Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:53
Ik heb net een archer C7 aangeschaft (versie 2.0) en ben er wat mee aan de slag gegaan.
Hij hangt nu als access point achter de originele router van telfort (experiabox v8).
Doorvoersnelheden van de router heb ik nog niet kunnen meten omdat ik geen tweede pc heb met bedrade netwerkaansluiting voor een programma hiervoor te draaien.
Wat me echter opvalt, is dat ik nog geen DFS ondersteuning heb. Als ik heb op Nederland zet kan ik enkel kanaal 36-48 selecteren en met north america dezelfde kanalen + De allerhoogste (149-165).
Ligt dit aan het gebrek van de juiste firmware? Ik heb nog geen update gedaan naar de recentste firmware van de fabrikant (er staat nu een versie op uit 2013) omdat ik overweeg open WRT te installeren.

Het is ook zo dat ik geen mogelijkheid heb tot het instellen van de kanaalbreedte, dit kan enkel automatisch via de officiele firmware. Het is ook zo dat, ongeacht of ik de amerikaanse of europese kanalen gebruik, hij maar 2 kanalen tegelijk lijkt te gebruiken. (36+40 momenteel volgens acrylic wifi). Ligt dit aan het gebrek van DFS? Er is geen enkel ander 5ghz netwerk te vinden in de omtrek. (wel hopen 2.4ghz netwerkjes).

Zijn er mensen met ervaringen met custom firmware en deze router? Kan ik er best gelijk open WRT opzetten of zijn er betere alternatieven? Of is het best gewoon de firmware te updaten naar de versie van september van TP-link en het daarbij te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In Europa mag je enkel kanalen 36, 40, 44 en 48 zelf selecteren. De kanalen 52-140 mogen volgens mij niet geselecteerd worden door de gebruiker zelf, maar mogen enkel gebruikt worden in de "Auto" stand. Dit omdat de router dan zelf gaat bepalen of die kanalen vrij zijn in jouw omgeving. Dit heeft iets te maken met radarapplicaties die verstoord kunnen worden.

In de USA mag je inderdaad bepaalde kanalen (149-165) als gebruiker zelf selecteren. In Europa mag dit niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Admiral Freebee op 05-11-2014 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Euh, in Europa mag je wel degelijk meer dan kanalen 36-48 selecteren. Dat is juist waar DFS voor is :X

36-48 zijn low-power kanalen voor gebruik binnenhuis zonder verdere beperkingen.

Daarnaast heb je:
52-64 low-power kanalen voor gebruik binnenhuis met verplichting tot DFS (1 min CAC) ivm luchtvaartradar

100-116 high-power kanalen met verplichting tot DFS (1 min CAC) ivm luchtvaartradar
120-128 high-power kanalen met verplichting tot DFS (10 min CAC) ivm weerradar
132-140 high-power kanalen met verplichting tot DFS (1 min CAC) ivm luchtvaartradar

In totaal dus 15 extra kanalen bovenop die eerste 4 die je alleen hebt als je apparaat DFS certified is in EU :o

Je mag die kanalen absoluut zelf selecteren, maar je device moet automatisch een ander kanaal kiezen als het interferentie constateert. Als je niet hoger dan 48 kan selecteren, betekent het gewoon dat je apparaat geen DFS doet :(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Weet jij hoe het zit met DFS en de tplink c7 v2 Dion? Ik meende gelezen te hebben in je eerdere reacties dat je het eens zou testen fzo, maar kan zijn dat ik wat door elkaar haal. Volgens customer support van TP-link heeft de V2 namelijk wel DFS. Echter lijkt dit niet het geval te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja, ik ging het testen zodra ik die *&(^$(&^$#(&-zooi binnen heb, maar dat is dus nog niet het geval (leve de inkoopafdeling - leuker kunnen we het niet maken, wel veel trager, moeilijker en frustrerender :X )

Ik lees ook dat dat ding DFS support zou moeten hebben in v2. Of dat in EU ook gecertificeerd is, is een tweede (bijv Asus doet dat alleen in US, niet EU voor veel van hun apparaten).

Wat het ook kan zijn is dat je ergens (geheid in advanced settings ofzo) DFS expliciet aan moet zetten, pas daarna kun je het selecteren (heb ik o.a. bij Engenius AP's gezien).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Aha, ik kan echt super weinig info vinden omtrent dit DFS gebeuren. DFS zou ook het 80mhz probleem oplossen denk ik. Ik vond op smallnetbuilder forums een post over welke kanalen 80mhz ondersteunen en dit zijn allemaal kanalen die ik niet kan selecteren (42 bv. zou 80mhz zijn maar ik zie enkel 40/44 en gee 42 in de opties). Ik heb nu de nieuwste firmware, er lijkt niet heel veel anders, enkel wat opties verplaatst en logischer ingedeeld.

EDIT: Enige kans dat open-wrt wel DFS ondersteunt mocht tp-link dat niet ondersteunen? Het is gewoon een legaal/software probleem toch? Als in, als ik wil kan ik een (illegale) firmware maken die die kanalen wel gebruikt maar zonder ceritificatie, of is hier wel degelijk beveiliging/controle op?

[ Voor 33% gewijzigd door cedrix5 op 05-11-2014 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

40MHz vs 80MHz heeft weinig met DFS te maken, je kunt prima 36-48 als 80MHz gebruiken.

Smallnetbuilder is een US site, dus met US kanalen en niet EU kanalen. Sowieso niet zo relevant. Plus dat ze het hele DFS-verhaal nog niet begrepen hebben (mede omdat het in US niet zo'n grote issue is als in EUR, aangezien je daar wel 8 kanalen hebt zonder). Geen enkele review site heeft dat, tot mijn grote irritatie :(

Mbt OpenWRT... geen idee. Formeel mag het niet als de certificering er niet is, maar je kunt nergens een lijst opzoeken van gecertificeerde devices, dus je kunt niet eens achterhalen of het mag of niet |:(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Wat een raar gedoe allemaal voor zo'n significant verschil.

Mijn router lijkt wel geen 80mhz te doen op kanaal 36. Ligt dit aan mij? Wifi scanners geven aan dat hij maar twee kanalen gebruikt (grafisch ziet het er ook als 40mhz uit). Ik kan kanaalbreedte ook niet handmatig instellen voor de 5ghz band, enkel 20/40 bij 2.4ghz. Op 2.4ghz doet ie wel mooi 40, ondanks alle andere netwerken in dezelfde kanalen, TP-link doet niet aan good neighbour lijkt wel of het is minder strikt dan de experiabox van telfort. (Die wil niet op 40mhz, als je hem op 20/40 zet dan blijft ie maar 1 kanaal gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 20:06
En heb je DFS werkend gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met stock firmware zit het er helaas niet op, kan ik bevestigen (met fw van afgelopen week...).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Nope, ik heb geen DFS momenteel. Nog niet geprobeerd om openwrt of zoiets dergelijks te installeren. (Iemand die dat wel heeft gedaan en kan bevestigen dat DFS werkt met iets in die aard?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:41
Met DD-WRT lijkt alles in ieder geval naar behoren te werken. Zowel DFS (wel even radar detection aanvinken) als de keuze voor 20/40/80MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
jordje schreef op zondag 14 juni 2015 @ 21:04:
Met DD-WRT lijkt alles in ieder geval naar behoren te werken. Zowel DFS (wel even radar detection aanvinken) als de keuze voor 20/40/80MHz.
Zou je even wat screenshots kunnen maken van je wireless settings? Krijg het hier niet lekker aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
HammerNL schreef op maandag 15 juni 2015 @ 18:44:
[...]

Zou je even wat screenshots kunnen maken van je wireless settings? Krijg het hier niet lekker aan de gang.
Alstu:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5574787/latenstaan/wirelessSettings.jpg

Hij draait nu op kanaal 108 in 80MHz en het lijkt erop dat hij zelf het zendvermogen aanpast. Althans dat is wat er uit de statuspagina valt te herleiden. Ik heb wel gemerkt dat ik hem vaak eventjes moet laten rebooten na het wijzigen van de instellingen om ze echt goed door te voeren.

Overigens zien niet-ac devices slechts een 20MHz kanaal, maar wel met een flinke max rate.

edit: Hij staat trouwens nog op Germany omdat in vorige releases de DFS kanalen niet bij Netherlands aanwezig waren. Weet niet of dat nu wel zo is.

[ Voor 9% gewijzigd door jordje op 15-06-2015 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
jordje schreef op maandag 15 juni 2015 @ 23:06:
[...]

Alstu:

[afbeelding]

Hij draait nu op kanaal 108 in 80MHz en het lijkt erop dat hij zelf het zendvermogen aanpast. Althans dat is wat er uit de statuspagina valt te herleiden. Ik heb wel gemerkt dat ik hem vaak eventjes moet laten rebooten na het wijzigen van de instellingen om ze echt goed door te voeren.

Overigens zien niet-ac devices slechts een 20MHz kanaal, maar wel met een flinke max rate.

edit: Hij staat trouwens nog op Germany omdat in vorige releases de DFS kanalen niet bij Netherlands aanwezig waren. Weet niet of dat nu wel zo is.
Mijn dank is groot! Ga morgen even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
jordje schreef op maandag 15 juni 2015 @ 23:06:
[...]

Alstu:

[afbeelding]

Held!
Is dit open-wrt of normale DD-wrt? Heb je wat speciaal gedaan om het te installeren? Het lijkt er namelijk op vanuit de database van de DD-wrt site dat deze router nog steeds niet wordt ondersteund.

Edit: Na wat rondzoeken zag ik dat er sinds dit jaar wel DD wrt te krijgen is voor deze router. Dit lost dit probleem dan ook op, ik heb hem nu werkend op kanaal 104. De vraag is nu echter, waarom mijn laptop er niet meer mee kan verbinden. Met de 2.4ghz wifi verbindt hij, maar bij de 5ghz band krijg ik een melding "windows can't connect to this network". Het gaat om een intel 7260 AC netwerkkaart. Hebben clients ook een DFS certificatie nodig? (Mijn oneplus one wou eerst ook niet verbinden, maar na een zipje te flashen is dat opgelost).

[ Voor 21% gewijzigd door cedrix5 op 16-06-2015 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
Hij staat inderdaad bij 'Other downloads' tussen de beta's. Er is volgens mij al jaren geen officiële release geweest.

Dat het met die 7260 niet werkt is wel vreemd. Al een driverupdate gedaan? Ik zit hier helaas nog met een 6235, vandaar dat ik hem op n/ac heb staan.

En zoals ik zei, na elke wijziging de router rebooten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Ja, ben constant aan het rebooten. Heb het probleem van niet verbinden opgelost door hem op channel 100 te zetten ipv channel 104. Channel 104 werkt ook, maar dan mag de mode niet staat op VHT 80+80. Het rare aan de hele zaak is echter dat de router volgens acrylic wifi enkel gebruik maakt van kanaal 100 en kanaal 104 in VHT 80+80 modus. Dit probleem had ik ook met de officiele firmware. Snelheden liggen rond de 130mbit op 2 meter afstand ;(
Ben wel blij dat ik nu in een DFS kanaal zit, gezien dit zo ongelooflijk moeilijk is ben ik wel zeker van wifi zonder storing de komende tijd 8)
Was na wat prutsen met de regions en dbm tx power ook vast geraakt, welke regio of dbm ik ook selecteerde, ik kon enkel kiezen tussen alleen auto kanaal selection, of bij canada/amerika tussen auto en de bovenste groep kanalen. Had toen, na heel veel rebooten en tweaken, de router maar een factory reset gegeven en nu heb ik hem terug staan op kanaal 100 met VHT 80+80 modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
Die extension channels werken sowieso wat vreemd. Hij draait bij mij nu op 108 met lower channel, maar de iPhone laat zien dat 'ie van 104 t/m 116 loopt.

Is inderdaad prachtig wat je zegt, tot nu toe ben ik zelfs de enige hier in de buurt op 5 GHz.

Die snelheid moet trouwens wel beter kunnen. Ik haal met m'n laptop op 802.11n al zo'n 209Mbit op plusminus 5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Oh dat is wel netjes dan, dan werkt hij bij jou wel zoals het hoort.Ik heb mijn router nog nooit meer dan 2 frequenties zien gebruiken. Ik heb mijn settings nu exact hetzelfde gezet als in jouw vorig screenshot, maar acrylic wifi toont nog altijd dat enkel band 100 en 104 gebruikt worden. Heb je verder nog iets belangrijks gedaan wat ik mis?

Edit: dit is met deze build: DD-WRT v24-sp2 (02/04/15) (SVN revision 26138)

[ Voor 10% gewijzigd door cedrix5 op 16-06-2015 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
Dan loop je toch een behoorlijk aantal versies achter, wellicht dat er ergens tussendoor een fix voor de atheros drivers ofzo is geweest. Zojuist zelf geüpgrade naar 27332 en nog geen problemen gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Nu online
Goedendag,

Gisteren een Connectbox ontvangen van Ziggo.

Wifi punt is niet meer nodig eigenlijk, kan ik nu gewoon de originele ziggo firmware weer terugflashen, over de TP link firmware? (heb de versie van TS gebruikt), en kan dat dan dmv firmware update knop in router software?

Dan krijgen ze dat ding weer terug

De connect box geeft stabiel tussen 140 en 155 mbit. En dat is prima zo, soms is het tijdens drukte wat minder.
Maar acceptabel.

[ Voor 7% gewijzigd door Juan op 15-07-2016 13:20 ]

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Pagina: 1