Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Mitsj
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-10-2020
Beste ICTers,

Vraagje:

Sinds gisterenavond start mijn desktop PC niet meer op. Ik heb hem gisterenavond nog gewoon fatsoenlijk afgesloten en heb verders niks geks gemerkt.

Bij het drukken op de aan knop, hoor je dat hij wilt gaan opstarten (dus je hoort een soort opstijg geluid) waarna normaal een piep moet komen, je het moederbord opstartscherm te zien krijgt en Windows gaat starten maar op dit moment komt er helemaal niks. Je hoort dus wel de waaiers enzo draaien van de CPU en voeding maar er komt geen beeld.

Ik heb de kast opengehad en gekeken of het lampje op het moederbord wel groen brand en dat is wel het geval, dus het moederbord lijkt niet defect, verder zou het de videokaart misschien nog kunnen zijn maar wat opvalt is dat het blauwe licht bij de aanknop niet brand, wat dus zou kunnen duiden op een defecte voeding? Het gaat om een Corsair CX430 voeding. P.s. wat nog meer opvalt is dat het blauwe netwerk pictogrammatje vooraan op de kast wel brand. Heb de UTP kabel al los gehad maar dat was tevergeefs.

Graag jullie mening. Tips om het 1 of ander uit te sluiten e.d. zijn welkom.

Alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door Mitsj op 04-11-2014 21:36 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
Ik denk dat er maar 1 goede, betrouwbare manier is om wat uit te sluiten: componenten uitwisselen - en beginnen met de voeding want die lijkt mij de hoofdverdachte.

Het brandende lampje op het moederbord zal denk ik niets meer bevestigen dan dat er 5V uit de voeding komt - maar het zegt niet veel over de 12V lijn, waar de grote vermogens vandaan komen.

• Mitsj
Dank je wel vanaalten, ben zelf niet meer zo thuis in de hardware enzo maar ik denk dat ik de gok ga nemen en een nieuwe voeding ga aanschaffen. Als het de videokaart betreft zou je toch piepjes moeten krijgen? De HDD zal het wel niet zijn of wel?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:40
Mitsj schreef op woensdag 05 november 2014 @ 17:58:
Dank je wel vanaalten, ben zelf niet meer zo thuis in de hardware enzo maar ik denk dat ik de gok ga nemen en een nieuwe voeding ga aanschaffen.
Een stukke voeding is meestal helemaal dood, of valt uit. Ik zou die gok niet zonder meer wagen.
Als het de videokaart betreft zou je toch piepjes moeten krijgen?
Als hij niet gedecteerd wordt wel ja. Maar misschien komt je moederbord niet eens zo ver.
De HDD zal het wel niet zijn of wel?
Nee. Maar die heb je sowieso ook losgehaald, toch? ;)

Begin eens met het posten van je hardware, meteen lukraak een voeding kopen is niet heel verstandig.

Neem ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter even door. Storage en disk drives kun je afkoppelen, en een externe videokaart inruilen voor onboard video (indien aanwezig).

• matje98
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-10 16:30
kun je wel in de bios komen?

• Mitsj
Ondertussen nieuwe voeding gekocht en erin geplaatst maar heb idd te hard van stapel gelopen. De computer gaat netjes aan met de nieuwe voeding maar krijg exact hetzelfde probleem. Je hoort alles draaien, maar er komt geen beeld. Vervolgens verdenk ik dus de HDD maar deze heb ik beide los gehad, maar als een HDD kapot is moet je normaal gesproken toch gewoon beeld krijgen!? Nou op ten duur kwam ik er achter dat ik nog een VGA slot op het moederbord heb zitten, dus daar de VGA kabel van de monitor op aan gesloten, want tja het zou ook de videokaart kunnen zijn maar ook dat is tevergeefs.

Betekend dit niet gewoon dat mijn moederbord naar de klote is?? Wat opvalt is dat bij de aan-knop van de computer geen lichtje brand wat normaal wel was meen ik. Je ziet alleen het netwerklampje branden!??

Pff ik weet geen raad meer. Iemand????

Ps. het gaat om een Acer Aspire M3641 waar al ooit een nieuw moederbord is ingezet namelijk een Asus P5G41T-MLX

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:40
Mitsj schreef op donderdag 06 november 2014 @ 22:33:
Ondertussen nieuwe voeding gekocht en erin geplaatst maar heb idd te hard van stapel gelopen.
;)
Vervolgens verdenk ik dus de HDD maar deze heb ik beide los gehad, maar als een HDD kapot is moet je normaal gesproken toch gewoon beeld krijgen!?
Klopt. Dus de HDD was sowieso niet logisch, maar daarnaast is het altijd handig om zo kaal mogelijk proberen wat leven uit het ding te krijgen. Linkje in m'n vorige post gezien?
Nou op ten duur kwam ik er achter dat ik nog een VGA slot op het moederbord heb zitten, dus daar de VGA kabel van de monitor op aan gesloten, want tja het zou ook de videokaart kunnen zijn maar ook dat is tevergeefs.
En alvorens dat te doen heb je de videokaart ook verwijderd en het BIOS gereset (om er zeker van te zijn dat 'ie beeld geeft op de onboard output).
Betekend dit niet gewoon dat mijn moederbord naar de klote is??
Die kans zit er dik in, maar het is handig om zaken zover mogelijk uit te sluiten.

- Reset het BIOS, gebruik de onboard video output
- Test met enkel CPU en memory (probeer ook losse modules, als je er meer hebt dan 1)
- Test met enkel CPU (geen memory), dat zou in ieder geval een hoop gepiep op moeten leveren op de onboard speakeroutput.

Loop het bord ook even fysiek na op schade. Staan er misschien elcos bol, of lekken ze zelf?
Wat opvalt is dat bij de aan-knop van de computer geen lichtje brand wat normaal wel was meen ik. Je ziet alleen het netwerklampje branden!??
Dat zou een extra aanwijzing zijn dat het bord niet meewerkt.
Pagina: 1