Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Inbraakgevoeligheid stoffen vouwdak

Pagina: 1
Acties:

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:20
Beste medetweakers,

Ik zit te kijken naar de aanschaf van mijn eerste auto, aangezien ik binnenkort naar verwachting zo'n 25000km per jaar moet gaan afleggen.

Vanwege de vele km's, zijn zowel diesel als LPG een goede optie. Echter, omdat ik niet weet of het "jaren" gaat zijn dat ik deze afstand blijf afleggen, vind ik de hoge vaste lasten van een diesel wat minder. Dus, blijft er een LPG auto (kleintje, dus weinig wegenbelasting) over waarnaar ik naar op zoek ben. Benzine kan ook wel, maar ik weet niet of mijn maandbudget dat helemaal gaat trekken qua brandstofkosten. Dus, liever gas :).

Nu is een optie van een auto die misschien aan mijn eisen kan voldoen, een Twingo 1.2 LPG. Echter, deze hebben een (volgens mij) stoffen vouwdak. Hoe inbraak gevoelig zijn deze daken? Een kennis van me noemde dat hij ooit zoiets heeft gehad (in het verleden), en meerdere keren had dat mensen er met een mes doorheen hadden gestoken. Dat is natuurlijk een goede reden om af te zien van de aanschaf van dit type auto, en even rustig door te blijven zoeken naar iets anders.

Dus, heeft er misschien iemand ervaring/tips/opmerkingen m.b.t. zulke vouwdaken?

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Ik heb zelf pas een jaar een cabrio met een softtop maar heb er geen ervaring mee en heb nog nooit gehoord dat men op die manier heeft ingebroken, eigenlijk.. Als ik zelf kijk naar hoe stug zo'n dak is en naar de hoeveelheid meuk waar je doorheen moet snijden (dak, hemeltje, bekabeling, etc.) en dan ook nog eens naar binnen moet klimmen lijkt het me persoonlijk makkelijker om gewoon een ruitje in te tikken :+

Ik zou wel je auto minimaal voor inbraak te verzekeren, dan is dat als het goed is gewoon gedekt.

Er zijn wel andere zaken waar je eerder rekening mee moet houden, bijvoorbeeld dat cabriodaken bij sommige modellen nog wel eens willen lekken langs de rubbers, je moet eigenlijk 2x per jaar je dak impregneren en schoonmaken, je kan niet bij alle wasstraten terecht, enzovoort.

[ Voor 22% gewijzigd door Radiant op 06-11-2014 09:55 ]

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-11 18:55
Volgensmij is er niks mis met zo'n schuifdak, zijn stevige dingen waar je wel wat nodig hebt om er doorheen te snijden.
Zoals hierboven vermeld inderdaad verzekeren voor diefstal (al is dat best normaal) maar ik zou hem ook verzekeren voor vandalisme.

Het is bij ons in de buurt wel eens raak geweest met cabrio's na een voetbal wedstrijd of gewoon voor de 'fun'.
Gelukkig is dat al heel lang niet meer gebeurd.

Je moet wel Letten op waar je hem neerzet, bomen waar veel rotzooi vanaf komt schijnt niet goed te zijn voor je dak.

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-11 01:33
Zelfde situatie/ervaring als radiant. Bijna 2jr een cabrio met stoffen dak (vinyl) maar hoor in mijn omgeving niet dat ze open gesneden worden om binnen te komen. Ook op het forum waar ik vaak kom hoor ik nooit wat over inbraak in de auto. Facebook idem dito

Zal ook wel heel erg liggen aan de plek waar je de auto parkeert, is dat aan een drukke straat met veel (uitgaans)publiek, of een rustige achterafstraat?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09

Standeman

Prutser 1e klasse

Lang geleden hadden een thuis een 2CV en later ook een twingo met zo'n dak.

Meerdere keren hebben bij beide wagens een nieuw stoffen dak erop laten leggen. In de CV is twee keer ingebroken waarmee ze met een mes het dak kapot hebben gesneden. Bij de twingo zat er een gat in omdat er rond oud & nieuw een strijker op werd gegooid.

Dergelijke daken zijn dus gewoon kwetsbaar. Je hebt alleen groepje dronken idioten nodig om met flinke kosten te zitten. Maar ja, bij een andere auto trappen ze weer de spiegel er af.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Heb zelf zo'n twingo gehad. Dat dakje is verstevig met een metalen frame. In elke vouw zit een stang. Dus de enige 'snelle' manier is om dat dakje open te snijden aan de voorkant om zo aan de hendel te komen. Ruit inslaan is dus wel eenvoudiger...

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09

Standeman

Prutser 1e klasse

Maar maakt wel meer herrie ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 15:08

Chakotay

Lick here to continue

Over die inbraakverzekering, lees voor het afsluiten wel goed de polisvoorwaarden door. Best veel verzekeraars sluiten bij alleen WA+ braakschade aan cabriokappen expliciet uit.

Ik heb zelf overigens sinds een klein jaartje een MX-5 die half/half in een 'schotelbuurt' in Amersfoort en een woonwijk in het Ruhrgebiet staat, tot nu toe nog geen problemen gehad met vandalisme. Met de kap stuksnijden schiet je ook niet veel op als inbreker overigens, met gewoon een ruitje intikken kom je een stuk makkelijker binnen. Ik hoop dan ook van harte dat ze gewoon een zijruit slopen als ze zonodig willen inbreken :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:20
jvvv schreef op donderdag 06 november 2014 @ 10:51:
Heb zelf zo'n twingo gehad. Dat dakje is verstevig met een metalen frame. In elke vouw zit een stang. Dus de enige 'snelle' manier is om dat dakje open te snijden aan de voorkant om zo aan de hendel te komen. Ruit inslaan is dus wel eenvoudiger...
Ah, dat is goed te weten. Hoe beviel de twingo verder?

En verder bedankt allen :) zal even gaan kijken naar verschillende verzekeringen en wat ze dekken (sowieso verstandig, maar ben op moment vooral bezig geweest met de prijs van WA+ en hoe dat in mijn budget zal passen e.d. :) )

Helaas is mijn buurt niet de beste...

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:27

vooghel

Cunning linguist

Ik heb enkele jaren een MX-5 met stoffen dakje gehad, die doorgaans geparkeerd stond in Utrecht-Tolsteeg en Rotterdam-Nieuwe Westen, en heb ook nog nooit last gehad van vandalisme aan de kap.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Yaldair schreef op donderdag 06 november 2014 @ 12:39:
[...]

Ah, dat is goed te weten. Hoe beviel de twingo verder?

En verder bedankt allen :) zal even gaan kijken naar verschillende verzekeringen en wat ze dekken (sowieso verstandig, maar ben op moment vooral bezig geweest met de prijs van WA+ en hoe dat in mijn budget zal passen e.d. :) )

Helaas is mijn buurt niet de beste...
Twingo is een ok auto, maar zeker niet voor 25k per jaar... Zul je snel zot worden in zo'n kleine auto. En dat dakje is ook niet echt prettig op de snelweg.

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik rij zelf ook in een cabrio met stoffen dak, maar heb van inbraak geen last gehad terwijl hij in op en rond Amsterdam geparkeerd staat. Wel heb ik daken gezien die waren bewerkt met een mes, maar zelden. Of dit voor inbraak was, geen idee. Ik heb het gevoel dat het inbraak verhaal op een broodje aap berust. Vaak zie je namelijk dat de raampjes achterin gescheurd zijn. Dat lijkt snel op een mes, maar wordt veel vaker veroorzaakt door het stijf en hard worden van het plastic. Als je dan je dak openklapt springt het raam stuk. Als je bang bent voor inbraak door middel van het kapot maken van je dak dan zou je ervoor kunnen kiezen om je auto gewoon open te laten en je spullen eruit te halen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb zelf nu ruim 3 jaar een cabrio met een ragtop (stoffendak), waarbij hij heel veel in Gouda heeft gestaan in een straat die vroeger berucht was vanwege vandalisme aan auto's. Er is nog nooit iets met het dak gebeurd in de tijd dat ik hem in bezit heb, en daarvoor ook nooit, aangezien de originele kap er nog op zit (de auto is nu 16 jaar oud).

Wel lijkt er een mes door de achterruit gestoken te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/I0CvESlp7YLcE0JThzJTws2Fj6u817OUMYUtcXGabtQ=s800
Maar dit is precies van Oyster beschrijft, door ouderdom en net een te lage temperatuur bij het openen, is het ruitje gescheurd. Zie je tape op de ruitjes van een cabrio, is dit eigenlijk altijd hierdoor.

Volgens mij is het inmiddels ook wel een broodje aap dat een cabrio snel gesloopt wordt. Tenzij er een halve rel in de straat is, zal er niet snel een mes door het dak gestoken worden. Ik kan me ook eigenlijk niet herinneren dat ik het ooit heb gezien en heb het ook nog nooit van andere cabrio rijders gehoord dat het hen was overkomen.

Voor inbraak is het sowieso kansloos. Dat je misschien makkelijk een snede in het dak maakt, maakt nog niet dat dit een makkelijke weg de auto in is. Je moet er bovenop klimmen en dan jezelf door een vrij kleine ruimte in de auto laten zakken. Een ruitje intikken gaat dan veel sneller en valt veel minder op.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Naar mijn ervaring valt het ook alles mee. Jaren geleden een cabrio gehad die gewoon in de stad op een openbare plek geparkeerd stond. Dara is nooit wat mee gebeurd.

Tegenwoordig ook weer een cabrio, maar de staat op eigen terrein, dus dat zal qua vandalisme wel meevallen gok ik :)

Maar haalde (ook in het verleden) nooit de radio er uit. Enige auto waar bij mij is ingebroken, was een gewone normale auto... dus wat dat betreft.....

BMW 535D

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Nee hoor, zet maar eens een schroevedraaier tussen de ruit en de deur en wrik goed, je hoort een heel zachte *poef* en verder erg weinig. Dak opensnijden maakt meer lawaai.

En ben nu met mijn derde cabrio bezig en nog nooit gezeur mee gehad. Ligt een beetje aan waar je woont denk ik.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:36
Flagg schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:45:
[...]

Nee hoor, zet maar eens een schroevedraaier tussen de ruit en de deur en wrik goed, je hoort een heel zachte *poef* en verder erg weinig. Dak opensnijden maakt meer lawaai.

En ben nu met mijn derde cabrio bezig en nog nooit gezeur mee gehad. Ligt een beetje aan waar je woont denk ik.
Dat kan je best horen hoor... waar ik woon als ik 's nachts het raam open heb staan dan hoor ik nog wel eens een ruitje ploffen zogezegd. Het is geen keihard gerinkel, maar toch nog best een soort van doffe krak en een korte hagelbui erachteraan. Dat gebeurd dan meestal niet recht voor de deur, het parkeerterrein waar het vaak gebeurd is zeker een meter of 75 verderop... best goed te horen hier op 7 hoog, weerkaatst best omhoog dergelijke geluiden vanaf de parkeerplaats. Of het zachter of harder is dan een stoffen dak doorsnijden... durf het niet te zeggen, dat heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt.

[ Voor 20% gewijzigd door MicGlou op 10-11-2014 19:54 ]

• RockNoobster
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-11 12:15
En niet alle Twingo's hebben natuurlijk zo'n stoffen dak. Ik weet niet of je er specifiek een gezien had met zo'n dak, maar je kunt altijd eentje uitzoeken met het glazen schuifdak. Of een dicht dak en met airco. Scheelt ook weer lawaai door dat stoffen dak.
Pagina: 1