Toon posts:

Videokaart voor afspelen van ultrahoge kwaliteit video

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Allereerst: ik zoek geen grafische kaart om videos mee te maken of dingen mee te renderen, maar alleen om videos mee af te spelen.

Achtergrondinformatie
Ik maak videos van zooms in fractals, en dat zijn regelrechte "codec killers". Voor optimale kwaliteit gebruik ik voor een 1080p video, 60 fps, bitrates tot wel 100 Mb/s. Dat is noodzakelijk om tijdens het bekijken van zo'n video niks van compressie-artifacten te merken. Een van m'n laatste videos bevat heel veel details en is meer dan 7 GB voor een duratie van slechts 15 minuten. De videos die ik maak publiceer ik vooral op youtube, maar ik behoud graag versies met extreme kwaliteit om zelf naar te kijken en omdat het sowieso beter is om het overgrote deel van de compressie door youtube te laten doen.

Het is prima mogelijk om de videos af te spelen met mijn verouderde nvidia 8800 GTS 512, hoewel het is te merken dat het wel het uiterste vraagt van deze kaart, maar dat maakt niet uit. De reden dat ik een andere grafische kaart wil is dat ik er een wil met hdmi. Ik ben van plan om via hdmi naar muziek te luisteren en surroundgeluid van films af te spelen. Voor mijn monitor moet de grafische kaart minimaal een vga- of analoge dvi-aansluiting hebben. Het betreft namelijk een crt-monitor.

Waar ik nu mee zit is de vraag hoe ik kan beoordelen of een grafische kaart goed is in het afspelen van mijn videos. Het is sowieso erg veeleisend voor mijn huidige grafische kaart, dus ik stel me voor dat ik met een supergoedkope kaart van €30 bijvoorbeeld niet genoeg heb. Sterker nog: ik weet zeker dat dat niet zo is, want ik bezit al een computer met een supergoedkope kaart en die kan de videos niet aan. Nou zijn er ook dure kaarten van honderden euros op de markt voor spellen, en ik betwijfel of die automatisch ook geschikt zijn voor wat ik wil.

Mijn vraag
Wordt het proces van het afspelen van een video (in h.246 via vlc player of media player classic) door dezelfde cores van de grafische kaart uitgevoerd als 3d-renders in spellen, of is dat iets anders? Waar moet ik op letten als het alleen maar gaat om het afspelen van videos? Zijn quadro of firepro grafische kaarten hier misschien geschikt voor?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Volgens mij moet elke huidige kaart wel voldoen. Wellicht zelfs een beetje moderne IGP.

ik twijfel echter of de huidige kaarten nog analoog over DVI doen. Mijn kaart deed dat dacht ik niet.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn er vast nog wel, anders is tweedehands een optie.
Weet echter niemand hoe dit werkt? Op de gok een enigszins luxe kaart kopen zal vast werken, maar ik ben wel benieuwd hoe je dit nou kunt beoordelen. 't Is erg moeilijk om er informatie over te vinden. Het is in ieder geval zeker zo dat niet àlle kaarten voldoen.