Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude MacBooks nog goed genoeg?

Pagina: 1
Acties:

• Zipperman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-05-2023
Ik ga volgend jaar hopelijk naar het GLR (Grafisch Lyceum Rotterdam).
Hier is nog geen 100% zekerheid over, maar ik ga in ieder geval wel een vormgevings-opleiding volgen.

De programma's die ik denk te gaan gebruiken zijn Final Cut, PhotoShop etc..
Nou dacht ik bij mezelf dat dit een mooi excuus zou zijn om dan zo een mooie MacBook te halen,
maar helaas zijn deze nogal duur, dus besloot ik naar gebruikte MacBooks te kijken.

Nou zag ik voor mooie prijzen nogal oude MacBooks op MP en is mijn vraag, zouden deze oude MacBooks (met degelijke specs) wel vlot genoeg zijn?

Een mooi voorbeeld is iemand die verkoopt zijn MacBook voor 300 euro met deze specs:
2.4Ghz Intel Core 2 Duo processor
4GB geheugen
250GB Harde Schijf
Intel GMA X3100 144MB Videokaart
1280x800p
Wifi Wlan
Bleutooth
Webcam

En dit is natuurlijk niet het beste kwa aanbod, maar deze heb ik er even snel uitgepikt.

Nog een vraag, wat is het verschil tussen een PowerBook en een MacBook, en zou ik met een PowerBook ook gewoon de genoemde programma's kunnen gebruiken?(wel met de juiste specs uiteraard)
(expres geen link geplaatst omdat dat misschien word gezien als spam)

Mensen willen jullie mij alsjeblieft naar Google verwijzen, jullie hebben veel wijsheid, deel dit!

[ Voor 4% gewijzigd door Zipperman op 05-11-2014 10:20 ]

• jerkitout
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-02-2024
Intel GMA X3100 144MB Videokaart... nope

Powerbook zijn eerdere versies van de nu MacBook. Ze zijn veel te oud om een modern besturingssysteem en programma's te runnen

Core 2 Duo is niet slecht, maar voor grafisch design wordt steeds meer en meer gedaan op het GPU.

De intergrated GPU wordt nu snel ontwikkelt, maar in oudere laptops zijn ze heel slecht. Dus als je een oudere Macbook uitzoekt, pak een met een dedicated GPU (meestal GeForce van nvidea in macbooks).

Maar MacBooks zijn bekend om dat hun waarde niet snel daalt, dus misschien is een Windows Laptop meer haalbaar. Ik zal sparen zodat je minimaal een laptop krijgt met 512MB VRAM dedicated GPU erin.

[ Voor 63% gewijzigd door jerkitout op 05-11-2014 12:51 ]

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-11 10:44
Eens met jerkit, die videokaart gaat wel belangrijk zijn. Daarnaast, je geeft aan Final Cut te gaan gebruiken, video's editen is best wel intensief werk, dus ik weet niet zeker of een oude MacBook daar wel geschikt voor is. Heb zelf een macbook uit 2009/2010 volgens mij met twee grafische kaarten erin en een dual core. Photoshop en Illustrator werkt prima, maar video's editen was geen succes. Misschien kan je beter wat meer besteden en kijken naar een recenter tweedehands model?

edit: ik zou je even goed inlezen wat je echt veel gaat doen op je macbook op het GLR. een macbook met een goede grafische kaart tweede hands is gewoon best wel duur. voor photoshop en illustrator heb je imho niet een super grafische kaart nodig

[ Voor 20% gewijzigd door Soepstengel op 05-11-2014 12:28 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

De processor in je voorbeeld is prima. Het is aan te raden het werkgeheugen naar 8GB te upgraden en de HDD voor een SSD te vervangen. Dat hoef niet direct maar is wel wenselijk. Met de Intel GMA ga je echt niet meer uit de voeten kunnen. Daarbij is de resolutie van het scherm ook vrij beperkt.

Ik zou echt aanraden minimaal naar een C2D Macbook Pro uit die generatie te kijken. FCP en PS zijn intensieve programma's. Een Powerbook heeft een PowerPC processor. Dat is véél te oud en beperkend.

• Heedless
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb zelf een Macbook Pro met 2.4Ghz core 2 duo, 8gb ram en de geforce 9400M. Voor Photoshop e.d. is dit prima. Nieuwere computers zullen wat sneller opstarten misschien (hoewel het bij mij nog steeds prima te doen is) maar het geeft zeker geen problemen.
Video editen is wel wat zwaar; het renderen duurt vooral lang. Dus ik zou je aanraden om inderdaad eerst goed in te schatten wat je er mee gaat doen. Af en toe editen is niet zo'n probleem, maar als je het vaak gaat doen wordt het irritant als hij te langzaam is.

De Adobe software werkt ook prima onder Windows, dus mocht je een werkende laptop hebben, dan is het misschien handig om die nog even te gebruiken tot je studie begonnen is en je beter in kan schatten wat je nodig hebt?

Powerbook sowieso niet doen, te oud.

• Zipperman
Allen dank voor de zeer uitgebreide comments waarin alles gewoon is uitgelecht, zoals er al gezegd word denk ik dat ik me maar eens zeer goede zal moeten verdiepen in wat ik zal gaan moeten doen met de laptop. In ieder geval hartelijk bedankt iedereen voor de uitgebreide uitleg, dit waardeer ik echt!

PS: ik zal in ieder geval de SSDen RAM zo hoog mogelijk upgraden (zolang het in mijn budget past) voor de toekomstige laptop, bedankt voor de reminder daarvan!

[ Voor 3% gewijzigd door Zipperman op 05-11-2014 20:11 ]

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Waarom een macbook?
Macbooks hebben een relatief hoge 2de hands prijs, waarom niet een 2de hands windows laptop? Waarschijnlijk een betere nieuwere laptop voor je geld.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Zou echt een wat recentere nemen, maar daar zit natuurlijk een prijskaartje aan. Anders misschien een Windows laptop inderdaad.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Koop een goedkope oude Mac Book. Als je een jaar blijkt dat de opleiding bij jou past, dan koop je een nieuwe Mac Book.

• Zipperman
Ik wil graag een MacBook om te experimenteren met Mac OS (ook zien ze er best wel mooi uit :P)
Later is ervaring met Mac OS ook gewenst als ik nu bij vacatures kijk.

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-11 10:44
Ervaring met Mac OSx is inderdaad wel handig bij de banen die je later kan krijgen, in de design wereld wordt dat toch wel vaak gebruikt. Ik raad je wel sterk af om een tweede-hands windows laptop te kopen. De keuze is een reuze en je ziet vaak door de bomen het bos niet meer met als gevolg dat je vervolgens een laptop hebt die eigenlijk niet voldoet aan je eisen. Een oude MacBook met minimaal een dualcore en een grafische kaart (geen intel) en je zit goed voor minimaal 2 jaar denk ik zo (zeker als je even wat ram erbij doet en een ssd).

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
V&A aangeboden: Dell Latitude 6430U Ultrabook i7 SSD WWAN
V&A aangeboden: Dell Inspiron 15R SE (Inspiron 7520) met 250gb SSD
V&A aangeboden: HP Elitebook 8460p i5/4gb/500gb
Dit zijn allemaal vrij goede windows laptops. Je hebt dan betere hardware dan met een vergelijkbaar geprijsde macbook.
Pagina: 1