Afstellen Onkyo TX-NR616- crossover - doublebass settings

Pagina: 1
Acties:

• Reconhell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2018
Ik zit met een probleempje...

Ik speel games, luister muziek en luister stereo/aac en ac3/DTS 5.1 films af. met ultima 40 mk2 5.1 set (alleen grotere speakers voor left/right.)

Nu had ik hem het allereerst op 80 hz staan de crossovers gewoon default.
Mijn audiosetup met de microfoon gooit de hz's in deze nieuwe ruimte waar ik de speakers heb staan naar 40-50 hz. (20m2 - en dan muurtje en dan nog eens 20 m2, het is een zolder, maar set staat aan de "ene" helft zegmaar.)

Ik zat wat te lezen op internet, er zijn mensen die zeggen dat je hem minimal op 80 hz moet laten, waar andere zeggen dat je hem net op je minimum frequency moet afstellen.. in dit geval 38 hz sub, en 45 hz speakers 90 center. zou betekenen, 50 hz speakers, 90hz center.

Echter heb je full-band. Er zijn genoeg mensen die zeggen dat je dit helemaal niet moet doen en de subwoofer het moet laten uitvoeren.
Ik heb gewoon van alles geprobeerd, en als ik full-band aanzet met double bass.
Klinkt het toch wel aangenaam het voelt levendiger van de speakers denk ik.. iedergeval met muziek en gamen. met gamen met full band is anders dan met cross-overs.. maar weet niet wat ik fijn vind eigenlijk.
Het is anders. Films full band is misschien niet zo goed nee

Als ik wel een cross-over zet, wat zou dan een geode crossover zijn, en zou ik verschillende crossovers moeten/kunnen hanteren aan de hand van games/muziek of films?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 18:05

FeaR

In GoT we trust

Instellen zoals jij het lekker vindt klinken. Met Double Bass gooi je het laag naar de speakers én de subwoofer. Velen zullen dit een aangezet laag vinden, maar als jij het goed vind klinken is er niemand die je tegenhoudt het zo in te stellen.

Een crossover van minimaal 80 Hz lijkt me heel sterk, het is onder andere van de speakers afhankelijk wat je crossover kan zijn. Onder andere aangezien dingen als je ruimte (akoestiek) ook veel kunnen bepalen. In sommge ruimtes dooft het laag snel uit waardoor je subwoofer meer moet doen, in andere ruimtes krijgt het laag een gigantische boost. Als Audyssey de speakers naar 40-50 Hz zet zal jij een ruimte hebben waar het laag behoorlijk goed uit de verf komt.

Als we de ruimte even achterwege laten en puur naar de cijfers kijken: Ikzelf ben ook niet van het instellen van de crossover op het minimale wat de speakers halen. Veel merken meten bij -3 dB wat inhoud dat die frequenties al 3 dB minder luid zijn dan de rest van het spectrum. Daarom wordt er veelal aangeraden een stapje hoger in te stellen. Een veel voorkomend uitgangspunt is laagste punt maal 1,5 bij -3 dB en maal twee bij speakers opgegeven met -6 dB. Nu staat dat er bij Teufel niet bij, maar als ik ze even afzet tegen andere speakers dan ben ik voor 95% zeker dat die waardes op -3 dB zijn. Dan kom je op een hogere crossover uit dan 45 Hz, puur omdat je dan het stukje overlap mee neemt.

Full-band/Full-range/Large, allemaal tegenhangers van "small". Het idee is dat je Large alleen kiest als je geen subwoofer hebt (logisch, want je kan dan niets afkappen en naar de subwoofer zetten) of als je speakers hebt die echt full-range zijn. En dat laatste is haast geen één speaker. Ik zou - zelfs al gaan je speakers behoorlijk diep - nog steeds instellen op "small" en dan de crossover relatief laag zetten.

Crossover stel je trouwens maar op één plek in: subwoofer of de receiver. De laatste is het meest makkelijk, daarom op de subwoofer de crossover geheel open zetten.

Maar...bovenstaande is allemaal theorie en deels mijn visie. Wat al gezegd is: doen wat je zelf het fijnste vind. Het kan goed zijn dat je met films een andere instelling fijn vindt dat met muziek. Helaas zijn er weinig opties om aparte profielen aan te maken. Je kan wel kiezen uit (Pure) Direct, dat doet soms wat met de crossovers (verschilt per receiver merk/serie). Maar je kan niet zeggen op input X is de crossover 80Hz en op input Y is deze 60 Hz. Althans, ik heb het nog niet gezien.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Hogu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 20:42
Ik beluister het 1 voor 1.
Eerst alleen je front (Hoog, mid soms fullrange) en daarna laag. Wat ik namelijk vaak vind is dat als je je front speakers Full range aan stuurt en er zit geen apparte woofer in voor het laag of het filter is wat ruim komt er vaak een hoop "rommel" mee. Speakertje is er dan gewoon te klein voor en kan het niet goed weer geven.
Ik stel mijn crossover hier op in. Iets minder "rommel" uit m'n front. En dan het laag uit de speaker laten komen die daar voor is. Waar eveneens "rommel" in kan zitten, te veel mid.

Mijn kijk komt wel vanuit de grotere PA systemen.