Toon posts:

Quadcore CPU's - uitstervend fenomeen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

na wat googlen kom ik er niet echt uit:
Ik zie wel dat er tegenwoordig 12 tot 16 cores in 1 CPU gebakken zitten maar de informatie die ik zoek kan ik niet vinden.

Wat zoek ik?
Dual core CPUs zijn volgens mij sowieso niet meer te krijgen, heeft iemand van jullie een idee of een weblink naar informatie waar uit blijkt op wat voor termijn Quadcores niet meer te krijgen zullen zijn (naar verwachting).

Waarom?
De reden dat ik dit vraag heeft te maken met software waarvoor per CPU core licenties betaald moeten worden.
Een voorbeeld: Ik heb 20 CPU cores onderverdeeld in 5 quadcore CPU's, ik heb ook 20 CPU licenties.
Verder heb ik een aantal betaalde opties (4 licenties) die 1 op 1 aan een CPU licentie gekoppeld moeten zijn.

Deze 5 CPU's heb ik verdeeld over een aantal hardware machines.
In de toekomst zal ik met 8 core CPU's al in de problemen komen. Ik kan 2 CPU's licenseren en hou nog 4 licenties over.
Dit geeft me minder flexibiliteit om bijvoorbeeld servers in verschillende datacenters te zetten of fysieke scheiding van verschillende typen omgevingen (O/T/A en productie). Verder zal ik de licenties voor gekochte opties moeten verhogen zodat de hele CPU is gedekt. 4 optie licenties worden er 8 bij inzet van een quadcore.

Deze servers zijn voorzien van een hypervisorlaag met daarop virtuele servers.
Een andere benadering zou zijn om productie en niet-productie servers op dezelfde hardware te laten draaien en eea op te lossen met resource pools en logische scheiding van deze servers / netwerken.

Iemand een idee?

De kernvraag is uiteindelijk: per wanneer zijn quadcore CPU's uit de handel?

Iemand enig idee?

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-02 07:56
Als ik kijk naar de laatste generatie Intel Xeon E5 v3's hebben ze toch een heel aantal Quad cores...

http://ark.intel.com/prod...ssor-E5-v3-Family#@Server

Waarom ben je zo bang dat die echt gaan uitsterven? Intel houdt nog wel enigzins rekening met de huidige markt, en er is nog steeds markt voor hoog geclockte Quad Cores tegenover lager geklokte veel-cores...

Ik durf niet te zeggen of Intel in zijn volgende generaties nog steeds Quad Cores blijft maken, maar je kan altijd terugschalen naar bijvoorbeeld de Xeon E3 als het *echt* nodig is... Dan mis je wel Registered ECC geheugen, en daarmee zijn die machines een stuk minder geschikt als Virtualisatie hosts, omdat ze maximaal 32GB geheugen aan kunnen.

Even niets...

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:43
Mag ik vragen om welke software het gaat? Want je hebt het over hypervisor en dan denk ik gelijk aan VMWare. Waar je licentie geldig is voor een CPU/socket en niet cores.

Bovendien lijkt het mij als je over CPU licenties praat dat je niet de cores moet rekenen als 1 CPU licentie en anders is het een hele rare benaming voor de licentie. Een CPU is namelijk de gehele processor.

Ik denk dat je ergens een redeneringsfout heb gemaakt betreffende je licenties en je nu 1 hebt voor 20 CPU's ipv 5 welke nu genoeg zouden moeten zijn of heb je nu 5 hosts met 4 x een processor dan zou die 20 wel weer kloppen.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Joenino schreef op woensdag 05 november 2014 @ 13:09:
Bovendien lijkt het mij als je over CPU licenties praat dat je niet de cores moet rekenen als 1 CPU licentie en anders is het een hele rare benaming voor de licentie. Een CPU is namelijk de gehele processor.

Ik denk dat je ergens een redeneringsfout heb gemaakt betreffende je licenties en je nu 1 hebt voor 20 CPU's ipv 5 welke nu genoeg zouden moeten zijn of heb je nu 5 hosts met 4 x een processor dan zou die 20 wel weer kloppen.
Dat is afhankelijk hoe oud 't pakket is. Zo heeft Oracle (of was 't nou bij MS SQL?) een licentiemodel (gehad) dat op zichtbare CPUs werkte. Dus niet wat je fysiek in de bak had zitten, maar wat 't OS zag. Dat betekende dat je met een licentie voor 2 CPUs enkel een dual core kon gebruiken, niet 2 CPUs met elk 8 cores bijvoorbeeld. Neem er hyper threading bij en je was opeens heel duur uit.
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:00:
Wat zoek ik?
Dual core CPUs zijn volgens mij sowieso niet meer te krijgen, heeft iemand van jullie een idee of een weblink naar informatie waar uit blijkt op wat voor termijn Quadcores niet meer te krijgen zullen zijn (naar verwachting).

[...]

De kernvraag is uiteindelijk: per wanneer zijn quadcore CPU's uit de handel?

Iemand enig idee?
Nou, als je strict genomen gaat kijken naar je vraag over quad cores algemeen, dan kunnen we je vertellen dat dual cores nog steeds verkocht worden. Ik heb vorig jaar een HTPC gekocht en daar zit gewoon een dual core CPU in. De laptop die ik heb voor werk is een van de laatste modellen die Dell zakelijk levert, ook gewoon een dual core. Door hyperthreading zie je 4 cores, maar dat zijn dus 2 virtuele.

Ik denk daarom dat het nog wel even duurt voordat de echte quad core CPUs niet meer gemaakt worden. In de Pricewatch zijn er 979 quad cores en 258 dual cores genoteerd. Dat zou aanzienlijk minder zijn als ze echt end of life zouden zijn.
Pakken we alleen de Xeon reeks (voor servers en workstations), dan zijn 't 19 dual cores en 120 quad cores. AMD is daarbij dus uitgesloten, want Xeon is tenslotte Intel.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
FireDrunk schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:06:
Als ik kijk naar de laatste generatie Intel Xeon E5 v3's hebben ze toch een heel aantal Quad cores...

http://ark.intel.com/prod...ssor-E5-v3-Family#@Server

Waarom ben je zo bang dat die echt gaan uitsterven? Intel houdt nog wel enigzins rekening met de huidige markt, en er is nog steeds markt voor hoog geclockte Quad Cores tegenover lager geklokte veel-cores...

Ik durf niet te zeggen of Intel in zijn volgende generaties nog steeds Quad Cores blijft maken, maar je kan altijd terugschalen naar bijvoorbeeld de Xeon E3 als het *echt* nodig is... Dan mis je wel Registered ECC geheugen, en daarmee zijn die machines een stuk minder geschikt als Virtualisatie hosts, omdat ze maximaal 32GB geheugen aan kunnen.
Xeon E3 op een Cxxx plankje kan ook toch gewoon ECC aan? De 32GB limiet op 1150 is een marketing limiet, geen technische.

Maar er komen e3 V4's en V5's aan met max 64Gb ram:
The source reveals that during the next 18 months or so not only Broadwell but Skylape SKUs will be released, marking the v4 and v5 family of this particular lineup. These future Xeons will have a greatly improved micro architecture, better graphics, better DDR4 support and a big RAM size. The broadwell counterpart, Xeon E3-1200v4, will be available by the middle of 2015 while ‘Skylake’ E3-1200 v5 will appear sometime by second half of 2015.

Broadwell will consist the old Denlow platform and require C220 series chipsets while Skylake will require C230 series chipsets on the Greenlow platform. Xeon E3-1200 v5 will be based on the LGA 1151 socket and feature GT2 graphics with a RAM limit of 64GB (both DDR3 and DDR4 are supported). This is twice as much as its broadwell counterpart. BGA packaging versions of the Xeon E5 1200-v5 ‘Skylake’ will be available by the beginning of 2016 featuring GT4 GPU and 128 MB of eDRAM. These will support only DDR4 memory.

All of these variants will have 4 cores and will support hyper threading for a grand total of 8 threads. While the RAM limit and core count might appear a bit less at first sight, the thing you have to keep in mind is that these were designed with a very specific TDP scenario and are required to be highly energy efficient above everything else. Performance-per-Watt is probably the most important factor in the server world and it is here that these processors will truly shine.

[ Voor 43% gewijzigd door maratropa op 05-11-2014 23:58 ]

specs

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-02 07:56
Socket 1150 doet geen Registered ECC, alleen UDIMM (Unregistered ECC). Daardoor zit je in de praktijk op 32GB. Avoton is bijvoorbeeld een van de uitzonderingen die 64GB aan kan door middel van 4*16GB, maar 16GB UDIMM's zijn onbetaalbaar (in verhouding).

Ik heb nog geen Socket 1150 bord gezien met meer dan 4 DIMM sloten...

Even niets...

Pagina: 1