Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 20:35
Beste Tweakers,

Ik heb jullie advies nodig. Ik ben 3 maanden geleden afgestudeerd van de opleiding Bedrijfskundige Informatica (nu Business IT & Management genaamd) en druk bezig geweest met solliciteren. Overal krijg ik goede feedback over hoe ik mij presenteer tijdens de gesprekken en over mijn C.V. Echter willen ze niet verder met mij in zee omdat ze vinden dat ik geen technische kennis en ervaring heb, wat klopt. Zelf heb ik ook sollicitatieprocedures gestopt omdat de baan te technisch is voor mijn interesse en kennis.Ik heb gesolliciteerd bij allerlei verschillende type bedrijven, zoals de grote IT en detacheringsbedrijven, alsmede kleinere MKB.

Het lijkt er dus op dat ik op de verkeerde functies solliciteer, al komt dit vaak pas tijdens het eerste gesprek boven tafel. Tijdens mijn opleiding heb ik geen techniek meegekregen, de focus lag vooral op zaken als ITIL, functionele ontwerpen, analyses, adviezen en UML

Mijn stages hebben zich allen gericht op procesverbetering, bedrijfsanalyses en business alignment. Waar mijn interesse ligt is analyses uitvoeren, probleemoplossingen en adviezen. Dus meer richting de functionele kant. Echter krijg ik vaak te horen dat dit geen junior banen zijn en dat van juniors verwacht wordt dat ze eerst gaan programmeren en technisch aan het werk gaan. Wat mijn ambitie dus niet is.

Dus mijn vraag aan jullie is dan ook, welke functies moet ik op gaan solliciteren? Ik ben dus vooral opzoek naar functionele banen. Ik vind IT leuk, maar ik wil niet de techniek in gaan zoals bijvoorbeeld een programmeerfunctie.

Zelf hoopte ik als Business consultant aan de slag te gaan, maar deze eisen 99% van de tijd WO diploma.

De laatste tijd heb ik veel tijd besteed aan het studeren van vacatures, en daaruit kan ik opmaken dat functies als Business Analist en Functioneel Beheerder meer bij mijn kennis en ambitie passen. Om verdere teleurstelling te voorkomen wil ik graag weten of deze vacatures inderdaad meer functioneel zijn en gericht op analyses, adviezen en aan de proceskant. Daarnaast, aan welke functies kan ik nog meer denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-07 17:59
Klinkt als consultant, of technisch consultant.

Zo zie ik het nu: wat je wilt doen is iets waar inderdaad ervaren technische consultants en devolopers zich mee bezig houden. Je mist de technische en praktische ervaring voor prog/dev en hebt daar ook geen ambitie in, dan blijft over ofwel consultant ofwel systeembeheer. Ik gok dat dat laatste eigenlijk ook niet is wat je wilt in beginsel, want daar kan je ook echt niet in het begin je gewenste dingen doen, en, dat kan best lang duren.
Blijft dus over consultant. Misschien niet bij een van de groten beginnen, maar kan allemaal leiden tot wat je wilt, zolang je je daar maar extra voor inzet (= vaak extra eigen tijd erin gooien, dan groei je hopelijk sneller in die richting)!

Succes wat je ook gaat doen natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
Consultant is inderdaad waar ik zelf vooral naar op zoek was. Blijkt echter dat de meeste echte consultant functies weggelegd zijn voor WO-ers. En de HBO functies die de naam consultant hebben vaak verkapte programmeurs zijn.

Het is niet zo dat ik totaal geen interesse in techniek heb. Alleen heb ik niet de interesse om te programmeren. Ik vind het interessant om met de klant te bepalen wat voor systeem hij wil, functionele ontwerpen maken etc, alleen het echte ontwikkelen laat ik dan liever aan anderen over.

Consultant zal ik waarschijnlijk wel iets zijn waar ik in de toekomst naar toe kan groeien, alleen is het lastig om de juiste startersfunctie te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 09:47
Je weet al wat je wilt, dat is een goed iets, maar je mist de ervaring die er voor nodig is om dat op het gewenste niveau te doen. Eerlijk is eerlijk, het is een beetje vreemd of een net afgestudeerde HBO'er als 'dure' consultant weg te zetten (doen ze graag, want starters salaris vs uur tarief = veel winst :))
Ik denk dat je moet zoeken naar 'Young Professional' vacatures. Volgens mij zijn die er wel bij de meeste grote detacheerders (Cap, Ordina, Deloitte etc). Wil je daar niet werken dan moet je denk ik concessies doen en toch bereid zijn om een tijdje de techniek in te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
Ik snap dat ze geen net afgestuurde als consultant wegzetten, en ik ben ook bereid om onderaan te beginnen want ik wil graag leren en ervaring opdoen om door te kunnen groeien. Ik heb bij de bedrijven die jij heb beschreven gesolliciteerd en ben er op gesprek geweest. Allemaal positief over mij persoonlijk en mijn C.V. maar allemaal verwachten ze dat je gaat programmeren als junior. Ik ben echt meer op zoek naar de functionele kant van IT, en dat is iets wat er in tegenstelling tot de technische functies vrijwel niet lijkt te zijn voor young professionals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179216

Een functioneel/business analyst is bijna nooit een startersbaan, omdat je hier ook effectief een zekere ervaring voor moet hebben. Een technische achtergrond is meegenomen, omdat je dan beter weet wat bepaalde zaken inhouden, ook al moet je het niet zelf doen. Hetzelfde geldt voor project managers en dergelijke meer. Eens je een bepaalde leeftijd hebt telt je opleidingsniveau overigens minder mee.

Dat gezegd zijnde, zullen er ook vast wel uitzonderingen zijn. Ik denk dat je vooral kans maakt bij de wat kleinere, niet technisch-georienteerde bedrijven.

Het is trouwens heel goed dat je weet wat je wil en duidelijk ook bereid bent veel te leren- daar begint alles mee. Niet opgeven, je komt er heus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
Dat is iets wat de meeste bedrijven inderdaad ook aangeven, voor je goed kan adviseren moet je eerst de technische kennis op doen. Alleen dat moet toch ook kunnen zonder te programmeren? Misschien dat mijn fout is geweest om me te richten op bedrijven met IT als core business. Misschien moet ik me meer gaan richten op bedrijven waar IT ondersteunend is, zoals banken. Net bij een aantal banken gekeken en daar hebben ze wel traineeships voor bijvoorbeeld business analist en andere meer functionele rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 09:29

Asteroid9

General Failure

Business Analist is vrijwel altijd een behoorlijke senior functie, functioneel beheerder heb je in veel meer gradaties en kan wel degelijk een goede instapfunctie zijn.
Als functioneel beheerder wordt in principe weinig tot geen technisch inhoudelijke kennis verwacht, en vanuit zo'n rol kun je doorgroeien naar Business Analist of consultancy rollen, dat lijkt mij de meest logische route.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
BradKing schreef op woensdag 05 november 2014 @ 16:44:
Klinkt als consultant, of technisch consultant.

Zo zie ik het nu: wat je wilt doen is iets waar inderdaad ervaren technische consultants en devolopers zich mee bezig houden. Je mist de technische en praktische ervaring voor prog/dev en hebt daar ook geen ambitie in, dan blijft over ofwel consultant ofwel systeembeheer. Ik gok dat dat laatste eigenlijk ook niet is wat je wilt in beginsel, want daar kan je ook echt niet in het begin je gewenste dingen doen, en, dat kan best lang duren.
Een systeembeheerder zonder technische kennis kan ook doorgaans vrij snel zijn koffers weer pakken. ;) Op de helpdesk kom je er nog wel mee weg, zeker als het niet skilled is. Maar of dat nou zo leuk is voor TS. Denk niet dat het is wat de TS zoekt. Qua wensen wil de TS meer aan de softe kant van de IT werken.

Ik zou zeggen, kijk eens bij de grote IT detacheerders van Nederland voor zo'n young professional traject (bv. Capgemini, Atos, CGI, Sogeti, Ordina etc. etc.). En zo zijn er nog meer detacheerders te bedenken, er is genoeg keuze op dat gebied. In zo'n spijkeren ze je dan wat bij qua kennis en plaatsen je bij hun klanten om ervaring op te doen. Zoiets bied je de mogelijkheid om ergens binnen te komen wat je normaal niet alleen gelukt zou zijn. De grote detacheerders vragen minimaal HBO niveau. Dat staat ook op die paar pagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
Ik ben bij een aantal van die bedrijven op gesprek geweest en bij allemaal verwachtten ze dat ik zou beginnen als programmeur. Ik begin te denken dat er geen ontkomen aan is en dat ik geen keuze heb dan te beginnen in een zeer technische rol.
Asteroid9 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 18:01:
Business Analist is vrijwel altijd een behoorlijke senior functie, functioneel beheerder heb je in veel meer gradaties en kan wel degelijk een goede instapfunctie zijn.
Als functioneel beheerder wordt in principe weinig tot geen technisch inhoudelijke kennis verwacht, en vanuit zo'n rol kun je doorgroeien naar Business Analist of consultancy rollen, dat lijkt mij de meest logische route.
Dat is inderdaad misschien de beste route zonder eerst te moeten starten in de techniek.

[ Voor 44% gewijzigd door Nitrambabo op 05-11-2014 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dit is een beetje in de trant van: de beste technische managers zijn ooit begonnen als techneut, niet als manager. Dat geldt 9 van de 10 keer is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
Bartjuh schreef op woensdag 05 november 2014 @ 19:57:
Dit is een beetje in de trant van: de beste technische managers zijn ooit begonnen als techneut, niet als manager. Dat geldt 9 van de 10 keer is mijn ervaring.
Dat ben ik ook met je eens. Maar mijn ambitie is niet om manager te worden. En verder is het mijn ambitie ook niet om diep de techniek in te duiken. Vandaar dat ik een topic begon om te vragen welke functies dan wel bij mij passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Anders kun je misschien bij een grote detacheerder beginnen als tester? Op die manier ben je wel vanaf het begin functioneel bezig. Vanuit een testersfunctie kun je dan doorgroeien naar functioneel consultant / analyst.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Nitrambabo schreef op woensdag 05 november 2014 @ 17:06:
Consultant is inderdaad waar ik zelf vooral naar op zoek was. Blijkt echter dat de meeste echte consultant functies weggelegd zijn voor WO-ers. En de HBO functies die de naam consultant hebben vaak verkapte programmeurs zijn.
Precies. De starterfuncties zijn er wel degelijk op het gebied van business analyse, procesinrichting e.d. maar dat wordt met name door WO-ers gedaan. Toch nemen ze bij groter IT detacheerders (bijv. Capgemini) ook HBO-ers aan in deze rol, maar ik denk dat de vraag tegenwoordig daar weinig naar is gezien het economische klimaat. Men zal om werkervaring vragen.

Volgens mij kun je twee dingen doen:
- bij een detacheerder aan de slag in een meer technische rol of zoiets als ERP-pakketten configureren of testwerk doen. Hieruit doorgroeien naar een meer business-IT achtige rol.
- bij een Big 4 (EY, KPMG, Deloitte, PwC) in de IT Audit starten. Daar mag je in tegenstelling tot management consulting ook met HBO beginnen. Er wordt echter wel verwacht dat je een master gaat doen (ERP-auditing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:12

Meneer iCy

swarma

Canaria schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:32:
Anders kun je misschien bij een grote detacheerder beginnen als tester? Op die manier ben je wel vanaf het begin functioneel bezig. Vanuit een testersfunctie kun je dan doorgroeien naar functioneel consultant / analyst.
Daar zat ik ook aan te denken. Software tester en die heb je ook als junior functies. Gezien het feit dat je met FO's bezig ben geweest komt goed te pas, daarnaast Analytisch vermogen heb je nodig en in ITIL v3 gaat ook een stuk over testen toch?

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 21:56
analyses uitvoeren, probleemoplossingen en adviezen
Hoe wou je dat doen als je, zoals jezelf schrijft niet de onderliggende kennis hebt?
Iets analyseren/verbeteren waar je de ballen verstand hebt gaat hem niet worden. Je zult echt eerst de techniek in de vingers moeten krijgen.

Je kunt jezelf blijkbaar goed verkopen zoals blijkt uit de complimentjes, maar mensen die wel de kennis hebben prikken daar zo doorheen met een paar gerichte vragen.

Op mij komt het over als een gladde praatjesmaker die vooral gebakken lucht wil verkopen.
Gezien dat je vaak niet verder komt als de 1e sollicitatieronde denk ik dat er meer mensen die indruk krijgen, ook al is dat niet de bedoeling.

Ook al schrijf je dat je geen manager wil zijn, dat beschrijf je wel in wat je wilt.
Koop alvast maar een voorraad cup a soep ;p

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
Zoals sommige van jullie voorstellen om aan de slag als tester te gaan, binnenkort heb ik een gesprek voor een testfunctie. Ben benieuwd hoe dat gaat verlopen. Verder blijf ik zoeken want ik weet dat er vast wel vacatures zijn die bij mij passen, ook al is het lastiger te vinden dan harde technische functies die er in overvloed zijn.
arbraxas schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:03:
[...]

Hoe wou je dat doen als je, zoals jezelf schrijft niet de onderliggende kennis hebt?
Iets analyseren/verbeteren waar je de ballen verstand hebt gaat hem niet worden. Je zult echt eerst de techniek in de vingers moeten krijgen.

Je kunt jezelf blijkbaar goed verkopen zoals blijkt uit de complimentjes, maar mensen die wel de kennis hebben prikken daar zo doorheen met een paar gerichte vragen.

Op mij komt het over als een gladde praatjesmaker die vooral gebakken lucht wil verkopen.
Gezien dat je vaak niet verder komt als de 1e sollicitatieronde denk ik dat er meer mensen die indruk krijgen, ook al is dat niet de bedoeling.

Ook al schrijf je dat je geen manager wil zijn, dat beschrijf je wel in wat je wilt.
Koop alvast maar een voorraad cup a soep ;p
Haha, ik heb inderdaad niet de kennis, maar ik wil het graag leren, en dat is ook iets wat ik aangeef tijdens gesprekken. Ik heb ook al meerdere tweede gesprekken gehad alleen haak ik vaak af omdat ik niet enthousiast wordt van de functie omdat ze verwachten dat ik ga programmeren. Iets waar ik niet gelukkig van wordt, en als ik er geen plezier in heb dan wordt het bedrijf er ook niet gelukkig van.

Het is dus niet zo dat ik de techniek niet wil leren, alleen ik wil niet programmeren. En volgens mij kan je prima de techniek leren zonder te moeten programmeren. Als je weet hoe een software pakket werkt, wat de mogelijkheden zijn en hoe deze het bedrijf kunnen helpen kan je volgens mij prima aan de slag zonder een regel te programmeren. Je focust dan vooral op het functionele aspect, welke modules hebben we nodig, requirements opstellen, bepalen welk pakket het beste bij de wensen aansluit etc.

Ik kan me niet voorstellen dat alle mensen die in de IT werken hebben moeten programmeren. Volgens mij zijn er ook prima banen te vinden waar programmeren niet noodzakelijk is en waarbij je toch de nodige techniek leert kennen. En naar zon functie ben ik dus op zoek. Ik ben genoeg mensen tegen gekomen die op latere leeftijd de IT zijn binnengerold zonder IT achtergrond, en aan het werk zijn als business analist, functioneel beheerder etc, en zij zien zichzelf ook niet als technische mensen.

Edit:

Ik zie dat het in de TS niet zo duidelijk beschreven is. Het is dus niet zo dat ik niet de techniek wil leren. Wat ik echter niet wil is de harde techniek zoals programmeren, scripten of netwerken aansluiten dat soort dingen.

Tuurlijk moet ik bijvoorbeeld leren hoe een softwarepakket werkt en wat de mogelijkheden zijn, en dat wil ik ook leren. Alleen dingen zoals ik hierboven heb beschreven wordt voor mij te technisch.

[ Voor 15% gewijzigd door Nitrambabo op 05-11-2014 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-07 10:16
Je kan het ook omdraaien, hoeveel klanten hebben een consultant nodig die ''niets'' weet van de techniek.
Je zal op zoek moeten naar hybride functies waar je begint in het uitvoerende stuk en doorgroeit naar advisering. Daar ben ik in weze ingerold via een ERP pakket. Eerst de functionele basis (maar niet programmeren, maar configureren!) en daarna naar advies.

Ik kan me voorstellen dat er nog meer van dat soort groeikansen zijn ookal kan ik je niet zo 1,2,3 een ander voorbeeld noemen.

Maar er moet vast wat te vinden zijn. :-)

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-07 10:33

Momentumlol

Car Fanatic

Tuurlijk moet ik bijvoorbeeld leren hoe een softwarepakket werkt en wat de mogelijkheden zijn, en dat wil ik ook leren. Alleen dingen zoals ik hierboven heb beschreven wordt voor mij te technisch.
Dit hoort ook doorgaans bij het inwerken in een functie. Als het echte programmeren je te technisch wordt, zou ik gewoon voor een bedrijfskundige functie kiezen in een IT bedrijf.

Ik combineer momenteel marketing en IT. En ook daarin zul altijd je producten en diensten tot een zekere hoogte moeten snappen wil je ze goed op de markt kunnen zetten, ookal is marketing eigenlijk een puur bedrijfskundig werkvlak.

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
Ikke_Niels schreef op woensdag 05 november 2014 @ 22:53:
Je zal op zoek moeten naar hybride functies waar je begint in het uitvoerende stuk en doorgroeit naar advisering. Daar ben ik in weze ingerold via een ERP pakket. Eerst de functionele basis (maar niet programmeren, maar configureren!) en daarna naar advies.
Zoiets ben ik inderdaad naar op zoek. Heb net weer een aantal sollicitaties de deur uit gedaan. Hopelijk sluiten die wel aan bij wat ik wil. Dit keer gezocht naar bedrijven die niet IT als core business hebben. Ik merk toch wel dat de functies aan de functionele kant meer bij dat soort bedrijven zitten. De technische zaken worden vaak uitbesteed aan bijvoorbeeld de grote detacheerders, die zoeken dus echt voornamelijk de techneuten.

Mijn grootste frustratie is dat er in vacatures niets wordt vermeld over programmeren. En dan kom ik bij het eerste gesprek en dan krijg ik pas te horen "Oh ja, het wordt wel van je verwacht dat je de eerste jaren als programmeur aan de slag gaat, of erger nog, we willen je eerst een jaar op een non skilled helpdesk zetten, mensen helpen die hun wachtwoord zijn vergeten of van wie de printer niet werkt."

Merk dat veel bedrijven lokkertjes in de vacature zetten maar in werkelijkheid ziet de functie er heel anders uit.
Momentumlol schreef op woensdag 05 november 2014 @ 22:58:
[...]

Dit hoort ook doorgaans bij het inwerken in een functie. Als het echte programmeren je te technisch wordt, zou ik gewoon voor een bedrijfskundige functie kiezen in een IT bedrijf.

Ik combineer momenteel marketing en IT. En ook daarin zul altijd je producten en diensten tot een zekere hoogte moeten snappen wil je ze goed op de markt kunnen zetten, ookal is marketing eigenlijk een puur bedrijfskundig werkvlak.
En ik wil ook graag ingewerkt worden in de techniek, behalve dus programmeren en soortgelijke zaken. Heb mijn focus nu dus ook meer gelegd richting financiële instellingen etc. Daar zitten wel de functionele functies, de techneuten worden meestal ingehuurd.

[ Voor 3% gewijzigd door Nitrambabo op 05-11-2014 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol

Momentumlol

Car Fanatic

Nitrambabo schreef op woensdag 05 november 2014 @ 23:07:
[...]

Zoiets ben ik inderdaad naar op zoek. Heb net weer een aantal sollicitaties de deur uit gedaan. Hopelijk sluiten die wel aan bij wat ik wil. Dit keer gezocht naar bedrijven die niet IT als core business hebben. Ik merk toch wel dat de functies aan de functionele kant meer bij dat soort bedrijven zitten. De technische zaken worden vaak uitbesteed aan bijvoorbeeld de grote detacheerders, die zoeken dus echt voornamelijk de techneuten.

Mijn grootste frustratie is dat er in vacatures niets wordt vermeld over programmeren. En dan kom ik bij het eerste gesprek en dan krijg ik pas te horen "Oh ja, het wordt wel van je verwacht dat je de eerste jaren als programmeur aan de slag gaat, of erger nog, we willen je eerst een jaar op een non skilled helpdesk zetten, mensen helpen die hun wachtwoord zijn vergeten of van wie de printer niet werkt."

Merk dat veel bedrijven lokkertjes in de vacature zetten maar in werkelijkheid ziet de functie er heel anders uit.

[...]

En ik wil ook graag ingewerkt worden in de techniek, behalve dus programmeren en soortgelijke zaken. Heb mijn focus nu dus ook meer gelegd richting financiële instellingen etc. Daar zitten wel de functionele functies, de techneuten worden meestal ingehuurd.
Ik denk dat je misschien beter een niet-technische functie in een IT bedrijf kan nemen, dan een IT functie in een niet-technisch bedrijf. Een echte IT Functie heb je nou eenmaal IT papieren en IT ervaring voor nodig.

Houdt niet in dat je je IT affiniteit niet kan bevredigen in een niet-technische functie. Je zult alsnog genoeg met IT dingen bezig zijn met een randfunctie in een IT bedrijf. Denk aan functies als inkoper of sales manager van IT producten bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-07 19:56
we willen je eerst een jaar op een non skilled helpdesk zetten, mensen helpen die hun wachtwoord zijn vergeten of van wie de printer niet werkt."

Een vriend van mij is dit overkomen. Hij heeft een hbo-studie achter de rug en kon vervolgens bij een IT-bedrijf beginnen op de servicedesk om zogenaamd de klanten beter te leren kennen. Hij heeft een jaar op de servicedesk gewerkt en ambitie getoond om door te stromen naar bijvoorbeeld consultant maar hij kwam niet verder. Hij zit nu alweer twee jaar thuis. En ik ken hem langer dan vandaag... hij is niet het type dat graag stilzit. Hoor dan ook de meest vreemde verhalen qua recruiters en sollicitatiegesprekken. We leven in een rare werkgevers-wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
Daarom heb ik het toen gelukkig ook afgekapt. Heb vaker soortgelijke verhalen als die van jou vriend gehoord. Ze doen veel beloftes maar uiteindelijk zit je vast op de helpdesk en kan je niet verder omdat er zogenaamd geen geschikte projecten zijn. Is gewoon een manier voor het bedrijf om goedkoop HBO'ers in dienst te nemen. En volgens mij leer je vrij weinig op een helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol

Momentumlol

Car Fanatic

Nitrambabo schreef op donderdag 06 november 2014 @ 00:09:
Daarom heb ik het toen gelukkig ook afgekapt. Heb vaker soortgelijke verhalen als die van jou vriend gehoord. Ze doen veel beloftes maar uiteindelijk zit je vast op de helpdesk en kan je niet verder omdat er zogenaamd geen geschikte projecten zijn. Is gewoon een manier voor het bedrijf om goedkoop HBO'ers in dienst te nemen. En volgens mij leer je vrij weinig op een helpdesk.
Die helpdesktrucjes hoor ik ook steeds vaker. Vaak naaien ze je ook nog een oor aan met een proeftijd die niet betaald is en een ''interne opleiding'' die je even kosteloos moet gaan volgen voor je begint. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Nitrambabo schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:15:
Ik heb ook al meerdere tweede gesprekken gehad alleen haak ik vaak af omdat ik niet enthousiast wordt van de functie omdat ze verwachten dat ik ga programmeren. Iets waar ik niet gelukkig van wordt, en als ik er geen plezier in heb dan wordt het bedrijf er ook niet gelukkig van.
Wat ik vreemd vind is dat toen ik dus gisteren via Google keek voor young professional posities bij detacheerders ook worden als 'business analyse' voorbij kwamen. Ergens vreemd dat ze dan allemaal verwachten dat je gaat programmeren. Als je opleiding niet of nauwelijks trainingen bevat daarvoor is het een rare verwachting aan de kant van het bedrijf.

Misschien als je in je brieven en CV wat aanpassingen doet om verwachtingen op technisch gebied wat te verminderen. Wie weet dat je dan wel wat meer afwijzingen krijgt, maar als je op gesprek kan komen is de kans dan wel groter dat het is voor een functie die beter bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-07 17:59
Ik snap je punten en waarschijnlijk functioneel beheerder inderdaad een een fijne functie. Dat is echter ook vaak geen starters functie, niet als je wilt door groeien in jouw richting: het kan dus wel, maar kost een paar jaar extra waarin je ervaring op kan doen en je stem kan (proberen te) laten gelden.

Ik doe ongeveer wat jij wil doen, ik bedenk workflow oplossingen voor klanten, ofwel via consultants ofwel direct met de klant, binnen en/of met ons eigen pakket. Maar ik ben wel begonnen als programmer, via web, java naar ook de SQL, netwerk infrastructure en security kanten gegroeid. Kost meer dan vijf jaar, zelfs als je best goed bent, en, ik ben nog steeds aan het coden erbij (na bijna tien jaar), want dat houdt mijn ervaring en dus expertise op vele vlakken op het juiste niveau.
Van de mensen die je graag wilt dat ze je vertrouwen en met je mee werken, doen dat er erg weinig als je niet hebt laten zien dat je ook echt verstand van zaken hebt. Dat gaat het makkelijkst als je het ook allemaal zelf zou kunnen.

En ja, dat kan je, zonder code/prog kennis, idd ook erg goed als (technisch) consultant of functioneel beheerder van een of meerdere pakketten. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
CMD-Snake schreef op donderdag 06 november 2014 @ 06:31:
[...]

Wat ik vreemd vind is dat toen ik dus gisteren via Google keek voor young professional posities bij detacheerders ook worden als 'business analyse' voorbij kwamen. Ergens vreemd dat ze dan allemaal verwachten dat je gaat programmeren. Als je opleiding niet of nauwelijks trainingen bevat daarvoor is het een rare verwachting aan de kant van het bedrijf.

Misschien als je in je brieven en CV wat aanpassingen doet om verwachtingen op technisch gebied wat te verminderen. Wie weet dat je dan wel wat meer afwijzingen krijgt, maar als je op gesprek kan komen is de kans dan wel groter dat het is voor een functie die beter bij je past.
Ja dat is iets wat mij dus enigszins frustreert. In de vacatures wordt gepraat over business analyse, dat je bedrijfsprocessen moet kennen en dat soort zaken, en niks over programmeren. En dan bij het gesprek komt de aap uit de mauw. Natuurlijksnap ik dat je techniek eerst moet kennen voordat je adviezen kan geven en dergelijke. Ik verwacht ook niet dat ik dat gelijk als starter kan doen. Maar zet dan op ze minst in de vacature dat je begint met programmeren. En niet in een functionele rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rosita
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-01-2019
De beste optie is om als functioneel beheerder ergens te beginnen. In deze functie kom je in meer of mindere mate alles tegen wat je tijdens je opleiding heb geleerd. Je vervult met deze functie een perfecte tussenrol tussen de business en de (technische) ICT. Vanuit functioneel beheer kan je vervolgens doorgroeien naar consultant of business analist. De beste manier om een goede kans te krijgen is om te solliciteren bij bedrijven die ICT als ondersteunend middel inzetten, maar het erg belangrijk vinden. Dit zijn niet perse de grote IT bedrijven, maar nog meer de niet-IT werkgevers.
Pagina: 1