HK 477 laatste hulp gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Rhain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05-2025
Beste allemaal,

Sinds een half jaartje ben ik in het bezit van een Harman Kardon BDS 477, ofwel volledig home cinema set. Na vanalles geprobeerd te hebben kan ik maar niet tevreden worden over het geluid (met name lage tonen). Alle andere overwegingen waardoor ik bij deze set uitkwam zijn prima.

Maar het geluid begint toch een hekel puntje te worden. Ik ben in staat om de set te verkopen en voor 1000 euro opnieuw te investeren in zuilen/bookshelfs, losse receiver etc. Met name de lage tonen/bass zijn te 'blikkerig'. Mid en hoog zijn oke. Ik heb speakers netjes 'ingeregeld' middels de gelduidstest en microfoontje. Heb al met alle (beperkte) instel mogelijkheden gespeeld..

ECHTER, wil ik toch middels deze post een laatste mening van jullie horen; Is het misschien mogelijk om bijvoorbeeld de 2 losse speakers of alleen de subwoofer te vervangen..?

Zo lees ik hier in een review dat iemand zijn KEF speakers erop heeft aangesloten en dan al veel progressie heeft.

MAAR, kan het misschien ook komen door de ruimte waardoor de lage tonen zo blikkerig klinken. In de woonkamer liggen tegels en de kamer is vrij clean. De woonkamer is een soort L, het zit en kijk gedeelte is ongeveer 3x3 meter, in dat gedeelte staan 2 banken, zware gordijnen etc.. Het open gedeelte is dan 5x6 meter ongeveer.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Greetz,

Marijn

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-01 23:55
lage tonen die blikkerig klinken, dat ken ik nog niet, maar dit soort all in one setjes zijn meestal niet geweldig qua kwaliteit.

Maar de set moet een grote ruimte vullen zo te zien ,daar zijn deze speakers niet echt voor geschikt.
Ik zou op zoek gaan naar wat grotere betere speakers speakers en een losse versterker.

Een hard klinkende kamer is zeker niet bevordelijk voor het geluid, leg er een kleed b.v naar en het zal al een stuk beter zijn, Gordijnen die heb je al en die helpen daar ook bij

[ Voor 22% gewijzigd door freaky35 op 06-11-2014 18:00 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het is zeker mogelijk om alleen de sub te vervangen. Als je een iets potentere neemt dan is je probleem (denk ik) minder, en je hebt een mooie basis om vanuit daar je overige speakers te upgraden, mocht je dat alsnog nodig vinden.

Ik weet dat henkjan (van zelfbouwaudio, maar hij zit ook op htforum) zijn sub verkoopt. Dan heb je er een die goed gebouwd is.

Wise enough to play the fool

• Rhain
Bedankt voor de reacties! Zijn er dan eventueel nog adviezen voor speakers / subwoofers? Of waar moet ik op letten als ik eea aan wil sluiten op mn bluray/receiver en als de speakers de ruimte moeten vullen..

Overigens; de ruimte vullen.. Het hoeft niet zo te zijn dat ik in het open stuk van de kamer goed geluid moet hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.marijnvtg.nl/plat.jpg

Op platte grond is tv meubel waar speakers op staan (of naast kunnen), paars zijn de banken. De kamer is open en vol met tegels, gaat er dan zoveel geluid verloren?

[ Voor 27% gewijzigd door Rhain op 06-11-2014 21:14 ]

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 22:25
Het zit iets anders: de hoek met je meubels absorbeert veel van je lage tonen, maar de rest van de ruimte zal midden- en hoge tonen reflecteren, wat deels wel bij zal dragen aan je huidige geluidsbeleving. Beetje het "groteffect", of een badkamer.

Aan de andere kant heb ik niet zo heel veel vertrouwen in de capaciteiten van je huidige set, dus wat dat betreft ben ik wel benieuwd hoe een betere set zich in die ruimte gedraagt. Wellicht heb je de mogelijkheid om een goede set (of desnoods eerst een goede sub) van iemand te lenen, puur om te kijken hoe dat klinkt in je ruimte?

Trouwens, hoe klinkt je set zonder calibratie? Kan ook zijn dat de processor zich vergist en overcompenseert. Wat dat betreft kun je de test ook omkeren: zet je set eens in een simpele rechthoekige, kleinere ruimte in je huis en luister hoe het daar klinkt.

[ Voor 18% gewijzigd door Solarsparc op 06-11-2014 21:29 ]

• Rhain
Helaas heb ik niemand in de buurt waarvan ik een set/subwoofer van kan lenen :( . Wat als ik online speakers/subwoofer koop, wanneer deze niet bevalt mag ik hem toch retouren? Alleen zit ik zo niet helemaal in elkaar.. En hoeveel sets moet ik dan testen voordat ik misschien wel iets goeds heb.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 18:05

FeaR

In GoT we trust

Ik vraag me af waar je het meeste winst mee haalt, het vervangen van de subwoofer of alleen de twee speakers. Subwoofers in deze setjes zijn inderdaad niet echt geweldig en de speakers eigenlijk ook niet. Bereik van de speakers is veelal aan de lage kant waardoor de subwoofer te ver mee speelt en ruim boven het bereik van een normale subwoofer gaat spelen. Ik kan het echter nergens terug vinden wat het bereik van deze set is (het is niet de 20 - 20.000 Hz uit de handleiding). Vervang je de speakers voor exemplaren die lager gaan los je bovenstaand probleem voor een deel mee op. Ik denk zelf dat je een homogener geluid kan krijgen met dezelfde subwoofer en andere speakers. Of komen de tonen die je niet lekker vindt puur uit de subwoofer? Dan kan een andere subwoofer dat probleem best oplossen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Rhain
Ok thanks. En als ik nieuwe speakers zou doen, dan ga ik wss voor zuilen. Maak het dan nog uit 2, 2 1/2 of 3 weg. Of juist geen 3weg of..?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Daar zou ik alles behalve naar kijken. Speakers koop je op gehoor en niet op specificaties. Het is niet zo te zeggen dat een drie-weg beter is dan een twee-weg. Het valt of staat met het design en opbouw van de speakers.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ah, dat advies is simpel: niet online, maar naar een offline winkel en luisteren. Eigen cd mee enzo...
En, in een beetje een goede winkel, kan je de demo mee naar huis nemen om te testen.

Wise enough to play the fool

• Rhain
Bedankt voor het advies. Ik ga morgen toevallig naar een offline winkel :) . Zal m'n bevindingen nog posten.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

We zien het graag wat er uit je luistersessie is gekomen. Tip van te voren: schrijf een speaker niet te snel af, luister er toch minimaal een minuut of tien naar. En speakers die je vanaf het begin af aan aanspreken of opvallen nog veel langer luisteren. Speakers die iets speciaals doen met het geluid kunnen na langere tijd achter elkaar luisteren vermoeiend worden.

• Rhain
Gisteren bij een audio winkel geweest. Advies was om waarschijnlijk de 2 speakers te vervangen door 2 zuilen van Klipsch. Het beste was om m'n eigen HK bluray/receiver mee te nemen en daar wat verschillende speakers op te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Rhain op 09-11-2014 12:21 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Heb je ook gevraagd wat de reden was dat ze Klipsch aan hebben geraden? Tweede advies van de set meenemen en diverse speakers er op aansluiten is mijn inziens de beste methode.

• Rhain
Ik heb geen idee.. ik had aangegeven dat m'n budget rond de 500 lag voor zuilen, of 1000 euro voor een compleet nieuwe set. Misschien dacht hij 500 per zuil... Jamo, Yamaha etc was niks volgens hem, ik kon beter voor de Klipsch zuilen gaan (geen specifiek model genoemd).

Of schijnbaar is het normaal wanneer een klant een budget aangeeft om daar maar factor 1.5 boven te zitten.

Alleen balen dat ik bijna vrij moet vragen om een luister sessie te doen ivm openingstijden.

[ Voor 13% gewijzigd door Rhain op 09-11-2014 13:27 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Welke winkel ben je geweest? Let wel dat welke keten dan ook vooral merken zal aanraden die alleen zij verkopen.

• Rhain
Elgam in Breda. Ze hadden juist ook veel Jamo staan.. Wel veel diverse merken speakers.

Waar moet ik met mn HK receiver op letten als ik daar bv Klipsch zuilen op aan wil sluiten?

[ Voor 35% gewijzigd door Rhain op 09-11-2014 13:39 ]

Pagina: 1