Onlangs heb ik videobanden laten digitaliseren naar mov-bestanden. Ik wil ze gaan bewerken in final cut pro, maar het importeren gaat erg traag (afspelen gaat ook niet goed, schokkerig en langzaam). Ik heb net een nieuwe iMac, dus daar zou het in principe niet aan kunnen liggen. Ik heb ook nog ruim voldoende geheugen. Afspelen op een oude hp laptop gaat trouwens wel goed, maar daar kan ik verder niets mee. Het zijn 12 dvd's van ruim 3gb per stuk. Dat kan dus wel dagen tot weken gaan duren zo. Heeft iemandeen briljante tip?
Wat voor iMac heb je? En wat zijn de specificaties?
Ik heb een iMac 27" Quad Core i5 2.7 + 4 GB PC3-10600 (1333 MHz) via Leapp - http://leapp.nl/imac-27-quad-core-i5-2-7.html
Ik neem aan dat je Final Cut Pro X hebt, niet de oude Final Cut Pro (zonder X) want die maakt heel slecht gebruik van moderne multi-core CPU's.Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 22:15:
Onlangs heb ik videobanden laten digitaliseren naar mov-bestanden. Ik wil ze gaan bewerken in final cut pro, maar het importeren gaat erg traag (afspelen gaat ook niet goed, schokkerig en langzaam). Ik heb net een nieuwe iMac, dus daar zou het in principe niet aan kunnen liggen. Ik heb ook nog ruim voldoende geheugen. Afspelen op een oude hp laptop gaat trouwens wel goed, maar daar kan ik verder niets mee. Het zijn 12 dvd's van ruim 3gb per stuk. Dat kan dus wel dagen tot weken gaan duren zo. Heeft iemandeen briljante tip?
Bij het importeren van video in Final Cut Pro X kun je diverse opties aanvinken om het beeld en audio te analyseren voor kleurcorrectie, gezichtherkenning, deze vertragen het proces enorm, als je deze uitzet zal het veel sneller gaan.
Verder is er ook de optie om optimized/proxy-bestanden te maken, deze maken het editen sneller, maar het maken ervan kost tijd. Als je computer snel genoeg is om met de originele te werken kun je dit ook uitzetten. In de voorkeuren van Final Cut Pro X kun je tijdens het editen schakelen hiertussen. Ik neem aan dat het in dit geval slechts SD resoluties zijn, dus je Mac moet het makkelijk aankunnen om de originelen te bewerken, je kan deze dus beide uitvinken.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.