• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Topicstarter
Ik zat net een beetje in een meditatieve toestand. Ik voelde tintelingen over me rug gaan en had het idee dat ik verder kon gaan.
Ik mediteer wel eens vaker, voor mezelf is het best rustgevend. Hoe ver zou je werkelijk kunnen gaan? Er zullen vast wel meer mensen hier zijn die mediteren, welke methode gebruik je dan? Ik mediteer op de ritme van me adem, vaak ook met tellen erbij.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Er loopt hier ook een topic over brainwaves. Die gebruik ik als ritme bron.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Heb het al vaker geprobeerd, maar lukt me niet.

Edit: In vechtsporten worden idd vaak meditatietechnieken gebruikt. Ik zelf zit op Jiu-Jitsu.

Verwijderd

Ik probeer het, maar ben er nog niet zo'n ster in.
Ik doe ook sinds niet al te lang aan Aikido, en daar is meditatie een heel belangrijk onderdeel van

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 16:24

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Ik heb lange tijd op karate gezeten en dmv medetatie kan je veel bereiken.... :)

Zoek wat je niet eerder vond

• Xoverride
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11 09:47

Xoverride

sabai sabai

ik ben nu 10 jaar bezig met karate..

Altijd voordat je begint met de training heb je een vorm van rust(meditatie)

Rust is goed ....

• Buck Danny
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Buck Danny

flying ace

Ik heb 't weleens geprobeerd om te mediteren, maar zonder succes. Moet je aan niks denken ofzow, want dat is vrij lastig/onmogelijk. Voel je op een moment echt iets veranderen in je toestand?

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 17:22 schreef PiNDa.CoM het volgende:
Ik heb 't weleens geprobeerd om te mediteren, maar zonder succes. Moet je aan niks denken ofzow, want dat is vrij lastig/onmogelijk. Voel je op een moment echt iets veranderen in je toestand?
In het begin is het ook erg moeilijk om aan niks te denken. Ik heb er ook een poos over gedaan om zo goed mogelijk aan niks te denken. En heb het nu nog steeds dat er vaak weer een gedachte tusen springt wat erg irritant is. Maar meestal voel ik tijdens het mediteren een rustgevende sfeer over me heen vallen.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

De meeste meditatievormen voor beginners gaan er niet vanuit dat je aan "niets" denkt. Het gaat er juist om, je gedachten te focussen in één richting, op een specifiek object. Daardoor verdwijnen de "willekeurige gedachten" die je normaal afleiden. Het idee erachter is, dat je leert die willekeurige gedachten te vermijden. In een gevorderd stadium kun je die gedachten dan bewust verwijderen en aan niets denken.

Wat quotes uit de Meditation FAQ:
Meditation can be considered a technique, or practice. It usually involves concentrating on an object, such as a flower, a candle, a sound or word, or the breath. Over time, the number of random thoughts occuring diminishes. More importantly, your attachment to these thoughts, and your identification with them, progressively become less. The meditator may get caught up in a thought pattern, but once he/she becomes aware of this, attention is gently brought back to the object of concentration. Meditation can also be objectless, for example consisting of just sitting.
...
As well, since meditation involves becoming more aware and more sensitive to what is within you, facing unpleasant parts of oneself may well be part of meditation. Regardless of the experience, the meditator should try to be aware of the experience and of any attachment to it.

Failure to experience silence, peace of mind, mental clarity, bliss, or other promoted benefit of meditation is not in itself a sign of incorrect practice or that one can't concentrate properly or concentrate enough to be good at meditation. Whether one experiences peace or bliss is not what is important.
...

3. How is meditation different from relaxation, thinking, concentration or self-hypnosis?

Relaxation: Relaxation is a common by-product of meditation. Relaxation itself can assume many forms, such as taking a hot bath or reclining in the Lazy-boy and watching tv, etc. Meditation is an active process where the meditator remains fully aware of what the awareness is doing. It also attempts to transcend the thought process whereas many forms of relaxation still engage the thought process. Meditation allows the body to relax and can offset the effects of stress both mentally and physically to a potentially much greater degree than passive relaxation.

Thinking: Thoughts generally consume energy in the process of their formation. Constant thought-activity, especially of random nature, can tire the mind and even bring on headache. Meditation attempts to transcend this crude level of thought activity. Through regular practice one becomes aware that they are not their thoughts but that there is an awareness that exists independent of thought. Descartes ("I think, therefore I am") obviously was not a regular meditator!

Concentration: Meditation begins with concentration, but after an initial period of concentration, thought activity decreases and keeping the awareness focused becomes more spontaneous. At this point the person may or may not continue to employ the object of concentration.

Self-hypnosis: Self-hypnosis, like meditation, involves at least an initial period of concentration on an object. However in hypnosis one does not try to maintain an awareness of the here-and-now, or to stay conscious of the process. Instead one essentially enters a sort of semi-conscious trance.

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Topicstarter
Hmm, maar uitgaande van het concentreren op de ritme van je ademhaling, komt het eigenlijk op hetzelfde neer.

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 19:53 schreef Panzer het volgende:
Hmm, maar uitgaande van het concentreren op de ritme van je ademhaling, komt het eigenlijk op hetzelfde neer.
Precies, als je je geest maar ergens op focust. Ik postte dit boven omdat er nogal wat misverstanden zijn over wat meditatie eigenlijk is.

Ademhaling als focus wordt veel in de oosterse vechtsporten en in (prana) yoga gebruikt; het gaat er van uit dat je je hele geest op een bepaalde ademhalingstechniek instelt en je alleen met dat ademhalen bezighoudt.

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:42
Ikzelf gebruik wel eens meditatie voor de training van judo worpen om ze daarna uit te proberen op de mat.

Dat is wel een handige techniek die ik gebruik(geleerd van mijn judoleraar die hiermee zijn 2e dan heeft gehaald). Je zou dan kracht van je been naar je armn kunnen brengen. En dat is soms wel handig in een worp ;)

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Op woensdag 13 juni 2001 22:27 schreef ziemon_ het volgende:
Ikzelf gebruik wel eens meditatie voor de training van judo worpen om ze daarna uit te proberen op de mat.

Dat is wel een handige techniek die ik gebruik(geleerd van mijn judoleraar die hiermee zijn 2e dan heeft gehaald). Je zou dan kracht van je been naar je armn kunnen brengen. En dat is soms wel handig in een worp ;)
Hoe doe je dat dan, die kracht verplaatsen?

• HermeS
  • Laatst online: 28-11 13:07
ik vond dat mediteren vroeger heel raar.

maar nu wil ik het zelf ook gaan doen?

wat moet ik me daarbij voorstellen. zitten op een kussen, en dan je gedachten leeg maken?

Verwijderd

als je wilt beginnen met mediteren moet je proberen je gedachte op 1 iets te focussen...

beste is dat het stil is om je heen...heel stil, verder moet je je ogen sluiten en bv denken aan bv een lege woestijn...een zee...aan 1 ding...probeer die gedachte heel lang vast te houden zonder ergens anders aan te denken...zodra je dit goed lukt kun je verder gaan met mediteren voor gevorderden :)

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

Madam Mikmak

Gewoon geregeld oefenen, dan wordt het vanzelf beter. Eerst korte poosjes en dan wordt het vanzelf langer. Niet te veel ergeren aan binnenvallende gedachten, die laat je ook weer naar buiten fladderen.

• HermeS
  • Laatst online: 28-11 13:07
maar heb je er ook echt wat aan.

ik bedoel, is het nuttig?

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

Madam Mikmak

Ik vind het in elk geval een prettige manier om tot rust te komen, alle drukte uit je kop. Je moet er wel voor gaan zitten, en dat komt er niet altijd van. Want daar ben je dan dus te druk voor... LOL

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 22:46 schreef HermeS het volgende:
ik vond dat mediteren vroeger heel raar.

maar nu wil ik het zelf ook gaan doen?

wat moet ik me daarbij voorstellen. zitten op een kussen, en dan je gedachten leeg maken?
Volgens mij heeft iedereen wel eens een transcendente ervaring gehad, of iig. de beginstaat daarvan. Iedereen heeft bv. wel eens langer in een open vuur gekeken en de mysterieuze fascinatie ervaren die daarvan uitgaat. Of anders lang een warm bad/douche genomen en met gesloten ogen geluisterd naar het geluid van het water...

Als je dit soort dingen doet, wordt je geest vanzelf leeg, terwijl je toch op een of andere manier waarneemt wat er met je gebeurt. Dit soort waarneming van jezelf is het doel van meditatie. Je leert er enorm veel over jezelf door, en het maakt dat je anders met je gedachten omgaat. Daarnaast is het ook nog eens ontspannend.

Verwijderd

Sorry voor deze erg late reply, maar ik zoek graag oude topics op voor iets interessants. Eerste post die ik zelf ga maken na veel lezen.

Meditatie en de techniek die je gebruikt om in deze staat te komen verschilt per persoon. De tijd die je nodig hebt om in deze staat te komen ook. De meeste mensen die net beginnen gebruiken hun ademhaling (tip : adem rustig en regelmatig) maar na verloop van tijd hebben ze dat niet meer nodig.

Ik heb al vele verklaringen gehoord van wat het gevoel van medidatie nou precies is. Iemand vertelde mij eens dat het voor hem het gevoel was dat je ervaart tussen wakker zijn en slapen in. Heel simpel gezegt maar ik kan me er aardig goed in vinden. Voor mij is het moment zelf als een drempel, een golf die over me heenspoelt. Ik kan het iedereen aanraadden.

Verwijderd

"Bidden is praten tegen god, mediteren is luisteren naar god" :)
Iemand vertelde mij eens dat het voor hem het gevoel was dat je ervaart tussen wakker zijn en slapen in.
Hmm ja daar lijkt het wel een beetje op, alleen is het grote verschil dat je bij bijna-slapen wegzakt in het onderbewustzijn, terwijl je met meditatie juist naar het bovenbewustzijn gaat.

Wel aardig om te lezen dat er redelijk wat mensen via budo (karate, judo, enz) in aanraking zijn gekomen met meditatie. Ik ben zelf ook zo'n geval, doe ruim 12 jaar karate en de mokuso (soort meditatie) aan het begin en eind van een les is een prettig rustpunt.
maar heb je er ook echt wat aan.
ik bedoel, is het nuttig?
Nogal :)
Je komt dichter bij jezelf, en bewerkstelligt "innerlijke vrede". Maar het is denk ik lastig om je daar iets concreets bij voor te stellen als je het nog nooit hebt ervaren.

Ik probeer trouwens tijdens het mediteren nooit speciaal op 1 iets te focussen, of m'n gedachten leeg te maken. Ik zou het eerder zo omschrijven: tijdens meditatie aanschouw ik mijn gedachten, in plaats van "actief te denken". Dat doe ik de hele dag al. Ik ervaar slechts, en word me bewust van mezelf en wat er zich in golven bij me aandient aan gedachten.

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 15:49 schreef Xoverride het volgende:
ik ben nu 10 jaar bezig met karate..

Altijd voordat je begint met de training heb je een vorm van rust(meditatie)

Rust is goed ....
idd, ik was alleen iets korter bezig, maar ook al een paar jaartjes :)

/me weet dus waar je het over hebt :)

Verwijderd

Zelf train ik al 11 jaar Yin & Yang Kempo.

Meditatie wordt ook bij ons toegepast, met focus op ademhaling. Visualiseren van een "rustgevende" locatie of visualiseren van je ademhaling helpt.

Je ademhaling kun je visualiseren als een warme bruine luchtstroom die je uitademt door je mond, en een koude blauwe luchtstroom die je inademt door je neus.
Koppel dat aan een diepe buik-ademhaling, oogjes dicht....

Zo pak ik altijd een hoop energie terug, passen we ook toe als concentratie voor een breektest. |:( muurtje breekt niet.... :(

Verwijderd

Bij Aikido doe je voor en na de training aan meditatie.
Nou geloof ik niet in mediteren als het luisteren naar god maar gewoon in het controleren van je energie-stroom (chi).
Voor de training mediteren je staand en span je al je spieren , onder het mediteren is je hoofd leeg en laat je alle "luie" energie van je werk van die dag (hoeft dus niet van een baan te zijn) via je mond (warm/gebruikt) wegvloeien in de ruimte en haal je via je neus weer nieuwe energie binnen (koud/nieuw).
Na de training doe je het zelfde maar dan in de kleermakerszit en ontspan je alle spieren maar nu laat je je gedachtens afgaan naar een rustgevende plek. Wanneer de sensei in zijn handen klapt moet je de plek verlaten en wakker worden. (anders kan je nog wel eens even wegblijven :P )

• wustenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12 03:42
Even weer een stukkie Bijbel tussendoor gooien dan maar :) dat wordt altijd wel gewaardeerd bij tweakers.

Door mediteren ga je je heel rustig voelen, in een goede meditatieve toestand begeeft je geest zich zelf gewoon in het rijk der geesten. Doordat je je eigen geest naar achteren drukt in je eigen lichaam ontstaat de toestand van rust omdat je het aardse ontstijgt. Wat er op zo'n moment echter wel kan gebeuren is dat een andere geest de plek inneemt waar normaal gesproken jou geest zou zitten. Die geest kan dan invloed gaan uitoefenen op jou leven en je hebt daar totaal geen controle op.

De mens is niet gebouwd om op die manier die toestand van rust te bereiken, luister liever naar wat Jezus zegt: "Komt allen tot mij die beladen zijn en ik geef U rust.". En die rust die ik dagelijks van de Heer ontvang ontstijgt vele malen het rustgevoel dat ik had toen ik nog mediteerde, nadat ik bij de Here Jezus ben geweest kan ik de hele wereld aan en geen last is te zwaar want ik kan alles aan de Heer geven zodat ik nergens onder gebukt hoef te gaan. Daardoor is het voor mij niet eens nodig om te mediteren omdat ik 24 uur per dag rustig ben.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 00:21
Op vrijdag 12 april 2002 12:42 schreef wustenveld het volgende:
Door mediteren ga je je heel rustig voelen, in een goede meditatieve toestand begeeft je geest zich zelf gewoon in het rijk der geesten.
Rijk der geesten? Aha, die...? Hoe kom je aan deze informatie, en dan doel ik niet op de bijbel maar op harde feiten.
Doordat je je eigen geest naar achteren drukt in je eigen lichaam ontstaat de toestand van rust omdat je het aardse ontstijgt. Wat er op zo'n moment echter wel kan gebeuren is dat een andere geest de plek inneemt waar normaal gesproken jou geest zou zitten. Die geest kan dan invloed gaan uitoefenen op jou leven en je hebt daar totaal geen controle op.
Geest? Welke geest? Wat is je geest eigenlijk? Waar zit die geest? En hoe weet je dat er een geest bestaat?
De mens is niet gebouwd om op die manier die toestand van rust te bereiken, luister liever naar wat Jezus zegt: "Komt allen tot mij die beladen zijn en ik geef U rust.".
Ach, de mens is ook niet gebouwd op recht op lopen, waarom zou je alleen maar dingen doen waarvoor de mens gebouwd is? Dat is toch totaal niet boeiend verder of je er voor gebouwd bent in eerste instantie of niet?

• wustenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12 03:42
Op vrijdag 12 april 2002 17:48 schreef Morgoth het volgende:

[..]

Rijk der geesten? Aha, die...? Hoe kom je aan deze informatie, en dan doel ik niet op de bijbel maar op harde feiten.
[..]

Geest? Welke geest? Wat is je geest eigenlijk? Waar zit die geest? En hoe weet je dat er een geest bestaat?
[..]

Ach, de mens is ook niet gebouwd op recht op lopen, waarom zou je alleen maar dingen doen waarvoor de mens gebouwd is? Dat is toch totaal niet boeiend verder of je er voor gebouwd bent in eerste instantie of niet?
Morgoth, al je vragen heb ik ergens anders al een keer beantwoord en ik heb geen zin om in herhaling te vallen. Spit het forum maar door en je zult de antwoorden vinden. Of je ze aanneemt dat is een tweede maar dat is niet mijn zorg, ik wou alleen waarschuwen dat meditatie niet de manier is om te ontspannen, daar zijn veel betere methodes voor.

Verder waarom zou je niet zo gaan leven dat je je nooit meer gespannen voelt, dan hoef je ook niet zonodig te ontspannen, te onthaasten of hoe je het ook wilt noemen.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:45

Verwijderd

Zou je die spam alsjeblieft achterwege willen laten?
Pagina: 1