Darkmatters.nl gaat niet in op bedenktijd bij WKOA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05-2023
Op 26 augustus bestelde ik via de webshop van www.darkmatters.nl een “Darkmatters Gold 3d printer – 100% pre-built and tested (#dm_v2_prebuilt)”
Hiervan ontving ik een bewijs van bestelling.

Diezelfde dag ontving ik van hen nog een e-mail waarin stond:
Je bestelling voor de Darkmatters 3D printer is goed ontvangen. We nemen contact op met je als de printer gereed staat om afgehaald te worden.

Productie wordt opgevoerd na de zomervakantie dus we hopen de levertijd in te kunnen korten naar 4-5 weken.

Mocht je direct aan de slag willen dan mag je ook een van onze reeds samengebouwde Lab-printers ophalen. Deze hebben minder dan 40 draaiuren, zijn geheel getest, en zijn per direct beschikbaar.
Aangezien ik niet geïnteresseerd was in een tweedehands toestel, heb ik hier niet op gereageerd.

Omdat ik op 13 oktober nog niets van hen had gehoord stuurde ik hen volgende e-mail:
Geachte,

Op 26 augustus hebben wij bij u een 3D printer besteld (bestelnummer #257).
Heeft u al een indicatie wanneer deze afgehaald kan worden?

In tussentijd zou ik al graag de nodige software installeren op mijn PC.
Klopt het dat Cura de aanbevolen software is?
Kan ik ergens de optimale settings hiervoor terugvinden?

Is er ergens een community/forum waar gebruikers hun
ervaringen,instellingen,resultaten,tweaks, etc posten?
Diezelfde avond kreeg ik hierop volgend antwoord :
Raf,

Cura is prima voor het slice werk. (maar elk programma wat GCODE aan maakt zal voldoen).

We hebben je eerder gemaild dat je eventueel al een printer uit de winkel op kon halen. We hebben daar geen reaktie op gehad.
Tot 27/10 zijn we gesloten ivm herfstvakantie. Daarna kun je op afspraak de printer op halen bij galjoenstr 37 in Tilburg.
Waar ik op 14 oktober als volgt op reageerde:
Het klopt dat u ons eerder al een e-mail stuurde.
Daarin stond dat het ongeveer 5 weken zou duren om een nieuwe printer te
assembleren, maar indien gewenst konden wij van u onmiddellijk een reeds
gebruikte krijgen.

Ik neem aan dat u wel begrijpt dat ik niet de volle pot betaal om een toestel te
krijgen waar een onbekend aantal mensen al een onbekend aantal uren mee gespeeld
hebben.
Vandaar dat ik ook niet gereageerd heb op uw aanbod en keurig 7 weken (want ik
begrijp ook dat planningen niet altijd gehaald kunnen worden) heb gewacht op een
nieuw toestel.

Dus om misverstanden te vermijden: kan ik na 27/10 een nieuw toestel komen
afhalen?
Is dat eventueel mogelijk op zaterdag 1 november?
Hierop werd niet meer gereageerd. Ik ging er vanuit dat dat kwam omwille van het feit dat ze gesloten waren.

Ik heb dan keurig gewacht tot 28 oktober om hen volgende e-mail te sturen:
Op 26 augustus hebben wij bij u een 3D printer besteld (bestelnummer #257).
U gaf toen aan dat de levertermijn zo'n 5 weken zou bedragen en u zou ons contacteren wanneer hij klaar was om afgehaald te worden.

U hebt ook aangeboden om een tweedehands toestel te leveren, maar daar ben ik niet in geïnteresseerd en ben ik dan ook niet op ingegaan.
(zoals ik ook al aangaf in mijn mail dd. 14/10)

We zijn nu zo'n 9 weken verder.
Ik zou graag weten wat nu het plan is en wanneer ik mijn nieuwe 3D printer kan afhalen.
Hierop kreeg ik ongeveer 10 minuten later volgend antwoord:
De printer staat zoals eerder gemeld klaar en getest in het lab en kan tijdens openingstijden afgehaald worden.
galjoenstr. 37 Http://fablab013.nl

Mvg
Bestuur fablab013
We hebben dan nog wat heen en weer gemail over de openinngsuren en finaal afgesproken dat ik op 1 november een nieuw toestel zou komen ophalen in het fablab.

Op 1 november stond er effectief een toestel klaar. Het was welliswaar niet ingepakt en zat onder stof dat afkomstig was van de werkzaamheden die (zogezegd) de dag daarvoor in fablab werden uitgevoerd.
Volgens de heer Scheepens (facilitator cooperatief fablab013 u.a) was er geen ander toestel beschikbaar en moest ik het hier mee doen.

Op zich had ik dat kunnen weigeren, maar dan zou ik met lege handen moeten terugrijden naar België om dan de week nadien terug te komen om hetzelfde toestel weer op te halen, maar dan wel afgestoft.
Ik heb het toestel dan maar meegenomen aangezien ik het dan evengoed zelf kon afstoffen en mij een extra rit te besparen. Uiteindelijk ging ik er ook vanuit dat het risico beperkt was aangezien ik recht heb op bedenktijd.
Het toestel heb ik moeten meenemen zonder verpakking, documentatie en zonder andere papieren (informatie over garantie, bedenktijd, retourneren, etc. )
Ik heb mij zelfs niet moeten identificeren of moeten tekenen voor ontvangst.
Ik ging er vanuit dat er geen verpakking was omdat het toestel (zogezegd) eerst door hen getest werd. Aangezien “3D printen” nog steeds in een experimenteel stadium zit en de software gratis te downloaden is, vond ik ook vrij normaal dat er geen documentatie bij zat.

[even technisch]
Bij mijn thuiskomst liep het echter al meteen fout.
Om het printbed uit te lijnen moet men de eindstop op de z-as even loszetten.
Bij het losdraaien van de stelschroefjes viel de schakelaar echter uit mekaar.
Iets wat typisch gebeurt wanneer tijdens assemblage te schroefjes te hard worden aangedraaid. Ik heb het schakelaartje weer in mekaar kunnen steken zonder het toestel verder uit mekaar te halen.
Ik heb nog wel de indruk dat ik het bed niet goed kan uitegelijnd kan krijgen omwille van een te groot hoogteverschil tussen de voor- en achterkant van het printbed.
Iets wat verzoorzaakt kan worden door slechte assemblage.
(Hiervoor wil ik hen nog het voordeel van de twijfel geven: het zou ook kunnen dat ik iets fout doe.)

Ook bij het printen liep het mis: tijdens het printen van de eerste lagen komt er niet voldoende plastic uit de printkop waardoor de eerste lagen zeer rommelig zijn (en onbruikbaar voor stukken die later in mekaar moeten passen). Vreemd genoeg gingen de andere lagen wel redelijk goed.

Aanvankelijk dacht ik dat het aan mijn instellingen lag, maar na een paar keer proberen heb ik het opgegeven en zondag avond 2 november mijn problemen gerapporteerd via hun webformulier.
Van die melding heb ik geen copy ontvangen (en dus geen bewijs) maar de inhoud was als volgt:
Gisteren ben ik bij u mijn Darkmatters 3D printer komen afhalen.
Ik heb al een paar test prints gedaan en het ziet er al redelijk goed, maar ik heb toch nog een paar vragen...

Ik begrijp dat de settings in Cura wel wat afhangen van de smaak van de gebruiker en de aard van het voorwerp dat geprint moet worden, maar is het mogelijk mij een export te sturen van het Cura profiel dat jullie gebruiken wanneer jullie printen?

Verder heb ik een probleem met de eerste laag van de prints.
Deze is echt heel rommelig in vergelijking met de rest van de print.
In het verleden heb ik altijd gewerkt met een Ultimaker v1 en daar heb ik deze problemen nooit gezien.

Ik moet wel zeggen dat ik bij het thuiskomen het bed opnieuw heb uitgelijnd (zoals ik dat vroeger met de UM deed).
Hierbij heb ik gemerkt dat bij het losdraaien van de 2 schroefjes van de eindstop op de Z-as (voor de grofregeling), de kapje van de microswitch opengaat waardoor het metalen hefboompje er uitvalt.
Met wat prulwerk heb ik het er wel weer ingekregen, maar ik vroeg mij af of dit normaal is?

Zoals ik al zei ziet het er voor de rest allemaal prima uit, maar ik hoop dat jullie mij toch wat advies kunnen geven wat betreft deze puntjes.
Voor mij zou het heel wat experimenteren zijn om de juiste settings ed. te vinden. Terwijl dit voor jullie wellicht parate kennis is.

Alvast bedankt voor uw hulp.
Omdat ik maandagavond 3 november nog geen reactie had gehad, heb ik nog een keer geprobeerd met gcode die ik vroeger al geprint op een Ultimaker, maar ook met deze code waren de eerste lagen slecht.
Ook dinsdagavond 4 november had ik geen reactie op mijn vragen/klachten dus heb ik zelf nog verder uitgezocht. Tot mijn verbazing moest ik vaststellen dat er een drukwieltje ontbreek in het extruder mechanisme. En zijn verder wel sporen dat er ooit 1 heeft gezeten.
Dit betekent dat er met dit toestel meer moet geprint zijn dan enkel het “test stukje”.
Ik heb nog gesporen gevonden dat er meer geprint was, maar dat kan ik niet bewijzen.

Ik heb mijn bevindingen doorgemaild
Ik heb zondag laten weten via uw helpdesk formulier dat ik een probleem heb met de kwaliteit van de prints van mijn zopas afgehaalde printer en de schroefjes van de Z eindstop.
Tot nu toe heb ik van u nog geen reactie ontvangen, maar ik kan u melden dat ik het zelf wat verder onderzocht heb en vermoedelijk de oorzaak van het probleem heb gevonden.

Er moet bij assemblage iets mis zijn gelopen want het wieltje dat het filament tegen de extruder moet duwen ontbreekt.

[Afbeelding Ultimaker handleiding]
[Foto van mijn Darkmatters extruder]

Ik kan goed begrijpen dat dit niet is opgemerkt tijdens de eindcontrole of tijdens het maken van een testprint van een bootje.

Het spreekt natuurlijk voor zich dat ik dit probleem zo snel mogelijk opgelost wil zien.
Spijtig genoeg heb ik deze onderdelen niet in huis. Anders zou ik het zelf wel repareren.

Kan ik bij u langskomen om dit onderdeel te laten repareren of te laten vervangen door een correct geassembleerd stuk?
Ik zou dan willen voorstellen om tegelijkertijd ook een keer de Z eindstop bekijken en indien nodig (ik vermoed dat de schroefjes te hard werden aangedraaid
tijdens assemblage waardoor de schroefdraad is beschadigd) te vervangen.
Nadien kunnen we dan een testprint starten (en na een paar minuten weer afbreken) om samen te kijken of alles effectief in orde is.

Ik begrijp dat dit vervelend is voor u en dat dit wel wat tijd van u zal vragen, maar bij een investering van 1500 euro heb ik graag dat alles in orde is.
Zoniet zie ik mij genoodzaakt om mij te beroepen op mijn recht op bedenktijd die geldt bij een verkoop op afstand en de printer te retourneren.
Zover wil ik het echter niet laten komen. Ik reken erop dat we er samen wel uitkomen en dat ik alsnog kan beschikken over een perfect werkende printer.

Alvast bedankt voor uw antwoord.
Hierop kreeg ik dan weer wel binnen het uur een reactie:
Zo te zien is het drukwieltje met het schroefje inderdaad verdwenen. Het bevreemd ons dat U uberhaupt in de mogelijkheid bent om te printen zonder het drukwieltje. Ergens tussen het printen van het bootje en uw zoektocht moet het wieltje er uit gevallen zijn.
Geen nood, we zullen U zsm een nieuw drukwieltje + m3 bout met nyloc toezenden.
Merk op dat men niet ingaat op mijn voorstel om samen een keer het toestel te repareren en te bekijken. Dit terwijl ze op hun website schrijven:
Gewoon Nederlandse service met dagelijkse inloop : Bij Darkmatters kunt U voor service gewoon 5 dagen in de week bij ons binnen lopen en echte mensen spreken. Indien Uw printer onderhoud of service nodig heeft kunnen we dit vaak ter plekke regelen en (eventueel samen met U) uitvoeren.
In eerste instantie wou ik zo snel mogelijk weten of het nu in orde ging komen met dit toestel dus ging ik akkoord met het opsturen van de ontbrekende stukken:
Bedankt voor uw snelle reactie.
Ik vind het persoonlijk ook vreemd dat er op deze manier toch nog vrij mooie prints uitkwamen.
Waarschijnlijk ik omdat ik print aan slechts 50 mm/s met een resolutie van 0,1mm. (hoger ben ik nog niet durven gaan)

Ik wou niet geloven dat deze printer slechter zou presteren dan de Ultimaker 1 zonder heatbed.
Daarom ben ik blijven zoeken naar de oorzaak.
Mocht u in de toekomst nog een melding krijgen van dit probleem dan weet u in ieder geval waaraan het kan liggen.

Hoort er eigenlijk langs de andere kant van het extruder wiel een "locking pin" (groen op de schets)te zitten?
Die zit er bij mij in ieder geval ook niet op.

Als u toevallig ook nog een eindstop zou hebben liggen met bijhorend plastic blokje zou ik dat ook op prijs stellen als u dat erbij kan doen.
Op deze manier werkt het echt niet vlot.
Hier kwam geen reactie op.

Na er nog een nachtje over geslapen te hebben vond ik dat er iets te veel variabelen waren in hun antwoord “zo snel mogelijk” en er is nog altijd de mogelijkheid dat het verloren zou gaan bij de post. Hierdoor zouden we buiten de periode van de bedenktijd kunnen vallen.
Verder zou het betekenen dat ik zelf aan het toestel zou moeten sleutelen waardoor verdere gebrekenen aan mij zouden kunnen worden toegeschreven.

Daarom stuurde ik hen op 5 november volgende e-mail:
Ik heb er nog eens over nagedacht en ben van mening dat dit niet de manier is om dit op te lossen.

U hebt mij duidelijk een product geleverd dat meerdere gebreken vertoont.
Het is overigens vrij duidelijk dat u mij een reeds gebruikte printer heb gegeven (dat weet u ook) in plaats van een nieuwe, hoewel ik uitdrukkelijk een nieuwe heb besteld.

Ik heb 1 van uw andere klanten gecontacteerd en die was best wel tevreden over uw service, maar zei me toch:
"Ik zou zelf niet akkoord gaan met een printer die al flink gebruikt is. Ze hebben er genoeg ingepakt staan (nieuw). Ik zou een nieuwe eisen."

De printer die u mij geleverd heeft, was helemaal niet ingepakt en zoals weet heeft die het flink te verduren gehad door uw verbouwingswerken.

Ik stel voor dat...
ik ofwel deze printer terugbreng en u mij een volledig nieuwe in de plaats geeft.
ofwel ontbinden we de verkoop . Ik breng de printer terug en u betaalt mij terug wat ik u betaald heb. Ik vergoed u dan nog wel voor 1 rol filament (hoewel ik slechts 40gram heb gebruikt. de rest krijgt u terug).
U zal dan verder geen last meer van mij hebben en we blijven dan even goede vrienden.

Ik betreur ten zeerste dat het allemaal zo is gelopen, maar dit lijkt mij het beste voor ons beiden.

Ik hoor graag wat u verkiest, maar in ieder geval wil ik met dit toestel niet verder.
Hierop kreeg ik wederom geen reactie.

Ik geef toe dat ik niet lang wacht op antwoorden, maar ik merk ook op dat op niet lastige vragen binnen het uur wordt gereageerd en op lastig vragen helemaal niet. Dat kan geen toeval zijn.
Ik wacht nog even, maar verwacht niet dat ze nog antwoorden.

Ik heb hen nog niet telefonisch gecontacteerd omdat ik eerst zeker wil zijn dat ik recht heb van spreken

Ondertussen zoek ik uit wat ik kan doen.
Wat denken jullie hiervan? Komt deze zaak in aanmerking voor “bedenktijd bij VKOA”?
Wat zijn mijn opties? Ik heb al gelezen op consuwijzer.nl en met wat ik daar lees lijkt mij de enige optie naar de rechtbank stappen aangezien deze webshop volgens mij bij geen enkele organisatie is aangesloten. Dat lijkt mij nogal drastisch maar als het moet dan moet het.
Is er in Nederland een andere organisatie waar ik een klacht kan neerleggen?

Ik zou de formele brief kunnen sturen ivm bedenktijd en dan nadien de printer terugbrengen.
Ik vrees echter dat zij de printer niet gaan willen terugnemen of mij geen bewijs van ontvangst gaan willen geven. Wat kan ik dan doen?

Zijn er misschien tweakers aangesloten bij FabLab013 die mij kunnen/willen helpen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:56
In de WKOA staat dat je het product mag uitproberen. Uit je verhaal kan ik alleen slecht opmaken of het slechts gaat om uitproberen of om daadwerkelijk gebruiken. Misschien dat anderen hier een mening over hebben?

Je hebt het toestel verder sinds 1 november in bezit. Vanaf die datum geldt dus ook de WKOA. Een sidenote is echter wel dat je hem vooraf via internet betaald moet hebben. Anders gaat de vlieger hier niet voor op.

Uit je laatste mail maak ik op dat je met een nieuwe ook akkoord gaat. Als je van de WKOA gebruik maakt dan moet je gewoon zeggen dat je het apparaat wil terugbrengen en je geld terug zou willen. Anders gaat het om een reparatie/nieuw apparaat en hoeft de koop niet ontbonden worden. En heb je dus ook geen WKOA meer nodig.

Zelf zou ik het trouwens wel weten. Gezien de gebrekkige communicatie en een dito product zou ik geen zin meer hebben om iets bij deze toko te halen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

oohh schreef op donderdag 06 november 2014 @ 19:56:
In de WKOA staat dat je het product mag uitproberen. Uit je verhaal kan ik alleen slecht opmaken of het slechts gaat om uitproberen of om daadwerkelijk gebruiken. Misschien dat anderen hier een mening over hebben?
Geen jurist hier (dus misschien heeft iemand er iets nuttigers over te zeggen) maar de TS heeft tot nu toe enkel geprobeerd een normaal printje te draaien, wat wegens gebreken aan het product niet gelukt is. Als het eenmaal lukt en de TS besluit om een vloot aan vliegtuigen uit te printen, dan zou dit een punt zijn maar nu lijkt me dat nog niet. Sterker nog: de webshop geeft zelf aan dat er een onderdeel ontbreekt en het eigenlijk helemaal niet mogelijk is om normaal te printen, dus dan kun je het ook niet normaal uitproberen.
Een sidenote is echter wel dat je hem vooraf via internet betaald moet hebben.
Niet "via internet", maar "op afstand". En niet "betaald", maar "een overeenkomst gesloten" (van het laatste weet ik eerlijk gezegd niet of ik het zelf wel exact goed verwoord maar het betalen is zeker niet relevant). Nogal een verschil. Per telefoon een order plaatsen is dus al voldoende. Maar goed, zoals in het topic vermeld is: "via de webshop", dus KOA.

Ik reserveer wel eens producten via de webshop, ik haal dan gewoon af in de winkel en betaal daar ook. Dan weet ik zeker dat ik niet met lege handen thuis kom omdat ze het product niet op voorraad hebben. Daarbij heb ik gewoon recht op KOA - maar gelukkig nooit nodig gehad.
Zelf zou ik het trouwens wel weten. Gezien de gebrekkige communicatie en een dito product zou ik geen zin meer hebben om iets bij deze toko te halen. ;)
Jup, als er enkel gereageerd wordt op simpele vraagjes maar elk verzoek tot service wordt genegeerd, dan geeft dat te denken hoe problemen met de nu nog niet werkende printer worden opgelost, laat staan eventuele verdere problemen die je nog tegen kan komen. Nou weet ik niet hoe groot de markt is en hoe gemakkelijk je bij een andere winkel bestelt, maar als dat kan lijkt het me duidelijk...

[ Voor 14% gewijzigd door bwerg op 07-11-2014 12:02 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Je kunt inderdaad de koop ontbinden op grond van de bedenktermijn van 12 maanden.

Je moet er dan voor zorgen dat de winkel het product binnen 14 dagen terug krijgt. En de winkel moet er voor zorgen dat je het geld terug ontvangt binnen 14 dagen (hierna treed verzuim in). De winkel mag hiermee wachten tot het moment waarop zij het product terug hebben of van jou een track en trace code hebt ontvangen.

Als de winkel je het geld niet terug ontvangt dan kun je hierna nog een aanmaning versturen. Daarvoor kun je dan de wettelijke incassokosten in rekening brengen. Deze zijn 15% over de eerste 2500 euro en 10% over de volgende 2500 euro. Ik ga er vanuit dat het product niet duurder is dan 5000 euro. Je mag altijd 40 euro in rekening brengen.

Als de winkel daarna nog niet mee werkt moet je naar de rechter. Je vordering bestaat dan uit de hoofdsom, de wettelijke incassokosten, de wettelijke rente en de proceskosten (de kosten voor vertegenwoordiging wordt vergoed volgens het liquidatietarief, dus kun je met een deel blijven zitten). Je namelijk recht op de wettelijke rente (3%) vanaf het moment van verzuim. Twaalf maanden later mag je de rente optellen bij de hoofdsom.
RafkeP schreef op donderdag 06 november 2014 @ 19:44:
Ik zou de formele brief kunnen sturen ivm bedenktijd en dan nadien de printer terugbrengen.
Ik vrees echter dat zij de printer niet gaan willen terugnemen of mij geen bewijs van ontvangst gaan willen geven. Wat kan ik dan doen?
Als je daarvoor vreest dan hetzij opnemen op video of hetzij aangetekend (en verzekerd) versturen. Als je dicht bij de grens woont dan kan het lonen om het te versturen via PostNL. Aangetekende pakketten zijn tot 500 euro verzekerd en verzekerde pakketten tot 5000 euro, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:24
Zou je misschien de data op een rij kunnen zetten? Wanneer heb je het product ontvangen? Wanneer is het gebrek geconstateerd?

Zo kan ik je een stuk beter van dienst zijn. Het 'gebruiksrecht' van WKOA is in principe alleen van toepassing voor de termijn van het herroepingsrecht. Mits je nog binnen deze termijn zit mag je het product kosteloos gebruiken mits je niet verder gaat dan het gebruik dat nodig is om het product uit te testen. In jou geval, een printje maken lijkt me dat niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:33

Perkouw

Moderator General Chat
VKOA in de titel naar WKOA (wet koop op afstand)

Lees je overigens ook even in op de wet koop op afstand. Er is hier afdoende informatie over te vinden. Tip: zoek met name even hoe het zit als je iets besteld dat nog gemaakt/geassembleerd moet worden. N.v.m er staat prebuild en tested en ook op de website geven ze aan dat het een 'stekkerklaar' product is. :)

[ Voor 82% gewijzigd door Perkouw op 07-11-2014 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toch maar graag even de feiten op een rijtje :

* De printer is nieuw, speciaal besteld en samengebouwd voor deze klant
* De 3d printer valt (zoals de meeste 3d printers in deze categorie) onder "experimenteel en zelfbouw"
* De printer heeft 1 testprint gedraaid, zoals gebruikelijk is, en is afgesteld door een medewerker
* Klant heeft de printer persoonlijk opgehaald, bekeken en goedgekeurd <?!>
* we hebben aangeboden een missend onderdeeltje na te sturen per post om de klant niet terug te hoeven laten rijden vanuit belgie. Klanten zijn echter altijd welkom om langs te komen in de werkplaats (ook tijdens het bouwen van de machine die ze aangekocht hebben !! )
* ondanks het feit dat printer speciaal voor deze klant gebouwd en besteld is en ondanks het feit dat er in dit geval geen zichttermijn geldt (machines op maat gemaakt) hebben wij klant aangeboden het product gewoon zonder problemen terug te nemen (10% restocking fee). Klant besluit daarop echter niet met ons te communiceren maar (een deel van) de mailwisseling op dit forum te plaatsen <?!>. Niet geheel duidelijk wat men hier mee probeert te bereiken.

We zijn een publiek lab; iedereen kan ten allen tijde binnenlopen en ontwikkelingen en in aanbouw zijnde machines bekijken (of zelf mee bouwen; De meeste klanten doen dit trouwens ook in het aanbouwtraject).

tsja ......

team darkmatters.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Klant heeft dus te hoge verwachtingen gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:52

lasharor

7 december 2004

Tja "Experimenteel en zelfbouw" wilt natuurlijk vrij weinig zeggen wanneer je een printer besteld. Dan mag je er in mijn mening wel van uit gaan dat deze werkt én niet dat er onderdelen niet goed geassembleerd zijn en/of ontbreken. Om dat laatste te verkopen heeft de klant natuurlijk voor de assemblage betaald.

Moet wel zeggen dat de communicatie van beide kanten behoorlijk ondermaats is. Snap niet waarom dat de klant niet reageert op mails waarin de leverancier een aanbod doet maar vervolgens wel moeilijk gaat doen wanneer hij een mail stuurt en daar later geen tot weinig reactie op komt.

Schept niet veel duidelijk en vertrouwen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:21
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 15:59:

hebben wij klant aangeboden het product gewoon zonder problemen terug te nemen (10% restocking fee).
WKOA geeft aan dat er geen extra kosten van de klant mogen zijn. Die 10% restocking fee mag je dus niet rekenen en dit is daarmee geen goede deal. De WKOA is juist opgezet om bij dit soort problemen het risico bij de winkel en niet bij de klant te leggen (helaas voor jullie ;) )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:33

Perkouw

Moderator General Chat
...ondanks het feit dat printer speciaal voor deze klant gebouwd en besteld is ...
Geen idee of er aanvullende wijzigingen door de TS zijn aangebracht in de printer. Maar de bestelde printer waar het over gaat staat op de website als zijnde ''Deze printer is stekker-klaar en wordt zelfs geleverd met een volle rol PLA print filament.''

Dat lijkt me dan niet dat deze speciaal wordt gebouwd voor de klant. IANAL, maar de WKOA lijkt me hier dan ook zonder meer op van toepassing daar het voor zover ik kan zien geen maatwerk betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:20

IceStorm

This place is GoT-like!!!

redwing schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:08:
WKOA geeft aan dat er geen extra kosten van de klant mogen zijn. Die 10% restocking fee mag je dus niet rekenen en dit is daarmee geen goede deal. De WKOA is juist opgezet om bij dit soort problemen het risico bij de winkel en niet bij de klant te leggen.
WKOA geldt niet voor op maat gemaakte producten. Nou weet ik niet wat er dan op maat gemaakt is als er een ' 100% pre-built printer" besteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:58

* ondanks het feit dat printer speciaal voor deze klant gebouwd en besteld is en ondanks het feit dat er in dit geval geen zichttermijn geldt (machines op maat gemaakt)
Dit product is helemaal niet op maat gemaakt. Het is een standaard product dat door jullie is geassembleerd. Dat op maat maken is wat anders, dat geldt voor een maatpak, of special gemaakte schoenen, of een custom paint job.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Darkmatters stelt dat het apparaat speciaal voor de klant gebouwd is en dat daarom de WKOA niet van toepassing is. Als dit juridisch gezien klopt vind ik het zeker geen gek aanbod.
Koopt u een van de volgende producten op afstand? Dan krijgt u geen bedenktijd:

reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding.
tijdsgebonden producten, zoals losse tijdschriften of kranten; Let op: sluit u een abonnement af op een tijdschrift of krant? Dan hebt u wel bedenktijd.
producten die u speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar uw eigen ontwerp.
producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen.
https://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand

Edit: gezellig met z'n vieren tegelijk posten... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2014 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
IceStorm schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:10:
[...]

WKOA geldt niet voor op maat gemaakte producten. Nou weet ik niet wat er dan op maat gemaakt is als er een ' 100% pre-built printer" besteld wordt.
Kijk op de website en je ziet dat dit een regulier product is en zeker geen op maat gemaakt product. Dat krijg je nl. alleen als de printer aangepast zou zijn aan wensen van deklant. Dat is niet het geval dus WKOA is gewoon van toepassing.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 16:25
bij de WKOA mag je het product niet gebruiken, maar hetzelfde als dat je in een fysieke winkel kunt doen:
Mag u het product in gebruik nemen?
Nee, u mag het product niet in gebruik nemen. Want de ondernemer moet het product weer aan iemand anders kunnen verkopen als u het terugstuurt.

Wat mag u wel doen?
U mag hetzelfde doen als wanneer u iets in een winkel koopt. Zo mag u een laptop of televisie aanzetten om te kunnen beoordelen. Maar bijvoorbeeld een wasmachine laten draaien mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
Daarom doen ze er ook een test-print bij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm

IceStorm

redwing schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:11:
Kijk op de website en je ziet dat dit een regulier product is en zeker geen op maat gemaakt product. Dat krijg je nl. alleen als de printer aangepast zou zijn aan wensen van deklant. Dat is niet het geval dus WKOA is gewoon van toepassing.
Ik kan niet beoordelen of dat niet het geval is geweest, TS meldt alleen dat hij een 100% pre-built printer heeft besteld. Maar misschien zijn daarbij wel allerlei aanvullende wensen ter tafel gekomen en heeft Darkmatters die ingewilligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:55

Rannasha

Does not compute.

IceStorm schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:10:
[...]

Op maat gemaakt is iets anders dan op bestelling gemaakt. Als ik een widget-producent ben die slechts 1 type widget verkoopt, maar deze wel telkens pas na bestelling speciaal voor die bestelling maak, dan lever ik geen maatwerk. Immers kan dezelfde widget zonder problemen aan een andere klant verkocht worden. Dat is niet het geval als iedere klant eigen features, afmetingen en kleurtjes kan opgeven voor z'n widget.

Voor zover ik kan zien, is in deze situatie het eerste geval van toepassing: De printers worden wel terplekke naar aanleiding van een bestelling gemaakt, maar zijn geen maatwerk. Dan zou in principe de WKOA wel van toepassing moeten zijn.

(IANAL, IANA-widget-producer either)

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:50
Heeft iedereen niet meer aan een werkende machine/geslaagde verkoop? Gratis suggestie; Als Darkmatters nu eens op de koffie gaat in België om die machine te controleren, daar fijn en vriendelijk ontvangen wordt met koffie en een Belgische/Luikse wafel o.i.d. en daarna samen die machine aan de praat helpen. Iedereen even over de trots, frustratie en tweakers heenstappen dan is een oplossing vast dichterbij dan gedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:22
Volgens mij is geen sprake van WKOA

Product is afgehaald, hierdoor zou het al kunnen dat de WKOA niet meer van toepassing is. (Dit weet ik echter niet exact)

Klant is niet tevreden over product / staat van het product en wil eigenlijk gewoon geleverd zien wat hij heeft besteld en dat is een nieuwe ipv een gebruikte printer .... Dit heeft hij gekocht dus de winkelier heeft dit gewoon te leveren lijkt mij ... maar volgens mij en daar gaat deze reactie over, is dat met WKOA de verkeerde insteek wordt gekozen

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009

D4NG3R

kiwi

:)

Afhalen maakt geen ene donder uit, als het product op afstand is besteld geld WKoA.

Zie: https://www.consuwijzer.n...fstand-ophalen-afhaalpunt

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 07-11-2014 16:16 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
Akkoord WKOA blijft gelden

https://www.consuwijzer.n...fstand-ophalen-afhaalpunt

Denk ik zoek voor mezelf er een bron bij.

Maar blijft dat TS gewoon een nieuw verwerkend product wilt hebben en blijkt dat hij dit niet heeft gekregen. Lijkt me dat dat opgelost moet worden ipv dmv wkoa de koop proberen te ontbinden.

Mij persoonlijk lijkt mij wkoa een oplossing maar niet de beste of juiste. Mensen zijn hier het meeste mee bekend en roepen snel dat het op die manier moet worden opgelost.

Maar het bestelde is niet geleverd, dat is wat hier aan de hand is. Er is een nieuwe printer besteld & een tweede hands geleverd. En wat Erwin zegt, gewoon eens goed in overleg gaan probleem duidelijk maken en dan samen kijken hoe het op te lossen valt, wie weet valt het gewoon mee.

@edit hierboven ... je had hem er sneller bijstaan _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Tribledragon op 07-11-2014 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm

IceStorm

Rannasha schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:13:
Op maat gemaakt is iets anders dan op bestelling gemaakt.
Mee eens. Maar Darkmatters heeft het zelf wel over "(machines op maat gemaakt)". Dan geeft 1 van de 2 partijen dus niet het juiste beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:14

paQ

Tribledragon schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:21:
Akkoord WKOA blijft gelden

https://www.consuwijzer.n...fstand-ophalen-afhaalpunt

Denk ik zoek voor mezelf er een bron bij.

Maar blijft dat TS gewoon een nieuw verwerkend product wilt hebben en blijkt dat hij dit niet heeft gekregen. Lijkt me dat dat opgelost moet worden ipv dmv wkoa de koop proberen te ontbinden.

Mij persoonlijk lijkt mij wkoa een oplossing maar niet de beste of juiste. Mensen zijn hier het meeste mee bekend en roepen snel dat het op die manier moet worden opgelost.

Maar het bestelde is niet geleverd, dat is wat hier aan de hand is. Er is een nieuwe printer besteld & een tweede hands geleverd. En wat Erwin zegt, gewoon eens goed in overleg gaan probleem duidelijk maken en dan samen kijken hoe het op te lossen valt, wie weet valt het gewoon mee.

@edit hierboven ... je had hem er sneller bijstaan _/-\o_
Het is bij wetten alleen niet zo wat mensen ervan vinden ;) Het is... naja... de wet.... je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar het is wat het is.
IceStorm schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:24:
[...]

Mee eens. Maar Darkmatters heeft het zelf wel over "(machines op maat gemaakt)". Dan geeft 1 van de 2 partijen dus niet het juiste beeld.
precies. Op bestelling gemaakt is iets anders dan dat er maatwerk aan te pas komt.
Het is niet helemaal juist verwoord ga ik van uit. En als het wel op maat is gemaakt, dan zou ik die 10% met beide handen aangrijpen.

[ Voor 93% gewijzigd door paQ op 07-11-2014 16:27 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Als jij uit bijv een dropdown menu of een slider de keuze kan krijgen voor een 'custom' maat maakt dit het nog niet een op maat gemaakt product. Dit is enkel het geval bij bijv kleding of juwelen die zijn afgemeten en gepast. Het zelfde geld voor een opgebouwd systeem. Stel ik bestel 20 componenten + opbouwservice, dan betekend het niet opeens dat het '1' product is. Nee - ik maak enkel gebruik van hun betaalde service om het in elkaar te laten zetten.

De TS heeft een compleet product gekocht.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 07-11-2014 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
CappieL schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:12:
bij de WKOA mag je het product niet gebruiken, maar hetzelfde als dat je in een fysieke winkel kunt doen:

[...]
Dit is inderdaad de enige twijfel die ik ook had, maar aangezien er een test-print wordt meegeleverd ga ik er van uit dat je die ook in de winkel had mogen laten printen. En als dat daar mag mag je dat bij de WKOA ook thuis doen ;)
Tribledragon schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:15:
Klant is niet tevreden over product / staat van het product en wil eigenlijk gewoon geleverd zien wat hij heeft besteld en dat is een nieuwe ipv een gebruikte printer .... Dit heeft hij gekocht dus de winkelier heeft dit gewoon te leveren lijkt mij ... maar volgens mij en daar gaat deze reactie over, is dat met WKOA de verkeerde insteek wordt gekozen
Dit klopt, het voordeel van WKOA is alleen wel dat je geen discussie meer hebt. Je kunt je product terugbrengen en je hebt je geld terug. Als je aankaart dat je een nieuwe wilt is het maar de vraag hoe lang het duurt voor er een goede oplossing is.
D4NG3R schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:26:
De TS heeft een compleet product gekocht.
Inderdaad, alleen als TS specifieke dingen aan heeft laten passen is het maatwerk. Een standaard product bestellen is geen maatwerk. Ongeacht of deze speciaal voor de klant wordt opgestart of niet. Het gaat er nl. vooral om of het product daarna opnieuw verkocht kan worden. Bij een maatpak kan dat b.v. niet, bij een printer die standaard in het assortiment zit wel. Dus (tenzij TS zijn printer aan heeft laten passen) is dit geen maatwerk.

[ Voor 20% gewijzigd door redwing op 07-11-2014 16:31 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
Ik lees uit de tekst van de TS dat hier geen sprake meer is van testen zoals in de winkel maar in gebruik nemen. Op dat moment kan je de wkoa wel aanwijzen als ideale oplossing, maar de winkel zou in zijn recht staan deze optie terecht af te serveren als hij dit aan kan tonen. (wat vrij goed mogelijk is omdat TS al missende onderdelen heeft opgevraagd, aangegeven heeft er al mee gewerkt te hebben en tegen problemen aan te lopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:14

paQ

Tribledragon schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:33:
Ik lees uit de tekst van de TS dat hier geen sprake meer is van testen zoals in de winkel maar in gebruik nemen. Op dat moment kan je de wkoa wel aanwijzen als ideale oplossing, maar de winkel zou in zijn recht staan deze optie terecht af te serveren als hij dit aan kan tonen. (wat vrij goed mogelijk is omdat TS al missende onderdelen heeft opgevraagd, aangegeven heeft er al mee gewerkt te hebben en tegen problemen aan te lopen)
nou, ik anders niet... verder dan testprints (diverse, dat wel) is TS blijkbaar niet gekomen.

Als de base van een 3D print niet goed is (geloof me... ik heb plenty ervaring :P ) dan gaat de rest van de print zich vreemd gedragen en afwijkingen vertonen.
Bij resoluties van 100mu of minder is dat alles behalve wenselijk.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Retourneren op basis van WKOA mag überhaupt nooit geweigerd worden. Als blijkt dat de koper verder gegaan is in het gebruik dan alleen het testen van het product mag de eventueel ontstane schade wel in rekening worden gebracht aan de koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:47:
Als blijkt dat de koper verder gegaan is in het gebruik dan alleen het testen van het product mag de eventueel ontstane schade wel in rekening worden gebracht aan de koper.
Dit mag sowieso al ook al is het product verder niet getest maar enkel uitgepakt. Als jij er onzorgvuldig mee om gaat mag de verkoper de schade inhouden op het terug te storten geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP

* De 3d printer valt (zoals de meeste 3d printers in deze categorie) onder "experimenteel en zelfbouw"
* De printer heeft 1 testprint gedraaid, zoals gebruikelijk is, en is afgesteld door een medewerker
* we hebben aangeboden een missend onderdeeltje na te sturen per post om de klant niet terug te hoeven laten rijden vanuit belgie. Klanten zijn echter altijd welkom om langs te komen in de werkplaats (ook tijdens het bouwen van de machine die ze aangekocht hebben !! )
* ondanks het feit dat printer speciaal voor deze klant gebouwd en besteld is en ondanks het feit dat er in dit geval geen zichttermijn geldt (machines op maat gemaakt) hebben wij klant aangeboden het product gewoon zonder problemen terug te nemen (10% restocking fee). Klant besluit daarop echter niet met ons te communiceren maar (een deel van) de mailwisseling op dit forum te plaatsen <?!>. Niet geheel duidelijk wat men hier mee probeert te bereiken.

We zijn een publiek lab; iedereen kan ten allen tijde binnenlopen en ontwikkelingen en in aanbouw zijnde machines bekijken (of zelf mee bouwen; De meeste klanten doen dit trouwens ook in het aanbouwtraject).

tsja ......

team darkmatters.nl
Hartelijk dank voor uw reactie.
Ik zou uw argumenten nog kunnen proberen te weerlegen, maar dat hoeft niet.
Wij gaan hier op tweakers geen oorlog uitvechten en liever ook niet in het echt.
Daar dient dit forum niet voor en wij kunnen dit best als volwassenen afhandelen.

De reden waarom ik alles hier op tweakers heb gepost is omdat ik het verhaal volledig wou schetsen en eerst wou uitvissen of ik recht had van spreken of niet.
Het heeft geen zin dat ik u lastig val wanneer ik ongelijk heb.
Ik veronderstelde ook dat u contacten zou hebben met tweakers leden en dat ze mij op die manier zouden kunnen helpen.
Blijkbaar klopte dat :)

U heeft inderdaad aangeboden om het missende deeltje op te sturen.
Dat heb ik ook duidelijk weergegeven in mijn verhaal hierboven.
Maar zoals ik verder aangeef, voldoet het toestel niet aan mijn verwachtingen.

Ik heb in eer en geweten onze volledige mailwisseling in de topicstart geplaatst.
Als er antwoorden van u ontbreken dan moet er iets misgelopen zijn met uw of mijn mailsysteem.
U mag ze van mij alsnog posten.
U leek mij een redelijk man toen ik de printer kwam afhalen, dus ik begreep ook niet goed waarom er soms geen communicatie meer was.

Als ik uw mail zou hebben ontvangen over de terugname van toestel mits opleg van 10% restocking fee. (144 euro in dit geval), zou ik daar zeker zijn op ingegaan.
Ik ben er niet echt mee akkoord, maar als ik daarmee mijn nachtrust terugheb, heb ik dat er wel voor over.

Als u mij de mail opnieuw kan sturen, zal ik offcieel bevestigen (dan hebt u ook iets in handen) en kunnen we afspreken hoe we het verder afhandelen. Ik neem aan dat u de 1295,9 euro (1439,9 - 144) niet steeds op zak hebt.
Eventueel post u hier een berichtje wanneer u de mail heeft verstuurd dan check ik of hij deze keer wel is aangekomen.

Wanneer we alles hebben afgehandeld laat ik hier aan iedereen weten dat u zich aan de afspraak hebt gehouden. Ik ben tenslotte ook een redelijk man :)

@alle tweakers die een reactie hebben gepost: bedankt voor jullie hulp.
Dit is zeker gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:52

lasharor

7 december 2004

Het lijkt me beter om dergelijke informatie via jullie bestaande kanalen (de mail) te laten verlopen inplaats van hier van alles te schrijven.

Het zou bij mij niet goed vallen wanneer je bijv. "Wanneer we alles hebben afgehandeld laat ik hier aan iedereen weten dat u zich aan de afspraak hebt gehouden." schrijft. Ik kan me voorstellen dat een dergelijk bedrijf ook niet zit te wachten op dergelijke semi-dreigementen via fora.

Zo verander je namelijk het hele doel van dit topic, waar je eerst nog een duidelijke vraagstelling hebt ga je dit topic nu als een soort pressiemiddel gebruiken. Lijkt me niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
lasharor schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 18:29:
Het lijkt me beter om dergelijke informatie via jullie bestaande kanalen (de mail) te laten verlopen inplaats van hier van alles te schrijven.

Het zou bij mij niet goed vallen wanneer je bijv. "Wanneer we alles hebben afgehandeld laat ik hier aan iedereen weten dat u zich aan de afspraak hebt gehouden." schrijft. Ik kan me voorstellen dat een dergelijk bedrijf ook niet zit te wachten op dergelijke semi-dreigementen via fora.

Zo verander je namelijk het hele doel van dit topic, waar je eerst nog een duidelijke vraagstelling hebt ga je dit topic nu als een soort pressiemiddel gebruiken. Lijkt me niet de bedoeling.
Ok, dat is ook niet mijn bedoeling.
Ik zou het persoonlijk niet netjes vinden dat iemand zijn beklag doet op een forum en dan achteraf niet zegt dat het netjes is opgelost. Als je iemand beschuldigt, moet je achteraf ook melden dat alles weer in orde is, niet?

Ik wil dit gerust afhandelen via mail, maar sommige mails lijken niet altijd aan te komen.
Zo creeren we frustraties langs de twee kanten. Daar wordt niemand vrolijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 12:00

Ardana

Mens

Pfff... imho maakt de service van een verkoper onlosmakelijk onderdeel uit van de overeenkomst die ik sluit met de verkoper. Als er óf op de service, óf op het product zelf iets is aan te merken, ga ik de overeenkomst ontbinden onder de WKOA. Ja, daar heb ik geld voor over, dus ik koop zelden iets bij prijsvechters (en regelmatig meld ik dat ook bij de koop zelf).

Het gekochte (product én service) voldoet niet aan de verwachtingen, ergo, er is reden om de koop te ontbinden op grond van de WKOA.

Het valt ook niet onder de uitzondering "maatproduct", dat is voorbehouden aan producten die expliciet naar specificatie en wens van de klant gemaakt zijn, bijv. een schuifkast die speciaal tussen 2 muren moet komen, of idd maatkleding (zelfs trouwjurken vallen niet onder die uitzonderingssituatie). Overigens spreekt de wet niet over "maatwerk", maar over "“zaken die zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper”. Dat is hier niet het geval: de winkel biedt een aantal opties, en de klant kan daaruit kiezen. Vergelijk: de winkel biedt aan t-shirts te drukken en geeft de keuze uit 5 verschillende kleuren en 10 verschillende opdrukken. Of: de winkel biedt aan t-shirts te drukken, de klant wil een kleur die niet standaard in het assortiment zit en levert een eigen plaatje aan dat opgedrukt moet worden. Het eerste geval is géén maatwerk, het tweede wel.
Oftewel: als er aan het product zelf niets wordt veranderd of gewijzigd op verzoek van de klant, is het géén maatwerk.

Daarbij komt: in de eerste 6 maanden moet de winkel aantonen dat enig ontstane schade veroorzaakt is door de klant. Het missende wieltje had niet mogen gebeuren, winkel kan niet aantonen dat het veroorzaakt is door de klant, want het product moet gewoon probleemloos functioneren en niet halverwege de eerste print een wieltje verliezen. Ergo, winkel is aansprakelijk.

Nu we hebben vastgesteld dat er sprake is van rechtop ontbinding op grond van de WKOA, mag er geen 10% restocking fee in rekening gebracht worden, zeker daar het product niet voldoet aan hetgeen je ervan mag verwachten (niet binnen 6 maanden stuk gaan).

Ik vind het schandalig dat er nog zoveel winkels zijn die zich niet aan de wet willen houden.

Aanvulling: ik zou idd maar eens een jurist raadplegen (of je aansluiten bij een keurmerk zodat je hun expertise en alg.voorw. kunt gebruiken), want nergens op jullie site staan jullie algemene voorwaarden, noch wordt er gewezen op de rechten die voortvloeien uit de WKOA, terwijl jullie hiermee jezelf ernstig in de vingers snijden (zo wordt de ontbind-termijn hierdoor verlengd van 14 dagen naar 12 maanden... iets waar jullie vermoedelijk niet blij mee gaan zijn). Aangezien er geen algemene voorwaarden zijn jullie volledig aangewezen op de wet: die zegt dat TS mag ontbinden, zonder opgave van redenen, binnen 12 maanden en dat jullie de volledige aankoopkosten (incl. verzendkosten) aan hem binnen 30 dagen moeten retourneren.
Tevens ontbreken jullie bedrijfsgegevens (naam, KvKnr, straat/huisnr/vestigingsplaats, telefoonnummer, email-adres), iets dat ook niet toegestaan is. Deze gegevens moeten gemakkelijk vindbaar zijn op de site van de webshop.
De algemene voorwaarden, alsook de beschrijving van het retourrecht, moet een koper voor het begin van het koopproces onder ogen krijgen, dit is een actie die van de webwinkel verlangd word op grond van de wet.

Als je geen bedrijfje wil spelen, ga dan ook niet via internet verkopen. Zie dit als een les die uiteindelijk ernstig goedkoop is, en ga aan de slag. En om niet alleen te ranten, maar ook behulpzaam te zijn (het is en blijft Tweakers): De regels volgens de Autoriteit Consument en Markt

[ Voor 26% gewijzigd door Ardana op 07-11-2014 21:56 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:00
*knip* dat is dus niet de bedoeling, blijf on-topic ipv allerlei beschuldigingen te gaan uiten.

[ Voor 89% gewijzigd door gambieter op 08-11-2014 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Laatst online: 05-10 11:48

Twarp

just grin...

Dan maar een reactie op jullie reactie ;-)

Neen, deze printer bouwen jullie zelf, het is een item wat standaard op jullie site voorkomt en daarmee is het speciaal bouwen voor de klant komen te vervallen.
Gaat niet op als jullie de printer bouwen.
Zonder dat ene aandrukwieltje?
In basis, er van uit gaande dat de printer werkend zou zijn. Dit is dus niet het geval.
Daarmee maak jij je makkelijk af door de reparatieverantwoording bij de koper te leggen. Ik begrijp dat er betaald is voor de assemblage.
Eerder genoemde punten maken deze redenering waardeloos. Bovendien is bij twijfel over de aankoop en de gestelde zichttermijn een ontbinding binnen 8 dagen mogelijk. Restocking fee is niet op zijn plaats hier en mag ook niet berekend worden.

tsja ......

team darkmatters.nl
Zoals je zelf ook al zegt, vanuit België even aankomen om te kijken hoe je printer in elkaar gezet wordt doe je niet, je wil zelfs het onderdeeltje opsturen. Verwacht je dan serieus dat deze klant even komt kijken?

Als zelfstandig ondernemer denk ik dat je meer vertrouwen en service uitstraalt dan dat je hier bij Tweakers je gelijk probeert te halen.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Laten we niet oordelen over welke service het bedrijf wel of niet probeert te verlenen, als een deel van de communicatie kennelijk niet is aangekomen. Dan wordt het lastig service verlenen.

Ja, de wet KOA zonder restocking-kosten hoort inderdaad wel geaccepteerd te worden. Dat dan wel.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
* ondanks het feit dat printer speciaal voor deze klant gebouwd en besteld is en ondanks het feit dat er in dit geval geen zichttermijn geldt (machines op maat gemaakt) (...)
Nu verricht u een misleidende handelspraktijk.

Het herroepingsrecht gaat ook op in gevallen waar bij producten "speciaal" worden besteld of "speciaal" worden gebouwd voor een consument. Dit is enkel anders wanneer een product wordt gemaakt aan de hand van specificaties van de consument. Een keuze uit specificaties van de verkoper valt hier niet onder.
Irrelevant.
Koper wenst gebruik te maken van zijn herroepingsrecht.

Bij een beroep op het conformiteitsbeginsel moet de verkoper het product komen ophalen. Indien dit niet gebeurt kan de koper de overeenkomst ontbinding wegens non-conformiteit. In dat geval zij de verzendkosten voor rekening van de verkoper.

Als de consument er voor kiest om langs te komen dan moet de verkoper de kosten die de consument moet maken, zoals verlof, benzine kosten en parkeerkosten vergoeden.
Niet geheel duidelijk wat men hier mee probeert te bereiken.
Koper wenst informatie over zijn rechten en mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:10
Erwin schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:15:
Als Darkmatters nu eens op de koffie gaat in België
Dat lijkt me toch verre van een redelijk verzoek, je kan van een klein bedrijf niet verwachten dat ze 'even' op bezoek gaan bij een klant, laat staan in het buitenland.

Ongeacht wat netjes is, wat een goede oplossing is of niet, bij een klant langsgaan lijkt me niet iets dat dat ook maar enigszins redelijk is. We hebben het niet over een klant die toevallig aan het einde van de straat woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me, los van de WKOA, overigens wel af of de klant zich vooraf voldoende geïnformeerd heeft over wat een 3D-printer nu eigenlijk inhoudt en of hij geen onrealistische verwachtingen had. De techniek is, ondanks de rap toenemende populariteit, nog steeds experimenteel en het idee dat een printer steeds weer zonder problemen of afstellen is niet realistisch. Het ziet er naar uit dat er meer problemen dan de gebruikelijke geweest zijn in deze zaak en zoals gezegd is dat ook niet van invloed op de WKOA, maar het lijkt wel dat daar een relevant deel van de onvrede vandaan komt.
Waar heb je die test vandaan? Want volgens mij is dat een wat beperkte opvatting van de WKOA.

Edit: zoals hieronder dus inmiddels vermeld wordt :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2014 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Onjuist. Voor een koop op afstand gelden aanvullende regels. De koper heeft een herroepingsrecht waarbinnen hij het product zonder opgave van redenen mag ontbinden (art. 6:230o BW). De consument kan zich hierop beroepen wanneer hij het product uitprobeert (= het vaststellen van de aard, de kenmerken en de werking van het product) of gebruikt (= verder gaan dat uitproberen). Als het product waardevermindering ondergaat als gevolg van het gebruik, dan moet deze die waardevermindering vergoeden (art. 230s lid 3 BW). Bij een koop op afstand mag je een proefwasje draaien met een wasmachine, ongeacht of je dit in een fysieke winkel zou mogen.
Tribledragon schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:33:
Ik lees uit de tekst van de TS dat hier geen sprake meer is van testen zoals in de winkel maar in gebruik nemen. Op dat moment kan je de wkoa wel aanwijzen als ideale oplossing, maar de winkel zou in zijn recht staan deze optie terecht af te serveren als hij dit aan kan tonen.
Nee, dan nog heeft de winkel ongelijk.

*knip*

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 08-11-2014 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

alfatrion schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 00:46:
Het herroepingsrecht gaat ook op in gevallen waar bij producten "speciaal" worden besteld of "speciaal" worden gebouwd voor een consument. Dit is enkel anders wanneer een product wordt gemaakt aan de hand van specificaties van de consument. Een keuze uit specificaties van de verkoper valt hier niet onder.
Het enige wat in kan worden gehouden is eventuele kosten om het product op te bouwen. Maar dan neem je ook geen product maar een service af. That is als hier los voor is betaald zoals bijv een opbouwservice bij computeronderdelen. Als dit bij de productprijs in zit is dit jammer maar helaas voor de webshop.
Als de consument er voor kiest om langs te komen dan moet de verkoper de kosten die de consument moet maken, zoals verlof, benzine kosten en parkeerkosten vergoeden.
Weet je dit zeker? De kosten om het product terug te sturen / brengen hoeven afaik niet vergoed te worden.

http://blog.iusmentis.com...-een-conformiteitsgebrek/
En hoe dat zit met die benzine? Tsja. Dat zijn op zich óók kosten die gemaakt moeten worden om de goederen in overeenstemming te brengen. Dus als je de wet heel strikt leest, mag je ook die paar liter vergoed krijgen. Maar dan moet je wel bewijzen dat je het ritje speciaal en enkel daarvoor maakte, en natuurlijk zin hebben om voor die paar euro te procederen. Het kan, maar het lijkt me het gedoe niet waard. Hoewel dat precies de reden is dat het consumentenrecht niet werkt: je laat het erbij zitten ook al sta je in je recht.

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 08-11-2014 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het wetboek stelt dat de kosten om het geleverde conform te maken niet voor rekening van koper mogen komen. Verzending is net zo goed onderdeel van de overeenkomst (Ja, sommige winkels zijn creatief met carry in en verzending als losse service, en nee, dat houdt geen stand), dus die is, conform product op locatie van koper (in ieder geval zolang het niet gaat om onredelijke situaties waarmee verkoper geen rekening kon houden bij verkoop, zoals emigreren naar timboektoe waar geen postdienst is en dan verwachten dat de winkel langskomt)

Dat betekent dat alle kosten om het artikel werkend te krijgen op locatie van koper, voor risico zijn van verkoper. Dus ook in theorie benzinegeld of verzendkosten terug naar de winkel. Dit is een verschil tussen conformiteit en KoA - bij KoA zijn de retourkosten voor jezelf.

Echter, is zoals altijd goed overleg de beste keus. Niemand is gebaat bij hakken in het zand tot aan een rechtzaak. Als winkel en klant in goed overleg tot een oplossing komen is dat het best.
Ik lees dat koper akkoord wil gaan met een restockingfee. Dat *hoeft* hij niet, maar wie zijn wij hem dat te verbieden?

Ik hoop wel dat de winkel ook uit dit topic leert dat ze zich even moeten gaan verdiepen in deze artikelen. Ze dienen namelijk wel degelijk KoA te accepteren, ook als het product uitgeprobeerd is. Niet alleen knaagt het anders aan reputatie, vroeg of laat is er iemand die wel vordert, en dat kan nogal veel duurdere consequenties hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2014 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 16:57:
Echter, is zoals altijd goed overleg de beste keus. Niemand is gebaat bij hakken in het zand tot aan een rechtzaak. Als winkel en klant in goed overleg tot een oplossing komen is dat het best.
Ik lees dat koper akkoord wil gaan met een restockingfee. Dat *hoeft* hij niet, maar wie zijn wij hem dat te verbieden?
Dit lijkt me inderdaad het allerbelangrijkste. Als de koper + winkel er samen uit kunnen komen is dat altijd het beste. We kunnen wel allerlei regels roepen en stellen dat iets als die restockingsfee niet rechtsgeldig is, maar als koper en verkoper het beide een goede oplossing vinden is het probleem opgelost :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Mens

Waarbij je je kan afvragen of koper het inderdaad een goede oplossing vind, of dat hij het maar accepteert om van het gezeik af te zijn. We praten wel over een bedrag van € 144 dat hij kwijt is omdat een webwinkel zich niet aan de wet houdt.

Dat vind ik een groot bedrag waarvoor ik veel leukere dingen kan bedenken en ik zou het echt schandalig vinden als de webwinkel hieraan vast blijft houden. Een paar tientjes voor de moeite, ja, kan ik nog inkomen. € 144? Nee, in geen 144 jaar.

En laten we eerlijk zijn: het restocken van wat dan ook, kost écht geen € 144, daar maakt de winkel gewoon winst op, ten koste van de koper, als beloning omdat de winkel zich niet aan de wet houdt. Hoezo, misdaad loont niet?

Sorry als ik wat fel ben, maar ik vind het écht ontzettend schandalig dat deze webwinkel zich niet aan de wet wil houden en daar gewoon nog voor uitkomt ook. Enige reden dat hij hiermee weg komt, is omdat niemand bereidt is om voor dat bedrag naar de rechter te gaan. Van mij mag zo'n zaak vandaag nog failliet gaan, liefst aan negatieve reviews. Hij is al goed op weg, want dit topic is de derde hit in google als je zoekt op darkmatters.nl. Ik hoop dan ook dat er voor beiden wel een eerlijke en bevredigende oplossing komt, en dat DM hiervan leert.

[ Voor 45% gewijzigd door Ardana op 09-11-2014 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
Zoals beloofd een update ...

Afgelopen vrijdag nog een mail gestuurd naar DM met de melding dat ik de e-mail met de 10% regeling niet ontvangen had en met de vraag of ze hun voorstel opnieuw konden sturen.
Een paar uur later ontving ik mail waarin het voorstel werd bevestigd.

Zaterdag ben ik dan de printer gaan terugbrengen.
Ik ben daar vriendelijk ontvangen door de vrouw des huizes.
Ik heb haar een papier laten tekenen waarin stond dat ik de printer in ongeschonden staat weer heb terugbezorgd, dat ik akkoord ga met de 10% restockage fee, dat DM mij het geld binnen de 14 dagen zou terugstorten en dat beide partijen geen verdere schadevergoedingen meer zouden eisen van mekaar.

Daar hebben ze hun aan gehouden: maandag werd het geld teruggestort.

Ben ik gelukkig met deze regeling?
Natuurlijk niet: ik had het liever anders gezien, maar ik ben blij dat het achter de rug is.

Ik ben ook blij dat ik het topic hier heb geopend: er zitten heel wat interessante reacties tussen.
Zonder dit topic zou ik ook nooit geweten hebben dat er een voorstel op tafel lag.
Verder had ik graag zelf ook wat meer gereageerd, maar het leek mij beter om geen olie op het vuur te gooien.

Voor mij is de zaak afgesloten.
Nogmaals bedankt aan alle tweakers _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:32
Tip voor een volgende keer: post niet meteen de naam van de toko, maar leg uit wat er speelt. Zodra de naam erbij staat komt het al snel als pressiemiddel over.

Andersom zou je het ook niet leuk vinden als jouw naam door de toko ineens op het web verschijnt omdat ze vinden dat je lastig bent.

Niet helemaal hetzelfde, I know. Mooi dat het achter jullie is. :)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Ardana

Ardana

Mens

Ik ben blij voor je dat het achter de rug is, en ik vind dat DM in z'n handjes mag knijpen met jou. Eigenlijk zou je in ieder geval 'n bloemetje moeten krijgen, al was het alleen maar omdat DM hierdoor heel veel heeft kunnen leren over de verplichtingen van een webshop.

Pagina: 1