Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Programmeren

Pagina: 1
Acties:

• Mortemz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-04 20:46
Hallo Tweakers,

Ten eersten ik weet niet zeker of ik dit op de juiste plek post ;)

Ik wil in de toekomst een studie gaan doen in de ICT richting, om nog preciezer te zijn in de richting game engineering.

Vandaag kwam ik erachter dat ik een profielwerkstuk moet gaan maken. (Dat is voor de gene die het niet weten een soort eindproject ter afsluiting van je middelbare school.) Dus dit leek mij de uitgelezen kans om het vakgebied 'Programming' te gaan bestuderen zodat ik zeker weet dat ik de juiste keuze maak.

Nou heb ik al een aantal keer geprobeerd om te beginnen met het leren van een programmeer taal maar heb geen enkel idee waar nou precies te beginnen. Daarom ook deze post.

Nu is mijn idee om voor mijn Profielwerkstuk een game te maken met een educatief thema. Ik zou dit graag willen doen in de vorm van een Android App.

Ik ben bereid programmeer talen te leren en heb hier dus nu ook 1,5 jaar de tijd voor maar voordat ik wil beginnen wil ik graag van jullie weten:

Is het het gene wat ik wil uberhaubt mogelijk voor iemand die er nu nog niets van af weet. En zo ja als het mogelijk is hebben jullie dan tips waar ik moet beginnen.

Alvast hartelijk bedankt,

Met vriendelijke groeten,

Beau Hoogvliet (a.k.a. Mortemz)

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Mortemz schreef op donderdag 06 november 2014 @ 17:42:
Is het het gene wat ik wil uberhaubt mogelijk voor iemand die er nu nog niets van af weet.
Ja, dat is mogelijk. Het begint met enthousiasme. ;)
En zo ja als het mogelijk is hebben jullie dan tips waar ik moet beginnen.
Waar wil je mee beginnen? Websitetje bouwen en wat animeren met javascript & css transitions. Of misschien met Unity in .NET een beetje aankloten om te kijken of je een simpele game kunt maken.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Verwijderd

Een android spel maken binnen 1,5 jaar zonder enige programmeer kennis?
Best hoog gegrepen, maar niet onmogelijk denk ik zo.

Ligt er aan hoe snel je de taal op pikt en begrijpt, ik zou er eerder voor opten om eens te kijken hoe de taal werkt en pak eens wat simpele tutorials om te beginnen.
Je merkt gauw genoeg wanneer je de taal snel begrijpt en bepaalde concepten snel oppikt dat je klaar bent voor complexere stukken.

Ik blijf wel van mening dat het lastig zal worden om helemaal zelfstandig een spel te maken zonder externe invloeden of hulp van buiten af.

Begin eens hier: https://developer.android.com/sdk/installing/index.html

Lees het door, het is sowieso leuk om te programmeren als je er echt interesse in hebt.

Veel succes!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik zou om te beginnen en zo hoog mogelijk taal pakken, C, C++, Java, C# etc overslaan, om een game te maken.

Met Unity kan je zeer snel een leuke game neerzetten, er zijn enorm veel boeken en tutorials voor te vinden. Je werkt dan nog wel in een taaltje (geloof C# of ActionScript) maar je programmeert dan tegen Unity ipv zelf helemaal een game engine uit te denken.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wat Megamind zegt. En ik zou ook zeker niet beginnen met Android development als je het allemaal nog onder de knie moet krijgen. Ja, er is een Android emulator, maar het ontwikkelen voor PC geeft een stuk minder hassle en veel snellere iteratietijden (aanpassingen maken, runnen, testen, code debuggen, en weer terug naar stap 1). En voor de kern van je game code maakt het echt niet uit op wat voor platform het draait. Met iets als Unity is het relatief simpel om je project vervolgens naar Android te porten.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je een game wilt maken, maar nog nooit geprogrammeerd hebt, dan is het misschien makkelijker om met iets als GameMaker aan de slag te gaan. Onders is het niet te doen om in anderhalf jaar iets fatsoenlijks op te kunnen leveren.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-11 12:14

diondokter

Dum spiro, spero

Janoz schreef op donderdag 06 november 2014 @ 23:21:
Als je een game wilt maken, maar nog nooit geprogrammeerd hebt, dan is het misschien makkelijker om met iets als GameMaker aan de slag te gaan. Anders is het niet te doen om in anderhalf jaar iets fatsoenlijks op te kunnen leveren.
Zeker wel! Ik ben zo'n 1.5 jaar geleden begonnen met C#. Een half jaar later heb ik Unity opgepikt en begon ik met het schrijven van een multiplayer FPS.

Het resultaat tot nu toe, met gemiddeld 2 uur werk per week:
http://1drv.ms/1xnA68u

Ja, wat je kan zien is erg weinig voor een jaar van Unity, maar er zit nog een heel multiplayer stelsel onder (die ik nu voor de derde keer aan het herschrijven ben omdat ik elke keer weer nieuwe dingen leer)

Laat je dus niet wegjagen door mensen die zeggen dat het te kort dag is!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:24
Eventueel ook een tussenoplossing is Processing. Java dialect met zat tutorials en community die je graag helpen. Erg visueel gericht, en heeft een knopje om alles direct naar APK weg te schrijven.

[ Voor 9% gewijzigd door omgwtfbbq op 07-11-2014 12:56 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:58
Iets dat snel visueel resultaat oplevert is bijna altijd beter als je begint met programmeren IMO. Moet het alleen niet al teveel afwijken van andere talen. Processing, Javascript met canvas of zelfs outdated Actionscript 3 zijn prima startpunten daarvoor.
Unity is ook mogelijk, maar heeft een best hoge leercurve door alle zooi er omheen, om die reden zou ik ook niet Unreal en Project Anarchy aanraden. Wellicht met wat goede support vanuit je (online) vriendengroep dat het wel zal lukken.
Processing is dan weer niet echt gericht op games maken, maar geeft je wel een goede feel van programmeren op zich. Dat is sowieso handiger om mee te beginnen.

Gamemaker is ook een goede, maar ben niet echt bekend met het product. Geen idee of je ook de code kan zien van wat je bij elkaar sleept en pleurt. Als dat wel zo is, dan zou dat zeker een mooie start zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Caelorum op 07-11-2014 13:35 ]

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-11 12:04
Als je android wilt gaan doen dan kan ik http://www.bignerdranch.c.../android-programming.html aanraden. Ik vond google's eigen tutorial een beetje slecht uitleggen waarom je iets doet. Ik heb een pdfje voor je, maar bol.com heeft het voor een euro of 40, wat het tmho zeker waard is.

Ook kan je overwegen om te beginnen met python, omdat deze taal heel mooie syntax heeft, en veel modules waardoor je snel iets uit de grond kan stampen. Hierna kan je, als je al iets geprogrammeerd hebt verder met java of een andere taal.

• Mortemz
Oké bedankt allemaal, als ik achter de computer zit zal ik zeker alles gaan nalezen. Heb ik ook mooi weer wat om mijn vrije tijd in te steken :P

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
Eerst de basiskennis (vermijd al die visuele aspecten eerst) en dan begint het pas met echte werk.

Ik zeg begin met een taal als 'C' en erna 'C++' zodat je de grondbeginselen goed onder de knie krijgt.
'C' omdat hier heel veel punten naar voren komen die belangrijk zijn en niet altijd aan de orde komen met hogere programmeertalen. 'C++' omdat dit aansluit op 'C' maar daar je focus kan gooien op OOP.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, van C leer je dingen die je met hogere talen niet leert, maar het is ook een hels gepruts. Je mist dus ook gewoon het gemak dat nieuwere talen bieden. Als je een heel leertraject aflegt (een studie informatica bijvoorbeeld) is C een leuk begin, maar als je snel naar iets toe wilt werken is een taal als Java, Python of C# niet verkeerd.

C leren en daar dan even een spel maken is wel even het andere uiterste van gamemaker. Zowel wat betreft het technische inzicht dat je ervan krijgt (meer van C dan van gamemaker) als van hoe snel je resultaat hebt (trager bij C dan bij gamemaker). Hogere talen zitten hier mooi tussenin: het is niet alleen voor spelletjes dus het is ook nuttig toe te passen voor andere doeleinden. Het is dus maar hoeveel tijd je erin wil investeren. Als je iets met games gaat studeren kom je trouwens vanzelf wel een keer bij C aan.

Bij het leren van een programmeertaal zou ik inderdaad eerst niet op grafische dingen letten. Leer eerst met arrays/rijen, for/while-loopjes etc. omgaan. Als je de logica daarachter in de vingers hebt kun je dat vanzelf op grafische dingen toepassen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Mortemz
Oke bedankt voor alle feedback.

Dus samengevat zeggen jullie dat het makkelijker en mogelijk is dat je eerst je game/code voor windows schrijft en als deze werkt hem omzet naar een formaat voor bijvoorbeeld android?

• BoringDay
Dat is denk ik nog helemaal niet van belang.
Eerst leren programmeren en vooral basisbeginselen, dat kan je namelijk niet overslaan want dan loop je hoe dan ook snel de mist in.

Begin met eenvoudige dingen zoals hiervoor al genoemd werd en daarnaast zijn er nog heel veel dingen.
datatypes, arrays, loops, scopes, compilers, leren debuggen, OOP en dan ben je er nog lang niet want je zal ook nog allerlei patronen en methodieken moeten leren kennen. Als je dat onder de knie hebt ben je al een aantal jaren verder.

• Mortemz
Oké ik probeer alleen effe uit te volgelen via welke weg ik dan zou moeten gaan dus bijv.
Android app<--Windows programma <-- programmeer taal????

Want ik heb ondertussen wel gemerkt dat er zo veel verschil is dat ik eigenlijk gewoon een lijn moet kiezen me daarin verdiepen en dan eerst daarmee verder gaan.

Is dat verstandig?

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 09:20
Je denkt veel te groot nog. Leer eerst maar eens de basisprincipes van een taal (conditionals, variables, loops etc etc) en kijk dan of het je ligt. En mocht daar je passie liggen zul je automatisch ontdekken wat je moet leren om bijvoorbeeld een simpel spelletje te programmeren. Dat gaat allemaal vanzelf naarmate je meer en meer (basis) principes leert kennen en je skillset vergroot, maar je zult toch echt onderaan beginnen en er passie voor moeten hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door TI_Observer op 08-11-2014 18:34 ]

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

• Mortemz
Oké, dus wat raden jullie mij aan om mee te beginnen? En welke programma's zou ik daarvoor nodig hebben. Eventuele tutorials die goed kunnen helpen?

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-11 12:14

diondokter

Dum spiro, spero

Mijn weg naar het programmeren was: C# met Visual Studio -> Leren wat classes, methods, threading, sockets etc. zijn -> Unity
Allemaal op windows. Wanneer je unity begrijpt, kun je ook je game naar android exporteren.

Daarbij *zou* je ook met unity kunnen beginnen: http://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/live-training-archive/scripting-primer

Ik raad het niet zeer aan, maar het kan.
Ik zou hier mee beginnen: https://www.youtube.com/watch?v=UGQX97XNF-A Daarvoor moet je wel eerst visual studio installeren, wat je hier kan vinden: http://www.visualstudio.com/en-us/products/visual-studio-express-vs.aspx

EDIT:
Dit is een beter tutorial filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Yj0G5UdBJZw

[ Voor 7% gewijzigd door diondokter op 08-11-2014 18:45 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-11 11:34
Als ik je een tip mag geven, kijk eens op deze website. Hier staan cursussen van tientallen programmeertalen, elke met tientallen tot honderden video tutorials. Hierbij wordt alles stap voor stap uitgelegd, van de programma's die je nodig hebt, wat de meest basale dingen binnen programmeren betekenen (wat is een class, wat is een variabele) tot aan complete programma's. Voor mijn afstudeerproject heb ik zijn Android tutorials gevolgd die mijn inziens zeer handig waren. Door zijn stijl van uitleggen (tegenwoordig doet hij het niet alles meer zelf) kan je denk ik een kind van 10 nog prima leren programmeren.

Wellicht dat je met iets als Java kunt beginnen. Java wordt nog altijd veel gebruikt, heb je geen dure software pakketten voor nodig (Eclipse kan je gewoon gratis downloaden) en het lijkt redelijk veel op C#, een van de meest gebruikte talen, waar je wel Visual Studio voor nodig hebt. Mocht je via b.v. MSDN aan Visual Studio kunnen komen (of de Express versie gebruiken), dan zou ik C# aanraden. Deze video reeks is een keer vernieuwd en wordt uitgelegd door een andere persoon, maar het zijn nog altijd zeer goede tutorials.

edit: voor wat betreft het Android gedeelte: ik zou eerst een (of beide) van bovenstaande talen bestuderen en dan kijken naar Android development. Het eenvoudigste is om dan te beginnen met Java, omdat je bij Android apps kunt programmeren in Java.

Wel moet ik zeggen dat "het kunnen maken van goede code" heel wat anders is dan een goede developer zijn. Zo bestaat het ontwikkelen van een Android app niet alleen uit werkende code maken, maar begint het al met het ontwerp (functioneel ontwerp, technisch ontwerp, UI design etc.). Vorm en functie moet elkaar niet tegenwerken, maar dienen een logisch gevolg van elkaar te zijn. Verder zijn er guidelines (welke fonts, hoe groot zijn de iconen, etc.) waar je moet aanhouden. Verder heb je bij mobile apps veel meer te maken met zaken als performance, efficiëntie, security en privacy dan met een standaard C# desktop programma.

Technisch gezien is het maken van een Android app niet significant lastiger of makkelijker dan een Windows programma maken, maar wil je een echt goede app maken dan komt er wat meer bij kijken. Vandaar dat het mij verstandiger lijkt om eerst met een desktop taal te beginnen.

[ Voor 30% gewijzigd door Moi_in_actie op 08-11-2014 19:03 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Mortemz
Oké bedankt beide, hier kan ik zeker wat mee. Zal eens beginnen met downloaden van Visual studio, dat duurt helaas bij mij nogal lang (15kbps :'( )

Dan ga ik mij hier eens in verdiepen.

• Megamind
Hij wilt een game maken, voor een eindproject op school. Als je iets in elkaar wilt knutselen voor je eindproject, ga lekker aan de slag met wat diondokter zegt, en dan vooral het stuk over Unity3D. Je kan daarmee snel visueel resultaten krijgen in de vorm van een spel en de tutorials leren je stapje voor stapje programmeren.

Dat je direct *goed* moet kunnen programmeren is onzin, krijg eerst maar een feeling met de tools, de taal en de hobby. Als het werkt, dan werkt het!

Visual Studio Express is een prima tool, maar verwacht niet dat je hiermee een game gaat neerzetten binnen een paar weken.

[ Voor 11% gewijzigd door Megamind op 08-11-2014 19:33 ]

• Mortemz
Nee oké verwacht ik ook niet hoor. Ik ga eerst daar eens mee oefenen . Idd wat basics leren zodat ik erachter kom of dit echt is wat ik wil studeren

• Caelorum
Ik kan er ook niet echt bij dat mensen zeggen dat je het visuele aspect maar achterwege moet laten. Had ik dat gedaan toen ik net begon, was ik nooit zo ver gekomen. Dan had ik het na een week al weggelegd als niet boeiend. Daarnaast is het ook niet zo dat je een programmeertaal perfect moet kennen voordat je iets boeiends er mee kan. Een programmeertaal is een tool. Niets meer en niets minder. Gewoon dat leren dat je nodig hebt en lekker naar een einddoel toewerken. Dat doel kan je het beste niet super hoog leggen, want er is niets meer frustrerend dan doelen niet halen en niets meer bevredigends dan taken aftikken. Een simpel grafisch spelletje maken met Unity3D of GameMaker moet best te doen zijn als beginneling. Het vergt alleen wel een hoop zelfstudie en een goede dosis "documentatie lezen".
Basiszaken als for-loops, arrays en weet ik veel wat is natuurlijk wel handig om even van tevoren door te nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 08-11-2014 23:47 ]

• BoringDay
@Caelorum,

Die mening deel ik niet geheel.
Basis kennis is juist van belang zodat je niet alleen weet wat je doet maar ook voorkomt dat je onnodige handelingen doet die misschien wel veel effectiever kunnen maar door het missen van die kennis niet eens in de gaten hebt (totdat iemand je erop gaat wijzen).

Gewoon een goed boek kopen en bij bladzijde 1 beginnen en dat is uiteindelijk een beter leer methode dan halve tutorials of erger nog verkeerde tutorials waar dingen fout uitgelegd worden en ook nog zomaar ergens in het midden beginnen met iets.

[ Voor 13% gewijzigd door BoringDay op 09-11-2014 00:11 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:10

Mavamaarten

Omdat het kan!

BoringDay schreef op zondag 09 november 2014 @ 00:09:
@Caelorum,

Basis kennis is juist van belang zodat je niet alleen weet wat je doet maar ook voorkomt dat je onnodige handelingen doet die misschien wel veel effectiever kunnen maar door het missen van die kennis niet eens in de gaten hebt (totdat iemand je erop gaat wijzen).

Gewoon een goed boek kopen en bij bladzijde 1 beginnen en dat is uiteindelijk een beter leer methode dan halve tutorials of erger nog verkeerde tutorials waar dingen fout uitgelegd worden en ook nog zomaar ergens in het midden beginnen met iets.
Helemaal akkoord.
Je kan wel degelijk dingen maken die werken zonder te leren hoe het moet, maar van zodra je leert hoe het écht moet gaat er een wereld voor je open. Met tutorials geraak je ver, met het zelf te leren geraak je nog veel verder.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Megamind
BoringDay schreef op zondag 09 november 2014 @ 00:09:
@Caelorum,

Ben ik niet mee eens.

Als jij drones wilt als hobby, ga je dan eerst proberen te leren om perfect te vliegen? Of koop je gewoon zo'n goedkoop ding en prutsts wat aan zodat je kan zien of je het wel wat vind?

Zelf met electronica, ga je direct een duur soldeerstation, etsmaterialen, dure software en ingewikkelde microprocessors kopen of eerst eens een arduinotje en rommel je wat aan?

Programmeren is niet anders, ik weet zeker dat de meeste hier in de devschuur zjin begonnen met aanklooien in een taaltje. Als je nog onder de hobby staat dan is het aanleren van een goede basis pas stap 2.

• Caelorum
Mijn punt is niet dat je niet aan de basis moet werken, maar dat het best saaie kost kan zijn voor veel mensen. Niet iedereen vind het programmeren om te programmeren leuk. Zo iemand ben ik ook. Ik vind het alleen leuk voor het resultaat. Mijn punt is dan ook dat puur alleen aan de basis werken niet altijd de juiste keuze is voor iedereen, zoals het hier wel wordt voorgedaan. Voor sommigen kan dan enorm demotiverend zijn en die mensen kunnen beter *wel* gewoon aan iets beginnen, maar dan moet je *wel* documentatie blijven lezen en niet bang zijn om te googlen of iets beter kan. Maar dat is een tweede, resultaat boeken is dan weer super belangrijk voor sommige mensen. Uiteindelijk komen we ook weer bij het meest besproken punt in de IT denk ik. Is het belangrijker om een product af te krijgen of perfecte code te krijgen? Ik ben van mening dat het eerste het belangrijkste is, maar weet dat veel mensen liever het tweede zien.
[...]Zelf met electronica, ga je direct een duur soldeerstation, etsmaterialen, dure software en ingewikkelde microprocessors kopen of eerst eens een arduinotje en rommel je wat aan?[...]
Nee, wat jullie zeggen is "Ga je eerst een goedkope arduino halen en rommel je wat aan of ga je eerst alle ins en outs van electriciteit en dergelijke leren?". Doe mij dat eerste maar dan leer ik ondertussen wel wat bij over watt, weerstanden en de verschillende componenten die je kan gebruiken. Dat werkt voor mij het beste, voor anderen wellicht totaal niet.
Ik moet beter leren lezen, sorry megamind ^^

[ Voor 46% gewijzigd door Caelorum op 09-11-2014 09:37 ]

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-11 11:31

JJ93

Error 418

Je kan goed beginnen met App Inventor: http://www.appinventor.org/
Binnen een paar weken kan je een simpel spel in elkaar klikken.

Zelf ben ik daar ook mee begonnen bij Saxion Informatica Kwartiel #1. Ondertussen zo'n 2 jaar verder en ik nu een flink aantal Android apps gemaakt.

Dus: App Inventor om te beginnen, als je de smaak te pakken hebt bezig gaan met het leren van Java. Na enkele weken/maanden afhankelijk van je snelheid/tijd kan je dan beginnen met het maken van een Android app geschreven in Java.

Aangezien je totaal 1.5 jaar hebt moet dat haalbaar zijn. Eerst maar eens App Inventor om te zien of het je wat lijkt.

Verwijderd

Caelorum schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 23:45:
Ik kan er ook niet echt bij dat mensen zeggen dat je het visuele aspect maar achterwege moet laten. Had ik dat gedaan toen ik net begon, was ik nooit zo ver gekomen. Dan had ik het na een week al weggelegd als niet boeiend. Daarnaast is het ook niet zo dat je een programmeertaal perfect moet kennen voordat je iets boeiends er mee kan. Een programmeertaal is een tool. Niets meer en niets minder. Gewoon dat leren dat je nodig hebt en lekker naar een einddoel toewerken. Dat doel kan je het beste niet super hoog leggen, want er is niets meer frustrerend dan doelen niet halen en niets meer bevredigends dan taken aftikken. Een simpel grafisch spelletje maken met Unity3D of GameMaker moet best te doen zijn als beginneling. Het vergt alleen wel een hoop zelfstudie en een goede dosis "documentatie lezen".
Basiszaken als for-loops, arrays en weet ik veel wat is natuurlijk wel handig om even van tevoren door te nemen.
Klopt. Ik zou zeggen je bent nog jong dus ga lekker spelenderwijs leren. Dan houd je het leuk voor jezelf :+

• Berkeley
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-11 17:47
Caelorum schreef op zondag 09 november 2014 @ 09:33:
Mijn punt is niet dat je niet aan de basis moet werken, maar dat het best saaie kost kan zijn voor veel mensen. Niet iedereen vind het programmeren om te programmeren leuk. Zo iemand ben ik ook. Ik vind het alleen leuk voor het resultaat. Mijn punt is dan ook dat puur alleen aan de basis werken niet altijd de juiste keuze is voor iedereen, zoals het hier wel wordt voorgedaan. Voor sommigen kan dan enorm demotiverend zijn en die mensen kunnen beter *wel* gewoon aan iets beginnen, maar dan moet je *wel* documentatie blijven lezen en niet bang zijn om te googlen of iets beter kan. Maar dat is een tweede, resultaat boeken is dan weer super belangrijk voor sommige mensen. Uiteindelijk komen we ook weer bij het meest besproken punt in de IT denk ik. Is het belangrijker om een product af te krijgen of perfecte code te krijgen? Ik ben van mening dat het eerste het belangrijkste is, maar weet dat veel mensen liever het tweede zien.

[...]

Nee, wat jullie zeggen is "Ga je eerst een goedkope arduino halen en rommel je wat aan of ga je eerst alle ins en outs van electriciteit en dergelijke leren?". Doe mij dat eerste maar dan leer ik ondertussen wel wat bij over watt, weerstanden en de verschillende componenten die je kan gebruiken. Dat werkt voor mij het beste, voor anderen wellicht totaal niet.
Ik moet beter leren lezen, sorry megamind ^^
Ik ben het wat dit met betreft helemaal met je eens...
Ik heb een tijd geleden, ook al een keer een poging gedaan om te leren(was toen 14) programmeren. Toen had ik geen projecten, en was het alleen programmeren om te programmeren. Dit werd zo vervelend dat ik er na een tijdje mee opgehouden ben. Tot ik een paar week geleden het idee kreeg om een IRC bot in python te gaan schrijven, en jawel hoor.. We kregen resultaat en nu heb ik er plezier in. :D :+

[ Voor 22% gewijzigd door Berkeley op 23-11-2014 20:08 ]

• Polbeer91
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-11 11:47
http://www.codecademy.com/

is in mijn ogen een prima begin. Je kunt hier kiezen uit een aantal talen, en dan de basisdingen (variabelen, loopen, if-else-statements, etc) leren. Dan leer je iig hoe de flow van de code werkt. Kun je als daarna gaan kijken wat je specifiek wilt gaan doen

Steam

Pagina: 1