220V relais met led - led licht zacht op relais uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 19:52
Ik heb een 6tal relais in gebruik om de status van m'n circulatiepompen te monitoren (de thermosthaat kan warm/koud vragen)
Ik heb de relais aangesloten op een raspberry pi, via volgende schema (onderste van de 2)

Het relais is er eentje van conrad wordt aangestuurd door de 220V zijde (parallel over de schakeling, dus 1 draad hangt aan een "actieve 220V", de andere hangt aan de geschakelde draad van de thermosthaat)

Nu merk ik dat niet tegenstaande het relais open is (dus geen 220V erop, de raspberry pi meet als status 0) het ledje zacht gaat oplichten als een ander relais actief is (ze hangen allemaal aan dezelfde Pi +3.3V en GND, elk met hun eigen weerstand)

Heeft er iemand een idee waarom dit komt, en kan ik hieraan iets doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Edit: Ik ben stom, op het relais dus. Dan inderdaad wat onderstaande zegt, gewoon wat inductieve spanningen.

Laatst moest ik lamp ophangen. Netjes met spanningsschroevendraaier gekeken of ik mezelf ging elektrocuteren, en die lichte leuk op. Dus ik zet de knop van verlichting om, check nog een keer, lichtte alleen maar harder op :P. Zulke lampjes die heel weinig stroom nodig hebben, hebben genoeg aan wat van die inductieve koppeling.

[ Voor 179% gewijzigd door Sissors op 04-11-2014 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Wikipedia: Crosstalk (electronics)

Waarschijnlijk heb je ergens draden parallel liggen. Stroom die door de ene draad loopt, veroorzaakt een inductieve spanning in een parallel gelegen draad. LEDs hebben vrijwel niets nodig om op te lichten, dus een inductieve stroom kan al genoeg zijn.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lekstroom waarschijnlijk ....

dit maar dan op kleinere schaal
Afbeeldingslocatie: http://www.larkinweb.co.uk/miscellany/2012/tubes_and_pylons_at_dusk.jpg
real[B]art schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 19:02:
Wikipedia: Crosstalk (electronics)

Waarschijnlijk heb je ergens draden parallel liggen. Stroom die door de ene draad loopt, veroorzaakt een inductieve spanning in een parallel gelegen draad. LEDs hebben vrijwel niets nodig om op te lichten, dus een inductieve stroom kan al genoeg zijn.
capacitief ;) (vermoed ik)

[ Voor 54% gewijzigd door Fish op 04-11-2014 19:21 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Nee, inductief. Hou twee spoelen naast elkaar en de een zal het veld oppikken van de ander. Dat effect wordt bijvb benut bij een elektrische tandenborstel. Oplossing is afgeschermde relais gebruiken of meer afstand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Promy schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 18:15:
Ik heb een 6tal relais in gebruik om de status van m'n circulatiepompen te monitoren (de thermosthaat kan warm/koud vragen)
Ik heb de relais aangesloten op een raspberry pi, via volgende schema (onderste van de 2)
't Is mij niet duidelijk hoe je e.e.a. geschakeld hebt. In de tutorial zie ik alleen maar gelijkstroom schakelingen. Maar je relais werken op wisselstroom: 230VAC. Als je dat rechtstreeks op je pi hebt aangesloten, zijn flauw brandende LEDjes wel het laatste waar je je zorgen om moet maken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gezien hij niks zegt over brand en gigantische vonken kan je er wel vanuit gaan dat hij het niet rechtstreeks op zijn rpi heeft aangesloten.

Zijn relais werkt op wisselstroom, maar de output van zijn relais niet. Vaak worden relais gebruikt om vanaf lage spanningen 230V te schakelen, maar hier precies andersom, vanaf 230V worden lage spanningen geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 19:52
Ik schakel inderdaad met 220V het relais die dan als "knop" werkt voor de gelijkstroom van de pi (zoals Sissors zegt dus ;) )
De printplaatjes staan inderdaad netjes naast elkaar en dus relatief dicht (1 a 2cm tussen de relais)
Misschien eens testen met een soort afscherming errond (maar dan geplastificeerd, kwestie van geen vonken te krijgen :P )
Pagina: 1