Mac: RAM geheugen loopt snel vol

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 342038

Topicstarter
Beste Mede-tweakers,

Allereerst even een vooraankondiging. Ik beschouw mezelf als een digibeet, met weinig verstand van alle technologische processen in een macbook. Ik merk echter dat mijn macbook (2012: 2,5 GHz Intel Core i5: 4 GB 1600 MHz DDR3) de laatste tijd gauw vol loopt in z'n ram-geheugen. Via de appstore heb ik de app 'Memory-clean' gedownload, maar ik merk al gauw dat m'n ram-geheugen weer vol staat..

Wellicht heeft een van jullie een tip waarmee ik het werkgeheugen kan verbeteren of bepaalde zaken kan verwijderen? Een uitbreiding van het ram acht ik niet nodig. Het enkele waar ik mijn macbook voor gebruik zijn bewerkingen in word-documenten en het standaard gesurf.

Groet,

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:19

NoFearCreations

3DPrint the world!

Geen verstand van Mac, maar met alleen Word en surfen over het internet, mag je nooit 4gb ram vol krijgen. Virus of Spyware misschien?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
OS X gebruikt standaard zoveel mogelijk geheugen. Dus dat het geheugen volloopt kan niet zozeer kwaad. De vraag is echter, ervaar je haperingen of performance problemen? Op zich moet 4GB voor jouw taken voldoende zijn. Het kan dus geen kwaad op het moment dat je bijvoorbeel 3,5 GB van de 4 GB vol hebt staan.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Hoe bepaal je dat het geheugen vol zit? Zie ook [iMac] Memory usage op 100% voor hetzelfde 'probleem'.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 342038

Topicstarter
Daedalus schreef op donderdag 06 november 2014 @ 12:43:
Hoe bepaal je dat het geheugen vol zit? Zie ook [iMac] Memory usage op 100% voor hetzelfde 'probleem'.
Bedankt allen voor de reacties. Ik merk simpelweg dat de dagelijkse handelingen trager verlopen en 'het' allemaal wat vaker vastloopt. Mijn digibeet-instinct had dus het vermoeden dat het wellicht aan het vollopen van het werkgeheugen lag. Ik heb twee afbeeldingen bijgevoegd. 1 van de memory-clean app, waarop te zien dat het ram behoorlijk vol zit, en een een afbeelding van de activitymonitor.

Wellicht dat jullie hier wat aan af kunnen leiden, waar mogelijkwijs een verbeterpunt zit?

http://imgur.com/J2LTD3f&J66bwXy#0

http://imgur.com/J2LTD3f&J66bwXy#1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekbezoer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11-2024
Ik zou niet met memory cleaners gaan prutsen. OS X weet zelf het beste hoe hij optimaal met zijn geheugen moet omgaan.

Dat praktisch 100% geheugen in gebruik is heeft niet dezelfde betekenis als in Windows. OS X probeert zoveel mogelijk geheugen in gebruik te nemen — waar heb je het anders voor? — zodat zoveel mogelijk processen zo snel mogelijk blijven. OS X is slim genoeg om dit gebruik te prioriteren.

Wel zie ik dat networkd en softwareupdated veel geheugen gebruiken, waar die doorgaans maar weinig in beslag nemen. Zit je in een groot lokaal netwerk met veel computers? Zo ja, veel Windows computers? En is er een software update aan de gang? Verder zie ik geen gekke dingen in je geheugen gebruik.
  • Kan het zijn dat het gevoel van een trage computer iets wat je jezelf hebt aangepraat?
  • Heb je metingen die aantonen dat hij eerder sneller was?
  • Heb je al eens een test uitgevoerd met bijvoorbeeld xBench, en de resultaten vergeleken met andere mensen die de test op dezelfde machine hebben uitgevoerd?
  • Heb je een virusscanner aanstaan die veel bezig is? Of andere utilities die veel dingen monitoren, zoals Little Snitch?
  • Maak je verbinding met WiFi, en is die verbinding misschien niet zo goed (meer)? Traag internet kan natuurlijk ook het gevoel geven dat je hele machine 'traag' is. Alt-Click eens op het wifi icoontje rechtsboven in de balk, dan zie je in lichtgrijs extra informatie over het netwerk waar je mee verbonden bent. Wat staat er bij 'Transmit Rate'? Wat staat er bij 'RSSI'? En als je Yosemite hebt: wat staat er bij 'Noise'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-06 22:17
Je moet niet kijken naar hoeveel bits en bytes OSX gebruikt. Dat is namelijk niet waar je op zoek naar bent. Wat jij wil weten is hoeveel spelingsruimte je nog hebt om al je lopende taken vloeiend uit te voeren. Dit kun je in je activity monitor zien onder Memory pressure.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1900448/Tweakers.net%20plaatjes/Screen%20Shot%202014-11-06%20at%2013.51.00%20.png

Hier zie je bijv. dat mijn 8gb aan geheugen helemaal gebruikt wordt als je naar de cijfers kijkt. Maar daarnaast zie je de memory pressure grafiek, die geeft aan hoe zwaar het werk waarmee je bezig bent op je RAM is. Deze gaat van groen naar geel en rood. Dus maak je maar geen zorgen zolang je niet in het rood komt.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Pagina: 1