Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

pc gebouwd maar start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb gisteren voor het eerst een pc gebouwd maar jammer genoeg start deze niet op.
Als ik op de startknop duw lijkt het alsof hij gaat opstarten maar direct erna gebeurt er niks meer.
Als je dan nog een 2de keer op de startknop drukt gebeurt er niets om terug naar de vorige stap te gaan moet ik de stroomkabel uitrekken en weer insteken .

Wat ik heb gedaan
Ik heb al alle voedings kabels gecheckt
alle onnodige componenten uitgehaald en zo proberen op te starten (lukte ook niet)
gekeken op websites naar beginnersfouten

Specs

Mobo: ASUS Z97 deluxe
Cpu : i7 4790k
cpu koeler : cooler master hyper 412S
Gpu : geforce GTX 760
Hdd : 1tb hdd (seagate)
Ssd : samsung 840EVO 120gb
Ram : kingston hyperx 2x8gb ddr3 1600
Psu : cooler master 600 watt
Case : cooler master silencio 652S

Alvast bedankt voor de hulp

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-11 09:36
Kun je in de BIOS komen?
Gaan alle fans wel draaien?
Welke Windows/OS heb je geinstalleerd(of ben je zo ver niet gekomen)?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:16
Misschien ergens kortsluiting en schakelt de psu de boel uit.

Er zitten afstandsbusjes tussen het moederbord en de case?

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:31
Heb je hem al eens geprobeerd te starten met een schroevendraaier op je moederbord?

Dus even in het boekje kijken welke pinnetjes van de power-switch zijn en deze dmv een schroevendraaier contact met elkaar laten maken..

Zal hier nog maar eens het advies geven, ook al heb jij er niks meer aan.

Test altijd eerst de combinatie MoBo+CPU+Ram en voeding buiten je kast. Krijg je dan bios-beeld kan je alles in de kast gaan inbouwen :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee kan niet aan bios en er draaien geen fans
Heb dus ook nog geen Windows geinstaleert

• GroundBreaking
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 15:29:
Nee kan niet aan bios en er draaien geen fans
Heb dus ook nog geen Windows geinstaleert
Duidelijk!
Wel lampjes op het moederbord die gaan branden?

Verwijderd

Topicstarter
ja er branden lampjes en als je dan op de power switch drukt gaan ze heel even uit en dan weer aan
daarna gebeurt er niets meer

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:43

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

Ben je niet vergeten de CPU 8-pin aan te sluiten?
Deze wordt vaak nog wel eens vergeten, zeker als je voor het eerst een PC bouwt.

Een tip voor als je niets kan vinden, zeker gezien er niets lijkt te werken: Haal alles uit de kast en bouw het buiten de kast op de ESD zak van je moederbord. Als er ergens dan kortsluiting is, of als je toch iets vergeten bent aan te sluiten dan zie je het gelijk.

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

Verwijderd

Topicstarter
de CPU 8-pin kabel is aangesloten
ik ga nu eens proberen alles er uit te halen en kijken of het dan werkt

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:43

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

Gezien het feit dat je een intel processor hebt en moederbord: controleer of er niet toevallig pinnen van de socket op je moederbord verbogen zijn, dit kan er ook voor zorgen dat je PC niet op wilt starten

Edit: Ik bedacht me net dat het ook de bios kan zijn, de processor wordt pas ondersteund vanaf de 1008 bios. Het kan zijn dat de bios nog op 0603 zit en dat je daardoor niet kan booten.

[ Voor 31% gewijzigd door Khatarian op 05-11-2014 15:38 ]

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:51

D4NG3R

kiwi

:)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• haarbal
Khatarian schreef op woensdag 05 november 2014 @ 15:33:
Ben je niet vergeten de CPU 8-pin aan te sluiten?
Deze wordt vaak nog wel eens vergeten, zeker als je voor het eerst een PC bouwt.

Een tip voor als je niets kan vinden, zeker gezien er niets lijkt te werken: Haal alles uit de kast en bouw het buiten de kast op de ESD zak van je moederbord. Als er ergens dan kortsluiting is, of als je toch iets vergeten bent aan te sluiten dan zie je het gelijk.
Of de verkeerde 8 pin erin gebruteforced :P

Een ESD zak is een gewone plastic zak aan de buitenkant en is van binnen geleidend. Biedt geen enkele bescherming aan de buitenkant, als je hem binnenstebuiten keert heb je kortsluiting. Ik zou het bord gewoon op een houten tafel leggen oid.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:52
Maar de vraag is eerder gesteld. Heb je afstandsbusjes gebruikt in de behuizing en daar je moederbord op geschroefd? Anders maak je meteen sluiting met de kast.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

haarbal schreef op woensdag 05 november 2014 @ 15:41:
[...]

Of de verkeerde 8 pin erin gebruteforced :P

Een ESD zak is een gewone plastic zak aan de buitenkant en is van binnen geleidend. Biedt geen enkele bescherming aan de buitenkant, als je hem binnenstebuiten keert heb je kortsluiting. Ik zou het bord gewoon op een houten tafel leggen oid.
Net andersom dus. Een ESD zak werkt als een kooi van faraday en is aan de buitenkant bedenkt met dunne draden van veelal zilver.

Je moet producten inderdaad nooit op de zak leggen.

Als je je systeem opbouwt buiten een PC kan je het beste een houten tafel of de doos van het moederbord gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
heb juist mobo uit de case gehaalt en geprobeert ik ondervind juist hetzelfde probleem

• GroundBreaking
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 15:46:
heb juist mobo uit de case gehaalt en geprobeert ik ondervind juist hetzelfde probleem
Misschien even fototje schieten, je weet nooit misschien roept iemand meteen dit of dat zit niet goed.

Verwijderd

Topicstarter
Khatarian schreef op woensdag 05 november 2014 @ 15:36:

Edit: Ik bedacht me net dat het ook de bios kan zijn, de processor wordt pas ondersteund vanaf de 1008 bios. Het kan zijn dat de bios nog op 0603 zit en dat je daardoor niet kan booten.
hoe kan ik dit oplossen

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Een processor plaatsen die wel op de support list staat en dan de BIOS updaten. Maar de problemen die jij beschrijft komen niet echt overeen met een unsupported processor.

• haarbal
met een andere processor, maar goed, het lijkt me heel sterk dat dit het probleem is, aangezien alle z97 borden met een bios geleverd werden dat devils canyon ondersteunt, en devils canyon ook al zo lang uit is dat niet z97 borden die biossen ondertussen ook hebben.

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Clear CMOS jumper aanwezig en juist gejumped? Batterij-tje aanwezig? PSU, mobo, geheugen, cpu, eventuele videokaart als er geen geintegreerde aanwezig assembleren en testen. Als je na het drukken op de startknop en hij lijkt op te starten (maar doet niets meer) gewoon 10 seconden wacht? Mijn Antec PSU doet dit namelijk bij (heel) koude starts: fans draaien een keertje, leds gaan aan, valt daarna uit en doet 5 seconden niets, en vliegt er dan wel ineens in.

Probeer het eens met 1 lat geheugen? werkt het nog niet, andere lat insteken.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.yogile.com/xkcasfld#05340852l

heb Cmos knopje ingedrukt maar er verander niets
als ik op start druk pink het even en schermje van Q-code voor een seconde aan en dan direct weer uit

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

http://www.yogile.com/xkcasfld/41m/share/?vt=Jw0mM13

Sluit je processorfan eens aan. Sommige moederborden booten niet als deze niet aangesloten is.

Druk verder 1 DIMM (geheugen) in Slot 1.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48
Khatarian schreef op woensdag 05 november 2014 @ 15:36:
Gezien het feit dat je een intel processor hebt en moederbord: controleer of er niet toevallig pinnen van de socket op je moederbord verbogen zijn, dit kan er ook voor zorgen dat je PC niet op wilt starten

Dit, als je alles uitgesloten hebt is het sowieso je bios of heb je je socket gesloopt. Ik wil je het voordeel van de twijfel geven maar als ik merk hoeveel beginners tegenwoordig sockets slopen ben ik er bang voor.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan je zien dat je socket kapot is ?

en heb de prosessor fan aangesloten en er gebreurt nog altijd niets

• Waturus
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 05 november 2014 @ 16:12:

Druk verder 1 DIMM (geheugen) in Slot 1.
Dat. En weet niet of het uitmaakt, maar ze zitten beide in het 'tweede' slot. Misschien helpt het als ze beide in het eerste A1 en B1 slot zitten. (Of is het nou dat ze beiden in A moeten? Ik weet het even niet!)

Succes!

Edit: Typfoutje

[ Voor 4% gewijzigd door Waturus op 05-11-2014 16:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb de DIMM verstoken en als ik nu op start druk lijkt het alsof de processor fan wil draaien maar hij stopt direct

• haarbal
processorfan zit ook op de goeie aansluiting? (die met cpu erbij)

Verwijderd

Topicstarter
ja zit in cpu fan aansluiting

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:30

rdejongjr

Gnome

Enige tip die ik nog wil geven is deze:

Probeer de stock koeler eens.
Cooler master en gelid brackets willen nog weleens scherpe randjes hebben welke soms in de banen van het geheugen prikken.

Als je de koeler vervangt, meteen even voorzichtig checken of het socket nog in orde is.
Succes.
Pagina: 1