Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• peterbr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-01-2017
Hallo,

Ik zit met een probleem waar ik niet uit kom dus ik hoop dat iemand hier een richting kan aangeven waar ik moet zoeken.

Het gaat om een VMWare ESXi 5.0 server die geïnstalleerd staat op een HP Proliant ML350 G6.
Het probleem is, als de VMWare host een reboot krijgt deze de configuratie kwijt is. na de reboot heeft de server een configuratie van 8 maanden geleden. Dit betekend dat een virtual en een iSCSI lun die later zijn aangemaakt weg zijn.
De virtual staat gewoon nog op de datastore en is gewoon te importeren ook moet de iSCSI lun na de reboot weer aangekoppeld worden. Het lijkt er dus op de configuratie niet weggeschreven kan worden.

Op internet is het "probleem" wel te vinden alleen dan gaat het om installaties die van een USB stick starten maar dat is hier niet het geval.

Wie heeft dit wel eens gezien of weet een oplossing

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat bedoel je met virtual? Een virtuele machine?

Op wat voor partitie/lun/device staat Vsphere geinstalleerd? Zie je de configuratie file verder wel (periodiek) bijgwerkt worden als je een configuratie aanpassing op de host doorvoert? Zie ook:

Applying vSphere host configuration changes after an unclean shutdown

Is er overigens een speciale reden waarom je overigens nog een verouderde versie van Vsphere gebruikt?

Afgezien van troubleshooten en "moelijk doen". Een herinstallatie is releatief snel klaar. Is dat al eens uitgevoerd?

[ Voor 10% gewijzigd door Question Mark op 06-11-2014 13:26 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• peterbr
Hallo Mark. Ten eerste bedankt voor je reactie.

Over je opmerkingen. Met virtual bedoel ik inderdaad een virtual machine. daarnaast de verouderde versie
We hebben de server "er bij" gekregen en moet nog een x aantal maanden draaien.
Over een herinstallatie heb ik ook gedacht alleen de datastores zijn groot. en dat moet je eerst ergens laten voor dat je een herinstallatie kan uitvoeren. dus dat is niet echt een optie.

Verder heb ik het KB artikel doorgenomen en een aantal punten gecontroleerd. ik heb begrepen dat er ieder uur een backup config file wordt gemaakt met de naam state.tgz en de backup komt van de esx.conf
Ik heb de datum en tijd gecontroleerd en deze files en die zijn van vandaag. dus dat gaat goed neem ik aan.

Daarnaast heb ik naar de partitie/lun gekeken en krijg het volgende te zien

Filesystem Size Used Available Use% Mounted on
VMFS-5 499.8G 370.0G 129.8G 74% /vmfs/volumes/Datastore1
VMFS-5 1.1T 655.6G 461.9G 59% /vmfs/volumes/Datastore2
VMFS-5 617.5G 361.2G 256.3G 58% /vmfs/volumes/Datastore3
VMFS-5 2.0T 1.9T 96.4G 95% /vmfs/volumes/Datastore4
VMFS-5 499.8G 97.7G 402.0G 20% /vmfs/volumes/Datastore5

Ramdisk Size Used Available Use% Mounted on
root 32M 2M 29M 7% --
etc 28M 152K 27M 0% --
tmp 192M 20K 191M 0% --
hostdstats 639M 4M 634M 0% --

Nu valt mijn op dat de etc en root op een Ramdisk staat. Betekend dit dat ESXi op een SD kaart is geïnstalleerd? ik zag dat dit een optie was bij een HP Proliant Server.
En via een ander KB artikel wordt gesproken over de ScratchConfig locatie. En dit is leeg op deze server
(begreep alleen niet helemaal waarvoor deze locatie was)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

peterbr schreef op donderdag 06 november 2014 @ 16:39:
Over een herinstallatie heb ik ook gedacht alleen de datastores zijn groot. en dat moet je eerst ergens laten voor dat je een herinstallatie kan uitvoeren. dus dat is niet echt een optie.
Waarom? Druk de installatie-cd van 5.5 in het systeem, en boot hiervan. De installer ziet dan de bestaande versie en je krijgt onderstaande op een gegeven moment:
If the installer finds an existing ESX or ESXi installation and VMFS datastore you can choose from the following options:
  • Upgrade ESXi, preserve VMFS datastore
  • Install ESXi, preserve VMFS datastore
  • Install ESXi, overwrite VMFS datastore
Zolang je de onderste opties niet selecteerd, blijven je huidige datastores intact. Zie ook de upgrade manual van Vsphere.

Verder zou het heel goed kunnen dat ESX toch op SD-card of USB geinstalleerd staat. Een G6 heeft uit mijn hoofd zowel een intern SD-slot en een interne USB aansluiting.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• peterbr
Ik heb de upgrade manual doorgenomen. en dat ziet er vrij simpel uit.
Dus ik denk dat dat de beste optie is om uit te voeren (er zijn volledige veeam backups aanwezig)
En na de upgrade kijken of het reboot probleem is opgelost.

Alvast bedankt voor het meedenken.