Vraag over Time Machine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-10 11:44
Goedemorgen,

Ik stel nu voor iemand Time-Machine in. Wat ik me afvroeg, kan ik ook ergens aangegeven wat ik wél wil meenemen in de backup? Ik kan nu alleen aangeven wat ik niet wil meenemen, maar ik heb geen idee wat er dan wel allemaal meegenomen wordt.

Het gaat om de overgang van een oude macbook pro naar een nieuwe rMBP. Dus wil bepaalde data meenemen, maar ook zo schoon mogelijk beginnen. Dus ik heb nu geen idee wat er nu in de backup zit als ik alles zo laat staan. Ik zou graag aangeven dat ik bv de foto's, documenten, en filmpjes wil meenemen, maar de rest hoeft niet perse.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icter-tje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-10 09:05
Een Time Machine backup wordt van de hele Mac gemaakt, als je alleen die dingen wil dan moet je het gewoon naar een USB stick/Externe HDD kopiëren.

Je moet connected zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
En heb ik dan niet dat ik ook heel veel "rommel" meeneem, die de machine misschien weer traag maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je kunt makkelijk een complete TM backup maken. Hier zit dan alles in.

Op de nieuwe Mac kies je om geen gegevens terug te zetten. Daarna open je de backup via Finder en plaats je terug welke files je wilt hebben. Op deze manier kun je in de backup gewoon de folderstructuur benaderen en bijvoorbeeld alle muziek eruit kopieren. Hiermee voorkom je eventueel dataverlies in het geval je toch iets vergeet. En je hebt met zekerheid een schone installatie.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Kun je dan bv ook je mail(accounts)terugzetten? En de albums binnen iphoto?

En laatste vraag. De oude mac draait nog niet op Yosemite, de nieuwe uiteraard wel. Is dat een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De iPhoto bibliotheek is in zijn geheel te kopieren. Mail accounts zijn misschien tricky. Via iCloud importeert hij bij mij in ieder geval ook mijn Gmail account. Ik durf niet te zeggen of dit ook werkt met bijvoorbeeld een KPN emailadres.

Het feit dat de nieuwe Yosemite draait moet geen enkel probleem zijn.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Maar van mij mag alles over hoor. Maar het gaat mij erom, krijg ik dan niet ook troep enzo mee over? Of is dat verwaarloosbaar?

[ Voor 11% gewijzigd door mister9 op 06-11-2014 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-07 21:46
Je kan aangeven dat je bepaalde mappen niet wilt meenemen in de backup. Ik gebruik dit om mappen met VMs niet te backupen en om mappen met extreem grote bestanden niet te backupen.

Bij time machine preferences kan je instellen wat wel en niet moet worden meegenomen. Ik zou aanraden om zoveel mogelijk mee te nemen in een backup zodat je je systeem volledig kan herstellen bij een crash.
Pagina: 1