Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapN
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-09 15:39
Hallo,

Ik heb al langere tijd last van oververhitting problemen met mijn AMD FX 6300.
De koeler is een Thermaltake Frio Advanced
Hij draait op een Gigabyte GA990XA-UD3 i.c.m een ASUS GTX 580 DirectCU2.
Dit alles bevindt zich een Sharkoon T28
De temps zijn hoog: meestal rond de 50 en onder load 80+
Soms zijn ze zo hoog dat ie zichzelf automatisch uitschakelt.
De idle temps zijn heel soms onder de 20 (maar ik neem aan dat dit een meetfout is)
Maar het probleem zijn de load-temps. Onder full load wordt ie al gauw 80+ Graden.
De CPU is ook niet overgeclocked.

Afbeeldingslocatie: http://ec10.cdn.cincopa.com/FX.png?o=1&res=21&cdn=ec&t=y&pid=419585&ph3=hb2fvlgnlw3shfwtjg4khlchdg11p41b&d=AAAA7AwzCcAAAAAAAMJfHXE

Hier is een review van iemand die ruim 20 graden onder mijn idle temps haalt.

Dus heb ik gewoon een ge-cherrypickte bagger CPU of is het de koeler?

Wat heb ik zelf al geprobeerd?
Koeler steviger vast zetten
Koelpasta vervangen
Airflow controleren (die prima is)
Fanspeed opkrikken

Al bij voorbaat dank,
Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Is je heatsink ook effectief heet als je CPU 80°C is volgens tooltjes? Dat is het belangrijkste. Zo niet, dan moet het met de montage van je koeler te maken hebben, anders kan het zijn dat je koeler gewoon niet genoeg warmte kan afvoeren.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Prima temps onder load toch?
Daarnaast moet je je afvragen of de uitlezing op load wél goed is als 'ie idle onder de 20c aangeeft.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapN
Mavamaarten schreef op donderdag 06 november 2014 @ 18:02:
Is je heatsink ook effectief heet als je CPU 80°C is volgens tooltjes? Dat is het belangrijkste. Zo niet, dan moet het met de montage van je koeler te maken hebben, anders kan het zijn dat je koeler gewoon niet genoeg warmte kan afvoeren.
Hallo,

Ik had wel enkele keren gehad dat de hele kast op de plek waar de CPU zit gewoon kokend heet is.
Ook de heatsink is dan gewoon te heet om aan te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapN
Barry|IA schreef op donderdag 06 november 2014 @ 18:07:
Prima temps onder load toch?
Daarnaast moet je je afvragen of de uitlezing op load wél goed is als 'ie idle onder de 20c aangeeft.
Die review is trouwens niet van mij.
Ik heb idle temps van 45-50 graden en onder load 80-90 waardoor die soms gewoon uitvalt.
Ik kan met geluk 2 potjes Battlefield of Advanced Warfare doen.

*edit ik bedoel onder mijn idle, zie startpost*

[ Voor 5% gewijzigd door JaapN op 06-11-2014 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Mijn eerste vermoeden zou zijn... heb je de onderkant van de koeler al eens goed bekeken? Zit daar misschien nog een plastic beschermlaagje op oid? Je zal niet de eerste zijn... kan de beste overkomen O-) Ik vermoed echt heel sterk dat het dit wel eens zou kunnen zijn na omgeschreven problemen en pogingen tot oplossen.

Anders denk ik net zoals hierboven toch aan een slecht gemonteerde koeler, misschien teveel of te weinig pasta gebruikt... goedkope pasta misschien? Wees ook niet bang om de koeler vrij strak vast te draaien, velen zijn daar meestal toch wel bang voor en dan zit het blok er meestal net te losjes op... uiteraard niet te strak maar een beetje spanning mag best, de koeler mag iig niet meer schuiven oid. Draaien de fan(s) op de koeler wel op een goede snelheid en de juist kant op? Je geeft aan dat de airflow goed is... hoe heb je dat gechecked? Het gaat misschien de goede kant op maar niet snel genoeg?

@Barry... TS geeft aan dat de pc uitvalt, dus er wordt een treshold overschreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapN
MicGlou schreef op donderdag 06 november 2014 @ 18:14:
Mijn eerste vermoeden zou zijn... heb je de onderkant van de koeler al eens goed bekeken? Zit daar misschien nog een plastic beschermlaagje op oid? Je zal niet de eerste zijn... kan de beste overkomen O-) Ik vermoed echt heel sterk dat het dit wel eens zou kunnen zijn na omgeschreven problemen en pogingen tot oplossen.

Anders denk ik net zoals hierboven toch aan een slecht gemonteerde koeler, misschien teveel of te weinig pasta gebruikt... goedkope pasta misschien? Wees ook niet bang om de koeler vrij strak vast te draaien, velen zijn daar meestal toch wel bang voor en dan zit het blok er meestal net te losjes op... uiteraard niet te strak maar een beetje spanning mag best, de koeler mag iig niet meer schuiven oid. Draaien de fan(s) op de koeler wel op een goede snelheid en de juist kant op? Je geeft aan dat de airflow goed is... hoe heb je dat gechecked? Het gaat misschien de goede kant op maar niet snel genoeg?

@Barry... TS geeft aan dat de pc uitvalt, dus er wordt een treshold overschreden.
De onderkant van de koeler heeft geen plastic erop zitten na controle.
Ik probeer straks nog wel even de koeler wat strakker aan te draaien.

De airflow heb ik gechecked door de fans eruit te halen en dan te kijken welke kant ze opbliezen en daarna erin gezet om te voelen of de kast wel een goeie lucht doorstroming heeft en die was naar mijn eigen mening ruim voldoende.

Alvast bedankt,
Jaap

*typo*

[ Voor 0% gewijzigd door JaapN op 06-11-2014 18:19 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Waar staat jou pc? Open op/onder een bureau, of lekker netjes en strak in bv. een kast?
In het laatste geval kun je de pc dusdanig opsluiten dan je airflow helemaal wegvalt en alsnog kokend heet word. Zeker als daar ook nog een redelijke videokaart onder loopt te stoken. Dat was namelijk het probleem bij een vriend van me. Ondanks allemaal overkill aan koeling toch oververhitting.

[ Voor 17% gewijzigd door arbraxas op 06-11-2014 18:22 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapN
arbraxas schreef op donderdag 06 november 2014 @ 18:21:
Waar staat jou pc? Open op/onder een bureau, of lekker netjes en strak in bv. een kast?
In het laatste geval kun je de pc dusdanig opsluiten dan je airflow helemaal wegvalt en alsnog kokend heet word. Zeker als daar ook nog een redelijke videokaart onder loopt te stoken. Dat was namelijk het probleem bij een vriend van me. Ondanks allemaal overkill aan koeling toch oververhitting.
De PC Staat onder een tafel met genoeg ruimte voor intake en outtake. Ligt voor de rest helemaal niks achter. En cablemanagement in de kast is ook puik in orde. (door een modulaire voeding) Voor de rest alle kabels achter langs geleid via de sidepanel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Ik lees net je opmerking over dat de kast heet wordt? Dat mag nooit gebeuren, beetje opwarmen prima... maar heet is niet goed. Zit de boel wel goed in de kast? Hoe zijn de temperaturen als je de wanden van de kast laat? Leg de kast eens plat zodat de koeler niet meer hangt aan het moederbord... wat gebeurd er nu met de temperatuur? Gewoon even wat dingen proberen hoor... you never know.

Je zegt overigens dat de airflow naar jouw mening voldoende is, maar hoe hard draait de fan onder load? Ik krijg namelijk de indruk dat je dit handmatig doet ivm met de opmerking 'fanspeed opkrikken'... zet de boel eens op automatisch?

De reviews mbt die koeler zijn eigenlijk best wel goed, dus in basis kan het daar niet aan liggen... maar je weet het maar nooit. Is de voet wel helemaal vlak? Misschien wordt er wel gewoon geen goed contact gemaakt. De fan kan ook brak zijn... en uiteraard het tegenwoordig zelden voorkomend, maar niet onmogelijke maandagochtend product van een cpu. Heb je een stock-koeler bij de cpu gekregen? Probeer die eens... of anders voor weinig een heel goedkope koeler ergens kopen.

http://www.mycom.nl/compo...ooler-master-x-dream-i117 Alleen intel...

Tientje bij de Mycom, presteert vergelijkbaar met een stock koeler... kan je geen buil aan vallen eigenlijk.

http://www.alternate.nl/h...6&utm_source=tweakers.net

Iets meer dan een tientje bij Alternate... :)

[ Voor 44% gewijzigd door MicGlou op 06-11-2014 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Zit je koeler er ook recht op de processor? Dus vlak op de proc. Waarschijnlijk lastig te controleren/zien als alles in de kast zit. Maar omdat jou koeler volgens mij handmatig moet worden vastgezet kun je hem scheeftrekken. Kijk eens met een programma of je ook ziet of er verschil ziet tussen coretemparaturen. Ze zullen meestal niet 100% gelijk zijn, maar als de temparaturen meer als 10 graden uit elkaar gaan lopen onder dezelfde belasting zit je koeler scheef.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapN
MicGlou schreef op donderdag 06 november 2014 @ 18:28:
Ik lees net je opmerking over dat de kast heet wordt? Dat mag nooit gebeuren, beetje opwarmen prima... maar heet is niet goed. Zit de boel wel goed in de kast? Hoe zijn de temperaturen als je de wanden van de kast laat? Leg de kast eens plat zodat de koeler niet meer hangt aan het moederbord... wat gebeurd er nu met de temperatuur? Gewoon even wat dingen proberen hoor... you never know.

Je zegt overigens dat de airflow naar jouw mening voldoende is, maar hoe hard draait de fan onder load? Ik krijg namelijk de indruk dat je dit handmatig doet ivm met de opmerking 'fanspeed opkrikken'... zet de boel eens op automatisch?

De reviews mbt die koeler zijn eigenlijk best wel goed, dus in basis kan het daar niet aan liggen... maar je weet het maar nooit. Is de voet wel helemaal vlak? Misschien wordt er wel gewoon geen goed contact gemaakt. De fan kan ook brak zijn... en uiteraard het tegenwoordig zelden voorkomend, maar niet onmogelijke maandagochtend product van een cpu. Heb je een stock-koeler bij de cpu gekregen? Probeer die eens... of anders voor weinig een heel goedkope koeler ergens kopen.

http://www.mycom.nl/compo...ooler-master-x-dream-i117 Alleen intel...

Tientje bij de Mycom, presteert vergelijkbaar met een stock koeler... kan je geen buil aan vallen eigenlijk.

http://www.alternate.nl/h...6&utm_source=tweakers.net

Iets meer dan een tientje bij Alternate... :)
Ik heb net de koeler iets strakker aangedraaid (wat dus nog mogelijk was :) )
Ik zit nu in een redelijk koude kamer (het raam heeft het afgelopen uur wijd open gestaan) en heb nu idle temps van onder de 20 graden, soms een stijginkje naar 25-28 tijdens booten.
Zit je koeler er ook recht op de processor? Dus vlak op de proc. Waarschijnlijk lastig te controleren/zien als alles in de kast zit. Maar omdat jou koeler volgens mij handmatig moet worden vastgezet kun je hem scheeftrekken. Kijk eens met een programma of je ook ziet of er verschil ziet tussen coretemparaturen. Ze zullen meestal niet 100% gelijk zijn, maar als de temparaturen meer als 10 graden uit elkaar gaan lopen onder dezelfde belasting zit je koeler scheef.
De koeler is net strak vastgedraaid en kan bijna helemaal niet meer bewegen. Het probleem is geloof ik opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapN
Afbeeldingslocatie: http://ec10.cdn.cincopa.com/HWMonitor.png?o=1&res=22&cdn=ec&t=y&pid=419585&ph3=haytfuve43ouowjd0wzwzrr4krvmudjp&d=AAAA7AwzCcAAAAAAAMJfHXE

(Van links naar rechts: Huidig, Min, Max)

Nu zijn idle temps rond de 20 en full load tems d.m.v Prime95 blijft ie haken rond de 40 :)

Probleem is opgelost!! :)

Danku allen!!

Met vriendelijke groet en nog een fijne avond gewenst,
JaapN

[ Voor 5% gewijzigd door JaapN op 06-11-2014 18:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Maar die temps kloppen natuurlijk niet. Of staat je pc buiten?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Die temperaturen lijken mij inderdaad niet te kloppen. Probeer eens wat andere tools uit?
Ik denk aan Speccy, Speedfan, RealTemp.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapN
Barry|IA schreef op donderdag 06 november 2014 @ 19:14:
Maar die temps kloppen natuurlijk niet. Of staat je pc buiten?
Mijn kamer waar de pc staat was op dat moment echt ijskoud (raam had sinds 4 uur open gestaan)
Dus ik denk dat de temps wel kunnen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
JaapN schreef op donderdag 06 november 2014 @ 19:24:
[...]

Mijn kamer waar de pc staat was op dat moment echt ijskoud (raam had sinds 4 uur open gestaan)
Dus ik denk dat de temps wel kunnen kloppen.
En toch kloppen ze niet. Een processor kan prima in een koude ruimte idle meer dan 14 graden zijn. Misschien met vloeistof of stikstof koeling niet, maar een 'koude kamer'? Lijkt me onwaarschijnlijk. Op z'n best zal je kamer 10 graden zijn, en dan is een CPU die 4 graden warmer is dan de omgeving erg onwaarschijnlijk.

Grote kans dat je interne sensor stuk is.

Heb je je CPU koeler al eens fixed op maximale snelheid laten draaien? Dan kan je in elk geval kijken of je koeler goed koelt ongeacht de load of firmware aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
@johnkeates:
Dat die interne sensoren niet van de beste soort zijn klopt wel. Maar ze zijn goed genoeg voor referentie.
Zoals aangegeven heeft hij prime95 laten draaien en daarmee zijn de temparaturen 40C gedaald nadat de koeler beter gemonteerd is. Zelfs met zulke brakke sensoren (standaard voor elk mobo naar mijn idee) heb je wel het doel gehaald, namelijk een stabiele pc.

En waterkoeling zal je temparaturen ook nooit onder kamertemp brengen, want uiteindelijk koel je de vloeistof namelijk weer met lucht. Alleen systemen met een actieve koeling zoals chillers (soort koelkast) of dingen als N2 kun je onder de omgevingstemp komen. Maar dat zul je zelden zien in een gebruikspc omdat het simpelweg onpraktisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik bedoelde inderdaad een chiller ;) gewone vloeistof koeling doet niks anders dan transport.
Pagina: 1