• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-01 10:21
nadat ik gisteren heel mijn laptop uit elkaar heb gehaald is mij opgevallen dat zowel de cpu als de videokaart erg makkelijk te verwijderen zijn.
aangezien ik met de laatste games tog wel merk dat de cpu steeds grotere bottleneck begint te worden in de performance zou ik tog graag willen weten of er een manier is om een betere cpu in me laptop te kunnen krijgen.
ik weet dat de sf1r2 socket alleen geschikt is voor een amd processor.
de opties die ik hier zelf voor kan bedenken zonder een hele nieuwe laptop te moeten aanschaffen zijn:

1: een andere cpu socket erin zetten. ik heb geen idee of dit mogelijk is? maar als mogelijk waar zou ik deze kunnen vinden en zijn er dan nog bepaalde dingen waar ik op moet letten?

2: als een cpu socket niet te vervangen is een compleet niet moederboard erin zetten als dit niet te duur is anders kan ik alsnog net zo goed een nieuwe laptop gaan halen. nogmaals geen idee of dit mogelijk is, waar ik het moet halen, en waar ik dit zou moeten halen

3:ik heb op internet verschillende fotos en videos gezien van mensen die een desktop gpu extern aansluiten op een laptop. zou dit misschien ook mogelijk kunnen zijn met een cpu? en als dit mogelijk is wat zou ik hier allemaal voor nodig hebben?

4: lijkt me niet maar is er misschien een i7 processor met een zelfde socket maar onder een andere naam en er tog wel in zou kunnen?

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01 12:57
De enige optie zonder al te veel problemen/uitdagingen/kosten zal werken is uitzoeken welke processoren in de huidige socket passen kijken hoe deze presteren tov je huidige processor en hierop je keuze baseren

[ Voor 4% gewijzigd door Tribledragon op 05-11-2014 17:48 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 21:19

Nemesizz

Untouchable

1: Heel vaak niet mogelijk bij laptops. Ookal past een andere CPU fysiek wel, loop je vaak tegen 2 dingen aan, namelijk dat de CPU niet support word (de BIOS is vaak heel erg gestript bij OEM's, en dus ook heel vaak CPU support), ten tweede kan de koeling het vaak niet aan. Laptop koeling is vaak net voldoende om de huidige CPU aan te kunnen, een zwaardere CPU wil dan vaak niet. Soms heeft een serie laptops ook zwaardere processors, maar is de koeling/moederbord toch iets anders.

2: CPU socket vervangen kan niet, en moederbord (bij een laptop) voor een ander model ook niet. Laptop moederborden worden voor een specifiek model behuizing gemaakt, een ander moederbord past 99% van de gevallen niet. Ook loop je (als het al zou willen met die ene 1%) tegen de lamp dat de koeling niet meer past, want die worden ook vaak specifiek op maat gemaakt voor een bepaald model laptop met bepaalde hardware.

3: Externe CPU, no chance :P Gaat niet lukken.

4: Ehhh, nee, er is absoluut geen Intel processor die op een AMD socket past. Ook zullen ze nooit een i7 uitbrengen onder een andere naam die ineens magisch wel in een AMD socket past. Dat kan ik je 100% zeker garanderen, dat dat niet gaat lukken.

Upgraden van laptops (op geheugen en harddisk/ssd na) is in de meeste gevallen de moeite niet waard.
Kleven gewoon veel meer haken en ogen aan dan het upgraden van een desktop PC.

• Brandonvds
bedankt voor de reacties,

de msi ge60 en gt60 lijken qua behuizing indentiek op de gx60 dus zou dat dan niet kunnen passen misschien? en zou mijn huidige videokaart amd radeon hd 7970m daar dan wel of niet in passen?
qua videokaart is hij heel erg krachtig alleen de amd a10 5750m is een stuk zwakker.
de koeling die erin zit is best wel overpowered dus die zou denk ik ook niet zo'n probleem moeten geven.

dacht omdat externe gpu mogelijk is dit voor de cpu heel mischien ook mogelijk zou kunnen zijn maar niet dus:P

andere naam bedoelde ik eigenlijk amd socket is sf1r2 en i7 socket is ...... dat misschien een i7 met zelfde socket zou kunnen zijn maar andere naam voor de socket gebruiken omdat van intel is ipv amd. maar zoals je al zegt is dat er niet helaas.

en anders maar hopen dat amd eindelijk is met een goede cpu komt met zelfde socket type en mischien mogelijkheid is om deze erin te doen

of tog maar eventjes doorsparen en volgend jaar maar weer een nieuwe halen

[ Voor 4% gewijzigd door Brandonvds op 05-11-2014 19:14 ]

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-02 19:56

auto660

1991 240 GL Brick

Het gx60 model staat er bekend om om enorm gebottlenecked te zijn door de cpu. AMD weet gewoon geen redelijke energiezuinige laptopprocessor te maken die ook nog eens high-end prestaties levert. Op het high-end mobile vlak ben je gewoon aangewezen op Intel. Maar dit heb je ook wel kunnen zien aan de aankoopprijs die veel lager is van de gx60. Er zijn ook geen snellere processors voor. De AMD A6 3400M in mijn acer heeft dan nog een unlocked multiplier waardoor ik hem van 1.4 naar 2.8Ghz kan clocken zonder problemen maar die in de gx60 is volgens mij niet unlocked. Misschien helpt amd mantle nog wat? (dit verminderd het cpu gebruik)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Kortom, hier kan je niks aan doen, als je betere performance wilt, moet je een andere laptop kopen als een desktop geen optie is, anders zoiezo een desktop kopen, zijn een stuk makkelijker te upgraden.

• Brandonvds
dan zit er niks anders op dan gewoon lekker door te sparen voor een andere laptop.
tog bedankt voor de hulp
Pagina: 1