Slag in wiel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_18
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-05 00:01
Wellicht kan iemand mij voorzien van bruikbare informatie.

Onlangs ben ik in midden in de nacht, te vroeg een afgesloten fietspad opgereden. Helaas zag ik niet dat een stuk uit het asfalt was gefreesd, daar reed ik dus vol in. Hierbij heb ik een lekke achterband opgelope nen 40 minuten naar huis moeten lopen (was al wat later zeg maar :) )

Nu heb ik het wiel en de binnenband eens geïnspecteerd en constateer het volgende;

- Binnenband is op 1 plek, rondom, op 4 plekken gescheurd, +/- 1cm per scheur
- De velg lijkt onbeschadigd maar heeft 1 spaak die ontzettend los zit
- De velg heeft een slag, na poging tot correctie, van ongeveer 1mm
- De velg heeft een onrondheid van ongeveer 1-1.5mm naar binnen toe
- Wiellager lijkt nog goed en loopt verder soepel

Het voorwiel is ongeschonden, waarschijnlijk door de voorvorkvering. Het lijkt er dus op dat alleen de velg echt een te grote opdoffer heeft gehad (puntbelasting). Helaas gaat het om een velg waarbij spaken niet rondom gelijk verdeeld zijn. Het zijn 7 groepen van 4 plakke spaken. De onrondheid zit op de rand van een groep.

Het gaat om een Giant DX light series uit 2008, met platte RVS spaken, Deore 27 versnellingen en remblokken op de velg.

Ik fiets niet heel veel, en ben ook niet direct afhankelijk van mijn fiets, maar fiets wel graag met de kleine.

1. Kan ik de onrondheid eruit (laten) halen?
2. Kan het kwaad om met deze velg door te rijden of kan ik eerder mankementen verwachten van andere componenten?
3. Waar kan ik evt. voor een goede prijs een velg aanschaffen?

Nuttige info is welkom! Kan het niet terugdraaien, dus dan maar zoveel mogelijk van leren. |:(

Nikon D70 | Nikkor 18-70mm F3.5-4.5G | Nikkor 50mm F1.8 | Micro Nikkor 60 F/2.8 | Tokina AF 12-24mm F/4 | Crumpler Pyjama Pride (L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:11

D4NG3R

kiwi

:)

Ik zou gewoon een keer bij een fietsenboer langsgaan om even te vragen of hij/zij er wat mee kan en hoeveel reparatie en/of vervanging zou kosten. Zeker als je bij een wat kleinere zaak langsgaat vallen de prijzen vaak nog heel erg mee.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-05 19:38

-tom-562

Oliesjeik

Al naar de fietsenmaker geweest? Verder lijkt 't me niet echt een discussiewaardig topic :?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) ja
2) ja
3) eerst maar gewoon langs een fatsoenlijke fietsenmaker gaan .. die kunnen wonderen verrichten soms (serieus)

*ervaring* ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 05-11-2014 20:30 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_18
Nee heb ik nog niet gedaan. Mijn ervaring met fietsenmakers is dat ze zijn veelal niet scheutig zijn met informatie omdat ze het liefst de fiets in de werkplaats willen hebben zodat de teller gaat lopen.

Zou met name willen weten of een onrondheid eruitgehaald kan worden.

Maar inderdaad, misschien moet ik ook maar eens op zoek naar een fietsenboer.

Nikon D70 | Nikkor 18-70mm F3.5-4.5G | Nikkor 50mm F1.8 | Micro Nikkor 60 F/2.8 | Tokina AF 12-24mm F/4 | Crumpler Pyjama Pride (L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 12:50

NoFearCreations

3DPrint the world!

Als het wiel echt ovaal is, wordt het heel erg lastig. Een slag is op zich makkelijk te repareren, maar als het wiel niet meer rond is, is het over het algemeen het repareren niet waard. Weet niet hoe handig je bent, maar anders kan je alleen een losse velg kopen, en hem dan zelf omspaken.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 17:57

Tomatoman

Fulltime prutser

cat_18 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:36:
Zou met name willen weten of een onrondheid eruitgehaald kan worden.
Jazeker kan dat, dat procédé heet demontage :+. Serieus: je zou eens naar Giant kunnen bellen voor advies. Wellicht schiet je daar geen steek mee op, maar het zou best kunnen dat je een antwoord krijgt waarmee je beter voorbereid bij de fietsenmaker aankomt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_18
Kan ik wat mee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 21:04
Ik heb zelf wel wielen gespaakt en slagen verwijderd, zelfs wel eens een totaal krom getrapt wiel redelijk hersteld. Ik kan het lang niet zo goed als een professional, maar ik weet dat je de vorm van het wiel weer rond kan krijgen door de juiste spaken iets aan te draaien. Zolang het een lichte verbuiging is en geen knik dan kan een goede fietsenmaker er wel wat mee, anders is het vervangen van de velg een optie.

Bij mountainbikers komt het lek rijden op een scherpe rand vaak voor en dan noem je dat patroon van 4 gaatjes een "snake bite" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:03
Zelf eraan gaan draaien kan ik iig afraden. Ook wel eens gedaan omdat wat spaken een beetje losjes zaten. Paar week later mooi een gebroken spaak. Gewoon naar de fietsenmaker en vragen wat hij er aan kan doen. Wiel richten is opzich niet zo duur, fietsenmaker vraagt er een 15 euro voor ofzo?

Als je wil besparen kun je nog zelf even nieuwe binnenband/buitenband monteren, en het wiel door de fietsenmaker laten richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Uhm nieuw wiel kopen? :S

Laatste keer dat ik keek waren fietswielen niet schreeuwend duur.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-02 22:00

Jasperlamers

Carpe Diem!

Nieuw wiel inderdaad. was laatst 120 euro kwijt bij de fietsen maker velg, spaken, nieuwe koplamp, en setje tandwielen 8 stuks achter. *Gazelle Bahia*
Flagg schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 22:33:
Uhm nieuw wiel kopen? :S

Laatste keer dat ik keek waren fietswielen niet schreeuwend duur.

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Sommige fietsenmakers willen de slag enzo er wel uit kloppen, maar bedenk wel dat hij op dat punt al verzwakt is. Dus die afwijking er ook weer snel in zit, ook bij normaal gebruik.
Enige echte optie is een nieuw wiel, maar dat is een tijdrovend klusje, allemaal nieuwe spaken er in zetten enzo...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1