Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Server 2012 R2 standard] DHCP server configuratie

Pagina: 1
Acties:

• DaVaRiOuS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Momenteel ben ik bezig met een Server 2012 R2 aan het installeren.
Nu ben ik hier helemaal nieuw mee dus ben nog wat aan het experimenteren.

Ik heb nu de AD, DHCP en DNS roles geinstalleerd en heb de server gepromoveerd naar DC.
Server heeft een vast IPv4 adres 192.168.1.1.
Router heeft een IP adres: 192.168.1.254.
Dit gaat allemaal goed.

Nu wil ik de DHCP server gaan configueren, maar hier loop ik op stuk.
Hij geeft nu namelijk als servernaam aan: 169.254.129.57 i.p.v. server.netwerk.local.

Ik heb al wel een DHCP scope aangemaakt met een adrespool. Maar als ik een PC pak in hetzelfde test netwerk, krijgt de PC geen IP adres.

Wellicht iemand hier ook al tegenaan gelopen die hier een antwoord op heeft?
Ik dacht eerst dat ik ergens een foutje had gemaakt, en alles roles verwijderd en opnieuw begonnen, maar krijg hetzelfde.

• peterbr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-01-2017
Heeft je Server meerdere netwerkkaarten? waarvan 1 er geen vast IP adres heeft.
Als de kaart is aangesloten en er is geen DHCP aanwezig dan krijg je een 169.254.x.x nummer
Dus de oplossing is of de extra netwerk kaart uitschakelen of de netwerk kaart volgorde aanpassen.

• DaVaRiOuS
peterbr schreef op donderdag 06 november 2014 @ 18:12:
Heeft je Server meerdere netwerkkaarten? waarvan 1 er geen vast IP adres heeft.
Als de kaart is aangesloten en er is geen DHCP aanwezig dan krijg je een 169.254.x.x nummer
Dus de oplossing is of de extra netwerk kaart uitschakelen of de netwerk kaart volgorde aanpassen.
Er zitten 4 netwerkaansluitingen op de server, er is er echter maar 1 in gebruik.
Deze heeft een vast IP adres.

Via ipconfig zie ik dan ook maar 1 lan kaart welke staat geactiveerd. De overige 3 zijn niet in gebruik.

Na een herstart van de server draait de DHCP server nu wel en lijkt alles naar behoren te functioneren.
Maar het 169.x.x.x adres blijft staan.

Ook de DNS zones staan goed zoals ze moeten zijn.
Als ik in de DHCP configuratie kijk welke server er is verbonden dan staat daar wel netjes server.netwerk.local, alleen in de DHCP tree staat het 169.x.x.x adres.

• DaVaRiOuS
Ik zie wel de volgende foutmeldingen:

EVENT 1202:
This computer is now hosting the specified directory instance, but Active Directory Web Services could not service it. Active Directory Web Services will retry this operation periodically.

Directory instance: NTDS
Directory instance LDAP port: 389
Directory instance SSL port: 636

EVENT 2886:
The security of this directory server can be significantly enhanced by configuring the server to reject SASL (Negotiate, Kerberos, NTLM, or Digest) LDAP binds that do not request signing (integrity verification) and LDAP simple binds that are performed on a clear text (non-SSL/TLS-encrypted) connection. Even if no clients are using such binds, configuring the server to reject them will improve the security of this server.

Some clients may currently be relying on unsigned SASL binds or LDAP simple binds over a non-SSL/TLS connection, and will stop working if this configuration change is made. To assist in identifying these clients, if such binds occur this directory server will log a summary event once every 24 hours indicating how many such binds occurred. You are encouraged to configure those clients to not use such binds. Once no such events are observed for an extended period, it is recommended that you configure the server to reject such binds.

For more details and information on how to make this configuration change to the server, please see http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=87923.

You can enable additional logging to log an event each time a client makes such a bind, including information on which client made the bind. To do so, please raise the setting for the "LDAP Interface Events" event logging category to level 2 or higher.

EVENT 4013:
The DNS server is waiting for Active Directory Domain Services (AD DS) to signal that the initial synchronization of the directory has been completed. The DNS server service cannot start until the initial synchronization is complete because critical DNS data might not yet be replicated onto this domain controller. If events in the AD DS event log indicate that there is a problem with DNS name resolution, consider adding the IP address of another DNS server for this domain to the DNS server list in the Internet Protocol properties of this computer. This event will be logged every two minutes until AD DS has signaled that the initial synchronization has successfully completed.

[ Voor 6% gewijzigd door DaVaRiOuS op 06-11-2014 18:24 ]

• DaVaRiOuS
Bovengenoemde foutmeldingen komen alleen naar voren als de server is opgestart. Lijkt erop dat bepaalde services met elkaar willen verbinden terwijl deze nog niet volledig zijn gestart.
Deze meldingen zouden iedere 2 minuten naar voren moeten komen als ze niet verbonden / gesynchroniseerd zouden zijn.
De melding komt maar 1 keer en verder niet meer. Lijkt er dus op dat er verder niets aan de hand is.

Kan alleen nog nergens terug vinden waar ik eventueel het adres in de DHCP tree kan wijzigen.
Heb de server al opnieuw toegevoerd in de DHCP server. Dan geeft die netjes aan server.netwerk.local met IP 192.168.1.1 en zodra ik hem heb toegevoegd staat er 169.x.x.x in de tree.

• peterbr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-01-2017
Wat bedoel je precies met "in de tree"? in je laatste bericht geeft je aan dat je de server hebt toegevoerd.
Alleen in een DHCP server kan je geen servers toevoegen. dat kan alleen in een DNS server (maar dat moet automatisch gaan).

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DaVaRiOuS schreef op donderdag 06 november 2014 @ 18:18:
[...]
Via ipconfig zie ik dan ook maar 1 lan kaart welke staat geactiveerd. De overige 3 zijn niet in gebruik.
Disable de drie nic's die je niet gebruikt even. Deze zijn nu waarschijnlijk gewoon actief en registreren hun apipa adress in DNS (169.254.x.x). Schoon na het disablen van deze nic's even je dns-zone nog op en reboot je server eens. :)

Let verder even op het onnodig kicken van je topic. Als je zelf als laatste gereageerd hebt kun je beter je laatste post even aanpassen in plaats van steeds een nieuwe post toevoegen.
peterbr schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 06:44:
Wat bedoel je precies met "in de tree"? in je laatste bericht geeft je aan dat je de server hebt toegevoerd.
Alleen in een DHCP server kan je geen servers toevoegen. dat kan alleen in een DNS server (maar dat moet automatisch gaan).
Ik gok dat TS het toevoegen van de dhcp-server in zijn MMC bedoeld.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• DaVaRiOuS
Bedankt, is gelukt!
Pagina: 1