Stekkertjes/bus voor meerdere temperatuursensoren en Rpi

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
=== Concept ===

Ik wil graag meerdere temperaturen meten met behulp van een raspberry PI. Daarvoor heb ik een aantal DS18B20 sensoren gekocht. Deze hebben drie kabeltjes (foto: http://www.adafruit.com/products/381) van een meter lang, elk 0,2 mm2.

Met behulp van een 4.7k weerstand kan ik deze sensoren aan de Rpi koppelen. Omdat ze elk hun eigen unieke code hebben ingebouwd, kunnen ze parallel aan elkaar worden 'geknoopt' met bijvoorbeeld een breadboard. Vervolgens via software de temperaturen uitlezen. Tot zover geen problemen

=== Idee ======

Ik zou bovenstaand ontwerp graag mobieler en professionelere maken. Daarvoor wil ik de kabels van de sensoren verlengen (ik ben bekend met de verminderde nauwkeurigheid die de sensoren dan hebben, dat laten we even buiten beschouwing). Daarnaast zou ik stekkertjes aan de sensoren willen maken, alsook een soort bus/rail op de raspberry PI waar deze stekkers in kunnen.

==== Probleem =====

Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik te weinig praktijk ervaring heb met elektronica componenten om het juiste systeem/componenten te vinden. Mouser en Farnell hebben veel, maar als je niet weet waar je naar moet zoeken, is het lastig vinden.

Na veel zoekwerk heb ik kabel kunnen vinden (nog niet gekocht) op arcadewinkel http://www.arcadewinkel.n...n/kabels-sets/draad-blauw

Vraag 1: Hoe verbind ik twee van deze hele dunne kabels aan elkaar. Mijn idee is een beetje soldeer en een krimpkousje, maar zijn die er in dit formaat?

Dan de stekkertjes. Het gaat om een driepolig stekkertje, hoewel een vierpolig stekkertje ook zou kunnen. Maar wat moet ik kiezen JST-SH? of iets van Molex? En waar vind ik deze in kleine hoeveelheid. De meeste connectoren lijken gemaakt te zijn voor veel grotere kabels dan de 0,2 mm2

Vraag 2: Welke connecter type/grootte kan ik het beste gebruiken?

In de wereld van hoogspanning (waar ik professionel ervaring mee heb), wordt gewerkt met een rails of een bus om parallele aansluitingen te realiseren. Zijn dit soort dingen ook in connectorvorm beschikbaar? Of wordt het zelf (female) connectors aan elkaar solderen en lijmen op de rPi behuizing?

Vraag 3: Is er iets van een rails/bus waar meerdere connectoren op geprikt kunnen worden?

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is en jullie mij verder kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:20
Een alternatief kan zijn om ze te gebruiken als echte 1-wire. Ik heb hiervoor een master in elkaar gesoldeerd die via usb met de Pi verbonden is. (je kan die ook zo kopen)
Vervolgens heb ik alle DS18B20 verbonden via netwerkkabels (cfr hobbyboards). Omdat m'n netwerk wat te groot werd kreeg ik wel problemen met een sterschakeling en ben ik moeten overstappen op bus schakeling.
M'n sterschakeling (hiervoor had ik een aantal vrouwelijke rj45 aan elkaar gehangen in parallel) werkte zonder probleem met ongeveer 15 sensoren en een max kabellengte van 30m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:26
RJ11 zou je ook nog kunnen pakken. Dan kun je ook gewoon telefoonsplitters e.d. gebruiken, want 1wire kun je allemaal parallel aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 23:40

ThaHandy

Discovery Channel

je kan het aansluiten zoals het hier wordt beschreven: klik
LONG CABLES:

See the example above about Multiple DS18B20's. Most people use readily-available CAT5 Ethernet cable. There are no definite "Standards" for pinout of the cable but here is one that is often used. It also provides separate 5V and 12V power for remote devices:

Afbeeldingslocatie: http://arduino-info.wikispaces.com/file/view/RJ45pinout.jpg/414377416/RJ45pinout.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47

TNW

Ik heb hier ook al tijden cat5, rj45 stekkers en splitters voor misgebruikt. De onderdelen en kabel zijn dan lekker standaard, al is er uiteraard geen "standaard" pinout voor 1-wire netwerken. Evt. losse sensoren met andere kabels kan je vaak direct aan een rj45 glaasje knijpen. Je kan zelfs een losse DS1820 direct in een connector knijpen :)

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dank voor de reacties. RJ11/RJ45 zijn inderdaag erg goede ideeen. Elke IT-er heeft dit spul op voorraad. Ik zal eens kijken wat ik er van kan maken.
Pagina: 1