Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee Lacie d2 Quadra USB3 schijven van 2TB gekocht. Deze wil ik gaan gebruiken in mijn netwerk als data schijf. Ik heb beide via de disk utility op een iMac uit mijn netwerk in mirrored raid gezet. Dus als ik het goed heb mag de ene schijf nu kapot gaan, dan gaat er nog steeds geen data verloren. Mijn vraag is: wat doe ik als er een schijf crasht? Kan ik dan gewoon de kapotte schijf vervangen door een nieuwe en werkt alles dan terug normaal? Of moet ik die dan eerst formatteren en in opnieuw instellen als drive in raid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 16:03

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Twee losse externe disken in RAID gezet? Dat lijkt mij persoonlijk geen goed idee. Start je PC nu maar eens op terwijl er 1 uitstaat (dat is iets wat je al makkelijk een keer overkomt). Dan is de RAID set kapot. Alle data is er dan nog, maar er zal bij aanschakelen van de 2de disk eerst weer een RAID rebuild moeten gaan plaatsvinden. En dat kan aardig lang duren. Je zult dan moeten aangeven dat de "nieuwe" disk opgenomen moet worden in de RAID set. Die heeft dan oude data en dus zal er een rebuild moeten plaatsvinden.
RAID mirror van 2 disken in 1 behuizing lijkt mij een stuk raadzamer.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik een tijd geleden gehad, een seagate nas met twee 2TB schijven, maar dan moet ik de seagate configuratie gebruiken om users enzo in te stellen. Ik wil liever gewoon via file sharing de schijven delen in het netwerk of Mac Server draaien op mijn Mac Mini. Het is ook de bedoeling dat de schijven altijd aan blijven.