Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

hoe backup organiseren

Pagina: 1
Acties:

• nockelyk
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09-2023
Dag iedereen,

Ik vroeg mij af hoe ik het best mijn 'backup systeem' organiseer.
Heel concreet heb ik momenteel een usb stick met daarop truecrypt met al mijn belangrijkste bestanden (voornamelijk foto's).

Het liefst heb ik een systeem waarbij ik zowel bij het volledig afbranden van mijn huis, het volledig leegroven van mijn huis of een ernstig technisch deffect nog steeds een heel recente backup heb.
Ik wil tegelijkertijd dat mijn gegevens goed beveiligd zijn (dus niet op de cloud).
Het is niet nodig om met mjn backup terug te kunnen keren in de tijd.

Momenteel kopieer ik eigenlijk gewoon mijn truecrypt bestand wekelijks naar mijn vaste computer en de computer van mijn werk (hierop geen admin rechten). Dit is echter nogal afhankelijk van 'het vergeten'.

Hoe pak ik dit best aan?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:42
Een notificatie in je agenda / telefoon

• nockelyk
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09-2023
Zijn er eventueel geen programma's die automatisch detecteren of er een usb stick is aangesloten en die backupen?
en die geencrypteerde bestanden kunnen behandelen?

In de ideale wereld zou eigenlijk mijn truecrypt bestand moeten gedecrypteerd worden, gekopieerd worden en vervolgens geplakt worden in een ander truecrypt bestand.

En dan liefst van zodra ik mijn usb stick in de computer steek...

[ Voor 41% gewijzigd door nockelyk op 05-11-2014 16:44 ]

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 13:15
Ik zou eens kijken naar http://www.duplicati.com/

Dat tooltje maakt volgens schedule encrypted back-ups, en zorgt ervoor dat dat ook efficiënt gebeurt. Zo worden alleen de wijzigingen opgeslagen, kun je automatisch oude back-ups laten opschonen, en niet alleen via USB stick opslaan maar evt via bijvoorbeeld SSH naar een ander systeem over het internet (in eigen beheer, dus niet 'cloud').

Wat je dan denk ik in jouw geval het beste kunt doen is gebruik maken van 2 usb sticks. Want waarom zou je de data kopieren naar een computer op je werk, als die data immers al veilig staat op de usb stick? De enige reden waarom je hem meeneemt naar een andere locatie is zodat je back-up off-site is. Het liefst doe je dan wel je usb stick wegleggen in een afgesloten ladeblok ofzo natuurlijk.

Hoe dan ook, vanaf dat moment wordt het eenvoudiger. Je hebt twee USB sticks met een full back-up. De incrementals gaan dagelijks op één van de USB sticks (diegene die je mee hebt genomen, de ander laat je op je werk). De dag erop neem je de ander mee naar je werk, en die op je werk lag neem je mee terug voor een nieuwe back-up ronde. Je voldoet vanaf dat moment goed aan het 3-2-1 systeem: 3 plekken waar je data staat, op 2 soorten opslagmedia, en 1 kopie is off-site. Daarnaast kun je niet 1 maar zelfs 2 dagen terug in je backup omdat je immers 2 kopieën hebt verschillend in tijd gemaakt. (En als de ruimte op je stick het toelaat kan Duplicatie vrij efficiënt back-ups over langere periodes laten maken, zodat je nog langer terug kunt).