Toon posts:

gamepc voor circa 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (hoe hoger de kwaliteit hoe beter, maar voornaamste vind ik het belangrijk dat ik de nieuwste games kan draaien en de komende 3 jaar vooruit kan), internetten, huiswerk voor mijn studie maken. Eigenlijk een all round systeem waarmee ik van alles kan gaan doen. Zo soepel mogelijk, snelheid vindt ik belangrijk net als kwaliteit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
circa 1000 euro, hoe minder hoe beter, maar zoals hierboven benoemd vindt ik kwaliteit erg belangrijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis (bedraad), toetsenbord (bedraad), speakers (logitech 2.1), monitor (medion). Monitor wil ik later gaan vervangen, maar moet eerst nog een paar maanden mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een systeem waarbij ik de komende jaren mee vooruit kan, waarbij ik misschien weleens iets moet en kan upgraden, maar waarbij ik niet mijn hele systeem hoef te vernieuwen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en Nvidia, omdat ik slechte ervaringen heb met AMD. Ik sta ook niet open voor een overstap naar AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe minder energieverbruik en geluid hoe beter. Diepte 45 cm, breedte 25 cm en hoogte 50 cm qua kast. Goede koeling aangezien ik op zolder zit, daarnaast staat de systeemkast in een (open)kast (achter en voor open). ;)

Ga je overklokken?
Nee, nog nooit gedaan en zal dat ook niet gaan doen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 162,95€ 162,95
1MSI Z97 GAMING 5€ 125,50€ 125,50
1MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming€ 194,-€ 194,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 69,-€ 69,-
1Corsair Carbide SPEC-03 Red Led€ 50,95€ 50,95
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 72,60€ 72,60
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9B Blue€ 73,08€ 73,08
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,-€ 12,-
1Corsair Builder CX600 V2€ 59,50€ 59,50
1Crucial MX100 256GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 911,58

Uiteraard ben ik zelf al op onderzoek uitgegaan en ben ik een heleboel tegengekomen en heb ik een boel ook gehoord. Klopt het dat een videokaart, werkgeheugen niet zo snel van aansluiting veranderen? Dat het dan vooral de processor zou zijn die van socket verandert? Zo ja, dan zou dat dus betekenen dat ik over 2, 3 jaar ofzo van videokaart kan switchen of werkgeheugen kan bijplaatsen? En wanneer er een nieuwe processor uitkomt met een nieuwe socket, dat ik dan een nieuw moederbord koop met de nieuwe processor en de overige hardware over kan zetten op het nieuwe moederbord?

Tevens is het mijn bedoeling om de boel zelf in elkaar te zetten, wel mijn eerste keer, maar ik zag dat er genoeg te vinden is op youtube en hier op dit forum. Moet lukken :P

Graag hoor ik van jullie wat jullie van mijn build vinden en eventuelen veranderingen die ik kan toepassen.

Met vriendelijke groet,

Erwin

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Prima openingspost en op zich is je opzet ook wel aardig. Ik zou een aantal dingen een tikkeltje anders doen:

Verwijderd

Intel en Nvidia, omdat ik slechte ervaringen heb met AMD. Ik sta ook niet open voor een overstap naar AMD.
De 7950 of 290 worden 'm dus niet brooky, alhoewel het wel de betere keuze zou zijn.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Eerlijk gezegd overheen gelezen, maar merkentrouw is natuurlijk een slechte raadgever in de componentenbusiness :). Misschien is er een 780 uit de V&A te plukken...

En om op je vragen terug te komen;
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2014 @ 12:25:
Uiteraard ben ik zelf al op onderzoek uitgegaan en ben ik een heleboel tegengekomen en heb ik een boel ook gehoord. Klopt het dat een videokaart, werkgeheugen niet zo snel van aansluiting veranderen?
Tot nu toe niet nee, PCIe x16 is er al een tijd en ook de huidige topline GPU's trekken dit nog niet vol. Aan de andere kant is het ook al weer 10 jaar oud. Vooralsnog lijkt het echter onaangeroerd.
Dat het dan vooral de processor zou zijn die van socket verandert? Zo ja, dan zou dat dus betekenen dat ik over 2, 3 jaar ofzo van videokaart kan switchen of werkgeheugen kan bijplaatsen?
Yup.
En wanneer er een nieuwe processor uitkomt met een nieuwe socket, dat ik dan een nieuw moederbord koop met de nieuwe processor en de overige hardware over kan zetten op het nieuwe moederbord?
Yup, tenzij je daarbij wil gaan overstappen op DDR4. Dat is er inmiddels, maar zeker nog niet wijdverbreid. Of dat over 3 jaar gemeengoed is, kan ik niet inschatten.

[ Voor 77% gewijzigd door br00ky op 06-11-2014 14:02 ]

• Marcopannenkoek
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-10-2025
br00ky schreef op donderdag 06 november 2014 @ 13:53:
Eerlijk gezegd overheen gelezen, maar merkentrouw is natuurlijk een slechte raadgever in de componentenbusiness :).
Inderdaad, Het is eigenlijk redelijk vreemd dat dit zelfs zo een grote rol speelt dat de vraag in het format gesteld wordt.

Je zou toch mogen verwachten dat de voor en na-delen van specifieke producten zwaarder wegen dan het imago van een merk als geheel, vooral als je het merk zelfs niet ziet.

Maar goed, ik heb ook een lichte voorkeur voor AMD puur omdat het de underdog is en dat de concurrentie bevordert, dus ik heb geen recht van spreken.

Verwijderd

Marcopannenkoek schreef op donderdag 06 november 2014 @ 14:07:
[...]

Inderdaad, Het is eigenlijk redelijk vreemd dat dit zelfs zo een grote rol speelt dat de vraag in het format gesteld wordt.

Je zou toch mogen verwachten dat de voor en na-delen van specifieke producten zwaarder wegen dan het imago van een merk als geheel, vooral als je het merk zelfs niet ziet.

Maar goed, ik heb ook een lichte voorkeur voor AMD puur omdat het de underdog is en dat de concurrentie bevordert, dus ik heb geen recht van spreken.
Dat is een nog slechterererede reden dan ervaring met een merk _/-\o_

• dusty-2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-03 12:07
Windows 8.1 zit ontzettend in de lift momenteel. Een stijging van meer dan 3 procentpunt in een maand tijd: nieuws: Gebruikersaantal Windows 8.1 stijgt ten koste van Windows XP

Ik zou meegaan met de tijd en voor 8.1 kiezen. Het is heel stabiel, licht en snel.

Verwijderd

dusty-2011 schreef op donderdag 06 november 2014 @ 14:52:
Windows 8.1 zit ontzettend in de lift momenteel. Een stijging van meer dan 3 procentpunt in een maand tijd: nieuws: Gebruikersaantal Windows 8.1 stijgt ten koste van Windows XP

Ik zou meegaan met de tijd en voor 8.1 kiezen. Het is heel stabiel, licht en snel.
+1 Als het goed is binnenkort de gratis update naar 10, toch? Waarbij heel veel tablet functies eruit worden gehaald en het weer een (nog!) betere desktop ervaring word

• .ScorpionSquad
  • Laatst online: 22-03 04:04

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Het kan natuurlijk geen kwaad om te informeren naar de slechte ervaringen met AMD, want Nvidia is momenteel in het 150-350 euro segment momenteel gewoon een slechte keus.

Ik raad dan ook zeker een tweedehands R9 290 aan, beter ga je niet krijgen voor de prijs.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

Verwijderd

.ScorpionSquad schreef op donderdag 06 november 2014 @ 15:06:
Het kan natuurlijk geen kwaad om te informeren naar de slechte ervaringen met AMD, want Nvidia is momenteel in het 150-350 euro segment momenteel gewoon een slechte keus.

Ik raad dan ook zeker een tweedehands R9 290 aan, beter ga je niet krijgen voor de prijs.
Nv is met de 970 absoluut geen slechte keuze, feit blijft dat 350,- op een wat lager budget (waar 1000,- echt wel buiten valt, 970 moet makkelijk gaan, met wat concessies) een hoop geld is.

• Marcopannenkoek
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2014 @ 14:50:
[...]

Dat is een nog slechterererede reden dan ervaring met een merk _/-\o_
Haha, dat klopt. :)

Die keuze maak ik echter enkel als er twee producten vrijwel gelijkwaardig zijn in voor en na-delen. Als ik dan de knoop doorhak, zal het vaak zijn in het voordeel van AMD omdat ik ze mijn centen nou eenmaal meer gun. Dat betekent echter niet dat ik een product dat duidelijk beter is niet neem omdat ik een merkvoorkeur heb.
Ik ga bijvoorbeeld binnenkort mijn systeem upgraden. Ik zal echter bewust wachten tot februari omdat AMD dan waarschijnlijk met wat nieuwe videokaarten op de markt komt. Als die toch (een stuk) slechter blijken dan de 970, dan zal ik niet schromen om gewoon de 970 aan te schaffen. Maar ik wacht in ieder geval tot dat moment.

Daar komt nog bij dat je bij AMD vaak echt goed zit qua prijs/prestatie/value (ook met 3 gratis games).

Merkvoorkeur is wat mij betreft puur een afweging van prestaties tegenover de prijs. Je kan een heel merk toch niet afschrijven als er hier op het forum een weloverwogen afweging wordt gemaakt bij de aanbevelingen? Als je zegt waarom je een merk prefereert, wordt er rekening mee gehouden en kan je best wel een leuk advies krijgen.

• Shogun
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-12-2025
Voor geheugen raad ik pricewatch: Crucial Ballistix Sport XT BLS2C4G3D169DS3CEU aan. Doet hetzelfde maar is net iets goedkoper. Hoewel het prijsverschil te verwaarlozen is, noem ik het toch in verband met je uitspraak hoe minder hoe beter. :)

Verder ben ik het eens met het advies betreffende Windows 8.1 en de PSU.

Wat betreft de GPU, afhangend van de games die je speelt (en van plan bent te gaan spelen), is de 760 een mooie keuze als je geen of weinig games speelt die voldoende hebben aan de 2GB VRAM. Mocht 2GB niet genoeg zijn, dan is het advies opvolgen van br00ky geen slecht idee ;)
Mocht je daarbij over je aversie tegen AMD stappen én je kiest voor de nieuwe GTX 970, dan raad ik die van MSI aan (pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G) vanwege de vele reacties (waaronder op de review van Tweakers).

• Marcopannenkoek
SP Shogun schreef op donderdag 06 november 2014 @ 16:26:
Mocht je daarbij over je aversie tegen AMD stappen én je kiest voor de nieuwe GTX 970, dan raad ik die van MSI aan (pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G) vanwege de vele reacties (waaronder op de review van Tweakers).
Huh? Hier op Tweakers wordt vooral de Asus Strix versie aangeraden en juist NIET de MSI. Die heeft namelijk relatief veel vaker last van coil whine en nog belangrijker: een van de fans (waar de hardnekkige sticker op zit) is vaak defect waardoor het product teruggestuurd moet worden.

Verwijderd

Marcopannenkoek schreef op donderdag 06 november 2014 @ 16:30:
[...]

Huh? Hier op Tweakers wordt vooral de Asus Strix versie aangeraden en juist NIET de MSI. Die heeft namelijk relatief veel vaker last van coil whine en nog belangrijker: een van de fans (waar de hardnekkige sticker op zit) is vaak defect waardoor het product teruggestuurd moet worden.
Die sticker is toch al opgelost nu? Als je tenminste een nieuwe kaart krijgt.

Coil whine schijnen ze allemaal, maar de msi idd meer, last van te hebben.

• Shogun
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-12-2025
Marcopannenkoek schreef op donderdag 06 november 2014 @ 16:30:
[...]

Als je goed verder leest in de comments op de review en ook naar comments op andere sites kijkt, dan is er zéér veel animo voor de MSI-versie. De sticker op de fan is onderhand (als het goed is) opgelost in de productie, daarnaast is er niks aan de hand als je het er voorzichtig en langzaam afhaalt. En qua coil whine horen de meesten het niet (of nauwelijks waardoor het te verwaarlozen is) in verband met dichte behuizing en geluid uit de game of door het luisteren naar muziek.
Verder is het mijn persoonlijke keuze en slechts een advies. Ik ben een groot fan van MSI's Twin Frozr cooling.
Samenvattend is de snelste en best gekoelde die van Gigabyte GeForce, en de beste 'overall' genomen die van MSI. Toch moet ik zeggen dat het eigenlijk niet uitmaakt welke je kiest. Het zijn kleine dingetjes waardoor iemand een voorkeur heeft voor een versie.

EDIT: Maar dit is vrij off-topic allemaal eigenlijk. Mijn advies betreffende het geheugen blijft staan :) Scheelt je weer zo'n 6 euro :P

[ Voor 7% gewijzigd door Shogun op 06-11-2014 16:59 ]

• dusty-2011
  • Laatst online: 03-03 12:07
SP Shogun schreef op donderdag 06 november 2014 @ 16:55:
[...]

Als je goed verder leest in de comments op de review en ook naar comments op andere sites kijkt, dan is er zéér veel animo voor de MSI-versie. De sticker op de fan is onderhand (als het goed is) opgelost in de productie, daarnaast is er niks aan de hand als je het er voorzichtig en langzaam afhaalt. En qua coil whine horen de meesten het niet (of nauwelijks waardoor het te verwaarlozen is) in verband met dichte behuizing en geluid uit de game of door het luisteren naar muziek.
Verder is het mijn persoonlijke keuze en slechts een advies. Ik ben een groot fan van MSI's Twin Frozr cooling.
Samenvattend is de snelste en best gekoelde die van Gigabyte GeForce, en de beste 'overall' genomen die van MSI. Toch moet ik zeggen dat het eigenlijk niet uitmaakt welke je kiest. Het zijn kleine dingetjes waardoor iemand een voorkeur heeft voor een versie.

EDIT: Maar dit is vrij off-topic allemaal eigenlijk. Mijn advies betreffende het geheugen blijft staan :) Scheelt je weer zo'n 6 euro :P
Met die MSI kun je voorlopig de drivers niet updaten. Met recente drivers gaan iedere 30 seconden de fans van de MSI aan voor enkele seconden, en dan weer uit. Alle overige merken hebben dit probleem niet.
Dus mijn advies blijft de Asus Strix.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:01

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Is pricewatch: ASRock B85M Pro4 ook goed? goedkoop en upgrade mogelijkheid!

Review QNAP TS-230 NAS

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst iedereen bedankt voor de reacties.
Ik heb de lijst aangepast en dan kom ik uit op het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 162,95€ 162,95
1MSI H97 GUARD-PRO€ 82,58€ 82,58
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 339,90€ 339,90
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 69,-€ 69,-
1Corsair Carbide SPEC-03 Red Led€ 50,95€ 50,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,95€ 81,95
1Crucial Ballistix Sport XT BLS2C4G3D169DS3CEU€ 65,95€ 65,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,-€ 12,-
1Seasonic M12II Evo 520W€ 59,75€ 59,75
1Crucial MX100 256GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.017,03

Valt iets hoger uit het budget, maar voor 17 euro extra kan ik ermee leven :P
De kast zelf is goed genoeg om de komende jaren aanpassingen in te doen? of moet ik daarvoor naar een grotere/uitgebreidere kast kijken?

Bovenstaande build is kwalitatief ook goed en werken de componenten goed samen?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Mooi setje hoor. Veel sterkere GPU dan in je openingspost en uiteindelijk niet heel veel duurder.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

De kast is prima, het zijn allemaal kwalitatief goede onderdelen dus daar hoef je geen zorgen over te maken :)

De RAM die je hebt kan prima, maar als je eventueel in de toekomst een losse processorkoeler wilt installeren kan deze misschien in conflict komen met je RAM. Oplossing:
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Low-profile, een CAS Lattency lager én lager stroomverbruik :)

En om dat wat br00ky aangeeft te onderbouwen: Voila :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Topicstarter
Top, allemaal heel erg bedankt.
Ik ga hem bestellen en dan de volgende uitdaging.......zelf in elkaar zetten :D

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Succes :)

Heeft MK1998NL trouwens al gezegd dat we gek zijn op foto's? :9 Nou, we zijn gek op foto's :9~
Het Show je Build! Topic

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel, de foto's volgen nog ;)
Kan wel 2 weken duren, gezien de levertijd, maar ik zal ze zeker plaatsen.

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

_/-\o_ d:)b

Wij wachten met smart op de foto's :9~

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1