CPU Waterkoeling advies

Pagina: 1
Acties:

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zoek een?
Waterkoeling voor een i5 4690K om mijn Mugen 4 te vervangen.

Wat is je budget?
75-120 euro. Rond de 100 euro heeft de voorkeur.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen, kwaliteit is niet altijd merkgebonden.
Goede koeling en relatief lage geluidsproductie staan voorop!

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

De relevante systeemcomponenten:
pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER
pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed
pricewatch: Corsair Graphite Graphite 730T

Wat heb ik zelf gevonden?
pricewatch: Corsair Hydro H110
pricewatch: Cooler Master Nepton 280L
pricewatch: NZXT Kraken X41
pricewatch: NZXT Kraken X61

Ik lees echter behoorlijk wat slechte ervaringen over de Corsair H series omdat ze matige software hebben en té veel geluid produceren. De Nepton series zijn weer beter, maar alsnog maken zowel de pomp als de fans veel kabaal.

Ik neig het meeste naar de NZXT Kraten X41 omdat deze zowel betaalbaar als van kwaliteit is. De X61 is ook erg mooi, maar ik weet niet zeker of de hogere prijs de meerwaarde waarmaakt?

Adviezen/tips zijn welkom :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom een waterkoeler eigenlijk?

Geen verkapte luchtkoeler fanboy reactie, gewoon benieuwd :)

• stin00
  • Niet online
Lijkt me vooral gaaf om een keer waterkoeling te hebben, ik geef inderdaad toe dat deze euro's beter te spenderen zijn. Helaas word ik snel verliefd op gave gadgets.. Vooral op de Kraken waterkoelers met iOs app :D
Daarnaast klok ik graag over en ik ben erg benieuwd hoe dit met waterkoeling gaat!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat moet ik me eigenlijk voorstellen van de 'matige' software van Corsair?
Ik heb een vergelijkbaar setje van Antec maar daar zit verder geen software bij, de fans worden aangestuurd via het moederbord en evt speedfan.

🖥️ | 🚗

• stin00
  • Niet online
Ik lees regelmatig dat de software gewoon bagger is: pricewatch: Corsair Hydro H100i

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Volgens mij moet je Corsair Link niet gebruiken, het kan alsnog via het moederbord als je een 4-pin connector hebt.

Corsair Link zit trouwens alleen op de 'high-end' waterkoelers en je kunt er van alles mee regelen (als ondersteund), maar het belangrijkste is dus de fan-speed.

[ Voor 51% gewijzigd door jorisvdelsen op 05-11-2014 15:15 ]

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Relatief lage geluidsproductie en dit soort setjes gaan niet samen, tenzij je een setje echt goede fans er tegenaan gooit, stock zijn ze verre van stil.

Echt goede luchtkoelers zoals de pricewatch: Phanteks PH-TC14PE Zwart en de pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power zijn stiller dan CLWC's en de phanteks is nauwelijks minder koel dan de beste CLWC, de Swifttech H220: http://www.xbitlabs.com/p...noctua-nh-d15/graph-4.png

Dus, ja, tja. De enige reden waarom ik CLWC zou kunnen aanraden, is als ruimte een probleem is, echter, een 240mm rad is vaak niet veel makkelijker te plaatsen dan een koeler van 17cm.

People as things, that’s where it starts.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
De user Foritain (ja, die van de reviews) heeft nog 2 erg goede luchtkoelers /liggen voor een relatief laag prijsje.

Maar inderdaad, ik ben het eens met VasZaitsev, waterkoelers maken op hoge rpm's veel meer lawaai dan een luchtkoeler. Maar ik snap dat je voor de looks wilt gaan. Dus misschien zou je een WC :) kunnen kopen en hier high-end fans opzetten?

[ Voor 41% gewijzigd door jorisvdelsen op 05-11-2014 15:19 ]

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als de software van zo'n set buggy is gebruik je het toch niet? Zo te lezen gaat om de aansturing van een ledje op de pomp en de fanspeed, big deal. Fanspeed kan ook op talloze andere manieren geregeld worden.

Overclock je je processor trouwens? Dit omdat je een 240mm rad wilt gaan gebruiken voor alleen de cpu, das misschien wat overkill op de fabriekssnelheden.

[ Voor 27% gewijzigd door MadMarky op 05-11-2014 15:20 ]

🖥️ | 🚗

• stin00
  • Niet online
Jup ik draai momenteel op 4.3 Ghz, stock is 3.5 Ghz. Ik begrijp echter dat waterkoelers verre van stil zijn, tenzij je zeer goede fans erbij neemt. Dat maakt het al weer stukken minder aantrekkelijk.

Ik wil inderdaad alleen de processor koelen met water, m'n Asus 970 GTX doet het prima op luchtkoeling met de deels passieve fan.

Ik begin wel te twijfelen over waterkoeling nu, aangezien het A. duur is en B. luidruchtiger is, terwijl er luchtkoelers zijn die nagenoeg hetzelfde koelen als een CLWC. Ruimte is overigens geen probleem, deze 730T kast is gigantisch. Wellicht anders toch maar eens kijken naar een Noctua NH-D15 of vergelijkbare koeler..

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Wat prestaties betreft liggen de betere luchtkoelers niet/nauwelijks van de dikkere AIO waterkoelers af.

Ik heb van de week even kunnen luisteren naar de pomp van de CM Nepton 240M, en ik moet zeggen dat die bijzonder stil was, ook de ventlatoren die bij die set komen zijn de nieuwere Silencio fans van o.a. de 652S, en niet de oude JetFlo's die vooral op hogere toeren echt hard blazen. Ik zou die 240M even in de gaten houden, ik hoop deze zelf de komende weken een keertje te kunnen reviewen. Die X61 (ik ken de X60, de 61 niet) zal vermoedelijk nog wel wat harder koelen, maar kost ook een stevige cent meer (ik verwacht een 40 euro meer dan de 240M). Ziet er wel leuk uit natuurlijk, maar het blijft een fors prijsverschil.

Wat beter is, tja, het heeft allemaal zo zn voor en nadelen. Luchtkoelers blijven wellicht de veilige optie, maar ik kan er helemaal in mee dat waterkoeling soms gewoon veel leuker is, ook AIO setjes.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
stin00 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 14:37:

Goede koeling en relatief lage geluidsproductie staan voorop!
Dan zoek je dus goede luchtkoeler, zeker als je een ruime kast hebt met goede airflow.

Edit, nu ik luchtkoeler zeg, wc setjes koelen natuurlijk ook met lucht. Het water wordt alleen gebruikt om de warmte van de cpu te transporteren naar een radiator verderop, die dan met lucht wordt gekoelt :) .

[ Voor 28% gewijzigd door Reepje op 05-11-2014 16:29 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

En anders kun je ook altijd nog een set met een kleinere radiator overwegen, die zijn ook meteen maar half zo duur als de grote. Ik heb zelf een i5 2500K die een overklok heeft naar 4Ghz met een lichte voltageverhoging, die blijft onder load ook nog onder de 50°C met een 120mm radiator. De fan heb ik snelheidsafhankelijk draaien. Tijdens gamen hoor je hem wel maar dat maakt me dan niet zoveel uit.

🖥️ | 🚗

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

mwah, de betere setjes (lees: betere pomp) met 120 of 240mm radiator ontlopen elkaar niet zo veel wat prijs betreft (78 vs 92 voor de Nepton 120XL / 240M bijv), die 15 euro zou ik voor de uitstraling alleen al uit willen geven.

Zag bij de buren testresultaten verschijnen van de Nepton 240m:

http://nl.hardware.info/p...n-240m#tab:testresultaten

30dBA op 10cm bij 5V op de ventilatoren, resultaten zeer redelijk, ziet er veelbelovend uit. Wellicht 1 van de eerste AIO setjes die echt duidelijk op stilte richt. Zal een NH-D15 die ca hetzelfde kost nipt voor blijven wat max koeling betreft, maar dat voordeel weer inleveren als je alles op stil zet. Je hoeft je ventilatoren iig niet te gaan vervangen want die zijn meer dan keurig.

Wat is beter? Ik vind het allemaal niet zo veel uitmaken, als je de uitstraling van A of B beter vindt passene bij je build zijn ze vermoedelijk beide geen miskoop. Het enige wat je je af kan vragen is of je niet voldoende hebt aan een degelijke koeler van 40-60 euro om je doel te bereiken. 4.3GHz tijdens gamen moeten die koelertjes ook wel aan kunnen, maar soms is investeren in iets high-end natuurlijk errrg leuk :D

[ Voor 5% gewijzigd door Foritain op 06-11-2014 13:37 ]

Pagina: 1