Op 26 augustus bestelde ik via de webshop van www.darkmatters.nl een “Darkmatters Gold 3d printer – 100% pre-built and tested (#dm_v2_prebuilt)”
Hiervan ontving ik een bewijs van bestelling.
Diezelfde dag ontving ik van hen nog een e-mail waarin stond:
Omdat ik op 13 oktober nog niets van hen had gehoord stuurde ik hen volgende e-mail:
Ik heb dan keurig gewacht tot 28 oktober om hen volgende e-mail te sturen:
Op 1 november stond er effectief een toestel klaar. Het was welliswaar niet ingepakt en zat onder stof dat afkomstig was van de werkzaamheden die (zogezegd) de dag daarvoor in fablab werden uitgevoerd.
Volgens de heer Scheepens (facilitator cooperatief fablab013 u.a) was er geen ander toestel beschikbaar en moest ik het hier mee doen.
Op zich had ik dat kunnen weigeren, maar dan zou ik met lege handen moeten terugrijden naar België om dan de week nadien terug te komen om hetzelfde toestel weer op te halen, maar dan wel afgestoft.
Ik heb het toestel dan maar meegenomen aangezien ik het dan evengoed zelf kon afstoffen en mij een extra rit te besparen. Uiteindelijk ging ik er ook vanuit dat het risico beperkt was aangezien ik recht heb op bedenktijd.
Het toestel heb ik moeten meenemen zonder verpakking, documentatie en zonder andere papieren (informatie over garantie, bedenktijd, retourneren, etc. )
Ik heb mij zelfs niet moeten identificeren of moeten tekenen voor ontvangst.
Ik ging er vanuit dat er geen verpakking was omdat het toestel (zogezegd) eerst door hen getest werd. Aangezien “3D printen” nog steeds in een experimenteel stadium zit en de software gratis te downloaden is, vond ik ook vrij normaal dat er geen documentatie bij zat.
[even technisch]
Bij mijn thuiskomst liep het echter al meteen fout.
Om het printbed uit te lijnen moet men de eindstop op de z-as even loszetten.
Bij het losdraaien van de stelschroefjes viel de schakelaar echter uit mekaar.
Iets wat typisch gebeurt wanneer tijdens assemblage te schroefjes te hard worden aangedraaid. Ik heb het schakelaartje weer in mekaar kunnen steken zonder het toestel verder uit mekaar te halen.
Ik heb nog wel de indruk dat ik het bed niet goed kan uitegelijnd kan krijgen omwille van een te groot hoogteverschil tussen de voor- en achterkant van het printbed.
Iets wat verzoorzaakt kan worden door slechte assemblage.
(Hiervoor wil ik hen nog het voordeel van de twijfel geven: het zou ook kunnen dat ik iets fout doe.)
Ook bij het printen liep het mis: tijdens het printen van de eerste lagen komt er niet voldoende plastic uit de printkop waardoor de eerste lagen zeer rommelig zijn (en onbruikbaar voor stukken die later in mekaar moeten passen). Vreemd genoeg gingen de andere lagen wel redelijk goed.
Aanvankelijk dacht ik dat het aan mijn instellingen lag, maar na een paar keer proberen heb ik het opgegeven en zondag avond 2 november mijn problemen gerapporteerd via hun webformulier.
Van die melding heb ik geen copy ontvangen (en dus geen bewijs) maar de inhoud was als volgt:
Ook dinsdagavond 4 november had ik geen reactie op mijn vragen/klachten dus heb ik zelf nog verder uitgezocht. Tot mijn verbazing moest ik vaststellen dat er een drukwieltje ontbreek in het extruder mechanisme. En zijn verder wel sporen dat er ooit 1 heeft gezeten.
Dit betekent dat er met dit toestel meer moet geprint zijn dan enkel het “test stukje”.
Ik heb nog gesporen gevonden dat er meer geprint was, maar dat kan ik niet bewijzen.
Ik heb mijn bevindingen doorgemaild
Na er nog een nachtje over geslapen te hebben vond ik dat er iets te veel variabelen waren in hun antwoord “zo snel mogelijk” en er is nog altijd de mogelijkheid dat het verloren zou gaan bij de post. Hierdoor zouden we buiten de periode van de bedenktijd kunnen vallen.
Verder zou het betekenen dat ik zelf aan het toestel zou moeten sleutelen waardoor verdere gebrekenen aan mij zouden kunnen worden toegeschreven.
Daarom stuurde ik hen op 5 november volgende e-mail:
Ik geef toe dat ik niet lang wacht op antwoorden, maar ik merk ook op dat op niet lastige vragen binnen het uur wordt gereageerd en op lastig vragen helemaal niet. Dat kan geen toeval zijn.
Ik wacht nog even, maar verwacht niet dat ze nog antwoorden.
Ik heb hen nog niet telefonisch gecontacteerd omdat ik eerst zeker wil zijn dat ik recht heb van spreken
Ondertussen zoek ik uit wat ik kan doen.
Wat denken jullie hiervan? Komt deze zaak in aanmerking voor “bedenktijd bij VKOA”?
Wat zijn mijn opties? Ik heb al gelezen op consuwijzer.nl en met wat ik daar lees lijkt mij de enige optie naar de rechtbank stappen aangezien deze webshop volgens mij bij geen enkele organisatie is aangesloten. Dat lijkt mij nogal drastisch maar als het moet dan moet het.
Is er in Nederland een andere organisatie waar ik een klacht kan neerleggen?
Ik zou de formele brief kunnen sturen ivm bedenktijd en dan nadien de printer terugbrengen.
Ik vrees echter dat zij de printer niet gaan willen terugnemen of mij geen bewijs van ontvangst gaan willen geven. Wat kan ik dan doen?
Zijn er misschien tweakers aangesloten bij FabLab013 die mij kunnen/willen helpen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Hiervan ontving ik een bewijs van bestelling.
Diezelfde dag ontving ik van hen nog een e-mail waarin stond:
Aangezien ik niet geïnteresseerd was in een tweedehands toestel, heb ik hier niet op gereageerd.Je bestelling voor de Darkmatters 3D printer is goed ontvangen. We nemen contact op met je als de printer gereed staat om afgehaald te worden.
Productie wordt opgevoerd na de zomervakantie dus we hopen de levertijd in te kunnen korten naar 4-5 weken.
Mocht je direct aan de slag willen dan mag je ook een van onze reeds samengebouwde Lab-printers ophalen. Deze hebben minder dan 40 draaiuren, zijn geheel getest, en zijn per direct beschikbaar.
Omdat ik op 13 oktober nog niets van hen had gehoord stuurde ik hen volgende e-mail:
Diezelfde avond kreeg ik hierop volgend antwoord :Geachte,
Op 26 augustus hebben wij bij u een 3D printer besteld (bestelnummer #257).
Heeft u al een indicatie wanneer deze afgehaald kan worden?
In tussentijd zou ik al graag de nodige software installeren op mijn PC.
Klopt het dat Cura de aanbevolen software is?
Kan ik ergens de optimale settings hiervoor terugvinden?
Is er ergens een community/forum waar gebruikers hun
ervaringen,instellingen,resultaten,tweaks, etc posten?
Waar ik op 14 oktober als volgt op reageerde:Raf,
Cura is prima voor het slice werk. (maar elk programma wat GCODE aan maakt zal voldoen).
We hebben je eerder gemaild dat je eventueel al een printer uit de winkel op kon halen. We hebben daar geen reaktie op gehad.
Tot 27/10 zijn we gesloten ivm herfstvakantie. Daarna kun je op afspraak de printer op halen bij galjoenstr 37 in Tilburg.
Hierop werd niet meer gereageerd. Ik ging er vanuit dat dat kwam omwille van het feit dat ze gesloten waren.Het klopt dat u ons eerder al een e-mail stuurde.
Daarin stond dat het ongeveer 5 weken zou duren om een nieuwe printer te
assembleren, maar indien gewenst konden wij van u onmiddellijk een reeds
gebruikte krijgen.
Ik neem aan dat u wel begrijpt dat ik niet de volle pot betaal om een toestel te
krijgen waar een onbekend aantal mensen al een onbekend aantal uren mee gespeeld
hebben.
Vandaar dat ik ook niet gereageerd heb op uw aanbod en keurig 7 weken (want ik
begrijp ook dat planningen niet altijd gehaald kunnen worden) heb gewacht op een
nieuw toestel.
Dus om misverstanden te vermijden: kan ik na 27/10 een nieuw toestel komen
afhalen?
Is dat eventueel mogelijk op zaterdag 1 november?
Ik heb dan keurig gewacht tot 28 oktober om hen volgende e-mail te sturen:
Hierop kreeg ik ongeveer 10 minuten later volgend antwoord:Op 26 augustus hebben wij bij u een 3D printer besteld (bestelnummer #257).
U gaf toen aan dat de levertermijn zo'n 5 weken zou bedragen en u zou ons contacteren wanneer hij klaar was om afgehaald te worden.
U hebt ook aangeboden om een tweedehands toestel te leveren, maar daar ben ik niet in geïnteresseerd en ben ik dan ook niet op ingegaan.
(zoals ik ook al aangaf in mijn mail dd. 14/10)
We zijn nu zo'n 9 weken verder.
Ik zou graag weten wat nu het plan is en wanneer ik mijn nieuwe 3D printer kan afhalen.
We hebben dan nog wat heen en weer gemail over de openinngsuren en finaal afgesproken dat ik op 1 november een nieuw toestel zou komen ophalen in het fablab.De printer staat zoals eerder gemeld klaar en getest in het lab en kan tijdens openingstijden afgehaald worden.
galjoenstr. 37 Http://fablab013.nl
Mvg
Bestuur fablab013
Op 1 november stond er effectief een toestel klaar. Het was welliswaar niet ingepakt en zat onder stof dat afkomstig was van de werkzaamheden die (zogezegd) de dag daarvoor in fablab werden uitgevoerd.
Volgens de heer Scheepens (facilitator cooperatief fablab013 u.a) was er geen ander toestel beschikbaar en moest ik het hier mee doen.
Op zich had ik dat kunnen weigeren, maar dan zou ik met lege handen moeten terugrijden naar België om dan de week nadien terug te komen om hetzelfde toestel weer op te halen, maar dan wel afgestoft.
Ik heb het toestel dan maar meegenomen aangezien ik het dan evengoed zelf kon afstoffen en mij een extra rit te besparen. Uiteindelijk ging ik er ook vanuit dat het risico beperkt was aangezien ik recht heb op bedenktijd.
Het toestel heb ik moeten meenemen zonder verpakking, documentatie en zonder andere papieren (informatie over garantie, bedenktijd, retourneren, etc. )
Ik heb mij zelfs niet moeten identificeren of moeten tekenen voor ontvangst.
Ik ging er vanuit dat er geen verpakking was omdat het toestel (zogezegd) eerst door hen getest werd. Aangezien “3D printen” nog steeds in een experimenteel stadium zit en de software gratis te downloaden is, vond ik ook vrij normaal dat er geen documentatie bij zat.
[even technisch]
Bij mijn thuiskomst liep het echter al meteen fout.
Om het printbed uit te lijnen moet men de eindstop op de z-as even loszetten.
Bij het losdraaien van de stelschroefjes viel de schakelaar echter uit mekaar.
Iets wat typisch gebeurt wanneer tijdens assemblage te schroefjes te hard worden aangedraaid. Ik heb het schakelaartje weer in mekaar kunnen steken zonder het toestel verder uit mekaar te halen.
Ik heb nog wel de indruk dat ik het bed niet goed kan uitegelijnd kan krijgen omwille van een te groot hoogteverschil tussen de voor- en achterkant van het printbed.
Iets wat verzoorzaakt kan worden door slechte assemblage.
(Hiervoor wil ik hen nog het voordeel van de twijfel geven: het zou ook kunnen dat ik iets fout doe.)
Ook bij het printen liep het mis: tijdens het printen van de eerste lagen komt er niet voldoende plastic uit de printkop waardoor de eerste lagen zeer rommelig zijn (en onbruikbaar voor stukken die later in mekaar moeten passen). Vreemd genoeg gingen de andere lagen wel redelijk goed.
Aanvankelijk dacht ik dat het aan mijn instellingen lag, maar na een paar keer proberen heb ik het opgegeven en zondag avond 2 november mijn problemen gerapporteerd via hun webformulier.
Van die melding heb ik geen copy ontvangen (en dus geen bewijs) maar de inhoud was als volgt:
Omdat ik maandagavond 3 november nog geen reactie had gehad, heb ik nog een keer geprobeerd met gcode die ik vroeger al geprint op een Ultimaker, maar ook met deze code waren de eerste lagen slecht.Gisteren ben ik bij u mijn Darkmatters 3D printer komen afhalen.
Ik heb al een paar test prints gedaan en het ziet er al redelijk goed, maar ik heb toch nog een paar vragen...
Ik begrijp dat de settings in Cura wel wat afhangen van de smaak van de gebruiker en de aard van het voorwerp dat geprint moet worden, maar is het mogelijk mij een export te sturen van het Cura profiel dat jullie gebruiken wanneer jullie printen?
Verder heb ik een probleem met de eerste laag van de prints.
Deze is echt heel rommelig in vergelijking met de rest van de print.
In het verleden heb ik altijd gewerkt met een Ultimaker v1 en daar heb ik deze problemen nooit gezien.
Ik moet wel zeggen dat ik bij het thuiskomen het bed opnieuw heb uitgelijnd (zoals ik dat vroeger met de UM deed).
Hierbij heb ik gemerkt dat bij het losdraaien van de 2 schroefjes van de eindstop op de Z-as (voor de grofregeling), de kapje van de microswitch opengaat waardoor het metalen hefboompje er uitvalt.
Met wat prulwerk heb ik het er wel weer ingekregen, maar ik vroeg mij af of dit normaal is?
Zoals ik al zei ziet het er voor de rest allemaal prima uit, maar ik hoop dat jullie mij toch wat advies kunnen geven wat betreft deze puntjes.
Voor mij zou het heel wat experimenteren zijn om de juiste settings ed. te vinden. Terwijl dit voor jullie wellicht parate kennis is.
Alvast bedankt voor uw hulp.
Ook dinsdagavond 4 november had ik geen reactie op mijn vragen/klachten dus heb ik zelf nog verder uitgezocht. Tot mijn verbazing moest ik vaststellen dat er een drukwieltje ontbreek in het extruder mechanisme. En zijn verder wel sporen dat er ooit 1 heeft gezeten.
Dit betekent dat er met dit toestel meer moet geprint zijn dan enkel het “test stukje”.
Ik heb nog gesporen gevonden dat er meer geprint was, maar dat kan ik niet bewijzen.
Ik heb mijn bevindingen doorgemaild
Hierop kreeg ik dan weer wel binnen het uur een reactie:Ik heb zondag laten weten via uw helpdesk formulier dat ik een probleem heb met de kwaliteit van de prints van mijn zopas afgehaalde printer en de schroefjes van de Z eindstop.
Tot nu toe heb ik van u nog geen reactie ontvangen, maar ik kan u melden dat ik het zelf wat verder onderzocht heb en vermoedelijk de oorzaak van het probleem heb gevonden.
Er moet bij assemblage iets mis zijn gelopen want het wieltje dat het filament tegen de extruder moet duwen ontbreekt.
[Afbeelding Ultimaker handleiding]
[Foto van mijn Darkmatters extruder]
Ik kan goed begrijpen dat dit niet is opgemerkt tijdens de eindcontrole of tijdens het maken van een testprint van een bootje.
Het spreekt natuurlijk voor zich dat ik dit probleem zo snel mogelijk opgelost wil zien.
Spijtig genoeg heb ik deze onderdelen niet in huis. Anders zou ik het zelf wel repareren.
Kan ik bij u langskomen om dit onderdeel te laten repareren of te laten vervangen door een correct geassembleerd stuk?
Ik zou dan willen voorstellen om tegelijkertijd ook een keer de Z eindstop bekijken en indien nodig (ik vermoed dat de schroefjes te hard werden aangedraaid
tijdens assemblage waardoor de schroefdraad is beschadigd) te vervangen.
Nadien kunnen we dan een testprint starten (en na een paar minuten weer afbreken) om samen te kijken of alles effectief in orde is.
Ik begrijp dat dit vervelend is voor u en dat dit wel wat tijd van u zal vragen, maar bij een investering van 1500 euro heb ik graag dat alles in orde is.
Zoniet zie ik mij genoodzaakt om mij te beroepen op mijn recht op bedenktijd die geldt bij een verkoop op afstand en de printer te retourneren.
Zover wil ik het echter niet laten komen. Ik reken erop dat we er samen wel uitkomen en dat ik alsnog kan beschikken over een perfect werkende printer.
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Merk op dat men niet ingaat op mijn voorstel om samen een keer het toestel te repareren en te bekijken. Dit terwijl ze op hun website schrijven:Zo te zien is het drukwieltje met het schroefje inderdaad verdwenen. Het bevreemd ons dat U uberhaupt in de mogelijkheid bent om te printen zonder het drukwieltje. Ergens tussen het printen van het bootje en uw zoektocht moet het wieltje er uit gevallen zijn.
Geen nood, we zullen U zsm een nieuw drukwieltje + m3 bout met nyloc toezenden.
In eerste instantie wou ik zo snel mogelijk weten of het nu in orde ging komen met dit toestel dus ging ik akkoord met het opsturen van de ontbrekende stukken:Gewoon Nederlandse service met dagelijkse inloop : Bij Darkmatters kunt U voor service gewoon 5 dagen in de week bij ons binnen lopen en echte mensen spreken. Indien Uw printer onderhoud of service nodig heeft kunnen we dit vaak ter plekke regelen en (eventueel samen met U) uitvoeren.
Hier kwam geen reactie op.Bedankt voor uw snelle reactie.
Ik vind het persoonlijk ook vreemd dat er op deze manier toch nog vrij mooie prints uitkwamen.
Waarschijnlijk ik omdat ik print aan slechts 50 mm/s met een resolutie van 0,1mm. (hoger ben ik nog niet durven gaan)
Ik wou niet geloven dat deze printer slechter zou presteren dan de Ultimaker 1 zonder heatbed.
Daarom ben ik blijven zoeken naar de oorzaak.
Mocht u in de toekomst nog een melding krijgen van dit probleem dan weet u in ieder geval waaraan het kan liggen.
Hoort er eigenlijk langs de andere kant van het extruder wiel een "locking pin" (groen op de schets)te zitten?
Die zit er bij mij in ieder geval ook niet op.
Als u toevallig ook nog een eindstop zou hebben liggen met bijhorend plastic blokje zou ik dat ook op prijs stellen als u dat erbij kan doen.
Op deze manier werkt het echt niet vlot.
Na er nog een nachtje over geslapen te hebben vond ik dat er iets te veel variabelen waren in hun antwoord “zo snel mogelijk” en er is nog altijd de mogelijkheid dat het verloren zou gaan bij de post. Hierdoor zouden we buiten de periode van de bedenktijd kunnen vallen.
Verder zou het betekenen dat ik zelf aan het toestel zou moeten sleutelen waardoor verdere gebrekenen aan mij zouden kunnen worden toegeschreven.
Daarom stuurde ik hen op 5 november volgende e-mail:
Hierop kreeg ik wederom geen reactie.Ik heb er nog eens over nagedacht en ben van mening dat dit niet de manier is om dit op te lossen.
U hebt mij duidelijk een product geleverd dat meerdere gebreken vertoont.
Het is overigens vrij duidelijk dat u mij een reeds gebruikte printer heb gegeven (dat weet u ook) in plaats van een nieuwe, hoewel ik uitdrukkelijk een nieuwe heb besteld.
Ik heb 1 van uw andere klanten gecontacteerd en die was best wel tevreden over uw service, maar zei me toch:
"Ik zou zelf niet akkoord gaan met een printer die al flink gebruikt is. Ze hebben er genoeg ingepakt staan (nieuw). Ik zou een nieuwe eisen."
De printer die u mij geleverd heeft, was helemaal niet ingepakt en zoals weet heeft die het flink te verduren gehad door uw verbouwingswerken.
Ik stel voor dat...
ik ofwel deze printer terugbreng en u mij een volledig nieuwe in de plaats geeft.
ofwel ontbinden we de verkoop . Ik breng de printer terug en u betaalt mij terug wat ik u betaald heb. Ik vergoed u dan nog wel voor 1 rol filament (hoewel ik slechts 40gram heb gebruikt. de rest krijgt u terug).
U zal dan verder geen last meer van mij hebben en we blijven dan even goede vrienden.
Ik betreur ten zeerste dat het allemaal zo is gelopen, maar dit lijkt mij het beste voor ons beiden.
Ik hoor graag wat u verkiest, maar in ieder geval wil ik met dit toestel niet verder.
Ik geef toe dat ik niet lang wacht op antwoorden, maar ik merk ook op dat op niet lastige vragen binnen het uur wordt gereageerd en op lastig vragen helemaal niet. Dat kan geen toeval zijn.
Ik wacht nog even, maar verwacht niet dat ze nog antwoorden.
Ik heb hen nog niet telefonisch gecontacteerd omdat ik eerst zeker wil zijn dat ik recht heb van spreken
Ondertussen zoek ik uit wat ik kan doen.
Wat denken jullie hiervan? Komt deze zaak in aanmerking voor “bedenktijd bij VKOA”?
Wat zijn mijn opties? Ik heb al gelezen op consuwijzer.nl en met wat ik daar lees lijkt mij de enige optie naar de rechtbank stappen aangezien deze webshop volgens mij bij geen enkele organisatie is aangesloten. Dat lijkt mij nogal drastisch maar als het moet dan moet het.
Is er in Nederland een andere organisatie waar ik een klacht kan neerleggen?
Ik zou de formele brief kunnen sturen ivm bedenktijd en dan nadien de printer terugbrengen.
Ik vrees echter dat zij de printer niet gaan willen terugnemen of mij geen bewijs van ontvangst gaan willen geven. Wat kan ik dan doen?
Zijn er misschien tweakers aangesloten bij FabLab013 die mij kunnen/willen helpen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.