Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• disgraziato
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-12-2023
Laatst zat ik eens na te denken over waar Microsoft nu allemaal mee bezig is en het lijkt erop dat ze na jaren eindelijk eens wat structuur willen aan gaan brengen in hun bedrijf. Zo maken ze nu duidelijk onderscheid tussen hun producten (begonnen met Metro UI, daarna WP en W8). Echter, ik heb even een recap gedaan van Windows Phone en het is toch vreemd.

Zo is Windows Phone na drie volle jaren nog steeds geen volwassen OS. Het loopt achter op iOS en Android.

Ik weet nog goed dat het OS werd aangekondigd onder de naam Windows Phone 7 Series. Inmiddels zijn ze daar alweer vanaf gestapt en noemen ze het nu simpelweg alleen nog maar Windows Phone. In die drie jaar vind ik het echter vreemd dat Microsoft het logo van haar OS maar liefst drie keer veranderd heeft. Van een Windows-vlaggetje in een rondje, naar een vlaggetje in een vierkantje naar het huidige logo. Waarom weet Microsoft niet vanaf het begin wat het wil?

En nu wordt het hele OS alweer vervangen door Windows 10. Drie en een kwart jaar oud...

Het lijkt alsof er vaak geen logica achter zit, maar gelukkig merk ik dat het nu toch wat begint te veranderen.

Ik herinner me nog goed toen WP naar Nederland kwam: HTC, Samsung en LG hadden alle drie een smartphone met WP gemaakt. Nokia kwam eventjes daarna en na Symbian waren ze opzoek naar iets nieuws. Vriendschap tussen de twee werd gesloten, wat resulteerde in de overname van de mobiele divisie van Nokia en de naamswijziging naar Microsoft Mobile.

Ik vind het alleen vreemd dat Microsoft jarenlang geprobeerd heeft fabrikanten zover te krijgen Windows Phones te gaan produceren. Dat is ze aardig gelukt, maar door de hechte band met Nokia (en het design uiteraard) werden deze telefoons al gauw het vlaggenschip van het OS en dus het populairst. Op zich is dat niet heel erg, want er was nog altijd ruimte voor bijvoorbeeld een Samsung of HTC.

Maar nu ze Nokia hebben omgetoverd in Microsoft Mobile zijn ze alleen nog maar zelf Windows Phones aan het produceren en is het voor bijvoorbeeld een Samsung of HTC helemaal niet meer aantrekkelijk om in de WP-markt te stappen, omdat deze nu toch volledig gedomineerd wordt door Microsoft zelf.

Ofwel: ze wilden fabrikanten, kregen ze en hebben ze nu eigenlijk zelf kapot geconcurreerd? Is dat niet een beetje een vreemde strategie? Samsung heeft op het moment geen WP telefoon meer, LG niet en bij HTC heeft het ook weer even geduurd.

Gaat Microsoft nu weer alleen WP pushen? Ik zie alleen nog maar Lumia's en een hoop onbekende, Chinese merken die totaal niet aantrekkelijk zijn voor de Westerse markt.

Enfin. Even snel mijn gedachten over Microsoft. Ik hoor graag andere visies en als ik ergens fout zit, hoor ik dat ook graag. Ik hoop alleen dat ik niet de enige bent die vindt dat het bedrijf vaak onlogisch bezig is (geweest). Ik ben een liefhebber van het bedrijf en heb hoop voor de toekomst, omdat ik zie dat er wel verbetering in zit (er komt wat structuur). Helaas moet ik wel zeggen dat mijn volgende telefoon geen WP meer zal worden.

Wat jullie?

• trabbit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-11 22:43
1. Veranderingen wordt denk ik veroorzaakt door het zoeken naar een identiteit.
2. Duidelijke doel is harmonisatie, Windows 10 zou je dus op elk segment je bezigheden moeten kunnen voorzetten: Desktop, laptop, tablet en mobiel.
3. Ik denk dat Microsoft niet blij was met de investeringen van de aanbieders van telefoons was. De topmodellen kwamen nooit voor Windows Phone uit. Ook ziet Microsoft dat er een verdienmodel mogelijk is wanneer je de hardware zelf ontwikkelt/verkoopt zie de surface. Verder heeft Microsoft ook de nodige r&d met kinect etc wat uiteindelijk zijn weg zal vinden in de mobieltjes.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:16
4. Er zijn nog steeds hardware partners die telefoons met windows Phone hebben ontwikkeld in het afgelopen jaar (voor bijv. China en India)
5. Windows Phone 10 is een logische doorontwikkeling van bide OSen. Afschieten van WP8 is dus een beetje een ongelukkige benaming van de situatie en de toekomst.

Overigens ben ik het niet eens met je stelling dat wp8 achter loopt op android en ios

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 05-11-2014 08:40 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26

Dido

heforshe

disgraziato schreef op woensdag 05 november 2014 @ 00:13:
Zo is Windows Phone na drie volle jaren nog steeds geen volwassen OS. Het loopt achter op iOS en Android.
Daar verschillen de meningen over. Ik zie bijvoorbeeld op Android nog geen Cortana of Siri en Cortana wordt alom geprezen voor hoe ver de ontwikkeling daarvan is, in aanmerking genomen dat ze pas net komt kijken.
De third-party ondersteuning van WP begint ook steeds beter te worden; ik was eraan gewend geraakt dat apps alleen voor android/ios bestonden, maar steeds vaker is ook de WP-versie beschikbaar.
Met de huidige versie van WP8.1 heb ik niet het idee met een onvolwassen OS te maken te hebben.
Ik weet nog goed dat het OS werd aangekondigd onder de naam Windows Phone 7 Series. Inmiddels zijn ze daar alweer vanaf gestapt en noemen ze het nu simpelweg alleen nog maar Windows Phone. In die drie jaar vind ik het echter vreemd dat Microsoft het logo van haar OS maar liefst drie keer veranderd heeft. Van een Windows-vlaggetje in een rondje, naar een vlaggetje in een vierkantje naar het huidige logo. Waarom weet Microsoft niet vanaf het begin wat het wil?
MS verandert als sinds jaar en dag bij ieder OS het logo.
Je twijfelt aan Apple omdat ze iedere keer een andere kat gebruiken voor hun OS? Ik vindt dat een beetje een raar argument.
En nu wordt het hele OS alweer vervangen door Windows 10. Drie en een kwart jaar oud...
Yes! Eindelijk.
MS' strategy is om 1 OS te hebben voor alle platformen. En daar lijken ze daadwerkelijk in te gaan slagen met Windows10.
Ik ben blij dat ze niet verwachten dat een OS 10 jaar mee moet gaan, eerlijk gezegd.
Het lijkt alsof er vaak geen logica achter zit, maar gelukkig merk ik dat het nu toch wat begint te veranderen.
De logica achter de OS-strategie van MS is de laatste jaren vrij duidelijk, ja.

Wat betreft de telefoons: MS heeft besloten dat er strategische voordelen zitten aan het bezit van een sterk hardware merk - Lumia. Dat geeft ze de mogelijkheid om inderdaad niet aleen een stuk markt te domineren, maar om in de mobiele markt een extra stuk marktaandeel te veroveren.
Ik denk dat daarmee de incentive voor andere fabrikanten vanzelf groter woprdt om (op termijn?) wel weer met WP telefoons te komen.

En zo niet, Apple doet het ook niet echt slecht met slechts 1 fabrikant en een beperkte productrange.

Wat betekent mijn avatar?

• HooksForFeet
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-10 11:26
Wacht, aan de ene kant loopt het OS achter, maar aan de andere kant mogen er na drie en een kwart jaar geen nieuwe versies uitkomen?

Verwijderd

Het vreemdste is nog de naam "Microsoft" op mobieltjes. Dat gaat natuurlijk voor geen meter verkopen.

• HooksForFeet
Ik kan me niet voorstellen dat iemand denkt "Ah, er staat "Huawei" op die telefoon. Die moet ik hebben!" Toch doet Huawei het best goed.

• vali
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-11 11:37
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 09:57:
Het vreemdste is nog de naam "Microsoft" op mobieltjes. Dat gaat natuurlijk voor geen meter verkopen.
Waarom zou dat voor geen meter verkopen? Ik verkoop anders genoeg Lumia smartphones en dat komt voornamelijk omdat klanten bekent zijn met de naam Lumia. Vele verwachten niet dat de telefoon snel en hip is zoals IOS of android en dat komt voornamelijk door de naam Nokia. Dat doet de gemiddelde beginende smartphone gebruiker denken aan de oude nokia 3310.

Ben daarom erg blij dat ze de naam Lumia aanhouden. Net als het merknaam Surface is deze tegenwoordig erg bekend.

[ Voor 9% gewijzigd door vali op 05-11-2014 10:29 ]

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Zo is Windows Phone na drie volle jaren nog steeds geen volwassen OS. Het loopt achter op iOS en Android
Ach, ik kom van Android, meer vastlopers dan updates.

Dat doet mijn Lumia 930 toch anders. Prachtig apparaat, goed betaalbaar (400,=), met een super camera.

Als dat achterlopen is, prima.

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zelf ben ik recent overgestapt van Android 4.2.1 naar WP8.1 en ik moet zeggen dat ik Android nog geen seconde heb gemist. Ik kan mij dan ook niet vinden in het achterlopen van WP op de concurrentie. Op welk gebied loopt het achter? Alle apps die ik op Android had, heb ik op WP hoewel dat natuurlijk per persoon verschilt.

• Tweaker1234
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-07-2022
Je bedoelt wat jij ziet als vreemde strategie.

2 opmerkingen ontkrachten je hele verhaal, want A. het OS is zeker volwassen. Mist alleen nog wat locale apps. B. Het OS wordt niet vervangen. De kernel, het hart van een OS, blijft hetzelfde.
En dan de wijsheid dat jij al weet wat een naamsverandering op de phones gaat doen 8)7

En dan wil jij een gezonde discussie :? Dat gaat niet werken. Je snapt zelf de helft al niet. NOFI.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-11 12:54

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb zelf een Android toestel (Huawei) en een Lumia 920. Als ik ze met elkaar vergelijk dan vind ik Android maar een draak, al is het alleen al omdat het gebruik erg inconsequent is. Windows Phone is juist een verademing. Ik mis zelf eigenlijk geen apps, hooguit games en dan met name ook voor het Windows RT platform.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-11 20:32
Ik ben een liefhebber van het bedrijf en heb hoop voor de toekomst, omdat ik zie dat er wel verbetering in zit (er komt wat structuur). Helaas moet ik wel zeggen dat mijn volgende telefoon geen WP meer zal worden.

Wat jullie?
En daarin ben ik dan tegengesteld. Ik ben nooit een liefhebber van het bedrijf geweest. Ik heb Linux gebruikt en heb nu privé een Macbook air. Voor mijn werk gebruik ik wel Windows. Ben alleen op Windows Phone overgestapt vanwege de hardware van Nokia. En nu ben ik fan. Niet vanwege het bedrijf, maar omdat Windows Phone zo constant aan het verbeteren is. iPhones vind ik te duur en Android vind ik te rommelig. Ik ben nu zo fan dat ik overweeg mijn Macbook te verruilen voor een Surface. En het idee van 1 OS voor ale hardware spreekt me erg aan. Wat mij betreft is Microsoft goed bezig. Hoop alleen dat dat zich voor de mobiele apparaten ook gaat vertalen naar marktaandeel.

• disgraziato
trabbit schreef op woensdag 05 november 2014 @ 01:41:
1. Veranderingen wordt denk ik veroorzaakt door het zoeken naar een identiteit.
2. Duidelijke doel is harmonisatie, Windows 10 zou je dus op elk segment je bezigheden moeten kunnen voorzetten: Desktop, laptop, tablet en mobiel.
3. Ik denk dat Microsoft niet blij was met de investeringen van de aanbieders van telefoons was. De topmodellen kwamen nooit voor Windows Phone uit. Ook ziet Microsoft dat er een verdienmodel mogelijk is wanneer je de hardware zelf ontwikkelt/verkoopt zie de surface. Verder heeft Microsoft ook de nodige r&d met kinect etc wat uiteindelijk zijn weg zal vinden in de mobieltjes.
1. Waarom heeft Microsoft die identiteit na zoveel jaren nog niet gevonden? Waarom lukt het bijvoorbeeld Apple en Google wel om een consistent beleid uit te voeren? Waarom heeft Apple al jaren herkenbaarheid in haar productlijn? Microsoft is een wereldbedrijf, maar lijkt de simpele dingetjes niet voor elkaar te kunnen krijgen en weet zich al jaren niet hoe het zich wil profileren naar de consument toe. Ik vind dat vreemd.

2. Werd tijd.

3. Ik ben niet negatief over het zelf gaan maken van smartphones. Integendeel zelfs. Ik heb liever een Nokia- of nu Microsoft-smartphone dan een Windows Phone van welke fabrikant dan ook (hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Nexus van Google, maar is persoonlijk). Ik vond het alleen een beetje vreemd dat ze nu als enige smartphonefabrikant eindigen en dus eigenlijk zelf de rest hebben gesloopt.
Caelorum schreef op woensdag 05 november 2014 @ 08:37:
4. Er zijn nog steeds hardware partners die telefoons met windows Phone hebben ontwikkeld in het afgelopen jaar (voor bijv. China en India)
5. Windows Phone 10 is een logische doorontwikkeling van bide OSen. Afschieten van WP8 is dus een beetje een ongelukkige benaming van de situatie en de toekomst.

Overigens ben ik het niet eens met je stelling dat wp8 achter loopt op android en ios
4. Ik heb het over de Westerse markt. Daarom haal ik fabrikanten als Samsung en HTC aan. Ik weet dat er nu veel Chinese fabrikanten zijn die goedkopere Windows Phones, maar die zijn totaal niet interessant voor de consument in Europa en de Verenigde Staten.

En oké, dat mag je vinden.
Dido schreef op woensdag 05 november 2014 @ 08:55:
[...]

Daar verschillen de meningen over. Ik zie bijvoorbeeld op Android nog geen Cortana of Siri en Cortana wordt alom geprezen voor hoe ver de ontwikkeling daarvan is, in aanmerking genomen dat ze pas net komt kijken.
De third-party ondersteuning van WP begint ook steeds beter te worden; ik was eraan gewend geraakt dat apps alleen voor android/ios bestonden, maar steeds vaker is ook de WP-versie beschikbaar.
Met de huidige versie van WP8.1 heb ik niet het idee met een onvolwassen OS te maken te hebben.

[...]

MS verandert als sinds jaar en dag bij ieder OS het logo.
Je twijfelt aan Apple omdat ze iedere keer een andere kat gebruiken voor hun OS? Ik vindt dat een beetje een raar argument.

[...]

Yes! Eindelijk.
MS' strategy is om 1 OS te hebben voor alle platformen. En daar lijken ze daadwerkelijk in te gaan slagen met Windows10.
Ik ben blij dat ze niet verwachten dat een OS 10 jaar mee moet gaan, eerlijk gezegd.

[...]

De logica achter de OS-strategie van MS is de laatste jaren vrij duidelijk, ja.

Wat betreft de telefoons: MS heeft besloten dat er strategische voordelen zitten aan het bezit van een sterk hardware merk - Lumia. Dat geeft ze de mogelijkheid om inderdaad niet aleen een stuk markt te domineren, maar om in de mobiele markt een extra stuk marktaandeel te veroveren.
Ik denk dat daarmee de incentive voor andere fabrikanten vanzelf groter woprdt om (op termijn?) wel weer met WP telefoons te komen.

En zo niet, Apple doet het ook niet echt slecht met slechts 1 fabrikant en een beperkte productrange.
Cortana is goed inderdaad, maar Windows Phone loopt echt nog zwaar achter met third-party ondersteuning. Wanneer is het voor het laatst dat je in de App Store of Play Store hebt gekeken? Ik ben er ook aan gewend geraakt dat ik nu eenmaal minder apps heb, maar één keer een kijkje in de andere store en je merkt hoe slecht de third party ondersteuning eigenlijk is. Na meer dan drie jaar is er nog altijd geen fatsoenlijke app van (even uit mijn hoofd) Instagram en Netflix. De NU.nl app loopt ook hopeloos achter. Ik denk dat mensen die zeggen dat de app-support van WP goed is, zich blindstaren op het OS.

Ik heb het over het logo, niet de huisstijl. Die katten bij Mac OS zijn niet te vergelijken met de logo’s die beide bedrijven gebruiken.

Microsoft heeft met Windows van XP tot en met 7 hetzelfde logo gebruikt. Pas vanaf Windows 8 zijn ze geswitched naar een nieuw logo voor hun gehele Windows-familie.

Ik twijfel nergens aan. Het gaat om wat je uit wil stralen naar je klanten. Elk bedrijf wil met haar producten een bepaald imago creëren. Drie keer je logo in drie jaar veranderen gaat daarbij niet helpen. Ik vraag me af wat er in zo’n bedrijf fout gaat dat ze na een jaar het logo alweer veranderen. Konden ze niet met dat logo in eerste instantie komen?

Verder, ook ik vind het nieuwe Microsoft Mobile en Windows 10 een goede zaak. Laat daar geen twijfel over zijn.
HooksForFeet schreef op woensdag 05 november 2014 @ 09:32:
Wacht, aan de ene kant loopt het OS achter, maar aan de andere kant mogen er na drie en een kwart jaar geen nieuwe versies uitkomen?
Dat heb ik niet gezegd. Ja, in mijn optiek loopt het OS achter en daarvoor zijn nieuwe versies juist nodig. Je moet alleen niet vergeten dat er geen nieuwe versie van Windows Phone meer komt, maar dat het compleet vervangen wordt door Windows 10; een nieuw OS.
HansvDr schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:34:
[...]

Ach, ik kom van Android, meer vastlopers dan updates.

Dat doet mijn Lumia 930 toch anders. Prachtig apparaat, goed betaalbaar (400,=), met een super camera.

Als dat achterlopen is, prima.
Ik heb ook een Nokia Lumia 930 en hiervoor ook een Windows Phone gehad en één van de grootste pluspunten aan het OS is dat het inderdaad heel stabiel is en daarom haast nooit vastloopt. Ik vind het ook een doeltreffend OS; bij Android moet ik altijd zoeken naar de juiste app en er staat ook nog eens veel troep tussen. Alleen zijn er veel kleine dingetjes die WP nog steeds niet heeft en iOS en Android wel. Juist die kleine dingetjes ga je niet zo gauw missen als je het eenmaal gewend bent, maar heb je ondertussen een Android of iPhone ervaren, dan ga ik het wel weer merken.

Zo heeft het bijvoorbeeld tot Windows Phone 8.1 geduurd voordat ik het geluid apart kon regelen voor muziek en beltoon/notificaties. Zulke kleine – maar wel iets dat je wilt – dingetjes zijn toch niet zo lastig om te maken? Waarom moet het bij Microsoft zo lang duren voordat ze daarmee komen?
dreester schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:37:
Zelf ben ik recent overgestapt van Android 4.2.1 naar WP8.1 en ik moet zeggen dat ik Android nog geen seconde heb gemist. Ik kan mij dan ook niet vinden in het achterlopen van WP op de concurrentie. Op welk gebied loopt het achter? Alle apps die ik op Android had, heb ik op WP hoewel dat natuurlijk per persoon verschilt.
Verschilt behoorlijk per persoon en ik denk dat voor de meeste mensen (lees: doorsnee consument) het app-aanbod nog altijd te klein is. Ik kan er ook wel mee leven, omdat – zoals ik al zei – je het op een gegeven moment niet meer begint te missen. Maar lekker de store doorbladeren opzoek naar nieuwe, leuke apps zit er niet bij. Ik heb alle mogelijk interessante apps al gezien (zit op bijna 1000 downloads in totaal nu).
Tweaker1234 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:55:
Je bedoelt wat jij ziet als vreemde strategie.

2 opmerkingen ontkrachten je hele verhaal, want A. het OS is zeker volwassen. Mist alleen nog wat locale apps. B. Het OS wordt niet vervangen. De kernel, het hart van een OS, blijft hetzelfde.
En dan de wijsheid dat jij al weet wat een naamsverandering op de phones gaat doen 8)7

En dan wil jij een gezonde discussie :? Dat gaat niet werken. Je snapt zelf de helft al niet. NOFI.
Juistem. Mist alleen nog wat lokale apps? BBC News, één van de grootste nieuwsmedia ter wereld, zie ik bijvoorbeeld al niet staan in de store. Nu lees ik bij de gebruikerservaringen van de CNN app dat ie niet meer opstart sinds de eerste maand van dit jaar. Nee, lekkere ondersteuning heb je dan zeg…

En ik weet dat Windows 10 niet veel zal gaan verschillen van Windows Phone, maar goed. Ik heb al gezegd dat ik Windows 10 een goede zaak vind (ook al moeten we nog maar afwachten hoe het allemaal gaat worden, ik ben er wel positief over).
CAP-Team schreef op woensdag 05 november 2014 @ 13:18:
Ik heb zelf een Android toestel (Huawei) en een Lumia 920. Als ik ze met elkaar vergelijk dan vind ik Android maar een draak, al is het alleen al omdat het gebruik erg inconsequent is. Windows Phone is juist een verademing. Ik mis zelf eigenlijk geen apps, hooguit games en dan met name ook voor het Windows RT platform.
Ik weet niet hoe Android is op Huawei. Volgens mij verschilt het allemaal heel erg per fabrikant, maar volgens mij zijn de Nexus-toestellen al een hele verademing vergeleken met het OS op bijvoorbeeld Samsung, HTC en ook Huawei.
coenox schreef op woensdag 05 november 2014 @ 14:47:
[...]

En daarin ben ik dan tegengesteld. Ik ben nooit een liefhebber van het bedrijf geweest. Ik heb Linux gebruikt en heb nu privé een Macbook air. Voor mijn werk gebruik ik wel Windows. Ben alleen op Windows Phone overgestapt vanwege de hardware van Nokia. En nu ben ik fan. Niet vanwege het bedrijf, maar omdat Windows Phone zo constant aan het verbeteren is. iPhones vind ik te duur en Android vind ik te rommelig. Ik ben nu zo fan dat ik overweeg mijn Macbook te verruilen voor een Surface. En het idee van 1 OS voor ale hardware spreekt me erg aan. Wat mij betreft is Microsoft goed bezig. Hoop alleen dat dat zich voor de mobiele apparaten ook gaat vertalen naar marktaandeel.
Ik ben blij voor je. Ik heb een Windows-laptop en heb een tijdje geleden een MacBook Pro gekocht en het is het beste wat me overkomen is in consumentenelektronica. Het OS zit logischer in elkaar dan Windows, ik kan alles sneller vinden, het loopt soepeler en de laptop zelf heeft een geweldig design en ten slotte een prachtig retina-scherm.

Nu zeg ik niet dat er geen goede Windows-laptops zijn, omdat ik onlangs de Dell XPS 13 heb gezien en die vind ik er ook heel tof uitzien. Die convertibles vind ik ook allemaal wel wat hebben. Ze worden steeds mooier.

Ik heb ook nog even getwijfeld in de winkel tussen een MacBook Pro en de Surface Pro 3. Vind het ook een heel tof apparaat, zeker omdat het kan functioneren als een tablet, een stylus heeft etc. Maar dan heb ik het allemaal over de hardware. Ik had al een Windows 8-laptop en heb vandaar gekozen voor Mac.

Maar enfin, dat is allemaal persoonlijk.

Ik realiseer me dat mijn OP een beetje een los samenhangend verhaal was. Nogmaals, ik haat niet en vind dat Microsoft steeds meer en beter de goede weg weet te vinden. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik niet het meeste verstand heb van alle techniek achter de producten (processoren, videokaarten, kernels etc.)

Ik vind eigenlijk voornamelijk de marketing interessant. Hoe het bedrijf zich presenteert, hoe het onderscheidt maakt in haar producten, strategie etc. en dat wil ik hier graag bespreken.

[ Voor 52% gewijzigd door disgraziato op 05-11-2014 17:25 . Reden: Te vroeg per ongeluk op enter gedrukt ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-11 13:23

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb met Microsoft elke keer het gevoel 'snap je het nou niet?'.

Op papier hebben ze bizar sterke cijfers qua afzet, doelgroep, noem het maar op, maar in de praktijk zit je altijd weer met dat kleine stukje 'net niet'. WP en Win8 kunnen out-of-the-box nu al enorm veel, maar het is precies dat kleine stukje wat niet kan, je meteen tegen de muur van 'weinig apps'.

Of neem nu die Play To optie van PC -> XBO, waarom werkt dit weer niet op WP? Of Music dat je als remote kan bedienen voor je PC/XBO, het is toch hetzelfde programma? Maar alternatieven heb je daar helaas niet in, genoeg te vinden op Android/iOS, maar weinig tot niets op WP/Win.

Maar alles werkt wel met elkaar, precies waarom het bij Apple ook zo fijn is alles van Apple te hebben, het werkt met elkaar. Niet dat Android slecht is, zeker niet, maar bij WP weet ik dat alles 'out of the box' gewoon werkt binnen mijn account, favorieten, bestanden, foto's, en binnen die basis werkt het hele OS gewoon goed. Ze worden ook vaak negatief afgescheept op Mobile en Tablet, maar nooit wordt er een woord gesproken over de PC markt. 'Nee die gaat dood', ja 2000 belde, die wil z'n opmerking terug. En als MS daarin de grensen wil laten vervagen, sta ik daar volledig achter. XBO doet het al met de mediabox, de Surface als tablet/laptop, sommige dingen hebben nu eenmaal tijd nodig, al weet ik niet of MS altijd wel die tijd heeft.

Wat Win10 gaat brengen? Geen idee, wederom staan ze aan de voet van een enorme afzet (1 app voor Win/XBO en WP, mooier kan toch niet?), maar ergens denk ik dat er wel weer een fuckup komt waar je dan weer bij denkt.. waar ben je nou mee bezig?

[ Voor 14% gewijzigd door SinergyX op 05-11-2014 17:24 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
disgraziato schreef op woensdag 05 november 2014 @ 17:08:
[...]

Ik heb ook een Nokia Lumia 930 en hiervoor ook een Windows Phone gehad en één van de grootste pluspunten aan het OS is dat het inderdaad heel stabiel is en daarom haast nooit vastloopt. Ik vind het ook een doeltreffend OS; bij Android moet ik altijd zoeken naar de juiste app en er staat ook nog eens veel troep tussen. Alleen zijn er veel kleine dingetjes die WP nog steeds niet heeft en iOS en Android wel. Juist die kleine dingetjes ga je niet zo gauw missen als je het eenmaal gewend bent, maar heb je ondertussen een Android of iPhone ervaren, dan ga ik het wel weer merken.
Ik heb Android ervaren, ik mis het totaal niet. Gene vastlopers een goede camera voor een goede prijs.
Zo heeft het bijvoorbeeld tot Windows Phone 8.1 geduurd voordat ik het geluid apart kon regelen voor muziek en beltoon/notificaties. Zulke kleine – maar wel iets dat je wilt – dingetjes zijn toch niet zo lastig om te maken? Waarom moet het bij Microsoft zo lang duren voordat ze daarmee komen?
Op mijn 3 Android toestellen duurde het nog veel langer. Naast de vele vastlopers kreeg ik helemaal geen updates. Dus voor mij geen android meer.

• coenox
[...]

Ik vind eigenlijk voornamelijk de marketing interessant. Hoe het bedrijf zich presenteert, hoe het onderscheidt maakt in haar producten, strategie etc. en dat wil ik hier graag bespreken.
En daar heb je wel een punt. Erg consistent is die marketing niet. Toen bleek dat mijn Lumia 800 de overstap naar Windows Phone 8 niet aankon zakte de moed me wel even in de schoenen. Met zo'n sterk marktaandeel in desktop/laptop OS zou het toch wat gemakkelijker moeten zijn om mobiel marktaandeel te vergaren. Ik verbaas me er over hoe onbekend Windows Phone in veel telecom winkels is. Soms ligt er geen enkel toestel.

• HooksForFeet
Dat heb ik niet gezegd. Ja, in mijn optiek loopt het OS achter en daarvoor zijn nieuwe versies juist nodig. Je moet alleen niet vergeten dat er geen nieuwe versie van Windows Phone meer komt, maar dat het compleet vervangen wordt door Windows 10; een nieuw OS.
Maakt dat echt uit als Windows 10 ook gewoon WP8 apps kan draaien en op WP8 toestellen draait?

Of dat ook echt zo zal zijn: geen idee. Maar dat is het punt: het is veel te vroeg en er is veel te weinig bekend om nu al dat soort conclusies te trekken.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26

Dido

heforshe

Cortana is goed inderdaad, maar Windows Phone loopt echt nog zwaar achter met third-party ondersteuning. Wanneer is het voor het laatst dat je in de App Store of Play Store hebt gekeken? Ik ben er ook aan gewend geraakt dat ik nu eenmaal minder apps heb, maar één keer een kijkje in de andere store en je merkt hoe slecht de third party ondersteuning eigenlijk is. Na meer dan drie jaar is er nog altijd geen fatsoenlijke app van (even uit mijn hoofd) Instagram en Netflix. De NU.nl app loopt ook hopeloos achter. Ik denk dat mensen die zeggen dat de app-support van WP goed is, zich blindstaren op het OS.
Ligt dus ook aan wat je gebruikt/nodig hebt. Instagram doet me echt niks en Netflix? Ik heb echt nog nooit de behoefte gehad aan zoiets op mijn telefoon.
Ik heb het over het logo, niet de huisstijl. Die katten bij Mac OS zijn niet te vergelijken met de logo’s die beide bedrijven gebruiken.

Microsoft heeft met Windows van XP tot en met 7 hetzelfde logo gebruikt. Pas vanaf Windows 8 zijn ze geswitched naar een nieuw logo voor hun gehele Windows-familie.
Het vista logo was anders. Ze hebben eigenlijk altijd een ander logo gehad voor ieder nieuw OS, hoewel ze inderdaad het Vista-logo herbruikt hebben voor 7. Sterker nog, het win8 logo lijkt best op het win 3.1 logo uit 1992... toeval? ;)
Afbeeldingslocatie: http://cdn3.vox-cdn.com/entry_photo_images/4561354/windows-logo_large_verge_super_wide.jpg
Ik twijfel nergens aan. Het gaat om wat je uit wil stralen naar je klanten. Elk bedrijf wil met haar producten een bepaald imago creëren. Drie keer je logo in drie jaar veranderen gaat daarbij niet helpen. Ik vraag me af wat er in zo’n bedrijf fout gaat dat ze na een jaar het logo alweer veranderen. Konden ze niet met dat logo in eerste instantie komen?
Nee dus. Je vraagt nu in feite waarom Henry Ford niet meteen met een Tesla model S kon komen ipv die achterlijke Model T ;)
Het windows 10 logo lijkt verdacht veel op het windows 8 logo. Jij vraagt waarom ze in 2006 niet met een Windows 8 logo zijn gekomen, maar pas in 2012. Misschien (ik gok ook maar wat) hadden ze in 2006 gewoon windows 8 nog niet af. Inclusief logo. Jij levert ook vandaag op wat in 2020 een goed idee is?

Wat betekent mijn avatar?

• HooksForFeet
Dat logo-argument begrijp ik ook niet helemaal. Alsof reclameuitingen als logo's niet onderhevig zijn aan tijdsgeest?

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:24

SomerenV

It's something!

coenox schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:20:
[...]

En daar heb je wel een punt. Erg consistent is die marketing niet. Toen bleek dat mijn Lumia 800 de overstap naar Windows Phone 8 niet aankon zakte de moed me wel even in de schoenen. Met zo'n sterk marktaandeel in desktop/laptop OS zou het toch wat gemakkelijker moeten zijn om mobiel marktaandeel te vergaren. Ik verbaas me er over hoe onbekend Windows Phone in veel telecom winkels is. Soms ligt er geen enkel toestel.
Heeft niet perse met onbekendheid te maken. Veel telefoonwinkels verkopen het liefste toestellen van Samsung omdat daar de meeste marge op zit. Daarnaast moeten telefoonwinkels toestellen inkopen en je gaat geen spul inkopen waarvan je denkt dat mensen het niet willen.

Veel mensen kennen twee merken: Samsung en iPhone. Daar spelen telecomwinkels op in. Je ziet er ook wel toestellen van LG, Huawei, Sony en HTC liggen maar Samsung is 9 van de 10 keer zwaar in de meerderheid.

Terwijl ik toch denk dat veel mensen prima uit de voeten zouden kunnen met Windows Phone. Mijn moeder is bijvoorbeeld erg happy met d'r Lumia 820. Héél soms mist ze een app, maar da's dan vaak van een kleine ontwikkelaar die naast een app voor iOS en Android niet ook nog voor Windows Phone gaan ontwikkelen als de vraag ernaar te klein is. Hetzelfde geldt voor mij maar het valt me de laatste tijd op dat ontwikkelaars sneller wat doen voor Windows Phone, en dat is alleen maar goed nieuws.

Het marktaandeel groeit, illegaal apps installeren is niet mogelijk voor zover ik weet (in tegenstelling tot Android en iOS) en je kunt bij de meeste providers betalen via je telefoonrekening. Lijkt me voor een ontwikkelaar ideaal :)

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Verwijderd

SomerenV schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 01:25:
[...]
Het marktaandeel groeit, illegaal apps installeren is niet mogelijk voor zover ik weet (in tegenstelling tot Android en iOS) en je kunt bij de meeste providers betalen via je telefoonrekening. Lijkt me voor een ontwikkelaar ideaal :)
Ontwikkelaars hebben al aangegeven dat er totaal geen ROI zit op Windows Phone apps. En natuurlijk kun je wel illegale apps op Windows Phone installeren. Dat kan ook op Android en iPhone. Geen verschil. En bij Android kan je ook betalen via je provider maar iOS weet ik niet.

Over marktaandeel: Q3 van 2014 is net bekend. http://www.dazeinfo.com/2...droid-ios-windows-report/

Daling iOS en Windows Phone, Android stijgt. Gewoon voor de info.

• vali
Verwijderd schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 19:57:
[...]

Ontwikkelaars hebben al aangegeven dat er totaal geen ROI zit op Windows Phone apps. En natuurlijk kun je wel illegale apps op Windows Phone installeren. Dat kan ook op Android en iPhone. Geen verschil. En bij Android kan je ook betalen via je provider maar iOS weet ik niet.

Over marktaandeel: Q3 van 2014 is net bekend. http://www.dazeinfo.com/2...droid-ios-windows-report/

Daling iOS en Windows Phone, Android stijgt. Gewoon voor de info.
Ontwikkelaars hebben dat aan jou doorgeven? Ik wist niet dat je zo sociaal was..

Daarnaast kan je niet meer bij Windows Phone illegale apps installeren zoals dat bij IOS en android kan. Het unlocken van wp kan op dit moment alleen bij Samsung ativ s en huawei en dat komt alleen maar door de brakke drivers van die twee fabrikanten. Grotendeels van de gebruikers hebben een Nokia en kunnen dus geen full unlock of Interop Unlock uitvoeren.

En dan heb ik nog niet eens gehad van het vinden van de geripte apps, want deze kan je niet zo makkelijk vinden. Maar dat wist jij zeker al, jij weet namelijk alles :')

[ Voor 4% gewijzigd door vali op 08-11-2014 20:16 ]

• coenox
SomerenV schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 01:25:
[...]

Heeft niet perse met onbekendheid te maken. Veel telefoonwinkels verkopen het liefste toestellen van Samsung omdat daar de meeste marge op zit. Daarnaast moeten telefoonwinkels toestellen inkopen en je gaat geen spul inkopen waarvan je denkt dat mensen het niet willen.
Ja, klopt wel. Verkoper bij de BCC gaf aan dat er bij de Lumia's geld bij moest omdat de voorraad bleef liggen. Maar blijft voor mij kip-ei. Als je als verkoper achter het product staat, kun je het verkopen. Met onbekend bedoel ik ook: sommige verkopers kennen de nieuwste modellen niet.

Verwijderd

Da's al oud nieuws. Je loopt een Q achter.. zoals wel vaker. Leuk dat je de info geeft, maar ja, dan moet die wel up to date zijn ;)

En ja, android schijnt niet meer te stijgen en Windows Phone is terug aan het stijgen na 1 Q dipje.
Maareh voor dit topic boeit android helemaal niet. Heb je gebrek aan aandacht?

En over je provider betalen: dat kan al jaren met Windows Phone. En ook eerder als met Android.
Jaren geleden al met een Lumia 800 en Vodafone.
Opfris cursusje?

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2014 02:22 ]

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Gut gut gut wat gaat het weer lief als er kritiek komt op je geliefde osje

Ik ben van mening dat Microsoft inderdaad even aan het zoeken was met WP. Helaas hebben ze het nog niet helemaal gevonden.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:32
Jemig inderdaad ja, er wordt wel heel zielig gebasht richting de TS.

Maar het lijkt er wel op dat MSFT nu de juiste weg heeft gevonden met windows 10 en echt goed concurrerende toestellen zoals de Lumia 735.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:34
Laatst zat ik eens na te denken over waar Microsoft nu allemaal mee bezig is en het lijkt erop dat ze na jaren eindelijk eens wat structuur willen aan gaan brengen in hun bedrijf. Zo maken ze nu duidelijk onderscheid tussen hun producten (begonnen met Metro UI, daarna WP en W8). Echter, ik heb even een recap gedaan van Windows Phone en het is toch vreemd.

Lijkt me een mening. Ik gebruik 8.1 en het doet alles wat ik wil.
MS is altijd heel veranderlijk qua uiterlijkheden. Kijk naar de interface van XP -> Vista -> Windows 7 -> Windows 8.1. Men paste simpelweg de logo's van Windows Phone aan aan Windows.
Het OS wordt niet vervangen, het wordt opgevolgt. Technisch zullen er waarschijnlijk slechts kleine wijzigingen zijn.

Ik herinner me nog goed toen WP naar Nederland kwam: HTC, Samsung en LG hadden alle drie een smartphone met WP gemaakt. Nokia kwam eventjes daarna en na Symbian waren ze opzoek naar iets nieuws. Vriendschap tussen de twee werd gesloten, wat resulteerde in de overname van de mobiele divisie van Nokia en de naamswijziging naar Microsoft Mobile.

Ik vind het alleen vreemd dat Microsoft jarenlang geprobeerd heeft fabrikanten zover te krijgen Windows Phones te gaan produceren. Dat is ze aardig gelukt, maar door de hechte band met Nokia (en het design uiteraard) werden deze telefoons al gauw het vlaggenschip van het OS en dus het populairst. Op zich is dat niet heel erg, want er was nog altijd ruimte voor bijvoorbeeld een Samsung of HTC.
Dat is juist totaal niet gelukt. Waar HTC, Samsung en vrienden 10 Androids per jaar lanceerden bouwden ze slechts 2 WP-toestellen die dan 2 jaar mee moesten alvorens iets nieuws te maken.
Maar nu ze Nokia hebben omgetoverd in Microsoft Mobile zijn ze alleen nog maar zelf Windows Phones aan het produceren en is het voor bijvoorbeeld een Samsung of HTC helemaal niet meer aantrekkelijk om in de WP-markt te stappen, omdat deze nu toch volledig gedomineerd wordt door Microsoft zelf.
Het is niet verstandig als je wilt concurreren met Android om afhankelijk te zijn van fabrikanten die toch liever niet willen of alleen met geld te porren zijn.
Ofwel: ze wilden fabrikanten, kregen ze en hebben ze nu eigenlijk zelf kapot geconcurreerd? Is dat niet een beetje een vreemde strategie? Samsung heeft op het moment geen WP telefoon meer, LG niet en bij HTC heeft het ook weer even geduurd.
Nee, Ze wilden fabrikanten, kregen ze niet en zijn toen maar zelf gaan bouwen en verkopen.
Gaat Microsoft nu weer alleen WP pushen? Ik zie alleen nog maar Lumia's en een hoop onbekende, Chinese merken die totaal niet aantrekkelijk zijn voor de Westerse markt.
Nu dat WP gratis is te gebruiken zullen er misschien ook weer "westerse" fabrikanten bij komen.
Enfin. Even snel mijn gedachten over Microsoft. Ik hoor graag andere visies en als ik ergens fout zit, hoor ik dat ook graag. Ik hoop alleen dat ik niet de enige bent die vindt dat het bedrijf vaak onlogisch bezig is (geweest). Ik ben een liefhebber van het bedrijf en heb hoop voor de toekomst, omdat ik zie dat er wel verbetering in zit (er komt wat structuur). Helaas moet ik wel zeggen dat mijn volgende telefoon geen WP meer zal worden.

Wat jullie?
In dit geval vind ik niet dat MS onlogisch bezig is door Nokia te kopen. Het is de enige oplossing om een volledige range van telefoons te krijgen van low-budget tot high-end. En als niemand anders mee wil, dan moet je het zelf maar doen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Het grootste probleem wat OEM's al aangeven is. Je bent aan het concurreren tegen je eigen leverancier.
Als hier mensen in het bedrijfsleven zitten wat ik mag aannemen dan is deze scenario niet wenselijk.

Daarom laat Google ook de Nexus varianten maken door de OEM's en zet zelf niks op zoals Microsoft dit doet. Cijfers gaven toch al aan tijd geleden dat praktische alle Windows Phone toestellen Lumia's waren. En dat van alle Lumia's praktisch 1 model super goed verkocht. En dat was de 520 die ook nog eens een groot gedeelte van de gehele Windows Phone verkopen op zich nam.

Ik geef toe, de OEM's hebben tevens ook niet veel moeite gedaan in marketing van de Windows Phone. Maar kun je dan winnen tegen die enorme marketing motor van Nokia die er nog wat van probeerde te maken toen Nokia nog niet was overgenomen?

Dat Microsoft Nokia phone devision heeft gekocht is tevens logisch als onlogisch. Het is een tegenstrijdig besluit wat voordelen biedt maar zeker op lange termijn grote nadelen. Microsoft is nooit een OEM geweest op hardware niveau te grootte als Samsung en andere grote Aziatische merken.

Wat wel logisch zou geweest als ze echt de kant op gaan zoals Apple. Maar dan krijg je weer imago problemen. Het is een lastige situatie voor Microsoft.

Tevens komen er berichten uit zoals dat Nokia Here nu ook voor andere fabrikanten verkrijgbaar is en daardoor 1 van de grote selling points verdwijnt van de low ends. Nog steeds zijn de WP Low end een gedegen concurrent voor bepaalde Android mobieltjes die op Low End gewoon bagger zijn. Ja dat is zo.
Samsung Gio en dat soort onzin heeft zo weinig geheugen, het werkt traag en stront. Low end bagger. De enigste goede low end komt van Motorola. Als ik Microsoft was zou ik Low end gewoon pakken en daarmee langzaam opbouwen naar high end.

En waarom samsung nooit de Windows Phone promootte was omdat Samsung verplicht was in een contract met Microsoft ( met o.a. licenties ) dat ze Windows Phones zouden uitbrengen. Dit heeft Samsung braaf gedaan en voldaan aan het contract zodat ze korting kregen op de licenties. Nu betaald Samsung geen licenties meer vanwege dat Microsoft Nokia hun telefoon divisie gekocht heeft. En gaan ze dus ook geen Windows Phones meer uitbrengen.

Volgens een finse collega van mij die familie heeft in finland die bij Nokia werken wacht nokia op de 5 jaar verloop totdat ze weer mobieltjes mogen maken. En dat gaan ze dan zeker weer doen onder de naam Nokia. Ze zijn van plan een nieuwe telefoon divisie weer op te zetten. Wat voor OS daar op komt heb ik gevraagd. Maar dat is niet bekend.

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04:01

muhda

Time & Space traveler

Nokia is naar "mijn mening" kapot gemaakt, als ik terug kijk naar hardware zoals:
De Nokia N900, 5800 Xpressmusic, E97 (concept) en Lumia 800. Nokia had haar zaken op de rails hoor. Vooral nog door de (toen nog) grote Symbian userbase met apps van nokia zoals gratis navigatie via OVI maps. (dacht ik) Maar ook Maemo als Mobile OS en platform had veel potentie. Hopelijk kan Nokia dit in de toekomst hervatten.

De Windows Phone interface (tegels, metro) vind ik erg mooi, het is anders dan icoontjes en je hebt gelijk info van de app op je scherm. Het is in mijn ogen nog niet volwassen, omdat het nog niet volledig samenwerkt met Windows PC en XONE. Ook lopen veel apps op WP nog vaak wat achter.

Microsoft lijkt momenteel inderdaad geen vaste lijn te hebben maar misschien komt dat door de recente stoelendans en (reorganisatie) nieuwe CEO : Satya Nadella. Die moet nog denk ik samen met de teams de lijn uitstippelen. Al moet ik zeggen dat het daarvoor al rommelde, neem bij voorbeeld de twijfel bij geen startmenu, (wel/niet verplicht) metro interface, software met diensten naar de cloud integreren en de geruchten over het afstoten van de XBOX afdeling.

Ik zou erg blij zijn als Microsoft al haar producten samenhangt en (powerusers) meer software meelevert.
Zoals gratis MS Office, professionele MS moviemaker en ontwikkel software (studio?) bij Windows.
Zoals Apple heeft gedaan met iWork, XCode, Garageband en iMovie.

Ik weet niet hoe er gekeken wordt naar Windows RT, maar is het niet beter om volledig te richten op
Windows 10 voor PC en tablets en Windows phone 10 voor mobiel en kleine tablets?

[ Voor 9% gewijzigd door muhda op 09-11-2014 09:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 november 2014 @ 02:11:
[...]

Da's al oud nieuws. Je loopt een Q achter.. zoals wel vaker. Leuk dat je de info geeft, maar ja, dan moet die wel up to date zijn ;)

En ja, android schijnt niet meer te stijgen en Windows Phone is terug aan het stijgen na 1 Q dipje.
Maareh voor dit topic boeit android helemaal niet. Heb je gebrek aan aandacht?
Wat agressief ja weer, ze releasen cijfers per Q. Hoezo loop ik achter. Q4 2014 is "nog bezig".
Dus Q3 2014 zijn de laatste cijfers.
En over je provider betalen: dat kan al jaren met Windows Phone. En ook eerder als met Android.
Jaren geleden al met een Lumia 800 en Vodafone.
Opfris cursusje?
Waarom praten we over het verleden hierbij? Ik had het over het heden. Nu.

• Ramon
Verwijderd schreef op zondag 09 november 2014 @ 08:43:
Het grootste probleem wat OEM's al aangeven is. Je bent aan het concurreren tegen je eigen leverancier.
Als hier mensen in het bedrijfsleven zitten wat ik mag aannemen dan is deze scenario niet wenselijk.
Ik kan me voorstellen dat MS bepaalde verwachtingen had wat qua aanbod nodig was om te slagen.

Bijv 5 telefoons in de prijsklassen 100-200-300-400-500. Die bovendien ieder jaar geupdate worden want mensen hebben jaarcontracten en niemand wil een oude telefoon. Volgens mij is er geen enkele OEM geweest die dat heeft gedaan. Dus ja dan ga je op zoek naar manieren om dat zelf voor elkaar te krijgen.
Daarom laat Google ook de Nexus varianten maken door de OEM's en zet zelf niks op zoals Microsoft dit doet.
Google heeft dan ook veel partners die wel graag telefoons willen maken, in alle mogelijke prijsklassen. Die wil je niet tegen de veren in strijken. MS heeft dit "probleem" niet als het om smartphones gaat. Kijk je naar laptops dan zie je wel dat MS geen laptop maakt om fabrikanten niet tegen de borst te stoten.
Ik geef toe, de OEM's hebben tevens ook niet veel moeite gedaan in marketing van de Windows Phone. Maar kun je dan winnen tegen die enorme marketing motor van Nokia die er nog wat van probeerde te maken toen Nokia nog niet was overgenomen?
Ook vóór de MS-Nokia deal werden er weinig toestellen gemaakt en weinig marketing gedaan. Dit kan je moeilijk Nokia aanrekenen. Nokia is de eerste en enige die ik tv reclame heb zien maken voor Windows Phone toentertijd :
Dat Microsoft Nokia phone devision heeft gekocht is tevens logisch als onlogisch. Het is een tegenstrijdig besluit wat voordelen biedt maar zeker op lange termijn grote nadelen. Microsoft is nooit een OEM geweest op hardware niveau te grootte als Samsung en andere grote Aziatische merken.
Zou je hier wat verder op kunnen uitweiden? Waarom biedt het op lange termijn nadelen?
Wat wel logisch zou geweest als ze echt de kant op gaan zoals Apple. Maar dan krijg je weer imago problemen. Het is een lastige situatie voor Microsoft.
Wat voor imago problemen heb je het over?
Tevens komen er berichten uit zoals dat Nokia Here nu ook voor andere fabrikanten verkrijgbaar is en daardoor 1 van de grote selling points verdwijnt van de low ends.
MS heeft Nokia natuurlijk niet gekocht voor HERE, want dat zat niet eens bij de deal. MS heeft Nokia vooral gekocht voor het ontwikkelteam wat veel verstand heeft van het maken van mobieltjes, patenten, het distributie-netwerk met ingangen naar telecomwinkels wereldwijd en in mindere mate de fabrieken die Nokia heeft.

En natuurlijk het feit dat ze nu zelf kunnen bepalen wat voor telefoons ze kunnen maken.
Nog steeds zijn de WP Low end een gedegen concurrent voor bepaalde Android mobieltjes die op Low End gewoon bagger zijn. Ja dat is zo.
Samsung Gio en dat soort onzin heeft zo weinig geheugen, het werkt traag en stront. Low end bagger. De enigste goede low end komt van Motorola. Als ik Microsoft was zou ik Low end gewoon pakken en daarmee langzaam opbouwen naar high end.
Als je kijkt naar de verdeling van de huidige toestellen dan lijkt dat ook wel te gebeuren. De dure categorie ( zeg 600+) is totaal niet vertegenwoordigd, terwijl de low-end zeer goed vertegenwoordigd is.
En waarom samsung nooit de Windows Phone promootte was omdat Samsung verplicht was in een contract met Microsoft ( met o.a. licenties ) dat ze Windows Phones zouden uitbrengen. Dit heeft Samsung braaf gedaan en voldaan aan het contract zodat ze korting kregen op de licenties. Nu betaald Samsung geen licenties meer vanwege dat Microsoft Nokia hun telefoon divisie gekocht heeft. En gaan ze dus ook geen Windows Phones meer uitbrengen.
Nouja als ze echt toestellen hadden willen verkopen hadden ze wel meer reclame gemaakt. Maargoed Samsung is weer een verhaal apart: Als je goed naar Samsung kijkt dan zie je dat ze eigenlijk ook geen Android (meer) willen verkopen en liever hun eigen OS zouden willen pushen.
Volgens een finse collega van mij die familie heeft in finland die bij Nokia werken wacht nokia op de 5 jaar verloop totdat ze weer mobieltjes mogen maken. En dat gaan ze dan zeker weer doen onder de naam Nokia. Ze zijn van plan een nieuwe telefoon divisie weer op te zetten. Wat voor OS daar op komt heb ik gevraagd. Maar dat is niet bekend.
Maar het nieuwe Nokia heeft nu nul expertise op het gebied van smartphones, dus dat zullen ze helemaal opnieuw moeten opbouwen. Ik ben erg benieuwd maar ik zou niet teveel verwachten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon op 09-11-2014 10:24 ]

Verwijderd

Oude koeien. Die cijfers zijn al even bekend. Kom je er nu nog eens mee aan zetten. LOL. Hoezo achter de optocht aanlopen...

En ja, rekening houdende met eerdere posts van je. Las een topic waar je als Google Jehova Getuige neergezet wordt. :o

En provider verhaal: verleden en heden. Het toont weer eens dat je aan een discussie mee wil doen waar je de helft niet van weet. Staat zo dom. Ik probeer je meer te beschermen voor nog meer facepalm uitspraken :>

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik zal zeker toegeven dat Microsoft in het begin wat missers heeft gemaakt maar sinds Nadella en Belfiore in beeld zijn zie je toch een heel ander bedrijf opstaan. De strategie achter Windows 10 begint vorm te krijgen, meer en meer zie je unified apps opduiken, cloud platform(outlook.com icm onedrive en office)lijkt voet aan de grond te krijgen, samenwerking met 3rd party's zoals Dropbox, goed presterende telefoons in lage prijsklassen, een surface Pro 3 die goed wordt ontvangen en last but nog least Microsoft garage project.

Dus ja sinds Balmer is vertrokken lijkt er eindelijk structuur en een visie te zijn en dat staat me erg aan. Dit is niet meer het bedrijf van "net niet" producten en een dol dwaze idioot die op het podium rond rent en concurrenten en trends totaal niet serieus neemt.

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-11 19:08
In het openhartige interview/artikel The Empire Reboots in Vanity Fair met Gates, Ballmer en Nadella, geeft Ballmer toe dat onder zijn leiderschap een verkeerde (en totale) focus is gelegd op 1 product en dat Microsoft toen de boot heeft gemist qua phones.
De zwaar bekritiseerde 'In-your-face' Windows 8 Metro/Modern UI aanpak, die Sinofsky uiteindelijk de kop heeft gekost, heeft er imao wel voor gezorgd dat een redelijke grote user base de mogelijkheden zag van die UI voor smartphones.
Ben vooral Fedora gebruiker naast Win7/8.1 maar met de nieuwe Lumia lijn was ik verkocht.
Met de Lumia 630 heb ik alles wat ik nodig heb en meer, voor zo'n €130.
Het toestel draait stabiel als wat, erg fijne UI, regelmatige updates, naadloze integratie met Office, OneDrive etc en met een 64GB kaartje de maps van Europa en m'n muziek.
Ik zie vooral de mogelijkheden van de overname en weinig bezwaren. link
But Ballmer is willing to acknowledge his mistakes. “I probably under-shifted to one or two things, and I feel bad about that. I don’t feel bad about social networking. Good for Facebook, great, but I don’t feel bad [that we missed it]. I feel a little differently about search, and a little differently about phones. We should have done better. I feel worse about phones than I do about search.”
[...]
“The worst work I did was from 2001 to 2004,” says Ballmer. “And the company paid a price for bad work. I put the A-team resources on Longhorn, not on phones or browsers. All our resources were tied up on the wrong thing.” Who shoulders the blame is a matter of debate, but the fact is neither Ballmer nor Gates stopped the failure from happening, even as almost everyone else saw it coming.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• coenox
Beetje off-topic, maar hoe is de combi Fedora en Windows Phone?

• sdk1985
  • Laatst online: 00:42
Tja ik heb ooit en Samsung i900 gekocht met Windows Mobile en die deed het prima (dat was een beetje de tijd dat Nokia geen interessant aanbod had en Samsung voor het eerst wel). Ook bergen veel "apps" (20 GB pakketen kon je downloaden). Geweldige telefoon (toen) geweldige hoeveelheid apps (voor toen) maar financieel is dat nooit echt heel erg succesvol geworden. In ieder geval niet voor Microsoft.

Anno 2014 is er concurrentie van het 'gratis' Android. Waarbij de grap is dat Android zelf gratis is maar er wel licentie gelden richting Microsoft gaan.

Het is in dat opzicht niet zo gek om het dan maar zelf te gaan doen. Mobiel wordt immers steeds belangrijker en stel je voor dat Google ooit echt succesvol wordt met een desktop OS dat gepushed wordt vanuit mobile... Microsoft heeft gewoon een strategisch belang in de mobiele sector. Op deze manier zijn ze er in ieder geval van verzekert dat er een bepaalde kwaliteit telefoons uit komt en er voldoende marketing wordt uitgegeven.

Het is niet dat de 'laat anderen maar met hardware komen en de marketing betalen' strategie zo goed heeft gewerkt. In tegendeel.

Overigens staat er wel meer in de TS waar op ingegaan kan worden zoals dat 3,75 jaar kort is voor een os (Windows 95, 98, millenium, xp gemist ofzo? en de android version history, we zitten op api level 21...? Maar dat is bij zaak.

[ Voor 18% gewijzigd door sdk1985 op 09-11-2014 22:19 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb nu een Nokia Lumia 635 vanwege het gezeur met de Iphone 5 met het 4G netwerk van Vodafone welke ruk is en dat diverse Iphones steeds terug moest voor reparatie. Toen een Samsung S5 gehad maar qua bediening en notificaties waardeloos (kon me emailberichten, gemiste oproepen en whatsapp niet in een oogopslag zien) en toen kwam deze op me pad rollen. Ok camera niet het beste maar qua batterij en qua bereik dik in orde. Toch blijft ergens Windows Phone een goed besturingssysteem. Tuurlijk overal zijn wel iets van bugs aanwezig maar het draait op zich helemaal niet zo slecht. Het voelt wel heel basic aan in vergelijking met de concurrentie want voor zakelijk gebruik mis ik best aardig wat apps. Qua intergratie met Office365 vind ik het beter dan met Android.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• sdk1985
  • Laatst online: 00:42
@italex
Notifcatie balk, lockscreen widgets, widgets?

Random app met lockscreen widget:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.ggpht.com/jWfJXkgBARBiNreGHkJhnfJBd8FdJoQVM6EMiYDkuClaIAK_baLlaEif3_80fFYRRj4=h900
Zijn natuurlijk ook homescreen varianten van beschikbaar (naast de standaard aanwezige widgets van o.a. whatsapp, gmail, enz).

[ Voor 87% gewijzigd door sdk1985 op 09-11-2014 22:30 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-11 19:08
coenox schreef op zondag 09 november 2014 @ 22:08:
Beetje off-topic, maar hoe is de combi Fedora en Windows Phone?
Er is op zich weinig 'combi' natuurlijk maar op de Fedora box inloggen op m'n Outlook account en dan met 'Microsoft Office Online' bestanden op Onedrive bewerken, gaat prima, Dropbox werkt ook op beiden.
Nu nog 'VLC for Windows Phone' en ik ben content.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-11 12:54

CAP-Team

XBL: CAPTeam

VLC voor WP schijnt deze maand nog te komen..

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Caelorum
Wat ik in fedora (of eigenlijk gnome) mis is de integratie met onedrive. Deze was wel meer dan een jaar geleden aangekondigd, maat heb er weinig van gemerkt. Als ze onedrive net zo behandelen als de andere clouddiensten ben ik denk ik zo over.

• Mr Ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-11 20:39
Als reactie op de OP en niet op de hele ''WP vs the rest discussie''.

Tja, de strategie van Microsoft is wat noodgedwongen, ik denk namelijk dat ze niet veel keus hebben/hadden om Nokia maar over te nemen.

Iedereen denkt nu alleen maar aan smartphones en de matige positie die Microsoft in die markt heeft. Leuk, dat klopt, maar Microsoft denkt veel verder. De strategie is ''Cloud first, Mobile first'', logisch in deze tijden waarin wij steeds minder desktops gaan gebruiken en veel meer tablets en mobiele telefoon. Dit zal de komende jaren nog veel verder gaan, een grote kans dat over 10-15 jaar de smartphone niet eens meer bestaat en door andere wearables is opgevolgd. In die tijden moet Microsoft blijven bestaan (terwijl hun grote geldmakers, de verkoop van desktop Windows en Office, zullen verdwijnen), en dit willen ze doen door hun Cloud systeem. Hun OS dat draait in de Cloud en dat op allerlei verschillende apparaten kan draaien.

Om dit voor elkaar te krijgen moeten ze nu een platform creëren waar dit op draait. Ze hebben dus geen keus, ze moeten wel concurreren in de smartphone markt. En aangezien Nokia de enige fabrikant was die voldoende aandacht gaf aan WP zaten ze daar aan gebonden. Toen is er waarschijnlijk iets gaan spelen, Nokia is in de financiële problemen gekomen, wilde een andere strategie gaan volgen, of Microsoft was gewoon niet tevreden met de inzet van Nokia, waardoor ze het bedrijf wel moesten overnemen om hun positie in de smartphone markt niet volledig kwijt te raken. Dat had desastreus kunnen zijn.

Overigens zie je de Cloud first, Mobile first strategie ook terug in andere producten. Zo is Office op iOS en Android nu helemaal gratis geworden, fantastische apps, dit is puur om hun producten zo veel mogelijk marktaandeel te geven. Kun je je voorstellen dat dit niet zou gebeuren, Office dus maar op die 5-10% aan smartphones zou staan dat WP draait, en dat de desktop/laptop markt ineen zakt. Microsoft zou hun grootste geldmaker plots kwijt zijn. Dit kunnen ze absoluut niet toestaan.

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

• Caelorum
Nokia was denk ik ook het enige bedrijf dat enigszins betaalbaar was en waarvoor het enorme bedrag nog wel goed te praten was richting de aandeelhouders. Komt nog bij dat ze nu een licentie voor een aantal jaar op een enorme berg aan patenten erbij hebben gekregen. Erg aantrekkelijk dus.
Ik weet verder niet of het noodgedwongen is. Punt is wel dat er nu sinds lange tijd weer iemand aan het roer staat die wel bij de tijd is en een visie heeft die enigszins aansluit bij de werkelijkheid. Dat doet wonderen :)
Ik heb overigens wel het idee dat je dat Cloud first, Mobile first ook echt in die volgorde moet lezen. Ze zetten veel zwaarder in op de Cloud. Dat is waar ze het geld gaan terugverdienen. Met mobile verdienen ze eigenlijk helemaal geen ruk (ja, excl. die android afdracht). Ze zijn er wel sinds lange tijd op gericht om mensen zoveel mogelijk gebruik te laten maken van het product, ongeacht de kosten. HEt is eigenlijk ook wel vreemd dat ze de xbone niet gewoon voor maar 100E hebben verkocht.

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-11 06:55
Ik weet niet of WP door gaat breken bij het grote publiek. Persoonlijk ben ik wel fan van de Metro UI. Ik vind het ook vele malen fijner dan de IOS ui, wat op mij een beetje gedateerd overkomt.
Ik had gehoopt dat WP het goede van IOS en Android zou combineren (stabiele en uniforme van IOS, maar iets minder strict als IOS, muziek/media beheren zonder een 3rd party programma).

De intentie was zonder meer goed. De uitwerking vond ik niet perfect. Vele irritaties van mij zijn ook verholpen met WP8.1. Maar mijn vrouw had niet zoveel geduld, zij is al teruggegaan naar Android. In mijn ogen hebben ze de eerste slag verloren, ook door het gebrekkige aanbod van kwaliteit apps.
Komen ze nog terug? Geen idee, MS heeft geld zat, maar ik ben wel minder positief dan voorheen.
Ik weet nog niet wat mijn volgende toestel wordt.
Wachten op een nieuwe flagship van MS, terug naar IOS, of een Chinese Android topmodel proberen (4g variant van de Xiaomi mi4 b.v.).

• HooksForFeet
Trishul schreef op zondag 09 november 2014 @ 04:32:
Jemig inderdaad ja, er wordt wel heel zielig gebasht richting de TS.
kaasaanfiets schreef op zondag 09 november 2014 @ 02:52:
Gut gut gut wat gaat het weer lief als er kritiek komt op je geliefde osje
Ah, maar gelukkig komen jullie met argumenten en spelen jullie niet op de man. /s

• disgraziato
Toch bedankt voor alle reacties hier. Ik sta nog steeds volledig achter mijn mening en ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben. Zie ook dit artikel van The Verge, waarin duidelijk wordt uitgelegd waar de focus van Microsoft nu eigenlijk ligt.

http://www.theverge.com/2...windows-users-in-the-cold

En laat de anti-Verge reacties achterwege svp.

Ik denk dat de schrijver gelijk heeft. Zowel de Skype als Office apps voor iPhone en Android zijn stabieler en uitgebreider in functies dan de Windows Phone-versie - en dat terwijl WP Microsofts eigen OS is. Mensen die dit niet zien hebben, denk ik, al te lang geen iPhone of Android telefoon in hun handen gehad.

Ik lees dat Netflix voor iemand niet uitmaakt, maar dat doet het voor X miljoenen mensen wel. Grote apps ontbreken en apps die er zijn, lopen echt hopeloos achter. Het is drie jaar na WP7, kan Microsoft niet met een zak geld op tafel komen om ontwikkelaars gewoon over te halen?

Nu alle Microsoft-services naar andere iOS en Android komen, is er geen reden meer om voor Windows Phone te kiezen. In functies loopt het ook al achter. Of je moet echt een groot fan van het design zijn, maar daar ben je ook wel een keertje klaar mee lijkt mij. En apps en functionaliteit staan er toch echt boven.

Ik ben een WP-gebruiker vanaf het eerste uur, maar ga nu toch echt overstappen (iPhone of Nexus). Windows Phone lijkt het zwarte schaap van de MS-familie te zijn geworden. Helaas, want verder vind ik dat het bedrijf goede ontwikkelingen door maakt. Zeker sinds het beleid van Satya Nadella.

@Ramon;
''Lijkt me een mening. Ik gebruik 8.1 en het doet alles wat ik wil.''

Maar het gaat niet om jou of iedereen persoonlijk hier, maar om de grote markt, doorsnee consument etc. Pak een willekeurige iPhone of Android en het biedt al zoveel meer dan WP doet. Dat is jammer.

''Het OS wordt niet vervangen, het wordt opgevolgt. Technisch zullen er waarschijnlijk slechts kleine wijzigingen zijn.''

Tja, noem het zoals je het noemen wilt. Werd 6.5 dan ook opgevolgd :? Het gaat erom dat ze er alweer afstand van nemen en mensen verwachten dat het met Windows 10 wel allemaal goed zal worden, want Microsoft begint met een schone lei etc. Klinkt als een heel bekend scenario ;(

[ Voor 21% gewijzigd door disgraziato op 13-11-2014 20:35 ]

Verwijderd

disgraziato schreef op donderdag 13 november 2014 @ 20:29:
Toch bedankt voor alle reacties hier...
Wel pro en dan mogen we geen anti reactie geven. Hoe is het met je?
En Theverge kan je inderdaad niet 100% serieus nemen. Dat is algemeen bekend. Het feit dat je dat doet geeft wel aan op welke wankele basis je een menig gevormd hebt.

Lees dit maar eens. http://blogs.windows.com/...ned-15-million-downloads/

Is een stuk realistischer dan alles wat je hierboven geschreven hebt.

Enne, gewoon doen wat JOU het beste past. Niemand hier die daar een traan om zal laten ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2014 20:38 ]

• disgraziato
Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2014 @ 20:34:
[...]

Theverge kan je inderdaad niet 100% serieus nemen. Het feit dat je dat doet geeft wel aan op welke wankele basis je een menig gevormd hebt ;)
Lees dit maar eens. http://blogs.windows.com/...ned-15-million-downloads/
Het gaat toch niet om The Verge, maar om de specifieke mening van deze schrijver. Hij verwoordt het prima. Verder interesseert het me geen bal waar The Verge wel of niet voor staat.

Wat heeft die pagina met mijn punt te maken? Wel leuk voor ontwikkelaar Rudy natuurlijk, maar ik heb alsnog tien keer liever de officiële app van Snapchat, Tinder en Instagram (als ik 't zou gebruiken). Moet ik bij WP blij zijn met een fatsoenlijke third-party app? Dat zegt wel iets over waar het OS nu staat.

Verwijderd

disgraziato schreef op donderdag 13 november 2014 @ 20:39:
[...]

Het gaat toch niet om The Verge, maar om de specifieke mening van deze schrijver. Hij verwoordt het prima. Verder interesseert het me geen bal waar The Verge wel of niet voor staat.

Wat heeft die pagina met mijn punt te maken? Wel leuk voor ontwikkelaar Rudy natuurlijk, maar ik heb alsnog tien keer liever de officiële app van Snapchat, Tinder en Instagram (als ik 't zou gebruiken). Moet ik bij WP blij zijn met een fatsoenlijke third-party app? Dat zegt wel iets over waar het OS nu staat.
Een schrijver schrijft zijn eigen verhaal. Dus dan denk jij dat alle romans waarheid zijn :+
En dan van Theverge of Engadget. Onder welke steen heb je gelegen dat je niet weet dat Theverge uit Engadget komt en die site al jaren een DIKKE stempel heeft.
De link geeft aan dat Rudy veel vertrouwen heeft in Windows Phone. En laat hij dichter bij het vuur zitten als een ieder van ons hier. Dan kan je als alternatief beter naar Mary Jo Foley kijken. Ze heeft er ook een stuk over geschreven.

Maar lekker belangrijk verder. Jij gaat naar iets anders en we worden voortaan een weinig waardevolle discussie bespaard.

Proessst: linken naar Theverge. Thx for the laugh

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2014 20:50 ]

• Sonny7
  • Laatst online: 07-11 13:52
Toch bedankt voor alle reacties hier. Ik sta nog steeds volledig achter mijn mening en ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben. Zie ook dit artikel van The Verge, waarin duidelijk wordt uitgelegd waar de focus van Microsoft nu eigenlijk ligt.

Ik denk dat de schrijver gelijk heeft. Zowel de Skype als Office apps voor iPhone en Android zijn stabieler en uitgebreider in functies dan de Windows Phone-versie - en dat terwijl WP Microsofts eigen OS is. Mensen die dit niet zien hebben, denk ik, al te lang geen iPhone of Android telefoon in hun handen gehad.

Ik lees dat Netflix voor iemand niet uitmaakt, maar dat doet het voor X miljoenen mensen wel. Grote apps ontbreken en apps die er zijn, lopen echt hopeloos achter. Het is drie jaar na WP7, kan Microsoft niet met een zak geld op tafel komen om ontwikkelaars gewoon over te halen?

Nu alle Microsoft-services naar andere iOS en Android komen, is er geen reden meer om voor Windows Phone te kiezen. In functies loopt het ook al achter. Of je moet echt een groot fan van het design zijn, maar daar ben je ook wel een keertje klaar mee lijkt mij. En apps en functionaliteit staan er toch echt boven.

Ik ben een WP-gebruiker vanaf het eerste uur, maar ga nu toch echt overstappen (iPhone of Nexus). Windows Phone lijkt het zwarte schaap van de MS-familie te zijn geworden. Helaas, want verder vind ik dat het bedrijf goede ontwikkelingen door maakt. Zeker sinds het beleid van Satya Nadella.

@Ramon;

Maar het gaat niet om jou of iedereen persoonlijk hier, maar om de grote markt, doorsnee consument etc. Pak een willekeurige iPhone of Android en het biedt al zoveel meer dan WP doet. Dat is jammer.

''Het OS wordt niet vervangen, het wordt opgevolgt. Technisch zullen er waarschijnlijk slechts kleine wijzigingen zijn.''

Tja, noem het zoals je het noemen wilt. Werd 6.5 dan ook opgevolgd :? Het gaat erom dat ze er alweer afstand van nemen en mensen verwachten dat het met Windows 10 wel allemaal goed zal worden, want Microsoft begint met een schone lei etc. Klinkt als een heel bekend scenario ;(
Volgens mij heeft het weinig zin om op deze manier een discussie te voeren... WP is idd niet perfect, maar iOS en Android evenmin en om nu te zeggen dat WP achter loopt ten opzichte van iOS en android vind ik veelste kort door de bocht.. Ja er zijn punten waarop de twee andere systemen voorlopen, maar er zijn ook zaken waarop WP gelijkwaardig of zelfs beter is dan Android en iOS... En hoezo zijn de Skype en office apps stabieler en uitgebreider dan bij iOS en Android dan bij WP... Heb laatst nog een Android in de hand gehad, maar volgens mij waren beide apps gewoon up to par... Maar goed, zoals ik al aangeef, je mening is al gevormd, prima, er zijn genoeg mensen die op dit moment zeer tevreden zijn met WP en je zet deze groep wel makkelijk aan de kant... probeer in ieder geval niet die mening aan iedereen op te dringen.

• Caelorum
[...] Maar het gaat niet om jou of iedereen persoonlijk hier, maar om de grote markt, doorsnee consument etc. Pak een willekeurige iPhone of Android en het biedt al zoveel meer dan WP doet. Dat is jammer.[...]
Alleen heeft de doorsnee gebruiker daar helemaal niets aan. De doorsnee gebruiker gebruikt maar een paar functies van een telefoon:
mail, sms, whatsapp, Facebook, nog wat random apps die je op alle platformen wel tegenkomt al dan niet in officiele vorm, een browser, een muziekspeler
en dan ben je zo ongeveer wel klaar. In mijn omgeving zie ik juist steeds meer mensen een Windows Phone nemen, doordat de goedkope toestellen voldoen aan al hun eisen. Voor 90E heb je een Lumia 530 die alles doet wat zo ongeveer 80% van de mensen doet met hun telefoon. De gebruikservaring is ook best goed. Krijg steevast de reactie dat "die zo snel is" (vergeleken met hun 300E Android telefoon).
En ja, ik weet dat de Lumia 530 niet zo sexy is. Dat is dan ook meestal het argument om wel 3x zoveel uit te geven voor een andere telefoon of voor 100E een android telefoon te kopen waar ze vervolgens een jaar lang over lopen te vloeken (omdat die traag is, of de software spontaan breekt).
Tja...
Kijk Android is IMO een prima OS voor high-end toestellen en voor die mensen <20% van de markt die daadwerkelijk veel met zijn telefoon doet. Voor die mensen raad ik ook gewoon een Android telefoon aan. Voor de rest raad ik het af en raad ik een Windows Phone aan of wellicht een tweedehands iPhone (mits deze goedkoop te krijgen is).

• Ramon

Dat is nogal een dooddoener. Ik wil het wel eens onderbouwt zien dan. Crash statistieken, performance statistieken. "Hoe-snel-doe-ik-iets"-statistieken. Anders kan ik ook wel gaan roepen dat Microsoft Office stabieler is op Windows 8 dan op OS X.
Een Netflix app is er gewoon? Ook hier weer graag concrete voorbeelden. Natuurlijk loopt WP achter als het gaat om app-aanbod en als je graag alle apps wilt hebben dan zal je ws niet goed zitten bij Windows Phone, maar de massa vind dat ook weer niet zo héél erg relevant, anders zou Windows Phone geen 10% marktaandeel hebben in Europa.
Ook hier graag weer concrete voorbeelden. Welke functies loopt het achter? Ik kan er zo al twee bedenken waar iPhones op achter lopen waar ik heel erg gehecht aan ben geraakt: Een dedicated camera-knop en een fysieke back-button op een handige locatie.
Laat je vooral door ons niet tegenhouden :)
@Ramon;

Zoals?

Windows Phone 7 kon niet op Windows Mobile 6.5 toestellen draaien (op wat uitzonderingen na). Windows Phone 8 kon niet draaien op WP7 toestellen. Windows 10 komt gewoon als upgrade beschikbaar voor alle Windows Phone 8 toestellen. Ik heb nergens gehoord dat MS met een schone lei begint, juist dat men doorzet wat in WP8 en W8 begonnen is. Het kan dus alleen maar mooier worden.

• Caelorum
Ramon schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 23:08:
[...] Ik heb nergens gehoord dat MS met een schone lei begint, juist dat men doorzet wat in WP8 en W8 begonnen is. Het kan dus alleen maar mooier worden.
Tussen de regels kan je wel lezen dat het een best grote wijziging gaat worden. Ook niet zo heel vreemd overigens anders hadden ze het wel W8.2 kunnen noemen. Maar dat komt niet uit vanwege Windows 10, dus ze moeten wel een groot aantal veranderingen doorvoeren. Nadeel van het koppelen van producten aan elkaar qua versie nummering. Hoe dan ook gaan ze denk ik best veel in de interface veranderen qua vormgeving in ieder geval. Er is nu nogal een verschil tussen Windows en WP die ze gewoon moeten weg werken. Aan de ene kant kijk ik er een beetje tegenop, vind het nu wel mooi er uitzien, aan de andere kant kan het wel nog net een tikkie moderner. We zijn immers al weer 4 jaar verder :)

• Ramon
Ja maar het wordt geen nieuwe kernel, zoals de switch van CE naar NT, en het wordt ook geen nieuwe interface in de zin van WM6 naar WP7. Er komt ook geen nieuw ontwikkelmodel, behalve misschien wat uitbreidingen op de huidige. Dus een schone lei wil ik dat niet noemen.

• Caelorum
Nee, klopt, maar groot denk ik toch wel. Maar we moeten maar afwachten :)

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Hahaha, sorry, ik moest even lachen.
Toevallig een maand geleden een iPhone 6 gekocht...

En bij uitgebreider kun je wel eens gelijk hebben, maar de vraag is in hoeverre dat op een individu van toepassing is. Maar bij stabieler sla je de plank volledig mis!

De iPhone heb ik verschillende dagen wel 15 keer moeten rebooten omdat de landscape mode in verschillende apps niet terug wilde naar portrait mode, waaronder de meest gebruikte app: Whatsapp.
15 keer per dag moeten rebooten, vind ik niet stabiel...
Mesnen klagen al maanden over Whatsapp en Facebook voor iOS.

Maar daar zit het probleem: Als iets op een iphone niet werkt, ligt het altijd aan de maker van de app, nooit aan het OS. Als iets op WP niet werkt, geeft men automatisch WP de schuld. Ik merk het dagelijks... Een objectieve visie zit er niet meer bij tegenwoordig.

Daarnaast is Apple sync voor Exchnage (zakelijk gebruik) echt ruk...

https://discussions.apple.com/thread/4736007

Een iPhone is zakelijk gezien onbetrouwbaar met afspraken en daarom ongeschikt. De gemiddelde loonslaaf zal er niet tegenaan lopen, maar de personen die iets meer op de weg zitten en een secretaresse hebben die hun afspraken aanpast lopen er continu tegenaan.

De reden dat ik de iPhone aan mijn vrouw heb gegeven en nu sinds een week een Lumia 930 heb.

Ik durf wel te beweren dat Windows Phone het meest stabiele OS is van de 3...

[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 15-11-2014 11:19 ]

Youtube: DashcamNL

• coenox
dfrenner schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 11:16:
[...]

Een iPhone is zakelijk gezien onbetrouwbaar met afspraken en daarom ongeschikt. De gemiddelde loonslaaf zal er niet tegenaan lopen, maar de personen die iets meer op de weg zitten en een secretaresse hebben die hun afspraken aanpast lopen er continu tegenaan.

De reden dat ik de iPhone aan mijn vrouw heb gegeven en nu sinds een week een Lumia 930 heb.

Ik durf wel te beweren dat Windows Phone het meest stabiele OS is van de 3...
Dank voor de waarschuwing. Bij mij op het werk worden iPhones en Galaxy S3/4 verstrekt. Maar ik ben eigenwijs, heb mijn Galaxy S3 ingeleverd en een Lumia 830 gekocht. Wel met de simkaart van mijn werk (BYOD). Nu hoorde ik dat er iPhone 6 Plus toestellen aangeschaft gaan worden. Werd ik wel een beetje hebberig van. Maar na bovenstaand relaas ben ik wel weer genezen....

Verwijderd

Ik denk zelf persoonlijk dat voorgevel. Het bureaublad van Windows Phone wel goed is. Maar het OS moet nog een FLINKE polijst beurt krijgen. En niet een klein beetje ook.

Zie hier bijvoorbeeld hoe ze uitleggen waarom "menu's" in Windows Phone bijvoorbeeld helemaal niet beter werken als die van iOS en Android. Ik vind het zeer netjes en duidelijk uitgelegd.

http://setentaydos.com/the-ux-of-mobile-settings/

Ook op gebiedt van gebruiksvriendelijkheid schiet Windows Phone tekort. De voor pagina met blokken is verder niet zo mijn smaak maar werkt wel goed. Alleen de rest is zo amateuristisch in elkaar gezet en volgt gewoon niet de reguliere UI guidelines om een gebruiksvriendelijk interface te hebben.
Settings scherm Windows Phone? Gooi alle settings die er bestaan in een grabbelton en je hebt hetzelfde effect!

Blokken dus goed. Rest niet goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2014 20:02 ]

• Caelorum
Settings scherm ben ik het over eens, maar de rest van de UI vind ik juist vele malen duidelijker en consistenter en daardoor gebruiksvriendelijker dan die van ios en android. Dat is ook wat ik ervaar als ik mijn telefoon geef aan iemand die het voor de eerste keer gebruikt. Ze zijn even gedesoriënteerd doordat het anders is, maar ze leren het bijzonder snel gebruiken en hebben binnen no time de meeste functies al gevonden.

• Ramon
Wat niet klopt in de analyse is dat hij zegt dat er 23% aan wasted space is aan header in de settings. Terwijl het voor mij toch echt duidelijk is dat daar een pivot zit (tabs) die mist bij de andere besturingssystemen.

Iets wat ook niet klopt is dat hij een Nokia toestel (met dus custom software en settings) vergelijkt met volgens mij stock Android. Vergelijk dan bij beide stock of bij beide niet-stock. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn HTC 8x een stuk minder opties in de settings heeft dan mijn Lumia 925.

• Caelorum
Mja het artikel zegt verder ook alleen wat over de Settings en niet over de UI in het algeheel. Ik vermoed dat als de auteur die naast elkaar legt het ook niet meer zo duidelijk in het nadeel van Windows Phone ligt. IMO het momenteel nog steeds grootste pluspunt is de enorme consistentie overall in Windows Phone. Mede doordat app-makers zich vrij goed proberen te houden aan de design guidelines. Dit is dan wel iets waarvan ik merk dat het met de maand slechter wordt, maar ja.. Dat is niet anders :)

• Mr Ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-11 20:39
Vooraf: Wat jammer dat er in een topic dat over de strategie van Microsoft weer een iOS vs WP vs Android discussie gehouden moet worden...

Het is inderdaad in het eerste opzicht een vreemde strategie, maar als je verder kijkt is het eigenlijk enorm logisch. Microsoft is zich weer meer en meer op software begint te richten en op dit moment juist al haar software ook beschikbaar maakt voor iOS en Android. Soms zelfs eerder, en regelmatig zelfs betere kwaliteit apps dan de Windows Phone variant. Daaruit blijkt dat Microsoft er op dit moment alles aan doet om mensen in hun ecosysteem te krijgen. Het maakt ze niet uit of ze iOS, Android of WP gebruiken, het gaat er om dat ze Office, Outlook.com en Onedrive gebruiken. Software licentie verkoop is ook waar bijna al hun winst vandaan komt. De hardware takken lopen ongeveer break-even, daar worden de miljarden niet vandaan gehaald. Dit zie je ook duidelijk terug in de strategie he! ''Cloud first, mobile first''.

Waarom dan Nokia overnemen? Ik denk dat het doel van Windows Phone voor Microsoft is dat het een platform is waarom ze zelf hun software kunnen zetten. Oftewel, ze kunnen daarop niet buiten gesloten worden door Google en Apple. Niet dat dat nu het geval is, maar wat als Apple en Google ineens alle Microsoft apps verwijderen uit de Appstore en Playstore? Dan zouden mensen massaal overgaan naar de ecosystemen van Google en Apple, verdampt de winst van Microsoft en krijgen we een IBM verhaal.

Nokia was de enige telefoon maker die WP serieus nam. Microsoft was niet tevreden met Nokia, of Nokia ging financieel niet meer lekker. Microsoft heeft Nokia overgenomen om hun Windows Phone platform in leven te houden, en daarmee het voortbestaan van hun hele bedrijf een grotere kans gegeven. Succes van Windows Phone is geen doel, het is een middel. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Mr Ton op 16-11-2014 21:57 ]

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

Verwijderd

Mr Ton schreef op zondag 16 november 2014 @ 21:53:

Nokia was de enige telefoon maker die WP serieus nam. Microsoft was niet tevreden met Nokia, of Nokia ging financieel niet meer lekker. Microsoft heeft Nokia overgenomen om hun Windows Phone platform in leven te houden, en daarmee het voortbestaan van hun hele bedrijf een grotere kans gegeven. Succes van Windows Phone is geen doel, het is een middel. ;)
Volgens mij was er toendertijd een afweging tussen Android of Windows Phone waarbij Elop erbij kwam. En voor Windows Phone koos. Er moest toen wel iemand komen die gewoon het hele bedrijf in 1 richting ging zetten. Echter intern was alles verdeeld. Intern was er helemaal geen draagvlak voor Windows Phone. Enkel aan de top. Maar de top beslist. En soms is dat ook goed omdat je beter met z'n allen in naar 1 richting moet gaan.

Echter zijn nu drie dingen belangrijk voor Windows Phone om te overleven.
- Geld ( Microsoft heeft genoeg! )
- Gebruikers ( Markt aandeel )
- Apps ( Die ook actief worden onderhouden en kwalitatief beter zijn wat ze nu niet zijn )

Maar zoals men weet zijn in de jaren 80/90 heel veel Operating Systemen verdwenen vanwege de monopolie positie van Microsoft. Google heeft deze positie nu op Mobile front en kan niet aangeklaagd worden vanwege hun opensource constructie. Ze leveren immers enkel services bovenop Android welke geen monopolie positie heeft. Android groeit en drukt de rest helemaal weg en iOS zal dezelfde positie innemen als hun iMac's en Macbooks waarbij ze winst naar winst behalen.

Android is de Windows voor mobile. En nu Android afstormt op 90% marktaandeel wereldwijd wat dus Microsoft op de desktop heeft. Wat kan Microsoft daar daadwerkelijk nog wat aan doen? Probeer nu maar eens een Operating Systeem te laten concurreren met Windows Desktop. Lukt niet. Kan niet. Zelfs Google zal dat niet lukken met hun ChromeOS.

Google heeft hetzelfde truukje toegepast als Microsoft enkel met een open source sausje. De vraag is gewoon hoe lang gaat Microsoft deze kosten post volhouden. En hoe lang houden ze Joe Belfiore nog op deze positie. Microsoft heeft een super lange adem wat je ook vaak uit de geschiedenis kan zien.

Tevens krijg je de strategie om een super lange naam zoals "Microsoft" op de telefoons te plakken. Het is marketing technisch niet echt juist. Microsoft is een sterke business naam maar geen sterke naam voor consumenten. Er zijn wereldwijd gigantisch veel polls gehouden waar altijd uit kwam dat Microsoft de naam Lumia zou moeten kiezen. Vierkantje met Lumia erachter is toch veel mooier? Hipper? Moderner?
Microsoft is een jaren 80 naam.. vooral dat soft erachter. Geen enkele software bedrijf zet "soft" er meer achter.

Daarnaast heeft Microsoft grote problemen met hun Windows Runtime waar Microsoft ten opzichte van andere Runtimes geen developers weet te ronselen. Dat terwijl Windows Runtime straks de hele Windows 10 lijn moet voorzien van applicaties. Daarnaast heb je nog gewoon win32 api waar gigantisch veel developers voor zijn. Maar dit draait enkel op de desktop/laptop variant van Windows. De Windows Runtime op elk Windows 8+ platform. Enige lichtpunt wat ik hierin zie is dat ze nu bezig zijn met het .NET gebeuren opensource te maken en crossplatform. Dit is een zeer goed keuze geweest omdat dit zorgt voor veel meer draagvlak voor developers en veel meer kans van slagen. We leven nu in een multiplatform wereld wat steeds meer multiplatform zal worden. Daarom wil je multiplatform ontwikkelen. Als Microsoft hier een slag mee slaat kan dit nog hard aankomen voor de concurrentie.

Mijn vraag is, wil Microsoft nou zoals Apple opereren of als Android? Als ze als Apple gaan opereren moeten ze alles inhouse houden en is het een goede keuze geweest om Nokia te kopen. Prima hardware met een goede naam.

Als ze Android willen nadoen en OEM's willen trekken zullen ze eerst voordelen moeten bieden tegenover Android. En die zijn er niet zo veel. En tevens hun eigen hardware afstoten.

Of ze kunnen gaan kiezen voor een half/half constructie tussen Apple en Google in. Maar dan krijg je het gevaar dat OEM's gaan concurreren tegen hun leverancier.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2014 10:30 ]

• vali
Als ze Android willen nadoen en OEM's willen trekken zullen ze eerst voordelen moeten bieden tegenover Android. En die zijn er niet zo veel. En tevens hun eigen hardware afstoten.
Die zijn er tegenwoordig wel. Microsoft biedt tegenwoordig een gratis licentie voor toestellen onder de 8 inch. Android wordt misschien gratis geleverd, maar drivers voor de hardware mag een OEM zelf schrijven en niet te vergeten het support op updates. Waarom denk je dat je op dit moment geen f slechte support krijgt op smartphones onder de 300 euro? Er zit totaal geen marge op.

Het is ook niet raar dat er in een korte tijd flink wat OEM's van India en China erbij zijn gekomen.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Verwijderd schreef op zondag 16 november 2014 @ 20:01:
Ik denk zelf persoonlijk dat voorgevel. Het bureaublad van Windows Phone wel goed is. Maar het OS moet nog een FLINKE polijst beurt krijgen. En niet een klein beetje ook.

Zie hier bijvoorbeeld hoe ze uitleggen waarom "menu's" in Windows Phone bijvoorbeeld helemaal niet beter werken als die van iOS en Android. Ik vind het zeer netjes en duidelijk uitgelegd.

http://setentaydos.com/the-ux-of-mobile-settings/

Ook op gebiedt van gebruiksvriendelijkheid schiet Windows Phone tekort. De voor pagina met blokken is verder niet zo mijn smaak maar werkt wel goed. Alleen de rest is zo amateuristisch in elkaar gezet en volgt gewoon niet de reguliere UI guidelines om een gebruiksvriendelijk interface te hebben.
Settings scherm Windows Phone? Gooi alle settings die er bestaan in een grabbelton en je hebt hetzelfde effect!

Blokken dus goed. Rest niet goed.
Ik merk wel dat sinds de laatste update er veel meer menuitems zijn bijgekomen.
Maar verder blijft het persoonlijk. Ik kan me herinneren dat ik bij iOS eerst naar general settings moest om mijn 3g uit of aan te zetten, terwijl ik die juist bij cennectivity had verwacht.

Ik weet niet of dat inmiddels is aangepast bij ios8, zoals ik al aangaf heb ik mijn iphone 6 maar even gebruikt en daarna aan mijn vrouw gegeven, vanwege het zakelijke aspect...
Caelorum schreef op zondag 16 november 2014 @ 20:11:
Settings scherm ben ik het over eens, maar de rest van de UI vind ik juist vele malen duidelijker en consistenter en daardoor gebruiksvriendelijker dan die van ios en android. Dat is ook wat ik ervaar als ik mijn telefoon geef aan iemand die het voor de eerste keer gebruikt. Ze zijn even gedesoriënteerd doordat het anders is, maar ze leren het bijzonder snel gebruiken en hebben binnen no time de meeste functies al gevonden.
Inderdaad, mijn schoonmoeder heb ik een WP aangeraden en is technisch minder aangelegd dan mijn schoonvader met Android. Raad ens wie er altijd weer met vragen komt?
Schoonvader met Android. ;)
Ramon schreef op zondag 16 november 2014 @ 21:20:
Wat niet klopt in de analyse is dat hij zegt dat er 23% aan wasted space is aan header in de settings. Terwijl het voor mij toch echt duidelijk is dat daar een pivot zit (tabs) die mist bij de andere besturingssystemen.

Iets wat ook niet klopt is dat hij een Nokia toestel (met dus custom software en settings) vergelijkt met volgens mij stock Android. Vergelijk dan bij beide stock of bij beide niet-stock. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn HTC 8x een stuk minder opties in de settings heeft dan mijn Lumia 925.
Altijd maar weer dat nonarchument van 23%...

Zijn er dan geen aanmerkingen op WP? Ja hoor, de plekken in het menu waar je wel en geen gebruik kunt maken van landscape mode, vind ik niet heel consistent.
In veel menu's kan het wel, maar in het appmenu of homescreen weer niet.

Verder denk ik dat WP de standaard zou moeten worden voor de zakelijke markt. Ga je daar op richten.
Er zitten nu al voordelen. Ik kan direct in mijn contacten de gal uit exchange uitlezen, waardoor ik direct de interne doorkiesnummers kan uitlezen. Bij ios kan dit niet en bij android heb je er een extra app voor nodig.

Dáár zit voor mij de potentie van windows 10. Richt je op zakelijk gebruik en breidt dat uit!

Youtube: DashcamNL

Pagina: 1