Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

router achter upc modem

Pagina: 1
Acties:

• CallmeGod
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-11 02:11
Beste Mede-tweakers,

Het volgende ik gebruik zelf een Cisco 3925 modem-router van UPC helaas is de wifi bereik te laag
om voor de 2de verdieping normaal wifi verbinding te creeren.
Na een range extender geprobeerd te hebben die problemen gaf op beide iphone,s vandaag toch maar
even naar de mediamarkt geweest om een nieuwe router te kopen.
Ik kreeg een mooie aanbieding bij de Mediamarkt en kon voor 55,- een Asus RT-N65U kopen die eigenlijk
tekoop stond voor 89,- euro dit is een dualband router ( 2,4 en 5 ghz )

Nu wil ik alleen de Asus router gebruiken voor de wifi en de upc modem voor de netwerk verkeer.
standaard heeft mijn cisco 192.168.1.1 en alle overige pc,s ,nas,mediaplayer zitten in deze range.

Ik dacht de oplossing zou zijn om de upc in de ''bridge'' modus te zetten en dan alles werkt zoals ik zou willen. Helaas heb ik verkeerd gedacht , nadat ik deze in de bridge modus heb gezet kreeg mijn pc een hele andere range 97.96 etc en kon niet meer inloggen via de 192.168.1.1
Upc gebeld hun gaven aan om de cisco helemaal in de fabriekinstellingen te zetten dit heb ik NIET voor gekozen omdat ik dan al mijn port forward instellingen kwijt ben.
Gevraagt om de Cisco terug te zetten naar router modus en daarna kon ik weer inloggen.

Nu heb ik mijn lan kabel van mijn pc naar de router gestopt en ingelogd op de Asus router en deze heeft een IP range van 192.168.2.1 voor mijn oplossing is mijn vraag..

Kan ik deze router aanpassen naar dezelfde range van mijn Cisco?
192.168.2.1 -------------> 192.168.1.50 ? (bijv)

Dan de dhcp van de Asus uitzetten .
krijgt dan de apparaten iphones een range van 192.168.1.????

Of is er een andere manier ?

BVD

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10 18:51

nIghtorius

Poef!

Je wilt de UPC modem als router gebruiken en de Asus als AP?
simpel.

Stel de IP adres van de Asus in op een adres dat valt binnen het reeks van de UPC modem (192.168.1.xxx) (dus LAN, niet WAN!) <-- dit is niet vereist, maar het is makkelijk als je de settings later wilt aanpassen van je Asus router.

Daarna schakel je de DHCP functie uit van de Asus router.
Daarna sluit je de Asus router aan op LAN/1/2/3/4 aan je UPC modem. Gebruik dus niet het WAN aansluiting (je wilt niet de router functionaliteit van de Asus router, maar de AP functionaliteit)

Omdat DHCP uit staat krijg je geen conflicten met IP adressen binnen je netwerk. Dus alles krijgt netjes een adres van de UPC modem, niet de Asus router.

'et voila. Asus is AP.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• CallmeGod
Dankjewel voor je antwoord.

Ik wil inderdaad de Cisco normaal kunnen gebruiken voor de dhcp pool behalve de wifi.
Deze heb ik ook uitgezet de Asus wil ik dus ALLEEN gebruiken voor de wifi.
De apparaten die verbinden ( 2 iphones,1 tablad) dienen in dezelfde range te zitten als alle pc,s ( 192.168.1.xxx)

Hebben we nu over hetzelfde ----> UPC modem als router en Asus als AP?

Mocht dat zo zijn zit ik dus wel goed met mijn verhaal hierboven.
Lan IP aanpassen naar dezelfde IP adres van mijn Cisco dus 192.168.1.xxx

Maakt het dan niet uit welke IP adres ik gebruik uit die range ?

Update: geprobeerd het Ip adres te wijzigen van de Asus router kreeg deze melding

Wan and lan should have different ip adressen and subnet.

[ Voor 10% gewijzigd door CallmeGod op 05-11-2014 23:29 ]

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-11 21:48
Houdt de Asus bij voorkeur BUITEN de DHCP range van de UPC modem!

LAN op LAN aansluiten; DHCP van Asus uit.
UPC 192.168.1.1, Asus 192.168.1.2
DHCP-range van de UPC instellen zodat ie IP-adressen vanaf .10 uitdeelt. Zo houdt je een paar IP-adressen vrij. Die kun je mogelijk vergeven aan andere bedrade apparaten (gameconsole, mediaplayer, NAS of printer).

Op die manier blijven beide apparaten bereikbaar, en kunnen er geen IP-conflicten ontstaan.

Verwijderd

Waarom zou je een router kopen als je alleen een AP nodig hebt? Dat is een beetje onzinnig. Dan kun je beter een goede wifi oplossing zoeken. Kijk hier eens naar

Anderzijds, stel dat je toch bridge mode wil gaan gebruiken:

- Ik ken die router niet, maar kan mij niet voorstellen dat je de iprange niet kunt aanpassen
- DHCP uitdelen via je router moet een eitje zijn. Daar heb je geen modem voor nodig.
- Na het aanpassen kun je je modem vrijwel altijd nog bereiken op 192.168.100.1

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2014 23:36 ]

• CallmeGod
Masimo schreef op woensdag 05 november 2014 @ 23:29:
Houdt de Asus bij voorkeur BUITEN de DHCP range van de UPC modem!

LAN op LAN aansluiten; DHCP van Asus uit.
UPC 192.168.1.1, Asus 192.168.1.2
DHCP-range van de UPC instellen zodat ie IP-adressen vanaf .10 uitdeelt. Zo houdt je een paar IP-adressen vrij. Die kun je mogelijk vergeven aan andere bedrade apparaten (gameconsole, mediaplayer, NAS of printer).

Op die manier blijven beide apparaten bereikbaar, en kunnen er geen IP-conflicten ontstaan.
Oke duidelijk.

Het is gelukt ...

Aangepast Asus router Dchp ----> uit
Wan Ip setting naar --------> 192.168.1.2 + subnet en default gateway
hetzelfde als de Cisco + DNS server 1 en 2 ingesteld van UPC.

Daarna de Lan settings naar 192.168.1.2 en router opnieuw opgestart.
Standaard stond de Cisco al op starting ip adress .10

Nu heb ik alle apparaten in dezelfde range zitten en krijgen mijn iphones etc allenmaal netjes
een 192.168.1.xxx Ip adres

:)

[ Voor 30% gewijzigd door CallmeGod op 05-11-2014 23:57 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi.

Maar waarom *alleen* de N65U gebruiken voor WiFi als je prima zowel de EPC3925 als de N65U kunt gebruiken en zo meer dekking kunt hebben dan met alleen maar een AP :?

De EPC3925 heeft vrij brakke WiFi, maar redelijk (zo denderend is die N65U ook niet...) + brak is beter dan alleen redelijk :z

Ik zou aanraden om de EPC3925 in 5GHz-modus te zetten (hij kan ook dualband, alleen niet tegelijk) en de N65U zowel 2.4GHz als 5GHz laten doen. Als je dan de N65U boven plaatst en de EPC3925 beneden laat heb je ws overal in huis zowel redelijke 2.4GHz als goede 5GHz.

Enige aandachtspunt is dat de twee AP's niet interfereren. Zet ze in 5GHz rustig op 40MHz kanaalbreedte, gooi de N65U bijv op 36+40 en de EPC3925 op 44+48 (de N65U doet zeker geen DFS dus zit je vast op de low-power kanalen onder de 48, van de EPC3925 weet ik het niet, maar indien mogelijk zou je beter twee kanalen boven de 100 kunnen nemen ivm hoger zendvermogen).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1