Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor scripting + sporadisch 3D software/games

Pagina: 1
Acties:

• Heedless
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Welke laptop heb je nu?
15" Macbook Pro Unibody, eind 2008
2.4Ghz Core 2 Duo, 8GB
Nvidia Geforce 9400M + Nvidia Geforce 9600GT

Waarom een nieuwe laptop?
Op mijn Macbook draai ik nu Debian, en dat is niet de meest ideale combinatie. Ik kan nu bijvoorbeeld mijn tweede videokaart (de 9600GT) niet aanspreken. Daarnaast heb ik het idee dat een aantal dingen (browser starten, sommige scripts draaien / compilen) toch een stuk sneller zullen gaan op een meer recente computer (deze is inmiddels ruim 6 jaar oud).

Wat ga je met je laptop doen?
Over het algemeen gebruik ik hem vooral om te programmeren (python, openframeworks, nodejs). Dit is meestal niet extreem intensief/

Sporadisch gebruik ik echter wel zwaardere 3D software (bijv. Solidsworks) en de mogelijkheid om een beetje te kunnen gamen zou leuk zijn. Ik hoef echter geen ultra high op 60fps te kunnen draaien. Hetzelfde geldt voor Solidworks: ik gebruik geen ingewikkelde simulaties e.d., gewoon simpele parts.

Wensen beeldscherm
Het liefst heb ik een mat scherm ivm glare (is soms wat onhandig op mijn huidige laptop), van 14" (voorkeur) of maximaal 15".
Goede kleurechtheid / kijkhoeken e.d. zijn een pre, maar niet extreem belangrijk.
Voor flms hang ik mijn laptop thuis aan de TV, en op de studio heb ik een extern beeldscherm staan voor meer werkruimte.

Wat is je budget?
Ik zat zelf te denken aan iets rond de 1000/1200 euro. Ik sta ook open voor 2ehands, mits ik er weer een aantal jaar mee vooruit kan.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, mijn laptop gaat vaak mee. Mijn huidige laptop is 2,5kg en 15", waar ik liever onder ga zitten. Goede accuduur is fijn, maar hoeft niet extreem te zijn (niet per se 4+).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Sowieso geen Apple meer. Een merk waar ik wel groot fan van ben is Lenovo, en dan het liefst ook nog met een pointing stick.

Ik vind de Thinkpad X1 carbon bijvoorbeeld echt te gek, maar ik ben bang dat die niet lang mee gaat omdat het werkgeheugen gesoldeerd is en de SSD geen standaard 2.5" is, dus niet/lastiger te upgraden. Daarnaast lijkt de videokaart mij niet erg geschikt voor 3D/
Lenovo Thinpad X1 Carbon (terzijde: hoe voeg ik een fatsoenlijke link naar de pricewatch in?)

Groter, maar ook goedkoper en met betere videokaart zou de Lenovo Thinkpad Edge e540 zijn, maar die is weer een heel stuk groter (numeriek toetsenboard vind ik ook heel erg lelijk en onnodig).

Ik zit nu vooral te kijken naar de Lenovo Thinkpad S440. Ik ben geen fan van de ronde hoeken, maar de grote trackpad en OK videokaart lijken veel goed te maken?

In het kort:
Ik zoek een 14" laptop van rond de 1000 euro waar ik weer een aantal jaar mee vooruit kan. Ik draai Debian, en over het algemeen geen extreem intensieve programma's. Sporadisch Solidworks of een game, maar die hoeven absoluut niet op ultra high te draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door Heedless op 17-11-2014 22:02 . Reden: Kleine verbeteringen ]

• Heedless
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Tot nu toe heeft niemand gereageerd op mijn post.
Is hij gewoon over het hoofd gezien, of moet ik misschien iets verduidelijken of aanpassen?

Verwijderd

Ik denk dat je wensen wat te hoog zijn voor je budget. Als je gaat kijken naar de wat kleinere laptops met langere accuduur die zowel geschikt zijn voor 3D software als games ( niet ultra maar toch) moet je snel denken aan eerder 1500 dan 1000 euro. De lenovo S440 heeft niet super specificaties(dual core en gpu niet best) voor het bedrag dat je neerlegt. Mocht je naar een 15 inch overstappen gaat de prijs behoorlijk naar beneden en je krijgt dus voor 1200 euro meer opties. Misschien een asus ultrabook iets voor jouw of een Microsoft surface pro 3 ?