Opladen met USB - multiport adapters, kabel lengte.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
http://www.tekrevue.com/t...r-40w-5-port-usb-charger/

Bovenstaande link showcases een multiport USB oplader. Nu heb ik wat vragen over opladen, hopelijk kan iemand mij informeren.

Met betrekking tot opladen via USB:
1 - Wat is het maximaal vermogen/amperage per (type) apparaat? Is er ergens een tabel of vuistregel? Uit het bovenstaande artikel blijkt een iphone 1A en Ipad 2.1A max te gebruiken.
Volgens hun meting van 33W bereken ik dat 2 kindles gemiddeld 1.75A per stuk trekken. Ik ging ervan uit dat USB altijd 5V op de uitgang heeft.

2 - Wat gebeurt er als ik een 1A apparaat op een port aansluit dat meer kan leveren? Dat apparaat trekt dan toch gewoon 1A...Daarom snap ik die controlchips uit die link niet zo.

3 - Wat gebeurt er als het maximum vermogen tekort is. Bv. als ik 5 Ipads (2.1Ax5Vx5 = 52.5W) aansluit op dat Anker ding, werken er dan maar 3? of 5 op minder vermogen?

4 - Met hoeveel daalt de uitgangspanning als functie van de USB-kabel lengte? Moet ik een oplader kopen met hogere voltages op de porten als ik lange kabels/USB verlengstukken gebruik?

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
jayvol09 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 15:47:
1 - Wat is het maximaal vermogen/amperage per (type) apparaat? Is er ergens een tabel of vuistregel? Uit het bovenstaande artikel blijkt een iphone 1A en Ipad 2.1A max te gebruiken.
Volgens hun meting van 33W bereken ik dat 2 kindles gemiddeld 1.75A per stuk trekken. Ik ging ervan uit dat USB altijd 5V op de uitgang heeft.
USB is inderdaad altijd 5V, maar dat zegt niks over de stroom. Vuistregel 1A voor een phone en 2.1A voor een tablet zit je meestal wel safe, maar dat kan afwijken. Mijn HTC One blijkt gewoon een lage laadstroom te hebben, ongeacht de adapter, en de Kindle kan inderdaad 1.75A trekken.
2 - Wat gebeurt er als ik een 1A apparaat op een port aansluit dat meer kan leveren? Dat apparaat trekt dan toch gewoon 1A...Daarom snap ik die controlchips uit die link niet zo.
De stroom die gaat lopen op een constante spanning is afhankelijk van de belasting. Al heb ik een 30A lader op mijn phone zitten (wat een USB plug nooit trekt, maar dat terzijde) gaat er nog steeds een lage stroom lopen. Die control chips zullen waarschijnlijk invloed hebben op het rendement, want een zware voeding met lage belasting is vrijwel altijd een slecht rendement. Maar nu ik het nog een keer doorlees snap ik je punt wel, de schrijver van dat artikel lijkt de theorie niet helemaal te beheersen.
3 - Wat gebeurt er als het maximum vermogen tekort is. Bv. als ik 5 Ipads (2.1Ax5Vx5 = 52.5W) aansluit op dat Anker ding, werken er dan maar 3? of 5 op minder vermogen?
Er vanuitgaande dat dat ding een fatsoenlijke stroombegrenzing heeft (waarschijnlijk wel) loopt er gewoon minder stroom. Dus langzamer laden. Hoe die stroom zich verdeelt over verschillende apparaten met mogelijk minder belasting is giswerk als je niet weet hoe dat ding van binnen werkt. Misschien dat ze daar iets moois op hebben gevonden met hun control chips.
4 - Met hoeveel daalt de uitgangspanning als functie van de USB-kabel lengte? Moet ik een oplader kopen met hogere voltages op de porten als ik lange kabels/USB verlengstukken gebruik?
Da's afhandelijk van de diameter van de geleider, daar valt niks zinnigs over te zeggen. Ik heb het niet nagerekend maar mijn gevoel zegt dat dat effect meestal wel te verwaarlozen is, mits je kabels niet bizar lang zijn. Een hogere uitgangsspanning om dat te compenseren is een heel slecht idee, want de spanningsval wordt veroorzaakt door weerstand en hoe groot die val is is afhankelijk van de stroom die loopt. Als hij stopt met laden krijg je overvoltage met alle gevolgen van dien. Dikkere kabels om die afstand te overbruggen met een USB verloopje is dan een beter idee.

[ Voor 13% gewijzigd door Flake op 04-11-2014 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
een Samsung Tab 3 7.0 op zo`n uitrolbaar usb kabeltje van oa de action proberen te laden werkt niet :')

zelfs niet met een 4ports multiport lader die 2.5A per poort "zou" kunnen leveren :')

[ Voor 30% gewijzigd door SMSfreakie op 04-11-2014 21:03 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 10:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Dat heeft waarschijnlijk eerder met de kabel te maken.

Ik heb de 4-poorts versie die 36W kan doen, en het verschil is dat die een vast maximaal uitgangsvermogen per poort heeft. 2x 2.1A en 2x 1.5A. Wel fijn om 2x 2.1A te hebben omdat m'n iPhone 6 er ook dankbaar gebruik van maakt. In een uur is de accu vrijwel helemaal van bijna leeg tot 100% opgeladen.

Dit werkt met de originele Apple lightning kabels, maar ook met Hema kabels van 2 meter. Die zijn vrij stug en komen vrij kwalitatief over, beter dan die meuk van de Action in ieder geval. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:19
Spul van de Action zit staaldraad/aluminium in plaats van koper in waarschijnlijk :') Koper heeft een veel lagere weerstand dan staal/aluminium, en daardoor minder spanningsval.

Ook al eens gehad met een netwerkkabel die ik bij Action had gekocht. Waren maar 2 draden waar koper in zat dacht ik, rest was CCA. Oftewel aluminium met een heel dun laagje koper, boefjes die Chinezen ;) Nie goed nie voor gigabit ;)

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 04-11-2014 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ik heb een 1-poort USB charger met 2 x 1 meter kabels aan elkaar. Af en toe geeft mn android tablet bericht over te lage spanning. Kennelijk is de daling niet te verwaarlozen, of heeft mijn apparaat een buitengewoon hoge (~5V) spanning nodig om goed op te laden.

Oorsprong kabels niet bekend, maar de device connector cable heeft een Sony labeltje eraan hangen. Bestaan er ook USB vertsterkers?

[ Voor 4% gewijzigd door jayvol09 op 05-11-2014 16:59 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:33

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een powered hub

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Nadeel met een hub is dat er ook dataverbindingen zijn, dus dan is de geleverde stroom max 500mA (USB2) als ik mijn theorie goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:33

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

HP heeft een handige adapter:
http://www.ebay.com.au/it...-618868-001-/261455026992

Is normaal bedoeld om een DVD brander op een zwakke USB poort aan te sluiten maar ik denk ook prima voor hogere laadstromen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
jayvol09 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 16:58:
Ik heb een 1-poort USB charger met 2 x 1 meter kabels aan elkaar. Af en toe geeft mn android tablet bericht over te lage spanning. Kennelijk is de daling niet te verwaarlozen, of heeft mijn apparaat een buitengewoon hoge (~5V) spanning nodig om goed op te laden.
Pas op met snelle conclusies. Wie zegt er dat de lengte de boosdoener is? Is je adapter wel goed of zit er niet gewoon een breuk in de kabel die je nu hebt? Misschien is je telefoon wel defect? Sluit dat eerst uit voordat je de afstand de schuld geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Thx for feedback iedereen.

Tablet werkt goed als ik de halve kabel (1m) gebruik. Verder heb ik 2 adapters getest--geen verbetering als ik de langere variant (2x1) gebruik, maar inderdaad mn USB verlengstuk lag al een tijdje onderin een la. Ik probeer binnenkort een nieuw verlengstuk en/of een enkele (goedkope) kabel van 2m. Maar mn gevoel zegt dat het de afstand is :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:06

ThaHandy

Discovery Channel

Meer de kabel dikte. (gemarkeerd in AWG)

Hoe langer de kabel én hoger de stroom, des te meer verlies in voltage.
USB specs. geeft aan dat je 5% onder de voltage mag komen. Dat houd in tussen de 4.75v en 5.25v.

Voltage Drop Calculator

AWG 24 (0.20mm2), 5V, 2.1A, 1.8mtr/6ft
Voltage drop: 0.64
Voltage drop percentage: 12.80%
Voltage at the end: 4.36

AWG 20 (0.52mm2), 5V, 2.1A, 1.8mtr/6ft
Voltage drop: 0.25
Voltage drop percentage: 5.00%
Voltage at the end: 4.75 (krap aan)

AWG 18 (0.82mm2), 5V, 2.1A, 1.8mtr/6ft
Voltage drop: 0.16
Voltage drop percentage: 3.20%
Voltage at the end: 4.84

/edit typo's mm ipv mm2

[ Voor 6% gewijzigd door ThaHandy op 06-11-2014 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ja lengte, dikte--alles komt op weerstand neer. Dus als ik 5V DC met 2A wil opladen, moet mijn 2m kabel minstens 19AWG dikte hebben. Leuke calculator! Nou lees ik op google dat meeste gratis kabels 28/28 of 28/24 AWG hebben (data/power).

En ik durf te wedden dat verlengstukken ook ietsje extra aan de weerstand bijdragen.

[ Voor 55% gewijzigd door jayvol09 op 06-11-2014 16:53 ]

Pagina: 1