Ik plaats deze vraag n.a.v. een probleem dat ik met mijn desktop PC heb: een ~2.5 jaar oud systeem wat de laatste tijd onder Windows wat problemen (BSOD’s) vertoont. Ik gebruik mijn PC met name in (Arch) Linux voor werk/onderzoek, maar heb zo nu en dan Windows nodig om een stukje software te compileren. Zoals gezegd heb ik de laatste tijd nogal eens last van BSOD’s, terwijl het systeem probleemloos onder Linux draait. De enige fysische component die beiden OS’en niet delen is de hardeschijf. Ik heb Windows opnieuw geinstalleerd waarna de BSOD’s bleven komen, en zelfs na een schone installatie op een andere HD had ik dezelfde problemen. Nu is het een beetje gokken wat verder het probleem kan zijn; voeding, moederbord, geheugen, GPU, etc. Memtest86 geeft geen problemen, voor de andere componenten heb ik geen idee hoe problemen uit te sluiten zijn.. Ergens moet er iets falen, maar tegelijkertijd draait het systeem met al deze componenten zonder enig probleem onder Linux. Heeft iemand hiervoor een mogelijke verklaring? Als er iets mis was met voeding/mobo/gpu/etc. dan zou ik vergelijkbare problemen onder Linux verwachten? Wat kan er verder nog misgaan in Windows? Het is een compleet schone installatie, met alleen Asus drivers voor de netwerkmodule op het mobo, en de laatse Nvida drivers..
Helaas te vroeg gesproken met mijn "terwijl het systeem probleemloos onder Linux draait", daar liep het gisterenavond ook vast
Nou, harder memtesten dus. Als je meer dan 1 geheugenmodule hebt heb je daar ook wat speelruimte om te testen..