Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 16:52
Hoi mede tweakers! Ik zit met enkele vragen waar ik zelf moeilijk uit kom.

De situatie is als volgt, ik zou het zo kort mogelijk houden.

Ik werk nu 3 jaar bij een bedrijf als grafisch vormgever waar ik sinds eind vorig jaar een vaste aanstelling heb (contract van 25-40 uur). Naast mijn functie als vormgever besteed ik mijn tijd ook aan allerlei administratieve werkzaamheden.

Mijn huidige werkgever stapt per 1 december op en iemand anders gaat zijn taken overnemen. Hij wordt dus ook mijn nieuwe werkgever. Momenteel verdien ik een schamele 13,- euro per uur zonder pensioensopbouw, zonder secundaire arbeidsvoorwaarden.

Deze week heb ik een gesprek gehad met mijn toekomstige leidinggevende. Vanwege een kostenbesparing kreeg ik de mededeling dat de huur van het pand waar het bedrijf momenteel zit is opgezegd. Ik had hierbij de keuze om thuis te werken of naar een andere locatie te gaan vanwaar dit bedrijf na 1 december zal opereren. De reistijd naar deze locatie is +/- 35 minuten (enkeltje).

Mijn administratieve taken komen in zijn geheel te vervallen en ik krijg de volledige verantwoordelijkheid omtrent de marketing/web development.

Ik heb te kennen gegeven dat vanuit thuis werken niet zo'n probleem is, al woon ik niet bepaald groot. Verder vroeg ik aan mijn toekomstige leidinggevende of mijn huidige bruto uurloon van 13,- euro omhoog zou gaan, hier was geen sprake van.

Echter krijg ik (zo is de bedoeling) vanaf 1 december wel die verantwoordelijkheid en wordt een deel van mijn taken een ander toe gespeeld.

Gezien het bovenstaande lijkt het mij niet meer dan vanzelfsprekend dat mijn arbeidsvoorwaarden aangepast moeten worden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat mijn werkzaamheden/verantwoordelijkheden ineens veranderen zonder een aanpassing van de arbeidsvoorwaarden. Geen enkele werknemer zou hiermee akkoord gaan.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? O+

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Solliciteren.

Desnoods eerst een tijdje de nieuwe uitgebreide functie doen en met de opgedane ervaring elders een hoger salaris scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Sowieso, € 13 per uur bruto, zonder secundaire arbeidsvoorwaarden en zelf je eigen huis ter beschikking moeten stellen, na 3 jaar? Ik weet niet of je papieren hebt, maar het lijkt me dat je uitgewrongen wordt. Wegwezen dus.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:55

3DDude

I void warranty's

Rukapul schreef op donderdag 06 november 2014 @ 20:16:
Solliciteren.

Desnoods eerst een tijdje de nieuwe uitgebreide functie doen en met de opgedane ervaring elders een hoger salaris scoren.
Niets meer aan toe te voegen, dit is het enige juiste antwoord.

Er is nog een andere optie, (bluffen) dus dat je wat anders hebt en ze een tegenbod mogen doen o.i.d, maar dan zul je vooraf even een risico / kans berekening moeten doen in hoeverre je dat realistisch acht da daar iets gunstigst uit komt zeg maar :P

[ Voor 14% gewijzigd door 3DDude op 06-11-2014 20:37 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
Dat snap ik. :)

Maar is het mogelijk voor die nieuwe werkgever om zomaar mijn taken te veranderen?

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Natuurlijk, het is de werkgever. Zolang de taken redelijkerwijs binnen jouw functieomschrijving kunnen vallen kan dat altijd. Ze kunnen je niet ineens laten schoonmaken...

Overigens kunnen ze je niet verplichten thuis te werken, maar als je dat niet zou willen betekend het wel dat je moet reizen. Daarnaast is 13 euro per uur bij 40 uur nog altijd 2250 euro per maand bruto. Lang geen gek salaris afhankelijk van je papieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:28

ThunderNet

Flits!

Wel is de werkgever (gedeeltelijk) verantwoordelijk voor een geschikte werkplek, ook bij jou thuis.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je zult inderdaad wel een fatsoenlijke werkplek moeten krijgen. Niet alleen je gereedschap (PC, etc.) maar ook bureau, stoel en verlichting. www.rijksoverheid.nl/onde...werker-of-telewerker.html

Een onkostenvergoeding voor je internetverbinding ligt ook voor de hand.

-

En solliciteren. Dit is een aflopende zaak.

offtopic:
Je werkgever is het bedrijf, dat is dus niet veranderd. Enkel is er een andere leidinggevende. Toch?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
Er komen dus taken te vervallen. Het bedrijf is inderdaad niet veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Kimberly schreef op donderdag 06 november 2014 @ 20:10:
[...] zonder pensioensopbouw, zonder secundaire arbeidsvoorwaarden.
Dit lijkt mij voldoende reden om eens rond te gaan kijken naar een nieuwe baan. Of die 13 euro per uur voldoende waardering is er te weinig informatie daar iets over te zeggen. Maar zaken als pensioenopbouw e.d. zijn op de lange termijn erg prettig. Straks werk je 10 jaar bij dat bedrijf en als je zelf niets regelt voor je pensioen heb je ineens een flink pensioengat.
F_J_K schreef op donderdag 06 november 2014 @ 22:16:
Je zult inderdaad wel een fatsoenlijke werkplek moeten krijgen. Niet alleen je gereedschap (PC, etc.) maar ook bureau, stoel en verlichting. www.rijksoverheid.nl/onde...werker-of-telewerker.html

Een onkostenvergoeding voor je internetverbinding ligt ook voor de hand.
Ik heb zelf ook de mogelijkheid om thuis te werken, maar de arbo regels voor thuiswerken zijn soepeler dan die op kantoor. Om nou ook een PC meteen van de baas te krijgen. Het ligt natuurlijk aan hoe het thuiswerken gefaciliteerd wordt, maar meestal is het nog iets als een Citrix oplossing. Je PC moet enkel in staat zijn om iets als Citrix Receiver te draaien.

Maar als de TS elke dag thuis werkt en alles op de eigen PC doet en af en toe het opgeleverde werk via eigen e-mail opstuurt... :| Dan is er nog weinig verschil met helemaal geen werk te hebben. Dat zou ik wel raar vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Laatst online: 13:14
Mythio schreef op donderdag 06 november 2014 @ 21:21:
Daarnaast is 13 euro per uur bij 40 uur nog altijd 2250 euro per maand bruto. Lang geen gek salaris afhankelijk van je papieren.
Als grafisch vormgever verwacht ik eerlijk gezegd niet dat je in loondienst meer gaat verdienen als je verder gaat solliciteren. Naar wat ik zo om mij heen hoor is dat er doorgaans tussen de € 1600 en de € 2000 voor een DTP-er / vormgever in loondienst. Als je echt veel meer wilt verdienen zul je toch een ander vak moeten zoeken zoals bijvoorbeeld developer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

merauder schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 08:09:
[...]

Als grafisch vormgever verwacht ik eerlijk gezegd niet dat je in loondienst meer gaat verdienen als je verder gaat solliciteren. Naar wat ik zo om mij heen hoor is dat er doorgaans tussen de € 1600 en de € 2000 voor een DTP-er / vormgever in loondienst. Als je echt veel meer wilt verdienen zul je toch een ander vak moeten zoeken zoals bijvoorbeeld developer.
De vraag is dan wel: is dat daar ook zonder verdere secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals pensioenopbouw? Dat is best een serieuze component van je beloning.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
ATS schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 08:19:
De vraag is dan wel: is dat daar ook zonder verdere secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals pensioenopbouw? Dat is best een serieuze component van je beloning.
Doorgaans is het een kaal loon. Wat ik wel veel zie is dat er een aantal mensen zijn in mijn omgeving die toch rekening houden met de toekomst, en dan part-time vormgeven omdat ze het leuk vinden, en vervolgens een baan er naast nemen waarmee vervolgens de vaste lasten / pensioen mee geregeld zijn.

Feit is gewoon dat artistieke vakken ( kunstenaar / vormgever / muzikant ) doorgaans niet fantastisch betaald worden, tenzij je tot een clubje uitverkoren ( Ive ) behoort.

Voor ZZP-er is de markt overigens nog veel beroerder. Voor startende vormgevers is het niet geheel ongewoon om aan wedstrijden mee te doen, waarbij de winnaar uiteindelijk voor de opdracht betaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

In principe, hoef je alleen maar het werk te doen wat in je functie-omschrijving staat. In de praktijk is dit vaak anders, maar kijk eens wat er in je functie-omschrijving staat.. Nieuwe functie, nieuwe taken, nieuw contract, lijkt me? Verder is het heel leuk dat hij jouw taken en verantwoordelijkheden aan past, echter moet jij daar wel mee akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat er een beetje verschuiving is van werkzaamheden is niet ongewoon.Je bent nu Vormgever (met wat administratieve taken). Ga je als vormgever wat vormgeving door voor de website of veranderd je functie naar Webdeveloper? (marketing is simpel, dat is sowieso een ander vakgebied.)

Het thuiswerken heeft absoluut voordelen. Ik zou alleen wel een lijstje met eisen aangeven waaraan je werkplek moet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:16
Met Rukapul en Ardana. Er wordt misbruik van je gemaakt.Ik snap ook niet wat je bedoelt met een vast contract voor 25-40 uur. Het aantal uren (en loon) in een vast contract is niet variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Recht hebben, is wat anders al krijgen, het laatste is meestal een vervelend proces wat veel energie kost en vaak tot spanning leid, kortom ik zou eens verder gaan kijken en zolang gewoon zonder gedoe je werk doen, zaken als internetvergoeding en tegenmoetkoming in thuiswerkkosten lijkt me niet meer dan redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:36

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zie dat je uit 87 komt, dus 27-28 jaar, ik zou op die leeftijd niet eens meer een baan accepteren zonder pensioenopbouw.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
Voor nu gewoon accepteren, wel een werkplek met computer laten faciliteren. Computer blijft dan natuurlijk eigendom, maar laat je vergoeding voor een bureaustoel en dergelijke opnemen in een contract zonder terugbetaling als dat mogelijk is.

Zoals ik het lees verandert je hoofdfunctie niet echt, je blijft vormgeven (correct me if I'm wrong). Je gaat alleen niet meer iets administratiefs erbij doen.

Beste tip: als het je niet bevalt bij je werkgever en je ontmoet tegenstand bij het proberen te verbeteren van de situatie - ga solliciteren. Onderhuids blijft het altijd steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Hoeveel werknemers heeft dat bedrijf nu eigenlijk? Ik krijg sterk de indruk dat je de enige werknemer bent....

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede grafisch vormgevers kunnen relatief makkelijk van baan verwisselen. Voor DTP'ers is dit lastiger, die zijn makkelijker vervangbaar.

Developers hebben het momenteel beter. Zo hebben we inmiddels al bijna een jaar een vacature openstaan maar nog geen enkele gevonden die ook wist waar die mee bezig was. Ja knikken kunnen ze, in de praktijk valt t allemaal tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

CMD-Snake schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 07:08:Om nou ook een PC meteen van de baas te krijgen. Het ligt natuurlijk aan hoe het thuiswerken gefaciliteerd wordt, maar meestal is het nog iets als een Citrix oplossing. Je PC moet enkel in staat zijn om iets als Citrix Receiver te draaien.
Lijkt me dat de baas gewoon een PC/laptop regelt als je thuis moet werken? Waarom moet werknemer zijn eigen computer ter beschikking stellen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je zal er wel een vergoeding voor krijgen als je thuis werkt, net als dat je een reiskostenvergoeding krijgt. Misschien kun je een paar dagen thuis werken en een paar dagen op de zaak (geen reistijd is fijn, maar altijd maar alleen thuis zitten gaat ook vervelen denk ik).

En je verandering van taken. Tja, dat gebeurd af en toe. Met een nieuwe eigenaar moet je er helemaal vanuit gaan dat er dingen gaan veranderen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:52

LankHoar

Langharig tuig

Marzman schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:17:
En je verandering van taken. Tja, dat gebeurd af en toe. Met een nieuwe eigenaar moet je er helemaal vanuit gaan dat er dingen gaan veranderen.
Ja dat klopt, maar dan mag je ook een verandering van contract verwachten :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijoy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 19:08
Zo erg is de optie van 35 minuten enkele reis toch ook niet? Ik zou in ieder geval nooit voor 100% thuiswerken gaan, aangezien je dan veel slechter het bedrijf en je collega's kent en je eigenlijk langzaamaan buiten het bedrijf zal vallen.
Ga je een reiskostenvergoeding krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De computer zal het probleem niet zijn. Er werd op de werkplek op kantoor ook een PC gebruikt, deze kan gewoon verhuizen naar de thuiswerkplek. De rest van de werkplek (stoel - bureau) is een ander verhaal. Hetzelfde voor je internetverbinding. Als je met grote bestanden werkt (wat bij vormgeving vaak het geval is) dan is een vlotte internetverbinding ook wel nodig. Geen idee wat je nu hebt maar in principe zou ik zorgen dat je de snelste verbinding krijgt die mogelijk is en die laten betalen door de werkgever. Mocht je nu DSL hebben kan je zelfs de gehele aansluiting op CAI doen, dan heb je de verbinding nog lekker separaat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:52
gijoy schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:21:
Zo erg is de optie van 35 minuten enkele reis toch ook niet? Ik zou in ieder geval nooit voor 100% thuiswerken gaan, aangezien je dan veel slechter het bedrijf en je collega's kent en je eigenlijk langzaamaan buiten het bedrijf zal vallen.
Ga je een reiskostenvergoeding krijgen?
Maar wel als je 13 euro per uur verdient. Want daar moeten de reiskosten nog vanaf. Al krijg je dan reiskostenvergoeding, dan nemen we reiskosten nog steeds een aanzienlijk deel van de kosten in beslag.

Als je de ontbrekende pensioenopbouw er dan nog bij optelt en het salaris in ogenschouw neemt, dan is mijn advies ook: solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
oohh schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:36:
[...]

Maar wel als je 13 euro per uur verdient. Want daar moeten de reiskosten nog vanaf. Al krijg je dan reiskostenvergoeding, dan nemen we reiskosten nog steeds een aanzienlijk deel van de kosten in beslag.

Als je de ontbrekende pensioenopbouw er dan nog bij optelt en het salaris in ogenschouw neemt, dan is mijn advies ook: solliciteren.
Welke kosten dan precies? Want als je kilometers (of OV-reis) vergoed worden, dan zou je daar toch voor uit moeten kunnen komen? Of bedoel je dat reistijd ook vergoed moet worden? Want dat zou wat vreemd zijn, ik ben per dag ook een uurtje aan reizen kwijt, maar no-way dat mijn werkgever mij ineens in plaats van 40 uur, voor 50 uur gaat uitbetalen. Dat zou een verhoging van 25% zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
Secsytime schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 09:25:
In principe, hoef je alleen maar het werk te doen wat in je functie-omschrijving staat. In de praktijk is dit vaak anders, maar kijk eens wat er in je functie-omschrijving staat.. Nieuwe functie, nieuwe taken, nieuw contract, lijkt me? Verder is het heel leuk dat hij jouw taken en verantwoordelijkheden aan past, echter moet jij daar wel mee akkoord gaan.
Lijkt mij ook, in mijn contract staat dat ik een 'office assistente' ben.
Met Rukapul en Ardana. Er wordt misbruik van je gemaakt.Ik snap ook niet wat je bedoelt met een vast contract voor 25-40 uur. Het aantal uren (en loon) in een vast contract is niet variabel.
Ik werk de ene week 25 uur, de andere week 29. Zo'n contract is inderdaad niet ideaal.
Hoeveel werknemers heeft dat bedrijf nu eigenlijk? Ik krijg sterk de indruk dat je de enige werknemer bent....
Bedrijf bestaat nu uit 2 personen waaronder ik, daarnaast is het dus de bedoeling dat iemand anders een deel van mijn administratieve taken op zich gaat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:36

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Uiteindelijke besluit ligt bij jezelf, ben je tevreden met het geld en het werk, zit daar de keuze niet. Maar om ook vooruit te denken (pensioen bv) is elk jaar na je 25ste een gemist jaar.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 16:51
Gezien het bovenstaande lijkt het mij niet meer dan vanzelfsprekend dat mijn arbeidsvoorwaarden aangepast moeten worden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat mijn werkzaamheden/verantwoordelijkheden ineens veranderen zonder een aanpassing van de arbeidsvoorwaarden. Geen enkele werknemer zou hiermee akkoord gaan.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? O+
Beste werkgever.

Dit jaar ben ik effectiever gaan werken, heb ik meer geleerd en heb ik meer verantwoordelijkheden genomen. Daarom wil ik een loonsverhoging doorvoeren van 2 euro per uur. Ik ben gezien de economische omstandigheden en vebeterde verdienstlening genoodzaakt om deze wijziging door te voeren. Met deze nieuwe tarieven verwacht ik u het komende jaar nog beter van dienst te kunnen zijn.

Rekenend op uw begrip met vriendelijke groet, Kimberly.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Office assistente' is een functietitel geen functieomschrijving. Als er geen functieomschrijving of functieprofiel is (gezien de omvang van het bedrijf denk ik van niet) kan je daar niet zoveel mee. De functie 'office assistent' is zo ontzettend breed dat je daarmee alle kanten op zou kunnen als werkgever.

Maar als het bedrijf zo beperkt is in omvang betekend dat ook dat jij als persoon een enorm groot deel van het bedrijf vertegenwoordigd. Kan je werkgever wel zonder je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 07:08:
Het ligt natuurlijk aan hoe het thuiswerken gefaciliteerd wordt, maar meestal is het nog iets als een Citrix oplossing. Je PC moet enkel in staat zijn om iets als Citrix Receiver te draaien.

Maar als de TS elke dag thuis werkt en alles op de eigen PC doet en af en toe het opgeleverde werk via eigen e-mail opstuurt... :| Dan is er nog weinig verschil met helemaal geen werk te hebben. Dat zou ik wel raar vinden.
Grafisch werk via Citrix? Ik wens je er veel sterkte mee. PS, AI e.d. zijn tegenwoordig allemaal 3D-apps en die draaien over het algemeen voor geen meter over remote-oplossingen. En zonder dat de werkgever en werknemer allebei minstens 100MB up/down hebben word het een nog triester verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:52
Kurkentrekker schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 12:03:
[...]

Welke kosten dan precies? Want als je kilometers (of OV-reis) vergoed worden, dan zou je daar toch voor uit moeten kunnen komen? Of bedoel je dat reistijd ook vergoed moet worden? Want dat zou wat vreemd zijn, ik ben per dag ook een uurtje aan reizen kwijt, maar no-way dat mijn werkgever mij ineens in plaats van 40 uur, voor 50 uur gaat uitbetalen. Dat zou een verhoging van 25% zijn.
Niet alle kosten worden natuurlijk door de werkgever betaald. Je krijgt een fixed rate per km o.i.d. Als jij met het OV moet dan haal je er dat nagenoeg nooit uit. Dus in feite ga je er dan altijd op achteruit. Reistijd hoeft uiteraard niet vergoed te worden, dat is teveel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MokaNi
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-09-2024
Zoals de meesten al aangaven, zo snel mogelijk solliciteren bij een ander bedrijf. Ik weet niet in welke regio je zit, maar in- en rondom Amsterdam is prenty werk te vinden voor iemand in jouw vakgebied.

Mocht je toch bij je huidige werkgever willen blijven, dan zou ik toch eens met hem/haar om tafel gaan om salaris en onkostenvergoedingen te bespreken. Je "verhuurt" tenslotte je woning hier in principe mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:32
Ik was een beetje op de verkeerde voet gezet doordat de TS het over een uurloon had. Bij een fulltime bezetting praat je beter over een bruto maandloon dan een uurloon namelijk. Het is ook sterk afhankelijk van in welk deel van de grafische sector je zit en hoeveel ervaring je hebt. Het inkomensverschil tussen een drukkerij die ontwerpt en een ontwerpstudio kan soms oplopen tot 2000 euro namelijk! Daarnaast is het verschil in inkomen tussen een werktekenaar en ontwerper ook groot: een DTP'er verdient soms tot zo'n 1000-1500 euro minder bij een senior functie bijvoorbeeld.

Maar als jij, omgerekend, ongeveer 2400 bruto per maand verdiend als fulltimer (ik weet je leeftijd en aantal jaren werkervaring niet eerlijk gezegd) is dat op zich niet verkeerd… afhankelijk ook van bij wat voor soort bureau je precies zit natuurlijk

In de grafische sector komt het niet héél vaak voor dat er pensioensopbouw wordt aangeboden. Dat is jammer, maar wel de realiteit. Bonussen horen daar overigens net zo min als "standaard" bij. Het is een heel aparte sector om te werken vergeleken met IT, de financiële sector etc. wat dat betreft.

Kun je vertellen wat je zoal doet?
- Heb je de naam van het bureau waar je zit?
- Je bent zo'n 27 jaar als ik het goed gelezen heb: wat voor opleiding(en) heb je gehad?
- Hoeveel jaar werkervaring heb je in deze sector?
- Wat voor sóórt ontwerp doe je?

Ik zit zelf ook in de grafische sector namelijk, en kijk best vaak om me heen om een beetje een vergelijking te kunnen (blijven) maken tussen de verschillende sectoren. Webdesign verdient op 't moment, als je bij een beetje een goed bureau zit en de kwaliteit er naar hebt, het best. Packaging design zit daar vlak onder qua inkomen. Daarna komen de brand-design bureaus, en daarna in kleinere stapjes de overige bureaus die bijvoorbeeld magazines, brochures, posters e.d. ontwerpen. Maar ook bij die laatste groep zitten uitschieters die dusdanig goed werk leveren dat ze zich ook een hoger inkomen kunnen verschaffen.

Om even op je werkgever's vraag terug te komen: als je thuis werkt hoort daar zoals de rest hier ook aangeeft, de nodige onkostenvergoeding bij. Internet, computer, software, stoel en bureau lijken me wel het minste wat je werkgever behoort te vergoeden in dat geval.

p.s.: afhankelijk van waar je woont en in welke sector van de grafische markt je zit, kan ander werk vinden heel lastig zijn. M'n vriendin zit in het hogere segment van deze sector en levert bijzonder goed werk. Maar ze heeft wel mooi 3 maanden stil gezeten omdat ze een andere baan wilde/moest zoeken. De markt voor ontwerpers (als je niet in packaging- of webdesign zit) is erg krap op 't moment. Behalve als je in/rond Amsterdam woont. Voor DTP'ers is de markt nóg krapper omdat er in het lagere segment steeds vaker werk naar China en Indië wordt gestuurd. In het hogere segment (packaging vooral) is de vraag naar goede DTP'ers bijzonder hoog daarentegen.

[ Voor 18% gewijzigd door Kapotlood op 07-11-2014 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaiziks
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:40

zaiziks

Da da da

Ik werk nu 3 jaar bij een bedrijf als grafisch vormgever waar ik sinds eind vorig jaar een vaste aanstelling heb (contract van 25-40 uur). Naast mijn functie als vormgever besteed ik mijn tijd ook aan allerlei administratieve werkzaamheden.
Volgens mij niet, in je contract staat dat je 'office assistente' bent. Iets daaromtrent zal dan je functie zijn en je doet er grafische vormgeving bij. Aangezien het straks over verantwoordelijkheden gaat, best een verschil.
Deze week heb ik een gesprek gehad met mijn toekomstige leidinggevende. Vanwege een kostenbesparing kreeg ik de mededeling dat de huur van het pand waar het bedrijf momenteel zit is opgezegd. Ik had hierbij de keuze om thuis te werken of naar een andere locatie te gaan vanwaar dit bedrijf na 1 december zal opereren. De reistijd naar deze locatie is +/- 35 minuten (enkeltje).
(Even ervanuitgaande dat dit allemaal netjes ter sprake is gekomen) Er zijn hier meer topics te vinden over verhuizing van een bedrijf. In principe heb je dat te slikken en aangezien de reistijd niet ineens zes uur per dag is, is dit helemaal geen onredelijke situatie. Volgens mij moet je hier dus kiezen of je thuis wil werken (en daar mag je volgens mij best nee op zeggen) of wat reistijd incasseren. Hoe dat met reiskosten werkt weet ik even niet..
Mijn administratieve taken komen in zijn geheel te vervallen en ik krijg de volledige verantwoordelijkheid omtrent de marketing/web development.
Hier wordt het voor mij lastiger, maar dit klinkt als dat je een andere functie gaat krijgen. Helemaal omdat je het label 'office assistente' hebt, klink het voor mij alsof leidinggevende je wel verantwoordelijk wil maken voor bepaalde zaken, maar je er niet voor wil betalen. Die extra verantwoordelijkheid is een goed teken, maar daar hoort ook een passende beloning bij. Dertien euro is op zich niet verkeerd, maar vooral de secundaire zaken zijn als ik het doorheb belabberd. Dat zou ik meenemen in een onderhandeling voor een nieuw contract (wat dat moet er komen).

La la la la la la la la la

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-07-2023
Zijdelings relevant, maar interessant om te lezen om een idee te geven hoe dit zich verhoudt tot jouw situatie: http://www.intermediair.n...pakket-ook-loonsverhoging

Dat je eindverantwoordelijke bent geworden, suggereert een functieverzwaring. Meer loon lijkt me dan redelijk - maar het klinkt allemaal niet erg positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 15:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Je wordt uitgeknepen.

Ik werk net zo lang als jij, ben 1 jaar jonger en ik verdien 3500,- bruto per maand gebaseerd op een 36 urige werkweek (dik 24,- per uur als je het omrekent). Bovendien heb ik een contract voor onbepaalde tijd.

Ter referentie, dit is mijn eerste baan en ik heb een universitaire bachelor.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Wolf, dat is niet echt een goede vergelijking. Je zit in een totaal ander vakgebied waar zo te zien meer geld in te verdienen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

joramoudenaarde schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 22:37:
@Wolf, dat is niet echt een goede vergelijking. Je zit in een totaal ander vakgebied waar zo te zien meer geld in te verdienen is.
Een deel van mijn werk is "grafische vormgeving" in CATIA.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:20

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Wolf schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 22:41:
[...]
Een deel van mijn werk is "grafische vormgeving" in CATIA.
Dat is een deel, een ander deel van de scheve vergelijking is opleiding (Bachelor WO vs MBO).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Ah ok ik had niet gezien dat het om MBO ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 20:03
Thuiswerken heb je best veel extra kosten, per stuk stellen ze niet wat voor, maar ja tel ze maar is op:
-vaker schoonmaak nodig (je brengt zelf meer stof in de woning
-hogere stookkosten en in de zomer hogere koeling kosten
-hoger waterverbruik
-hoger koffie/thee verbruik
-hogere electriciteitskosten
-hogere sluitage meubilair en vloerbedekking en evt rest van huis, dus sneller iets moeten vervangen. (9 extra uur per dag is niet te onderschatten)
-printkosten, wat krijg je daarvoor vergoed? tikt heel snel aan.
-papierkosten
-pen en ander gereedschapskosten.

Een werkgever kan ook te greedy worden en dat lijkt er aan de hand te zijn bij jou, toch anders verder gaan kijken, of je werkgever moet goede vergoeding geven voor werkplek inrichting en totale gebruikskosten ervan.

[ Voor 9% gewijzigd door bangkirai op 07-11-2014 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:20

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Wolf schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 23:01:
Ah ok ik had niet gezien dat het om MBO ging.
Even in profiel gespiekt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bangkirai schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 23:23:
Thuiswerken heb je best veel extra kosten, per stuk stellen ze niet wat voor, maar ja tel ze maar is op:
-hoger waterverbruik
-hogere sluitage meubilair en vloerbedekking en evt rest van huis, dus sneller iets moeten vervangen. (9 extra uur per dag is niet te onderschatten)
-papierkosten

Een werkgever kan ook te greedy worden en dat lijkt er aan de hand te zijn bij jou, toch anders verder gaan kijken, of je werkgever moet goede vergoeding geven voor werkplek inrichting en totale gebruikskosten ervan.
Hij kan ook een uur per dag gaan reizen, dat is de andere optie die zijn werkgever biedt. Persoonlijk zou ik best een paar dagen in de week thuis willen werken, zeker als me dat veel reistijd scheelt. Dan zal ik niet zeuren dat ik zelf koffie en dergelijke moet kopen, wel zou ik wat materialen verwachten van de baas (laptop en tegemoedkoming in electriciteit en internetkosten). Dat is net zoiets als een reiskostenvergoeding, die is meestal ook niet 100 % (tegenwoordig vaak minder als 50 % )

Altijd thuis werken lijkt me echter ook niks. Je zit dan elke dag 8/9 uur alleen en ziet je collega's nooit. Ik zou proberen voor een mix te gaan, paar dagen thuis, paar dagen op kantoor.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je krijgt er ruim een uur per dag voor terug, dus dat is zelfs met 13 euro per uur al 65 euro per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
Even weer een update van mijn kant..

Het schijnt niet goed te gaan met het bedrijf, huurachterstand en nog enkele andere dingen.

Na weer een overleg komt het op het volgende neer:

Mijn vaste arbeidscontract wordt omgezet naar een 20 uren contract voor 6 maanden
Bruto ga ik nu van 13 naar 16, maar in totaal ga ik er dus op achteruit
Meer verantwoordelijkheden

Ik vraag me af of dit überhaupt wel kan, een vast naar bepaalde tijd contract.. Ik zie het iig somber in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kimberly schreef op woensdag 12 november 2014 @ 21:17:
Ik vraag me af of dit überhaupt wel kan, een vast naar bepaalde tijd contract.. Ik zie het iig somber in..
Als jij ermee akkoord gaat wel, anders absoluut niet. Laat je ook niet te makkelijk ompraten omdat het met het bedrijf slecht zou gaan of vanwege andere redenen - dat is niet noodzakelijk jouw probleem. Zoek ook eerst heel goed uit wat de consequenties zijn als je met een tijdelijk contract werkloos raakt. Als je dan bijvoorbeeld (een groot deel van) je recht op een uitkering verliest zou ik er sowieso niet mee akkoord gaan, want je geeft zelf al aan dat het bedrijf niet lekker gaat. Dan gaat het straks op de fles en dan zit jij met de gebakken peren.

Overleggen is altijd mogelijk, maar zorg dat je niet met een kluitje het riet in wordt gestuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2014 @ 21:23:
[...]

Als jij ermee akkoord gaat wel, anders absoluut niet. Laat je ook niet te makkelijk ompraten omdat het met het bedrijf slecht zou gaan of vanwege andere redenen - dat is niet noodzakelijk jouw probleem. Zoek ook eerst heel goed uit wat de consequenties zijn als je met een tijdelijk contract werkloos raakt. Als je dan bijvoorbeeld (een groot deel van) je recht op een uitkering verliest zou ik er sowieso niet mee akkoord gaan, want je geeft zelf al aan dat het bedrijf niet lekker gaat. Dan gaat het straks op de fles en dan zit jij met de gebakken peren.

Overleggen is altijd mogelijk, maar zorg dat je niet met een kluitje het riet in wordt gestuurd :)
Ik lees op verschillende sites een soortgelijk verhaal als dit, http://www.intermediair.n...act-met-proeftijd-mag-dat

Ik kan er dus gewoon mee akkoord gaan, willen ze na 6 maanden toch nog van mij af moeten ze alsnog een procedure starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kimberly schreef op woensdag 12 november 2014 @ 21:33:
Ik kan er dus gewoon mee akkoord gaan, willen ze na 6 maanden toch nog van mij af moeten ze alsnog een procedure starten.
Maar waarom zou je ermee akkoord gaan? Want met een vast contract weet je zeker dat je goed zit en door akkoord te gaan met een tijdelijk contract gooi je dat maar weer te grabbel. Je moet maar hopen dat iemand zijn beloftes nakomt of een gang naar de rechter maken en hopen dat die het met je eens is.

Ik zou dit niet zomaar te gemakkelijk doen, laat je op zijn minst voorlichten door een jurist - desnoods op een inloopuur van het lokale juridische loket. En nogmaals, zoek uit wat de consequenties zijn voor eventuele uitkeringen, je kan er daarmee wel eens flink op achteruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:18
-hoger waterverbruik
-papierkosten

Really? Ik werk momenteel gemiddeld drie weken per maand thuis ivm reistijden huidig project icm internationaal team.

Ik vind deze punten nogal vergezocht (muv koffie!), daarnaast ben ik op kantoor minimaal €5 per dag kwijt aan lunch. Printen, gebeurt dat nog???

Is de genoemde vergoeding voor thuiswerken wettelijk bepaald en zo ja heb je een linkje?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
In de grafische sector gebeurt printen zeker nog enorm veel Bospa01. We gaan bij mij op 't werk makkelijk aan de duizenden prints per maand voor een bedrijf van ±16 man.

@Kimberly; persoonlijk zou ik er wel mee akkoord gaan… niet zozeer omdat het een goede deal is, maar omdat het je een half jaar aan inkomen biedt, terwijl het je ook een half jaar aan extra tijd om te solliciteren biedt. Ik zou daar gezien de krapte op de markt in onze sector zeker gebruik (positief misbruik) van maken, en zorgen dat je 100% voorbereid op zoek kan naar een andere baan.

Een beter idee of betere optie kan ik gezien je situatie en de krapte op de grafische sector eerlijk gezegd niet verzinnen. Maar let wel op dat je ze niet over je heen laten lopen, en ga ook zondermeer niet zomaar accoord met een eventueel ontslag over 6 maanden, mocht dat zover komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op woensdag 12 november 2014 @ 22:11:
@Kimberly; persoonlijk zou ik er wel mee akkoord gaan… niet zozeer omdat het een goede deal is, maar omdat het je een half jaar aan inkomen biedt
Waarom zou je dat niet hebben als je de deal weigert? Je hebt een vast contract, daar komt men niet zomaar vanaf.

Wellicht levert het daarna ook nog minder inkomen op als je je sociale rechten verspeelt als je dan werkloos wordt. Dan word je er niet heel gelukkig van.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2014 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn vaste arbeidscontract wordt omgezet naar een 20 uren contract voor 6 maanden

Daar zou ik niet mee akkoord gaan. Ik denk ook niet dat het kan. Tijd om jezelf te laten informeren door een jurist.

En ga thuiswerken, geeft je wat meer vrijheid om te soliciteren ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 12-11-2014 22:27 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Camacha; oh, dat vaste contract had ik gemist… dat scheelt wel een hoop. In dat geval zou ik er in ieder geval niet mee accoord gaan. De kans is natuurlijk aanwezig dat je dan een ontslagprocedure kan krijgen (waarbij je werkgever van je af zou willen), maar afhankelijk van hoe lang er ergens werkt kan dat 1-3 maanden duren.

Als het echt zo slecht gaat met 't bedrijf is dat wel een reële kans, maar dan is het een beetje afhankelijk van wat je zelf wilt en hoe jij de werkgelegenheid in jouw omgeving ervaart. Heb je de indruk dat je binnen enkele maanden weer werk kan vinden dan zou ik me in geen enkel geval zorgen maken. Is die kans wat kleiner dan heb je altijd nog de mogelijkheid om het nieuwe contract te accepteren.

Zo'n vast zegt tegenwoordig ook niet altijd alles meer… zeker als het met een bedrijf niet goed gaat zijn er altijd genoeg redenen te vinden om van iemand af te kunnen komen. Ik zit hier ook met een vast contract, maar mocht het hier ook een keer slecht gaan wil ik me niet vastpinnen op zo'n "vaste aanstelling". Een reden die door een kantonrechter wordt geaccepteerd is voor een werkgever zo gevonden namelijk. Dat neemt trouwens niet weg dat je je dan maar moet opvreten van zorgen natuurlijk: als je de indruk hebt dat het wat minder gaat met je werk, dan is dat ook een reden om het er eens open en eerlijk met ze over te hebben… willen ze je, ondanks hun problemen, graag houden bijvoorbeeld? Of willen ze langzaam en op een "minder pijnlijke manier" inkrimpen door mensen andere contracten aan te bieden? Kunnen ze je de optie geven om, mócht je dat contract accepteren, een bepaald aantal uren als freelancer bij ze aan de slag te kunnen bijvoorbeeld?

Ik zou als 't mogelijk is in ieder geval de discussie met ze aan gaan. Het gaat om hun toekomst als bedrijf, maar ook om jouw toekomst als werknemer ten slotte. En d'r staat jou én je werkgever niets in de weg om daar gewoon als 2 volwassen mensen over te kunnen praten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik zou er niet mee akkoord gaan. In het geval van een contract voor onbepaalde tijd zijn zij degene die naar de rechter moeten om je te kunnen ontslaan, in geval van een contract voor bepaalde tijd ben jij degene die naar de rechter moet om aan te tonen dat het geen rechtsgeldig tijdelijk contract is. Nogal een verschil.

Ik zou in gesprek met hen aangeven dat een contract voor bepaalde tijd voor hen geen voordelen biedt, tenzij ze nu al van plan zijn om de wet te gaan overtreden. (wel iets subtieler brengen, maar de boodschap blijft hetzelfde).

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op woensdag 12 november 2014 @ 23:47:
Ik zou in gesprek met hen aangeven dat een contract voor bepaalde tijd voor hen geen voordelen biedt, tenzij ze nu al van plan zijn om de wet te gaan overtreden. (wel iets subtieler brengen, maar de boodschap blijft hetzelfde).
Hen geen voordelen biedt die voor jou niet ernstig nadelig zijn, welteverstaan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso klinkt het als tijd voor wat juridische bijstand. Ik ga er even vanuit dat je geen lid bent van een vakbond en dat je ook geen rechtsbijstandsverzekering hebt. Ga in dat geval langs bij de lokale rechtswinkel en leg de situatie voor. Doe dat voordat je - mondeling of schriftelijk - ergens mee accoord gaat.

Ik ben geneigd om het (zoals vaker :z ) met Ardana eens te zijn, maar er hangt veel af van exact wat voor contract je nu hebt, wat er op papier staat etc. Of die uurloon van EUR 13 terecht zou zijn of niet is daarbij nog het minst interessant. Zoals je het hier zegt heb je een voltijdscontract maar word je slechts voor een deel betaald. Daar klopt sowieso iets niet. Vervolgens wordt een voorstel gedaan voor een deeltijdscontract voor bepaalde tijd.

Ik zou dat zeker niet accepteren, sterker nog, als je daadwerkelijk een voltijdscontract hebt zou ik achter niet betaalde loon voor de afgelopen periode waar ze je maar werk gegeven hebben en betaald hebben alsof je een nulurencontract had.

En daarnaast: inderdaad, solliciteren. Ofwel je werkgever vertelt de waarheid en het is een zinkend schip en loop je sowieso risico op failissement en zo werkloosheid, danwel verkoopt men onwaarheden en wil men sowieso van je af. Linksom of rechtsom heb je op niet al te lange termijn iets anders nodig :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op donderdag 13 november 2014 @ 01:57:
Ik zou dat zeker niet accepteren, sterker nog, als je daadwerkelijk een voltijdscontract hebt zou ik achter niet betaalde loon voor de afgelopen periode waar ze je maar werk gegeven hebben en betaald hebben alsof je een nulurencontract had.
Het staat er niet helemaal handig, maar je bedoelt dat ze achter het achterstallige loon aan moet gaan dat ontstaan is door het verschil tussen voltijdscontract en daadwerkelijk gewerkte uren, toch? Dus alle uren die ze had moeten maken om de uren van een voltijdscontract te draaien.

Als dat klopt, Kimberly, en je gaat daar achteraan heb je gelijk een buffertje voor wanneer het schip echt zinkt :) Zoek inderdaad hulp, niet alleen omdat je dan heel zeker weet waar je staat, maar ook omdat je daar makkelijker een discussie mee aangaat. Jouw mening tegen zijn mening is toch een lastigere discussie dan zijn mening tegen die van een jurist. Bedenk ook dat het je niet om dwarsliggen te doen is, maar te krijgen waarop je recht hebt. Gemaakte afspraken moeten wel nagekomen worden - als jij dat altijd gedaan hebt mag je dat andersom ook verwachten.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2014 02:44 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het schijnt niet goed te gaan met het bedrijf, huurachterstand en nog enkele andere dingen.

Tenzij je echt er nog voor wilt gaan bij je baas, met her risico dat je op straat staat na een faillissement zou ik toch op zoek gaan naar ander werk. Als er betalingsachterstanden al zijn is het mogelijk nog een kwestie van tijd tot de lonen niet volledig betaald kunnen worden, of dat een van de schuldeisers naar de rechter stapt en de boel failliet laat verklaren. Ook het ontbreken van secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een pensioen is toch een gemis.
-hoger waterverbruik
-papierkosten
Ik heb voor mijn thuiswerk oplossing Citrix Receiver nodig. Wat voor huur kan ik vragen aan mijn baas voor de paar Mb die dat inneemt op mijn SSD? :P Als je bovengenoemde punten echt gaat uitrekenen en een vergoeding voor wil dan ben je denk ik wel militant vakbondslid.

Een aantal punten vraag ik me af (zoals vervuiling van woning, slijtage meubilair/vloer, pennen e.d.) of dat echt meetbaar is. Mijn huis vervuild ook wel als ik er niet ben. Stoken moet je altijd, ik heb een keer gelezen dat het slecht is als je in de woning een temperatuur hebt van onder de 16-17 graden. Kan ook nou niet zeggen sinds ik een thuiswerkdag heb dat mijn vloer of stoel er slechter aan toe is.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:21
Marzman schreef op woensdag 12 november 2014 @ 22:25:
[...]

En ga thuiswerken, geeft je wat meer vrijheid om te soliciteren ;)
Je had het niet beter kunnen zeggen ":)

Kort samengevat:
* TS krijgt opslag van 13 naar 16 euro per uur
* De baas van TS kan 13 al niet betalen (getuige de huurachterstand)

Go figure.

Verwijderd

Ik lees dat je al akkoord bent gegaan. Dat zou betekenen dat je voldoende vertrouwen hebt in het verhaal dat het erg slecht gaat. Immers, als het inderdaad slecht gaat, kan weigeren ook tot gevolg hebben dat er alsnog ontslag volgt met een minimale vergoeding. Dergelijke procedures zijn tegenwoordig niet zo ingewikkeld meer. Het is nu eenmaal nog steeds geen booming economie.
Het betekent ook dat je al gekozen hebt om actief te gaan kijken naar een andere werkgever.

Het hogere uurloon nu is dan welkom, in de overbruggingsperiode.

Van de andere kant, als het lukt het bedrijf te draaien en winstgevend te maken, waarbij jouw bijdrage vitaal is, dan wordt het contract toch wel voortgezet. Nu een gevecht leveren draagt dan ook niet bij.De inschatting van de werkelijke situatie van de werkgever kunnen wij niet voor je doen.

Zolang je bewust bent van bovenstaande, kan ik je keuze wel begrijpen.
Maar dus *niet* gaan afwachten. CV oppoetsen, zekerstellen dat je nieuwe functie ook zo omschreven is in nieuwe contract (want beter dan assistent op je CV). En gelijk de beuk er in met solliciteren.
Weet je gelijk wat mensen willen bieden, en wat er is. Of je werkelijk gaat is dan altijd nog een keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2014 07:48 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:21
Ik betwijfel ten zeerste of het omzetten van een contract OT naar BT wel invloed heeft op de ontslagbescherming van TS. Als de nieuwe overeenkomst dezelfde of een sterk gelijkende functie betreft, blijft een ontslagvergunning nodig.

Link: http://www.arbeidsrechter...paalde-tijd-na-onbepaalde

Dat terzijde, TS moet gewoon buiten de deur solliciteren. Die opslag van 3 euro per uur plus het thuiswerken zijn eigenlijk wel gunstig voor de uitgangspositie, maar een nieuwe baan ellders zou het doel moeten zijn.

• Greymane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-08 11:29
Allereerst, een contract is bindend. Een contract kan alleen worden aangepast indien zowel werkgever, en werknemer akkoord is. Een werkgeven die je contract ongevraagd aanpast, is dus ook keihard in overtreding, en dat laat jou heel erg sterk staan in een eventuele rechtzaak.

Wat betreft je loon, ik ga er van uit dat je een CAO in je branche hebt. Als deze zegt je loon gaat omhoog, gaat deze omhoog.

Persoonlijk klinkt dit als een zeer louche bedrijf, waar ik nooit zaken mee zou willen doen. Als ik jou was zou ik maken dat ik er weg kom, en ze eventueel aanklagen voor een fikse schadevergoeding.

Verwijderd

Ik zou niet klagen over 13 euro bruto per uur meneer. Er zijn er in Nederland die met heel veel minder moeten rondkomen. Verder is het niet raadzaam om op ramkoers met uw werkgever aan te sturen: de werknemer trekt helaas te vaak aan het kortste eind hierdoor. En misschien is solliciteren naar een andere betrekking lang zo een gek idee niet, zoals hierboven al genoemd is.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:55

mace

Sapere Aude

Even weer een update van mijn kant..

Nou dat vind ik wel een hele rare move, volgens mij mag dat niet.

• merauder
Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2014 @ 07:46:
Van de andere kant, als het lukt het bedrijf te draaien en winstgevend te maken, waarbij jouw bijdrage vitaal is, dan wordt het contract toch wel voortgezet. Nu een gevecht leveren draagt dan ook niet bij.De inschatting van de werkelijke situatie van de werkgever kunnen wij niet voor je doen.
Helemaal mee eens.

Belangrijk is de intenties van de nieuwe werkgever te achterhalen. Is de nieuwe werkgever iemand die een kat in de zak gekocht heeft? Dan is het zinvol om zoveel mogelijk je medewerking te verlenen.

Is de nieuwe werkgever aangesteld om gecontroleerd de boel te laten ploffen? Dan zou ik zelf ook flink aan het graaien slaan en dwarsliggen.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:04
Let je er wel op dat je van 27 naar 20 uur bent gegaan en dit langer dan 3 maanden doet. Dit heeft tot gevolg dat je UWV hier dus ook op gebaseerd wordt. Je bent nu eigenlijk vrijwillig akkoord gegaan met een ontslag van 7 uur. UWV gaat je hier niet voor compenseren.

Het is dus niet zo heel gek om dit bij je werkgever aan te kaarten en hier een gedeeltelijke kantonrechtersformule op los te laten. Ook zal de UWV bij een faillissement je aanrekenen dat je van vast naar tijdelijk bent gegaan.

Je functieprofiel is volgens mij meer dan ruim voldoende verschillend om dit niet bij de rechter te winnen. Je bent van office assistente (administratief met een beetje vormgeving) naar vormgever gegaan.

Ik zou inderdaad z.s.m. gaan solliciteren en de extra tijd die je nu hebt gebruiken om iets te zoeken.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Een vast contract mag alleen worden opgevolgd door een tijdelijk contract wanneer dat vaste contract rechtsgeldig is opgezegd of ontbonden door de rechter.

Als je functie boventallig is verklaard, dan is aan deze voorwaarden niet voldaan. Ook al ga je akkoord met deze tijdelijke arbeidsovereenkomst, dan nog zal die niet van rechtswege eindigen en moet de werkgever zich houden aan de regels voor opzegging van arbeidscontracten. Hij moet ofwel een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV Werkbedrijf, of hij moet een verzoek tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst indienen bij de kantonrechter.
Mag je werkgever eerst naar het uwv.

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 20:15

icecreamfarmer

en het is

Het lijkt mij een duidelijke no no. Een sterke verslechtering van je rechten en financiën.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 01:10:
[...]

Je krijgt er ruim een uur per dag voor terug, dus dat is zelfs met 13 euro per uur al 65 euro per week.
o? krijg je de tijd dan uitbetaald die je onderweg bent?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:01
Neem ontslag en meldt ze dat ze je voortaan als freelancer mogen inhuren voor een fatsoenlijk uurtarief. Laten we eerlijk zijn, zo wordt je tenslotte nu eigenlijk ook behandeld

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Neem ontslag....komop zeg geef eens normaal advies. Zonder uitkering thuis zitten, schiet je wat mee op...

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
KillerAce_NL schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:38:
Neem ontslag....komop zeg geef eens normaal advies. Zonder uitkering thuis zitten, schiet je wat mee op...
Onzin en nog is onzin.

Waarom blijven mensen dat zeggen ?.

Ook bij zelf ontslag kan je een uitkering krijgen, als er een niet houdbare situatie is kijkt het UWV gewoon naar de situatie en wat er gebeurd is.
Je hebt al gewerkt jaren voor een bepaald % om een uitkering te krijgen.

Het zou bijna wazig zijn als ze zouden zeggen NEE.

Kortom eerst informeren, en ja dit heb ik in eigen situatie gehad met mijn partner die een concurrentie beding gezeur kreeg en daarom niet door kon groeien bij een andere firma.
Dus het kan wel, alleen kan je het beter voorkomen.

• Blik1984
KillerAce_NL schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:38:
13 euro per uur zonder secundaire arbeidsvoorwaarden is een lachertje, dat is 2200 euro bij full-time dienstverband. Lijkt aardig, maar door het gebrek aan arbeidsvoorwaarden is het echt heel weinig. Helemaal als je ook nog eens thuis moet gaan werken en dus je eigen kosten omhoog gaan (elektriciteit, verwarming, koffie, thee, kantoorartikelen, etc.). Het uurloon van een freelancer is vele malen hoger en daar is genoeg in te verdienen. Je hebt dan precies dezelfde arbeidsvoorwaarden, maar een veel hoger loon.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Blik1984 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:58:
[...]
Het uurloon van een freelancer is vele malen hoger en daar is genoeg in te verdienen. Je hebt dan precies dezelfde arbeidsvoorwaarden, maar een veel hoger loon.
Niet helemaal, als freelancer heb je namelijk ook nog zelf de risico's te dragen van ziekte, gebrek aan opdrachten, wanbetalende klanten, etc.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Mektheb schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:43:
[...]

Onzin en nog is onzin.

Waarom blijven mensen dat zeggen ?.

Ook bij zelf ontslag kan je een uitkering krijgen, als er een niet houdbare situatie is kijkt het UWV gewoon naar de situatie en wat er gebeurd is.
Je hebt al gewerkt jaren voor een bepaald % om een uitkering te krijgen.

Het zou bijna wazig zijn als ze zouden zeggen NEE.

Kortom eerst informeren, en ja dit heb ik in eigen situatie gehad met mijn partner die een concurrentie beding gezeur kreeg en daarom niet door kon groeien bij een andere firma.
Dus het kan wel, alleen kan je het beter voorkomen.
Dat is geen onzin, slechts in zéér uitzonderlijke omstandigheden kan het UWV besluiten dat je recht behoudt op uitkering.
Dat is wat anders als "even ontslag nemen".....Dan nog zal werknemer eerst álles moeten ondernemen om er toch met de werkgever uit te komen,....
Kortom een landurig traject, ff wat anders als gewoon ontslag nemen. 8)7
Blik1984 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:58:
[...]

13 euro per uur zonder secundaire arbeidsvoorwaarden is een lachertje, dat is 2200 euro bij full-time dienstverband. Lijkt aardig, maar door het gebrek aan arbeidsvoorwaarden is het echt heel weinig. Helemaal als je ook nog eens thuis moet gaan werken en dus je eigen kosten omhoog gaan (elektriciteit, verwarming, koffie, thee, kantoorartikelen, etc.). Het uurloon van een freelancer is vele malen hoger en daar is genoeg in te verdienen. Je hebt dan precies dezelfde arbeidsvoorwaarden, maar een veel hoger loon.
Veel te makkelijk gezegd, zeker in deze tijd, waarin de banen niet voor het oprapen liggen...
Je vergeet dat er zat mensen zijn die voor een karig loontje werken...

[ Voor 28% gewijzigd door KillerAce_NL op 13-11-2014 15:14 ]

• Blik1984
KillerAce_NL schreef op donderdag 13 november 2014 @ 15:13:
[...]

Veel te makkelijk gezegd, zeker in deze tijd, waarin de banen niet voor het oprapen liggen...
Je vergeet dat er zat mensen zijn die voor een karig loontje werken...
Dan laat je je lekker de komende jaren het kaas van het brood eten en ga je voor dat hongerloontje doorwerken terwijl er genoeg bij te verdienen valt via het zzp-circuit. Tuurlijk zorgt ontslag nemen voor wat risico's, maar blijven zitten lijkt me ook niet echt best.

En er zijn tegenwoordig ook sites als hubly.nl waar freelance-opdrachten worden aangeboden voor de creatieve sector, dus ook zonder groot netwerk kun je best aan de bak komen

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:53

Mijn huidige werkgever stapt per 1 december op en iemand anders gaat zijn taken overnemen. Hij wordt dus ook mijn nieuwe werkgever. Momenteel verdien ik een schamele 13,- euro per uur zonder pensioensopbouw, zonder secundaire arbeidsvoorwaarden.
Maar de graphische sector werkt toch onder een CAO? Hoe kun je dan geen secundaire voorwaarden hebben. Ik ben zelf beheerder geweest bij een apple bedrijf en aardig wat grafische bedrijven van binnen gezien. En naar mijn weten werkten de medewerkers daar onder een CAO.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

debom schreef op donderdag 13 november 2014 @ 15:41:
[...]

Maar de graphische sector werkt toch onder een CAO? Hoe kun je dan geen secundaire voorwaarden hebben. Ik ben zelf beheerder geweest bij een apple bedrijf en aardig wat grafische bedrijven van binnen gezien. En naar mijn weten werkten de medewerkers daar onder een CAO.
Omdat het geen bedrijf is in de grafische sector. Lees even het hele topic. Topicstarter is "office assistant" die allerlei vormgeving / webdev werkzaamheden doet, naast de administratieve werkzaamheden in een bedrijfje waar ze zo'n beetje de enige werknemer is naast de eigenaar.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
KillerAce_NL schreef op donderdag 13 november 2014 @ 15:13:
[...]
Dat is geen onzin, slechts in zéér uitzonderlijke omstandigheden kan het UWV besluiten dat je recht behoudt op uitkering.
Dat is wat anders als "even ontslag nemen".....Dan nog zal werknemer eerst álles moeten ondernemen om er toch met de werkgever uit te komen,....
Kortom een landurig traject, ff wat anders als gewoon ontslag nemen. 8)7
Dat valt reuze mee, bij mijn partner was het 1 telefoontje vooraf en 1 afspraak met een uitleg van de situatie voldoende.

Al met al 30min tijd gekost.

En nee ze hoefde niet met de werkgever om de tafel, maar het was dan wel vrij specifiek ja dat wel.

Zegt echter niet dat zonder vooraf informatie winnen het al gelijk NEE is.

[ Voor 8% gewijzigd door Mektheb op 13-11-2014 16:19 ]

• Tri Force
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-09 08:19
Ik heb geen ervaring als betaald medewerker in deze branche dus kan het beter laten of negeer mij aub.

Eerst met nieuwe werkgever alle mogelijkheden doornemen en als die er zijn op papier zetten.

Verbeterde voorwaarden loon en pensioenopbouw of keuzes om als werknemer te blijven maar ook uw eigen projecten of uzelf ook aan andere bedrijven aanbieden. Nadelen kunnen zijn deels of volledig uzelf verzekeren voor ziekte en werkeloosheid en pensioenfonds. Voordelen zijn meer tijd voor uzelf om te ontwikkelen en misschien verrast u zichzelf en cliënten wel met ideeën en ontwerpen.

Tweede de baan houden als uw nieuwe werkgever niet wil comprimeren en netwerken naar beter werk of misschien zijn er wel uitzendbureaus die cliënten hebben die samenwerken en dat u zelf uit projecten kunt kiezen.

Derde misschien tijdelijk in een andere branche zoeken en werken als die betere voorwaarden hebben als dat lukt begint uw werkgever misschien te zweten want u kunt wel vervangen worden tot bepaalde hoogten u weet precies hoe het bedrijf werkt iemand anders heeft uw kennis nog niet.

Vierde en ik zou het zelf nooit doen is ontslag nemen voordat een nieuw contract is getekend of tenminste een mondelinge afspraak is gemaakt want als het dan fout gaat dan gaat het ook echt fout.

Vijfde u kunt de baan en voorwaarden tijdelijk accepteren en overige tijd spenderen in eigen creaties dat mag volgens mij altijd zolang u het niet verkoopt en als er vraag naar is dan kunt u dan freelance gaan of het als extraatje aanbieden voor die baan die u wilt.

Ieder geval succes en het komt vast wel goed of nog beter ^^ als u situatie verbeterd is dan kunt u dat ook meedelen voor anderen want op het moment zoekt bijna iedereen naar verbetering.

[ Voor 8% gewijzigd door Tri Force op 13-11-2014 16:40 . Reden: Nooit met negatieve keuze eindigen. ]

• Kevinp
  • Laatst online: 30-09 16:54
Wanneer je 3 jaar goed werk verricht en geen verhoging krijgt vind ik dat wat karig. Hoewel dat op veel plaatsen is gebeurd de laatste jaren. 2250 is geen top salaris, maar ook niet slecht.

Overigens, dat van je pensioen is vaak een mooie om mensen binnen te lokken, immers krijg je meer netto loon omdat je vaak zelf ook een deel moet inleggen.

35 minuten enkele reis is op zich ook goed te doen.

Overigens wanneer je vanuit thuis geacht wordt deel te werken, dan is je werkgever ook verantwoordelijk voor je werkplek. Een goede bureaustoel en bureau moet je dan dus ook thuis, in ieder geval deels, op kosten van de zaak krijgen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Werkgever is niet verantwoordelijk voor de thuis werkplek en mag sowieso maar 1,4% van de loonsom aan onkosten vergoeden anders is het loon. In dit geval dus 31,50 per maand. http://www.werkkostenrege...0Loonheffingen%202012.pdf

En om nou te zeggen dat niet opbouwen van pensioen een voordeel is...

[ Voor 30% gewijzigd door |sWORDs| op 13-11-2014 20:30 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Kevinp
  • Laatst online: 30-09 16:54
|sWORDs| schreef op donderdag 13 november 2014 @ 20:25:

En om nou te zeggen dat niet opbouwen van pensioen een voordeel is...
zo bedoel ik het niet.

Je begint met werken en je krijgt een salaris voorstel. Waar kijk je naar, je netto salaris.

De meeste weten niet goed waar ze op moeten letten dus zien bedrag X netto staan, en denken nou dat is mooi.

Werkgever Y draagt wel pensioen af en je krijgt 200 euro netto minder ( Grootmetaal waar ik (nog) in zit is momenteel bijna 11% van je bruto loon).

dat het ongunstig is is waar, maar het ziet er wel in eerste instantie gunstig uit.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Verwijderd

Salaris is een subjectieve kwestie natuurlijk, ik neem zelf best wel genoegen met wat minder ook door ontbreken van papieren hier en daar (al gaat dat ook maar tot zo ver want op den duur ben je door ervaring minstens zo competent...) maar als je meer verantwoordelijkheden in je maag gesplitst krijgt en zelfs je woning beschikbaar moeten stellen lijkt het me voor de hand liggen dat je een gesprek aan kan gaan over je salaris.

Denk alleen dat het wel gewoon neerkomt op accepteren of opzouten. Als je werkgever je echt wil behouden komt hij vanzelf wel met een tegenbod. Het is een beetje een rare tijd en ik zie werkgevers wel vaker rare sprongen maken de laatste tijd.
Ikzelf ben altijd sowieso weg als ik niet op één lijn zit met mijn leidinggevende. Het absoluut belangrijkste voor mij is dat ik met plezier naar werk ga en als ik onder zo'n nee dat kan niet ja dat kan wel input output machine moet werken word ik denk ik gillend gek, ook tegen een royaal salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:37

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:40:
[...]

Grafisch werk via Citrix? Ik wens je er veel sterkte mee. PS, AI e.d. zijn tegenwoordig allemaal 3D-apps en die draaien over het algemeen voor geen meter over remote-oplossingen. En zonder dat de werkgever en werknemer allebei minstens 100MB up/down hebben word het een nog triester verhaal.
Hier moet ik toch even op reageren. Dit is allang niet meer zo. Met de komst van HDX 3D PRO kan je perfect remote 3D apps/werk doen. Er zijn veel bedrijven die zo grafisch werk doen. Om de kosten van verschillende high end grafische werkstations te reduceren.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Pagina: 1