Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarDog
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 11:20
Momenteel zit ik in een fase waar ik een keuze moet gaan maken voor de toekomst. Echter voor mijn gevoel zijn de opties die ik in gedachten heb niet 100% optimaal. Ik ben nu 25 jaar, thuiswonend bij mijn moeder.

Mijn achtergrond: VMBO GL (Handel & Administratie). Op me 17e een onderneming gestart (online handel van allerlei producten); Tussendoor ook diverse banen gehad, met name productief werk. Na het krijgen van een fulltime baan, heb ik besloten om de onderneming te beëindigen.

Helaas was het een bedrijf waar weinig toekomstperspectief aanwezig was, dus ontslag was onvermijdelijk. Daarom het begin gemaakt aan een nieuwe onderneming (webshop).

Aangezien ik recent door nogal veel persoonlijke omstandigheden, de onderneming niet de aandacht heb kunnen geven wat het nodig heeft, is hier dus geen normaal inkomen uit te halen op korte termijn.

De opties die ik heb:
- Stug doorzetten met de onderneming. Ondanks de risico’s dat dit wellicht onvoldoende oplevert.
- Loondienst. Banen liggen helaas niet voor het oprapen, met name i.c.m. mijn beperkte opleiding. Lichamelijk werk is niet altijd een optie, vanwege lichamelijke klachten.
- Voltijd MBO opleiding, zou in principe goed mogelijk zijn i.c.m. studiefinanciering. Maar om enkele jaren zonder financiële progressie te moeten leven is wel een punt om over na te denken.

Op zich zou de laatste optie de meeste zekerheid moeten bieden, dus neig ik om een stap in die richting te zetten. Met name omdat ik dan nog wel hobbymatig zou kunnen ondernemen, en eventueel nog energie over heb voor een zaterdag baan. (Enige vorm van inkomen is strikte noodzaak, 600+ per maand)

Omdat ik echt een keuze wil maken waar ik 100% achter kan staan, zou ik graag advies van jullie willen hebben. Wat vinden jullie de beste optie? Hebben jullie suggesties of vragen?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je hebt ervaring met webshops. Is het reëel dat die webshop over 1 jaar goed genoeg loopt om 600+ per maand over te houden, zonder veel geld te investeren? Zo ja, dan zou ik de onderneming niet stoppen.

Aan welke opleiding zat je te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de onderneming een webshop is kan die toch ook blijven bestaan naast je studie? Of ben ik nou zo naïef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarDog
Op de lange termijn zou ik wel een inkomen uit de webshop kunnen halen. Alleen zou ik het eerste half jaar geld tekort komen als ik 100% focus op het ondernemen (lenen o.i.d. is geen optie). Met een opleiding i.c.m. studiefinanciering zou ik tekorten wel kunnen opvangen.

Als opleiding dacht ik aan MBO Bedrijfsadministratie of Assistent-accountant, niveau 4. Andere richtingen zou ik ook wel kunnen overwegen, als het maar relevant is voor ondernemen of eventuele toekomstige banen.

De webshop kan inderdaad blijven bestaan naast de studie, maar ik verwacht dat het niet altijd even goed te combineren is. Tegenwoordig is service en snelle levertijd erg belangrijk, dus op normale werkdagen niet bereikbaar zijn is niet altijd wenselijk.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-09 15:32

Momentumlol

Car Fanatic

Ik zou sowieso altijd eerst iets van een opleiding doen. Geeft je ook gewoon zekerheid en een extra optie voor de toekomst voor als je onderneming toch niet zo goed uit gaat pakken als verwacht, of als je er gewoon geen brood meer in ziet.

Zonder opleiding zal je eigenlijk altijd achteraan in de rij staan mocht er een functie ergens vrijkomen die je wel ziet zitten...

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Heeft een MBO-diploma op je 27e veel voordelen t.o.v. VMBO + 10 jaar werk- en ondernemerservaring? Of "moet" je dan doorgaan naar HBO? (Vraag, ik heb geen idee).

Misschien is anders deeltijd een optie, of fulltime studie + ondernemen voor extra geld. Een week heeft (24-8)*7 = 112 uur werktijd :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je je kennis van de webshop niet toepassen op een fulltime baan? Bijv. iets qua sales? Je kunt blijkbaar wel wat verkopen als ik dat zo begrijp.

Zou sowieso die shop lekker laten draaien. Vind het moeilijk je advies te geven, op je 25e nog MBO gaan doen klinkt mij niet aantrekkelijk eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 20:35
Waarom richt je je op een MBO diploma? Aangezien je 25 jaar bent kan je een toelatingstoets doen om een HBO studie te gaan volgen. En dat zou je eventueel duaal kunnen doen, dus werken en 1 dag per week naar school. Dan krijg je dus ook geld binnen. En doe je gelijk ervaring op binnen je werkgebied. Of denk je niet dat HBO iets voor jou zou zijn?

Ik vind zelf een MBO diploma op 25 jarige leeftijd ook niet aantrekkelijk klinken. Dan heb je volgens mij veel meer aan 3-4 jaar werkervaring die je zou kunnen opdoen als je nu zou gaan werken.

[ Voor 22% gewijzigd door Nitrambabo op 05-11-2014 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-09 15:32

Momentumlol

Car Fanatic

F_J_K schreef op woensdag 05 november 2014 @ 23:09:
Heeft een MBO-diploma op je 27e veel voordelen t.o.v. VMBO + 10 jaar werk- en ondernemerservaring? Of "moet" je dan doorgaan naar HBO? (Vraag, ik heb geen idee).

Misschien is anders deeltijd een optie, of fulltime studie + ondernemen voor extra geld. Een week heeft (24-8)*7 = 112 uur werktijd :P
Een MBO diploma op je 27e kan prima. Bedenk wel dat momenteel de markt erg krap is, en dat je zonder diploma vrijwel niet in loondienst meer terechtkomt. Ook al heb je ervaring met een eigen webshop.

Het is natuurlijk geen eis om erna direct naar het HBO door te stromen. Echter zijn er wel plekken waar je relatief doenbaar een HBO waardig certificaat kan halen in een bepaalde functie. Voor MBO diploma's idem. Ik zou me op me 27ste persoonlijk niet meer aanmelden bij een ROC of iets dergelijks, maar dan eerder kijken bij een aanbieder van opleidingen voor werkenden of wat oudere mensen.

In een salesfunctie is de rek er al wel vrij snel uit wanneer je enkel een MBO diploma hebt.
Je ziet momenteel dan ook vrij vaak dat werkgevers van hun werknemers verdere diploma's eisen wil je kunnen doorgroeien in een bedrijf.

Ervaring speelt natuurlijk daarbij ook een rol, maar het papiertje willen ze gewoon nog steeds het liefst zien. Dus een baan vinden met dermate goede doorgroeimogelijkheden en daarmee financiele progressie zal je uberhaupt niet heel snel lukken zonder een diploma.

Wel lijkt het me inderdaad het verstandigst en het leukst voor je, dat als je een opleiding gaat doen, je een opleiding te kiest in het verlengde van je webshop. Dus inderdaad iets richting sales zoals de tweaker boven mij voorstelt ;)

Edit: ohja en bedenk goed: Je zegt zelf "Voltijd MBO opleiding, zou in principe goed mogelijk zijn i.c.m. studiefinanciering. Maar om enkele jaren zonder financiële progressie te moeten leven is wel een punt om over na te denken."..

Dan zou ik denken: Beter enkele jaren zonder financiële progressie dan dat er wellicht wat fout gaat met je onderneming en je alternatief, werken in loondienst voor een redelijk salaris, weinig haalbaar is door het ontbreken van een diploma.

[ Voor 34% gewijzigd door Momentumlol op 05-11-2014 23:34 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je komt mij niet serieus over,
- diverse baantjes gehad..
- webshop die niet rendeert.
- geen diploma's

Het klinkt mij meer als. tja ik heb wat geprobeert en wat nu?
Als je echt iets wilt dan ga je er 110% voor.
Investeren in je toekomst.
Stippel een plan uit, wat wil je over 5 jaar bereikt hebben?
Stel doelen op die haalbaar zijn.

Je woont nog bij je ouders, ideale uitgangspunt om jezelf te veranderen en aan je toekomst te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 13:53
Is een parttime thuisstudie niet te combineren met je webshop? Je blijft bereikbaar, maar mijnsinziens heb je dan ook nog genoeg tijd om te leren voor je studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2014 @ 08:59:
- geen diploma's

Als je echt iets wilt dan ga je er 110% voor.
Investeren in je toekomst.
Stippel een plan uit, wat wil je over 5 jaar bereikt hebben?
Stel doelen op die haalbaar zijn.

Je woont nog bij je ouders, ideale uitgangspunt om jezelf te veranderen en aan je toekomst te werken.
Hoezo komt dat nou weer niet serieus over? Hij heeft een opleiding gevolgd en afgemaakt, onderneming(en) gestart en een fulltime baan aangenomen (en helaas door omstandigheden ontslagen). Nu beraad hij zich op de toekomst en vraagt advies om wat het beste te doen. Daar is toch helemaal niets mis mee? Sterke bewering om te zeggen dat hij niet serieus is en zomaar wat geprobeerd heeft.

Mijn advies zou zijn, puur afgaande op wat je schrijft, dat je er met je commerciële instelling (daar even van uit gaande) wel komt, en een part-time baan en een part-time HBO opleiding doet. Je hoeft echt geen traject van 4 jaar, dat bedoeld is voor VMBO / HAVO schoolverlaters meer te gaan volgen, want zo te merken heb je al een hoop ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:27

Bob Popcorn

Plop!

1. Start met een opleiding die je af gaat maken (op HBO niveau)
2. Ga verder met je webshop of iets anders kleins naast je HBO opleiding en zorg voor een inkomen
3. Ga uit huis en word volwassen
4. Leer het verschil tussen bezittelijke- en persoonlijke voornaamwoorden

Wellicht is het aan te raden om punt 4 als eerste te doen.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op donderdag 06 november 2014 @ 09:58:
2. Ga verder met je webshop of iets anders kleins naast je HBO opleiding en zorg voor een inkomen

Ik kan er altijd wel om lachen als posts waarin mensen anderen op hun spelling wijzen, vol staan met stijl- en grammaticafouten. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Kurkentrekker schreef op donderdag 06 november 2014 @ 10:47:
[...]

Ik kan er altijd wel om lachen als posts waarin mensen anderen op hun spelling wijzen, vol staan met stijl- en grammaticafouten. :9
Jouw vorige post in dit topic bevat een dijk van een -dt fout, dus ik zou niet al te hard lachen als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op donderdag 06 november 2014 @ 11:06:
[...]

Jouw vorige post in dit topic bevat een dijk van een -dt fout, dus ik zou niet al te hard lachen als ik jou was.
Ongetwijfeld, maar ik poog dan ook geen mensen de les te lezen om hun spelfouten. Gaf alleen aan dat ik er om kan lachen als mensen dat wel doen en daarbij zelf ook dergelijke fouten maken. Is mijns inziens ook een stukje forumetiquette, als je iemand moet aanvallen om de manier waarop hij spelt, dan ontspoort de discussie vrij snel.

Als TS nou heel slecht zou spellen, dan zou het wellicht aan te raden zijn om daar een cursus voor te volgen voordat hij zich (weer) op de arbeidsmarkt stort, maar ik denk niet dat zijn spelling in dit geval ter zake doet voor zijn toekomstkeuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Kurkentrekker schreef op donderdag 06 november 2014 @ 11:17:
[...]

Ongetwijfeld, maar ik poog dan ook geen mensen de les te lezen om hun spelfouten. Gaf alleen aan dat ik er om kan lachen als mensen dat wel doen en daarbij zelf ook dergelijke fouten maken. Is mijns inziens ook een stukje forumetiquette, als je iemand moet aanvallen om de manier waarop hij spelt, dan ontspoort de discussie vrij snel.

Als TS nou heel slecht zou spellen, dan zou het wellicht aan te raden zijn om daar een cursus voor te volgen voordat hij zich (weer) op de arbeidsmarkt stort, maar ik denk niet dat zijn spelling in dit geval ter zake doet voor zijn toekomstkeuze.
Ik geef hem een aantal concrete tips, waaronder het verschil leren tussen bezittelijke en persoonlijke voornaamwoorden. Ondanks dat het natuurlijk betweterig overkomt bedoel ik daarmee weldegelijk iets serieus. Als je het namelijk aanleert het steevast correct te doen, heb je ook een stuk minder kans het ooit eens fout te doen op bijvoorbeeld een sollicitatiebrief of je CV.

Overigens hoor ik graag van je (desnoods via DM, om de discussie niet te ver te laten ontsporen) welke grammaticale fouten ik heb gemaakt ik die bewuste post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarDog
F_J_K schreef op woensdag 05 november 2014 @ 23:09:
We leven nogal in een papieren maatschappij, dus diploma’s zijn zeker relevant volgens vele mensen. Direct een HBO opleiding is op zich een goed idee, dus ga me daar zeker in verdiepen.
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 23:12:
Kun je je kennis van de webshop niet toepassen op een fulltime baan? Bijv. iets qua sales? Je kunt blijkbaar wel wat verkopen als ik dat zo begrijp.
Een fulltime baan zou alleen voor een korte periode een optie zijn, omdat ik te ondernemend/eigenwijs/kritisch ben voor de meeste werkgevers.
Sales functies e.d. zijn voor mij niet echt geschikt. Verbale communicatie is niet mijn sterkste kant, vooral via telefoon of in drukke omgevingen, omdat ik mensen dan amper kan verstaan.
Momentumlol schreef op woensdag 05 november 2014 @ 23:17:
Ik zou me op me 27ste persoonlijk niet meer aanmelden bij een ROC of iets dergelijks, maar dan eerder kijken bij een aanbieder van opleidingen voor werkenden of wat oudere mensen.
De opleidingen voor werkenden en oudere mensen komen over het algemeen niet in aanmerking voor studiefinanciering. Op de korte termijn zou dit alleen maar een last zijn financieel gezien.

Een opleiding volgen met alleen maar jongeren, vind ik ook geen probleem. Ik denk juist dat ik dan sneller kan leren, en doorstromen naar hogere opleidingen na bijvoorbeeld een jaar makkelijker kan zijn..
Misschien zijn er zelfs mogelijkheden om mijn onderneming als stageplaats aan te kunnen bieden; Als die mogelijkheid er is, zou dat alleen maar pluspunten hebben ;)
Momentumlol schreef op woensdag 05 november 2014 @ 23:17:
Dan zou ik denken: Beter enkele jaren zonder financiële progressie dan dat er wellicht wat fout gaat met je onderneming en je alternatief, werken in loondienst voor een redelijk salaris, weinig haalbaar is door het ontbreken van een diploma.
Een vorm van financiële zekerheid is zeker een must op dit moment.
- geen diploma's

Inderdaad, ik heb wat geprobeerd. Ik heb successen gehad, en uiteraard ook wel gefaald. Maar uiteindelijk heb ik meer ervaring opgebouwd dan de gemiddelde persoon op mijn leeftijd. Feit blijft dat de zaken die ik heb gedaan, mij meer kennis hebben bijgebracht dan alle mogelijke studies die er zijn. Of het altijd handig was, vast niet. Maar om mij als niet serieus te bestempelen vind ik niet gepast, met name omdat je mij niet eens kent.

Wat betreft een niet renderende webshop: Deze is gestart na mijn ontslag. En er zijn het afgelopen jaar dusdanig veel omstandigheden geweest, waardoor ik hier absoluut niet op kon focussen.
Ik ben constant bezig met mezelf ontwikkelen en aan de toekomst te werken.

En ik woon bij mijn moeder, mijn vader is recent overleden (vandaar ook dat ik het afgelopen jaar niet of nauwelijks heb kunnen focussen op concrete zaken).

Aangezien ik enige negativiteit merk bij je wat betreft wonen bij ouders, wil ik je ook nog even meegeven dat ik van mening ben dat hier niets verkeerd aan is. (En ook niet per definitie goedkoop is, integendeel zelfs in mijn situatie)
Viccers schreef op donderdag 06 november 2014 @ 09:07:
Is een parttime thuisstudie niet te combineren met je webshop? Je blijft bereikbaar, maar mijnsinziens heb je dan ook nog genoeg tijd om te leren voor je studie.
Thuisstudie is zeer goed te combineren. Maar zoals ik al aangaf, is het inkomen de eerst komende maanden onvoldoende om goed van rond te komen.
Kurkentrekker schreef op donderdag 06 november 2014 @ 09:26:
Mijn advies zou zijn, puur afgaande op wat je schrijft, dat je er met je commerciële instelling (daar even van uit gaande) wel komt, en een part-time baan en een part-time HBO opleiding doet. Je hoeft echt geen traject van 4 jaar, dat bedoeld is voor VMBO / HAVO schoolverlaters meer te gaan volgen, want zo te merken heb je al een hoop ervaring.
Ik zal zeker gaan informeren naar de mogelijkheden voor HBO, afgaande van de reacties zou ik hier zeker toe in staat zijn. Eventueel eerst voor een jaar MBO gaan, en vervolgens door te stromen naar HBO zou ook nog kunnen.
Bob Popcorn schreef op donderdag 06 november 2014 @ 09:58:

1. Momenteel verdiep ik me in de mogelijkheden.
2. Daar ben ik mee bezig.
3. Ik bepaal zelf wel of ik uit huis ga, hier heb jij totaal niets mee te maken. Jouw opmerking bevat meer onvolwassenheid dan ik hier heb laten blijken, dus houdt dergelijke opmerkingen maar achterwege.
4. Prima, aangezien je zo aandringt: Voel je vrij om een zeer uitgebreide opleiding van de Nederlandse taal te sponsoren.

Ik wil graag iedereen bedanken voor de feedback. Uiteraard ook voor de negatieve en kritische feedback.

Spelvautuh discussies kun je altijd via DM doen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:07
Ik zou inderdaad een studie oppakken, met daarnaast je webshop. Dan kan je na je studie altijd nog kijken wat je met de webshop doet. Daarnaast leer je daar veel van denk ik (de webshop). HBO het liefst, als je dat denkt aan te kunnen en iets kiest wat je graag wilt.

Inzet is alles momenteel, willen leren, willen verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

SolarDog schreef op donderdag 06 november 2014 @ 16:08:
[...]
1. Momenteel verdiep ik me in de mogelijkheden.
2. Daar ben ik mee bezig.
3. Ik bepaal zelf wel of ik uit huis ga, hier heb jij totaal niets mee te maken. Jouw opmerking bevat meer onvolwassenheid dan ik hier heb laten blijken, dus houdt dergelijke opmerkingen maar achterwege.
4. Prima, aangezien je zo aandringt: Voel je vrij om een zeer uitgebreide opleiding van de Nederlandse taal te sponsoren.
Ik bedoel het niet zo bot als dat het misschien overkomt hoor. :) Ik probeer je concrete tips te geven over wat ik in jouw geval zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:42
SolarDog schreef op donderdag 06 november 2014 @ 16:08:
[...]

Een fulltime baan zou alleen voor een korte periode een optie zijn, omdat ik te ondernemend/eigenwijs/kritisch ben voor de meeste werkgevers.
Sales functies e.d. zijn voor mij niet echt geschikt. Verbale communicatie is niet mijn sterkste kant, vooral via telefoon of in drukke omgevingen, omdat ik mensen dan amper kan verstaan.

Is een HBO opleiding dan wel zo handig? Meestal eindig je dan namelijk wel in loondienst (zo niet, --> gewoon gelijk je eigen onderneming voortzetten/starten)

De opleidingen voor werkenden en oudere mensen komen over het algemeen niet in aanmerking voor studiefinanciering. Op de korte termijn zou dit alleen maar een last zijn financieel gezien.

Zonet had je het nog over je onderneming financieren met je studiefinanciering? (sowieso niet aan te raden, en is toch maar 100 euro per maand ofzo)

Een vorm van financiële zekerheid is zeker een must op dit moment.

Studeren geeft je in ieder geval NU op dit moment geen financiele zekerheid';)

Thuisstudie is zeer goed te combineren. Maar zoals ik al aangaf, is het inkomen de eerst komende maanden onvoldoende om goed van rond te komen.

WW aanvragen?
Just my 2 cents ;)

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarDog
Waah schreef op donderdag 06 november 2014 @ 16:19:
Inzet is alles momenteel, willen leren, willen verbeteren.
Inderdaad. Vooral omdat ik nu enigszins vastgeroest ben, zal ik een weg in moeten slaan waar ik mezelf goed kan motiveren. Inzet is het belangrijkste; Op welk niveau ik het beste kan inzetten, is een punt om goed in te gaan verdiepen. Het is zonde om jaren te verspillen om een weg in te slaan die niet bij je past, dit heb ik vaak genoeg zien gebeuren bij vele mensen.
Bob Popcorn schreef op donderdag 06 november 2014 @ 16:22:
Ik bedoel het niet zo bot als dat het misschien overkomt hoor. :) Ik probeer je concrete tips te geven over wat ik in jouw geval zou doen.
Je punt is gemaakt, en ik heb er zeker ook waardering voor. Zoals je zelf ook wel door hebt, kwam je post erg bot en persoonlijk over ;) En daar wordt nou eenmaal minder positief tegenaan gekeken dan de posts met concrete en motiverende informatie. Een “Doe dit, doe dat”-verhaaltje pakt niemand graag op ;)
De keuze qua opleiding/niveau zal ik advies over inwinnen, voordat ik een definitief besluit maak.

Studiefinanciering zou voor MBO uitkomen op 575 per maand, inclusief aanvullende beurs en lening van 170 (wat alleen naar behoefte wordt gebruikt). Daarnaast kan ik nog een wezenpensioen aanvragen, voor de komende 2 jaar.
Minus alle onkosten, plus mijn huidige inkomsten, zou dit voldoende moeten zijn om van te leven.

De onderneming is in principe zelfvoorzienend. De inkomsten zijn sowieso voldoende om alle kosten te kunnen betalen en de mogelijkheid is er om een klein bedrag wel uit te halen. Alle extra winsten wil ik investeren in o.a. voorraad.

Een uitkering aanvragen doe ik bij voorkeur niet, alleen als het strikt noodzakelijk is. Als ondernemer is het sowieso al wat lastiger om een uitkering aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:38

ralpje

Deugpopje

Aangezien je nog 'thuis' woont: waarvoor is dat 'minimuminkomen' van 600 euro per jaar nodig?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarDog
Een bedrag van maar 600 euro is snel op in een maand tijd, daar hoef je niet gek veel voor te doen.

Het feit dat ik bij mijn moeder woon, betekent niet dat er geen noodzaak is om mee te betalen aan vaste lasten. Alleen het wonen op zich is al 600+ per maand (hypotheek/energie), daar moet ik zeker in mee betalen. En dan heb ik het nog niet eens over de financiële situatie waar mijn moeder in beland is, sinds het overlijden van mijn vader.

Ik ben erg bewust van mijn financiële zaken. Buitensporige uitgaven heb ik daarom ook niet. Om maar even een voorbeeld te noemen: In het afgelopen jaar heb ik maar 20 euro uitgegeven aan mobiele telefoonkosten. Ik heb misschien ook wel 4x 25 euro uitgegeven aan eten bestellen in een jaar tijd, dat is voor mij persoonlijk al buitensporig. Al met al zijn mijn buitensporige uitgaven zo'n 10-20 euro per maand. ;) Dus de 600 euro is zeker wel goed berekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 09:07
Voor je je rijk rekent met studiefinanciering:

Dat bestaat toch niet meer? het is toch enkel nog een lening vanaf aankomend studiejaar?

Mocht je die route bewandelen, in de huidige plannen kan je 50.000 euro maximaal lenen, en na 35 jaar heb je dan nog 49.000 euro schuld... en die betaald het rijk dan. 8)7
Dat was een van de vragen in de kamer volgens mij.

Het risico van een opleiding is wel: als je het niet kunt doorzetten, om wat voor reden dan ook, heb je wel een schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:14
Als inkomen een must is, en je niet staat te springen op een vaste baan, waarom ga je dan niet een x-periode voor het uitzendbureau werken, en dan bij voorkeur een simpel baantje in ploegendienst zodat je qua geld weer een tijdje vooruit kunt. Een webshop is doorgaans prima met een dergelijke baan te combineren.

Omdat je ambities bij ondernemen liggen raad ik juist af om full-time naar school te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Laatst online: 15:28
Waah schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 08:05:
Voor je je rijk rekent met studiefinanciering:

Dat bestaat toch niet meer? het is toch enkel nog een lening vanaf aankomend studiejaar?

Mocht je die route bewandelen, in de huidige plannen kan je 50.000 euro maximaal lenen, en na 35 jaar heb je dan nog 49.000 euro schuld... en die betaald het rijk dan. 8)7
Dat was een van de vragen in de kamer volgens mij.

Het risico van een opleiding is wel: als je het niet kunt doorzetten, om wat voor reden dan ook, heb je wel een schuld.
Het is nu inderdaad veranderd. Voor Mbo blijft de basisbeurs en die hoef je niet terug te betalen. Voor HBO en hoger kan je per maand tot max 980 euro lenen. Het is wel zo dat je een aanvullende beurs kan aanvragen wat neerkomt op (inkomensafhankelijk) 365 euro. Ik ga er in ieder geval van uit dat de aanvullende beurs per maand is. :P Als leuke extra mag je vanaf 2015 wél veel bijverdienen zonder dat je studiefinanciering gekort wordt.

Wat er verder veranderd weet ik niet zo snel, maar dit is wat ik voor zover weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:18

P_Tingen

omdat het KAN

Een aantal mensen adviseert je om een HBO studie te doen. Ik ken je niet goed genoeg om te weten of dat haalbaar is, maar de stap VMBO + ervaring -> HBO kan misschien te groot zijn.

Ik zou eens om me heen kijken of er iets of iemand is (ik denk dan aan een instantie of bedrijf) die je hierin goed kan adviseren. Misschien is je kennis inderdaad goed genoeg om in te stromen in een HBO opleiding, maar ik kan me zo voorstellen dat je voor sommige vakken gewoon teveel mist. Een soort schakeljaar zou dan misschien de oplossing zijn. Dus eerst een schakeljaar om je op niveau te krijgen voor een HBO opleiding en dan de HBO opleiding zelf.

Ik weet van sommige HBO deeltijdopleidingen dat die met name focussen op gerichte vakken. Algemene vakken als Nederlands en Engels worden dan niet of minder gedaan. Dit zou goed nieuws kunnen zijn als jij je in de afgelopen tien jaar wel op vakinhoudelijk gebied hebt ontwikkeld, maar (bijvoorbeeld) niet in wiskunde of Nederlands.

Edit: Je kan ook een hogeschool uitzoeken en eens kijken wat ze daar kunnen bieden. Bij bv de Hanzehogeschool in Groningen (ondergetekende is happy alumnus daar) kun je instromen met MBO4. Heb je lager dan volgt een persoonlijk gesprek.

[ Voor 14% gewijzigd door P_Tingen op 12-11-2014 13:13 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1