onderaan) en draai de versterking langzaam op, totdat je perfect beeld hebt. Deze zul je iets verder op moeten schroeven, omdat 20 meter een flinke afstand is om te overbruggen. Controleer vervolgens ook of je alle zenders goed kunt ontvangen.
Nu heb je beide televisietoestellen afgeregeld op de versterker.
Tips:
- Werk zo min mogelijk met verloopstukken. Iedere overbrugging betekent signaalverlies. Digitaal merk je dat niet altijd direct, maar als je nog analoog op bepaalde plaatsen kijkt, is alles meegenomen. Een nieuwe stekker is zo gemaakt/gemonteerd en je hebt echt meer kijkplezier.
- Neem een versterker die per kabel versterkt. Neem je een versterker met 1 regelaar, dan krijgen alle uitgangen evenveel versterking. Versterking voor 20 meter op een kabel van 1 meter geeft rare flitsen/kleuren in het beeld. Je kunt al een versterker kopen met 2/3/4 aansluitingen. Aangezien je individueel afregelt, merk je dan niks aan de kwaliteit op andere toestellen.
Als je helemaal voorbereid wilt zijn op de toekomst (interactieve televisie), neem dan een "retourgeschikte antenneversterker".
Die Hirschmann kabel is wellicht wat prijzig, de plugjes zijn enkele euro`s per stuk. Geloof me, het is het geld waard. Ik krijg op die manier in mijn ouderlijk huis perfect analoog beeld op 23 meter (73cm beeldbuis) en sindskort staat er een nieuwe LCD, welke 85% signaalsterkte heeft.
Hier wat illustraties:

Deze stekker gebruik ik altijd als ik nieuwe kabels aansluit bij mensen. Ik vind ze net wat degelijker en beter signaal geven dan de Hirschman pluggen (met zo`n witte dop).
[
Voor 5% gewijzigd door
Michael Knight op 13-11-2014 19:02
]