Welke AMD FX Processor goede upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• Plactonicfour54
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-11-2025
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Ik ga hem gebruiken voor FL Studio en voor gamen (Denk aan Battlefield 4)

Wat is je budget?

Maximaal 130 euro

Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

110-130 Euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

AMD

Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Het moet een AM3 of AM3+ socket zijn

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Asrock 970 Extreme3 R2.0 (Ondersteunt FX*320/*350)
AMD FX 4100 (Word vervangen)
NVIDEA GTX 650 (Word binnenkort vervangen)
XFX 550 Watt Core Edition Voeding
8 GB DDR3 Ram

Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik ben van plan mijn videokaart te upgraden naar een R9 290 maar ik heb dus een AMD FX6350 Besteld die ik morgen binnen krijg (Kan ik nog 30 dagen retouren) alleen nu weet ik niet dat ik beter een FX8320 kan nemen omdat ik denk dat mijn 6350 niet alles uit de R9 290 kan halen. De AMD FX8320 doet dat beter.
Bijde CPU's hebben maximaal 125 Watt
Als ik de FX8320 haal neem ik er een nieuwe koeler bij!

Bedankt voor het reageren! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Plactonicfour54 op 04-11-2014 23:34 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-02 13:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Je moederbord kom je in het geval van een 8-core al aan het vervangen, ja, de fabrikant zet doodleuk op de verpakking dat het ding 8-core compatible is. Maar compatible betekend niet per-see juist werken.

Het is namelijk zo, dat die 8xxx serie nogal dorstig is, en al die stroom moet bij jou door een 4+1 lijn en die is verre van geschikt voor zulke wattages. Ze zijn bij die borden ook nog slecht gekoeld waardoor je dus bij het geringste belasting al throttleling gaat krijgen.

Ga dan kijken naar een Gigabyte 970-A UD3P. Deze heeft een véél beter systeem, 8+2 lijn en redelijke koeling erop. Mijn 8320 draait stabiel 5.1 Ghz als ik dat zou willen op een iets ouder bord, de 970-A UD3. Draai hem echter op 4.4 Ghz aangezien mijn voeding het niet aankan.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Plactonicfour54
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-11-2025
kuusj98 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 23:43:
Je moederbord kom je in het geval van een 8-core al aan het vervangen, ja, de fabrikant zet doodleuk op de verpakking dat het ding 8-core compatible is. Maar compatible betekend niet per-see juist werken.

Het is namelijk zo, dat die 8xxx serie nogal dorstig is, en al die stroom moet bij jou door een 4+1 lijn en die is verre van geschikt voor zulke wattages. Ze zijn bij die borden ook nog slecht gekoeld waardoor je dus bij het geringste belasting al throttleling gaat krijgen.

Ga dan kijken naar een Gigabyte 970-A UD3P. Deze heeft een véél beter systeem, 8+2 lijn en redelijke koeling erop. Mijn 8320 draait stabiel 5.1 Ghz als ik dat zou willen op een iets ouder bord, de 970-A UD3. Draai hem echter op 4.4 Ghz aangezien mijn voeding het niet aankan.
Als ik toch de 8 cores op dat moederbord wil heb ik dan risico's? Of ik dan beter mijn FX6350 gewoon houden of toch retour sturen en helemaal nieuwe moederbord kopen met een 8-core, dit gaat wel ver uit mijj budget maar ik wil wel dat de R9 290 alles geeft!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:18

Hupske

AFCA

Als hij ook een nieuw moederbord erbij zal moeten, kan die dan niet beter naar Intel gaan kijken?

Een i5 ben je met 100-130 mee klaar. Alleen moederbord zal je dan nog 40 voor kwijt zijn. Dit wel 2e hands. Nieuwprijzen zullen hoger liggen.
Alleen ik zal t zonde vinden om bij AMD te blijven dan.

En verder als je persee een fx 8xxx wilt hebben, dan zal ik er zeker een betere koeler opzetten. Ding vreet veel stroom, dus ook veel warmte.

Overigens volgens mij zal je voeding het ook erg zwaar krijgen met een r9 290 en een fx 8xxx. Niet bepaald zuinig haha.

[ Voor 12% gewijzigd door Hupske op 05-11-2014 00:02 ]

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

• Kuusj

Kuusj

hupske schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 23:55:
Als hij ook een nieuw moederbord erbij zal moeten, kan die dan niet beter naar Intel gaan kijken?

Een i5 ben je met 100-130 mee klaar. Alleen moederbord zal je dan nog 40 voor kwijt zijn. Dit wel 2e hands. Nieuwprijzen zullen hoger liggen.

En verder als je persee een fx 8xxx wilt hebben, dan zal ik er zeker een betere koeler opzetten. Ding vreet veel stroom, dus ook veel warmte.
Mwah, hij kan ook zijn oude FX verkopen, en zijn oud moederbord. Heb je misschien 80 euro bij elkaar en tja, of je dan voor Intel of AMD gaat :?

Ik bedoel, het Intel verhaal is wel heel leuk en aardig, maar ga je het daadwerkelijk merken? Prachtig, die benchmarks, maar die vertellen maar het halve verhaal. Het enige wat mij tegen houd voor een Intel set is de belachelijke prijs versus de gering betere prestatie die ik ervoor terug krijg.

Een Intel presteert in Battlefield 4 ook precies hetzelfde als elke AMD die boven een dual-core ligt, dit is bij Intel echter ook zo. Dit spel leunt ook stevig op je GPU.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

Ik zou zelf voor de 860K gaan, een AMD procesor die eigenlijk ook iets meer single core performance heeft dan iets als een 6300, toch een echte quadcore voor de prijs van een intel dual core.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

hupske schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 23:55:

Overigens volgens mij zal je voeding het ook erg zwaar krijgen met een r9 290 en een fx 8xxx. Niet bepaald zuinig haha.
Die 550w voeding trekt het met gemak.

Maar, ja, je mobo krijgt een flinke opdonder, al vind ie een FX6350 al niet heel geweldig.

Normaal zou ik zeggen "clock je FX-6350 eens over", maar, ook dat gaat je bordje niet leuk vinden.

Een leuk AMD setje is ongeveer even duur als een leuk intel setje, beide rond de 200 euro. Voordeel is dan dat je de AMD wel kan overclocken, en als alle 8 cores fatsoenlijk gebruikt worden, zal de FX zeker sneller zijn dan de i5. Wel is de i5 zuiniger en heeft die hogere singlecore prestaties.

Voor BF4 maakt het iig niet uit, allebei de cpu's draaien dat spel prima.

People as things, that’s where it starts.

• Kuusj

Kuusj

VasZaitsev schreef op woensdag 05 november 2014 @ 00:08:
[...]

Die 550w voeding trekt het met gemak.

Maar, ja, je mobo krijgt een flinke opdonder, al vind ie een FX6350 al niet heel geweldig.

Normaal zou ik zeggen "clock je FX-6350 eens over", maar, ook dat gaat je bordje niet leuk vinden.

Een leuk AMD setje is ongeveer even duur als een leuk intel setje, beide rond de 200 euro. Voordeel is dan dat je de AMD wel kan overclocken, en als alle 8 cores fatsoenlijk gebruikt worden, zal de FX zeker sneller zijn dan de i5. Wel is de i5 zuiniger en heeft die hogere singlecore prestaties.

Voor BF4 maakt het iig niet uit, allebei de cpu's draaien dat spel prima.
En ja, zuiniger....

Als je dat gaat doorrekenen met echte waardes i.p.v. die nietszeggende TDP's scheelt dat misschien 5 euro per jaar. Nou, poe... :+

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

kuusj98 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 00:26:
[...]

En ja, zuiniger....

Als je dat gaat doorrekenen met echte waardes i.p.v. die nietszeggende TDP's scheelt dat misschien 5 euro per jaar. Nou, poe... :+
Maak daar maar vier van met een epische platinum voeding :>

• BartKers
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-02 19:29
Een mogelijke optie zou nog de 8320E zijn: http://tweakers.net/price...dition-black-edition.html. Dit is een octacore met 95watt TDP, eigenlijk speciaal uitgebracht voor mensen die een octacore willen maar een moederbord met 4+1 fasen hebben. Grootste nadeel is wel de lagere basis clock frequentie: 3.2GHz tegen de 3.9GHz van de fx6350, waardoor die dus langzamer zal zijn dan die FX6350 tenzij alle cores worden gebruikt.

• TerrorDanny94
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-07-2022
Ik zou maar even door sparen voor beter cpu gpu mobo

Wachten op R9 380x mobo Gigabyte GA-990FXA-UD3 cpu FX8350
Dit is wel goed spul voor te overclocken maar zowizo AMD is wel een vreetzakje dus een zwaardere voeding is geen slecht iedee 650watt lijk mij beter maar keuze is aan jou maar als je echt leuk goed upgrade wil doen zal ik maar door sparen

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-02 10:36
kuusj98 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 23:43:

Heel veel bij dit soort topic's op Tweakers lees je dat er een duur moederbord bij moet worden aangeschaft en elke ander moederbord dan met een 8+2 fase wordt als useless bestempeld. Een vriend van me werkt nu ruim een half jaar met hetzelfde moederbord als TS met een FX8320 en dat werkt rock solid. [Standaard settings] Zolang je niet gaat overclocken werkt het prima.

Gewoon het moederbord houden dus. Mocht het bordje een keer doorfikken kan TS altijd nog een nieuwe aanschaffen, maar dat is nu echt niet nodig.

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:38
Bij instabiliteit van het mobo kan je altijd de spanning van de CPU tweaken(als in iets minder spanning), waardoor de maximale belasting van de VRM's beperkt wordt.

iRacing Profiel

Pagina: 1