Gamesysteem werkgeheugen en harde schijf upgraden

Pagina: 1
Acties:

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 12:28
Ik wil graag het werkgeheugen en de harde schijf van mijn gamesysteem upgraden. Waarom? Het werkgeheugen is slechts 4GB en ik merk dat dat voor sommige games en toepassingen wat weinig is. De harde schijf die nu in mijn systeem zit is slechts 320GB en al heel wat jaartjes oud. De schijf ratelt soms behoorlijk bij het lezen van gegevens en CrystalDiskInfo geeft 1353 inschakelingen en 35079 bedrijfsuren aan. Ik heb het idee dat door het beperkte werkgeheugen en door de relatief oude harde schijf de snelheid van mijn systeem gedwarsboomd wordt en dat wil ik dus oplossen :) .

Dit is mijn systeem op dit moment:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 330,33€ 330,33
1Asus P8P67€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-N660OC-2GD€ 166,50€ 166,50
1WD Blue SATA 3 Gb/s, 320GB€ 0,-€ 0,-
1MS-Tech CA-0300 Hornet€ 49,37€ 49,37
2Adata AX3U1333GB2G8€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,-€ 12,-
1Seasonic S12G 650W€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 648,10

Allereerst wil ik sowieso het werkgeheugen verdubbelen. Mijn huidige geheugen draait op 1333Mhz en vandaag de dag zijn de meeste balkjes 1600Mhz. Wordt dit een probleem met combineren? Is combineren hier überhaupt een goed idee aangezien het geheugen nu zo'n 4 jaar oud is? Ik heb 4 geheugenslots op m'n moederbord zitten dus combineren zou wat dat betreft mogelijk zijn. Zijn er merken die ik beter kan vermijden? Zo ja, waarom? Hebben sommige merken voordelen ten opzichte van gaming?

Qua opslag zat ik te denken aan een 1TB HDD en eventueel een SSD voor het OS (Windows 8.1) mocht dat echt snelheidswinst opleveren? Is dit de moeite waard? Ook in dit geval; zijn er merken die ik beter kan vermijden (hoge failure rates)?

Graag hoor ik jullie meningen, tips een aanbevelingen voor deze kwestie!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Ik zou geen 4GB toevoegen, maar meteen nieuw geheugen kopen. Populair geheugen op dit moment: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU Mocht je nog eens je pc gaan upgraden verder, dan kan dit geheugen mooi meegenomen worden
Je kunt ook ervoor kiezen om één reepje daarvan aan te schaffen als dit je te duur is: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical LP BLT4G3D1608ET3LX0CEU

Over de ssd: die moet je echt aanschaffen. De snelheidswinsten in de praktijk zijn gigantisch met die dingen. Een goede keuze is: pricewatch: Crucial MX100 256GB
Die is 256GB, minder zou ik niet nemen. Uit ervaring weet ik dat dat gewoon net te weinig is.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je nu 320 GB hebt, dan raad ik je aan pricewatch: Crucial MX100 512GB

Dat geeft nog eens een snelheidswinst. En geen geratel meer van een HDD.
8 GB RAM is natuurlijk ook wel handig, maar is iets minder hard nodig als je een SSD hebt. Mocht de pc gaan swappen naar HDD bij te weinig geheugen, gaat dit nu naar de SSD en dat merk je veel minder.

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:31
Zoals aangegeven is een ssd een upgrade die heel veel snelheidswinst oplevert. Je zal niet weten wat je meemaakt :) Je kan daarna altijd nog beslissen om extra/ nieuwe ram te nemen.
Reepje schreef op woensdag 05 november 2014 @ 19:49:
Als je nu 320 GB hebt, dan raad ik je aan pricewatch: Crucial MX100 512GB

Dat geeft nog eens een snelheidswinst. En geen geratel meer van een HDD.
8 GB RAM is natuurlijk ook wel handig, maar is iets minder hard nodig als je een SSD hebt. Mocht de pc gaan swappen naar HDD bij te weinig geheugen, gaat dit nu naar de SSD en dat merk je veel minder.
Ik denk dat 256 gig meer dan prima is. 512 is nu nog erg overdreven. Je kan ook nog je oude HDD als opslagschijf gebruiken/ of kiezen voor een nieuwe x TB HDD.

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-12-2025
Ram upgraden naar 8gb is geen overbodige luxe meer tegenwoordig.

Ik zou het geheugen vervangen door een setje van 2x4gb van 1600mhz. Ga er geen 4gb 1600mhz bij plaatsen want dan draait het hele geheugen slechts op 1333mhz omdat het niet sneller kan dan het langzaamste geheugen in het systeem. 2 reepjes van 4gb gaan ook sneller werken dan 1 reepje van 8gb omdat met 2 reepjes geheugen het in dual channel werkt en dat is weer wat sneller.

Wat hdd betreft die lijkt duidelijk aan vervanging toe.
Nou is een SSD een goede upgrade maar niet noodzakelijk, het maakt wel dat je pc veel sneller opstart en laad tijdens games. Als je het budget er voor hebt zou ik het zeker wel doen.
Een SSD is in vergelijking namelijk wel een stuk duurder per gb.
Vandaar dat vrijwel iedereen bijvoorbeeld en 256gb SSD neemt voor Windows en de meest gebruikte programma's en games, met daarnaast een gewone HDD van bijv. 1tb voor opslag van bestanden en de wat minder gebruikte programma's.

Mijn speeltje

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 12:28
Bedankt voor alle reacties. Een enkele 256GB schijf is sowieso niet genoeg. Ik ben dus van plan om een SSD aan te schaffen voor het OS en dan een grotere andere schijf (HDD) voor opslag. Zou een SSD van 128GB genoeg zijn voor enkel het OS en bijbehorende programma's?

Qua geheugen lijkt het mij dus het beste om 2x 4GB nieuw werkgeheugen te kopen?

[ Voor 16% gewijzigd door flashingst op 05-11-2014 22:20 ]

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
128GB is genoeg voor je OS en een normale hoeveelheid software. En ik zou inderdaad het 2x4GB setje nemen. ;)
Pagina: 1