Audiofiele luisterstoel.

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Ik ben op zoek naar een zeer goed zittende luister stoel/zetel.
Al rondkijkend kwam ik deze audiofiele stoel tegen, deze luisterstoel is er in ontwerp en prijs echt over 8)7

Het enige waar ik me nog in kan vinden is de hoofdsteun i.v.m. de reflecties!

De meest voor de hand liggende en zeer goed zittende en betaalbare lederen luisterstoelen hebben allemaal wel een hoge zitleuning die eventueel voor reflecties zouden kunnen zorgen.
Mijn vraag is hier dan ook in welke mate beïnvloed dit het algemene geluidsbeeld negatief?

Afbeeldingslocatie: http://www.prominent.nu/nl-nl/relaxstoel/~/media/Images/Productafbeeldingen/Standen/700x700/Elaine/700x700-_0000s_0002s_0000_130614-Elaine-relax-0009-vrij-kl.ashx

Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/kokmeubelen/full26656342_a.jpg

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Nou, dat ligt eraan of het leder door elfjes bij maanlicht gelooid is ;)

Maar nu serieus: Nee, ik denk niet dat een kussen achter je hoofd nu echt (hoorbare) problemen gaat opleveren met de akoestiek. Enige wat misschien irritant kan zijn, is het gekraak van het leder. Als je een stoel hebt van soepel leder of stof zal dit geen issue zijn.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:14
noes schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 14:19:
Nou, dat ligt eraan of het leder door elfjes bij maanlicht gelooid is ;)

Maar nu serieus: Nee, ik denk niet dat een kussen achter je hoofd nu echt (hoorbare) problemen gaat opleveren met de akoestiek. Enige wat misschien irritant kan zijn, is het gekraak van het leder. Als je een stoel hebt van soepel leder of stof zal dit geen issue zijn.
dit dus. Wat een onzin zeg, die "audiofiele stoel" _O-

Zoek gewoon een fauteuil die erg lekker zit en er goed uit ziet.

• BaRF
  • Laatst online: 09:49

BaRF

bijna kerst

Inderdaad :D Ga gewoon lekker naar de meubelboulevard en zet daar je telefoon ff op speaker, kun je kijken welke stoelen lekker liggen en de ultieme frequentie belevenis kunnen leveren :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Moris
noes schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 14:19:
De gezochte stoelen hebben allen een zeer zacht en comfortabel zittend leder, dus niks gekraak.

Als test heb ik mijn huidige zitbank met zeer lage zitleuning eens tegen de achterliggende muur geschoven.
Uiteraard hoor je direct dat deze achterliggende muur het geluid onmidelijk reflecteerd ook al is deze reeds akoestisch gedempt. Vraag me toch sterk of of dit ook bij een lederen stoel achter de oren zo zal zijn of is het opvlak tov de gehele muur hiervoor dan te klein?

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Met een brede hoofdsteun merk je inderdaad dat het anders klinkt. De hoofdsteun blokkeert geluid dat van achteren komt (reflecties / galm), waardoor het wat minder ruimtelijk klinkt. Verder reflecteert zo'n hoofdsteun ook best wat.

• Moris
TBTL schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:48:
Met een brede hoofdsteun merk je inderdaad dat het anders klinkt. De hoofdsteun blokkeert geluid dat van achteren komt (reflecties / galm), waardoor het wat minder ruimtelijk klinkt. Verder reflecteert zo'n hoofdsteun ook best wat.
Dat is iets waar ik ook wel in gedachten had.
Mochten de luisterstoelen uit stof bestaan, zou dit nog enigzins kunnen dempen, maar de meeste zijn allen in leder verkrijgbaar.

Ik veronderstel dat wanneer je een rij van 3 à 4 stoelen op een rij naast elkaar zet, de reflectie op de lederen zitleuning/hoofdsteun nog groter zal worden, toch?

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-01 09:04

garriej

Ik las ondertieten.

Ik vind dit echt een topic om van te lachen, sorry :')

Nu serieus, ik zou als ik jou was op een kleedje op de grond gaan zitten in het midden van de kamer onder een spotlight, de manier hoe andere mensen mediteren zeg maar.

• Moris
garriej schreef op woensdag 05 november 2014 @ 13:26:
Ik vind dit echt een topic om van te lachen, sorry :')

Nu serieus, ik zou als ik jou was op een kleedje op de grond gaan zitten in het midden van de kamer onder een spotlight, de manier hoe andere mensen mediteren zeg maar.
Als je wat meer zou verdiepen in akoestiek zou je deze onzin niet uitkramen!
Slechte akoestiek of nadelige reflecties, zal de duurste audio-set breken en dat is nu net wat ik met de aankoop van een stel nieuwe zetels wil voorkomen.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Ik denk dat de zetels wel het minste zijn waar je je druk over hoeft te maken. Ga gewoon voor genot om te zitten/liggen en een design wat je aanstaat. Het grootste gedeelte van de kwaliteit wordt bepaald door de volgende zaken in volgorde van belangrijk - minder belangrijk:

- (richting en afstemming) speakers
- de akoestieke ruimte(lijke indeling en materialen) in TOTAAL
- versterker
- kabels (hier is een heel mooi topic over, 'zilveren kabels gesmeden door elven bij maanlicht')

• Moris
ToFast schreef op woensdag 05 november 2014 @ 13:42:
Ik denk dat de zetels wel het minste zijn waar je je druk over hoeft te maken. Ga gewoon voor genot om te zitten/liggen en een design wat je aanstaat. Het grootste gedeelte van de kwaliteit wordt bepaald door de volgende zaken in volgorde van belangrijk - minder belangrijk:

- (richting en afstemming) speakers
- de akoestieke ruimte(lijke indeling en materialen) in TOTAAL
- versterker
- kabels (hier is een heel mooi topic over, 'zilveren kabels gesmeden door elven bij maanlicht')
Mijn ruimte is volledig akoestisch behandeld en de gehele setup is naar de luistplek en ruimte geoptimaliseerd.
Versterker is volledige op mijn speakers afgestemd, dus dat zit wel goed.
Verder ben ik niet echt een believer in gouden kabeltjes, zoalang de kabels maar van voldoende kwaliteit zijn is het ok voor me.

Meubels kunnen in een luisterkamer zeer voordelig maar tevens ook nadelig voor de akoestiek uitpakken.
Neem even als voorbeeld; een grote glazen tafel tussen de speakers en luisterplek is zo iets wat een set en akoestiek zeer nadelig kan beinvloeden.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

TBTL schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:48:
Anders.. ja, dat wel, maar kwalitatief lijkt het me niet uitmaken. Tenslotte: iedere verandering die je doet in die kamer verandert de akoestiek. Vooral als de achterwand al gedempt is, komt er weinig geluid van achteren.

Maar.. misschien denk jij er anders over na, ieder heeft een eigen paar oren :) Wat je kan doen is een stoel bestellen bij online-retailers: veel hebben de optie om een stoel/bank een week op proef te hebben (je kan immers niet proberen in de winkel). Dit kan je gebruiken om behalve het zitcomfort ook de akoestiek mee te testen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

* RaZ heeft 3 Ikea Poang stoelen in de computer/hobby-kamer staan. De goedkoopste die je kan krijgen (30 euro voor het frame, 20 euro voor een stoffen bekleding).

De hoes is gewoon machinewasbaar. De frames veren heerlijk mee.. Het zijn ook echt chill-stoelen naar mijn mening. En omdat het stof is, is er denodige demping (maar ik denk dat die 9 panelen van 5cm van Rockwool toch wel het meeste doen :P )

Ey!! Macarena \o/

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-01 23:00
Zoals met heel veel audiofiele zaken is zo'n stoel grotendeels een marketingverhaal (ofwel bullshit) wat hier en daar wat feiten raakt :-)
Mits de rest van je luisterruimte akoestisch in orde is gaat zo'n stoel nooit meer veel veranderen, behalve dat ' ie ervoor zorgt dat je comfortabel kunt zitten (maar dat doet in principe iedere geschikte relaxfauteuil).
Hoewel een smalle hoofdsteun er uiteraard voor kan zorgen dat reflecties van achteren makkelijker bij je oren kunnen komen zal de invloed als het goed is niet groot zijn (veel reflectie zou betekenen dat je al sowieso een slechte akoestiek hebt!)
Belangrijker is eigenlijk dat de positie van je hoofd/oren altijd (en vrij exact) gelijk blijft als je écht audiofiel bezig wilt zijn: enkele centimeters verplaatsing en/of verdraaiing kan bij bepaalde frequenties al snel een 6dB verschil geven als je precies van of naar een buik of knoop gaat. Uiteraard afhankelijk van de plaatselijke akoestische situatie. Alleen al dit effect is vaak verantwoordelijk voor (al dan niet subtiele) verschillen tussen bijvoorbeeld kabels die mensen (audiofielen) menen te horen: je zult vrijwel nooit exact stil en op dezelfde plaats gaan zitten!
Dus ik zou dan voor een stoel gaan waarin je je hoofd goed vast kunt klemmen. Zoiets bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRaHLg9VArvFnVYbIVFV8gmVNYXecwIGn5x5QrXlVjrtGNsHDza
:o
Uiteraard er wel voor zorgen dat de oren genoeg vrij zijn :+

Ik zou dan overigens niet meer comfortabel zitten en van mijn muziek kunnen genieten, en neem het dus graag voor lief dat mijn muziek net iedere keer ietsjes anders klinkt :*) Scheelt me ook weer veel geld aan kabels en andere meestal nutteloze tweaks >:)

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-01 09:04

garriej

Ik las ondertieten.

Thedr schreef op woensdag 05 november 2014 @ 15:51:
Zoals met heel veel audiofiele zaken is zo'n stoel grotendeels een marketingverhaal (ofwel bullshit) wat hier en daar wat feiten raakt :-)
Als we een held van de dag verkiezing zouden hebben op Tweakers zou je deze vandaag zeker winnen! :D

[ Voor 69% gewijzigd door FeaR op 06-11-2014 08:24 . Reden: Heel de post quoten voor enkele regels commentaar is nergens voor nodig. ]

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-01 20:55
Wat jij zoekt, is de Ballerina Sweetspot:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.shopify.com/s/files/1/0247/6739/files/MG_0409_large.jpg?1133

The Ballerina Sweetspot is designed to be the ultimate music lover’s chair. It features a thin headrest to accommodate headphones and prevent the reflection of sound, memory foam to cushion the body, hollow armrests to neatly hold controls and an aluminum frame that supposedly reduces sonic vibration.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:01
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 05 november 2014 @ 15:57:

[..]
Deze had hij zelf ook al gevonden en aangegeven in zijn eerste post.. 8)7
Daar begint het hele topic over zeg maar..

[ Voor 8% gewijzigd door DonJunior op 05-11-2014 16:02 ]

*sowieso

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan ook een koptelefoon kopen.

• Moris
RaZ schreef op woensdag 05 november 2014 @ 15:32:
* RaZ heeft 3 Ikea Poang stoelen in de computer/hobby-kamer staan. De goedkoopste die je kan krijgen (30 euro voor het frame, 20 euro voor een stoffen bekleding).

De hoes is gewoon machinewasbaar. De frames veren heerlijk mee.. Het zijn ook echt chill-stoelen naar mijn mening. En omdat het stof is, is er denodige demping (maar ik denk dat die 9 panelen van 5cm van Rockwool toch wel het meeste doen :P )
Dat lijkt me een leuke stoel in stoffen bekleding en misschien net wel wat ik zoek :)
Vreemd dat ik deze niet eerder ben tegen gekomen.
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/poang-fauteuil-kussen__46190_PE142932_S4.JPG

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Poang zit heerlijk, er is ook nog een bijpassend voetenbankje

• Moris
Brilsmurfffje schreef op woensdag 05 november 2014 @ 16:55:
Poang zit heerlijk, er is ook nog een bijpassend voetenbankje
Blijkbaar heb je ervaring met deze zetel?
Ik zie dat het kussen wel aan de dunne kant is, hoe zit het langdurig zitten 2 à 3 uur in deze stoel?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Langdurig zitten is geen enkel probleem. Het kussen, tjah... Het is wat dun, maar de stoel zelf veert ook prima mee. Je voelt het frame dus niet door de kussen heen. Maar 50 euro is de goedkoopste combinatie, je kan het zo gek maken als je zelf wil (duurder frame, duurdere kussen), en dan kan het ook voor 200 euro per stoel.

Ga eens naar de Ikea, en ga er eens op zitten..

Ey!! Macarena \o/

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-01 23:00
garriej schreef op woensdag 05 november 2014 @ 15:55:
[...]

Als we een held van de dag verkiezing zouden hebben op Tweakers zou je deze vandaag zeker winnen! :D
O+ O-) :z

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Wat een gigantische hoop bullshit deze draad :+

Nee, maar wat meen je te bereiken met een of andere stoel die zogenaamd het geluid beter tot je laat komen? Ga dan op de grond zitten of sta stil. Of neem genoegen met 1 á 2 Hz minder in het hoge bereik wat wellicht, misschien, mogelijk, toevallig kan zorgen tot een misvorming van het geluid wat in procenten uitgedrukt exact 0,002831% zou zijn.

Nee, een set goede oorkleppen of speakers kan ik waarderen, maar dit gaat imo te ver.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Gevonden!
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/jattene-verhuisdoos__08622_PE085231_S4.JPG

Eventjes serieus, Armin Van Buuren is miljonair en kijk waar hij op zit 8)7

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/24chyxc.png
Afbeeldingslocatie: http://blog.musicradiocreative.com/wp-content/uploads/2012/10/armin-van-buuren-studio-300x200.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2014 23:09 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 18:05

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 23:07:

[afbeelding]
[afbeelding]
Idem met de beroemde Abbey Road Studios: klik en klik voor audiofiele stoel.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

FeaR schreef op donderdag 06 november 2014 @ 08:28:
[...]

Idem met de beroemde Abbey Road Studios: klik en klik voor audiofiele stoel.
Zo'n Herman Miller is anders niet bepaald een goedkoop stoeltje. Kost je op marktplaats nog een paar honderd euro voor een tweedehands. Het geld wel waard echter, dit is namelijk een zeer comfortabele zetel.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:08
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 23:07:

[afbeelding]
[afbeelding]
Hoe is die kerel nog niet hardstikke doof met zulke speakers... lijkt me niet dat die het volume op minimaal zet daarmee :+

En een audiofiele stoel? heb je dan ook een videofiel tv-meubel? zodat er geen hinderlike reflecties vanaf komen die het contrast kunnen verlagen? Als je veel van de audiofiele dingetjes gaat vertalen naar video (wat je daadwerkelijk kunt zien/meten, tov audio waar meten vaak met techniek gebeurd die vele malen beter is als ons gehoor) zie je opeens wat voor bullshit er in zo'n tekst staat.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:22
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 05 november 2014 @ 15:57:

[afbeelding]

The Ballerina Sweetspot is designed to be the ultimate music lover’s chair. It features a thin headrest to accommodate headphones and prevent the reflection of sound, memory foam to cushion the body, hollow armrests to neatly hold controls and an aluminum frame that supposedly reduces sonic vibration.
Holy smoke, je kunt 'm zelfs op spikes zetten om te voorkomen dat je hartslag je platenspeler beïnvloedt 8)7

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tjonge wat een begrip, Audiofiele luisterstoel.
Maar begrijpt iedereen dat je er hiermee nog lang niet bent zolang de rest ook niet audiofiel is? Wat een misverstand kan dat zijn! Allereerst moet hij natuurlijk zelf audiofiel zijn, maar ik vermoed gezien het startbericht dat hij (doorgaans gaat het bij zulke ideeën om een hij, zelden een zij) dat allang is. Overigens is het voor mij de eerste keer dat ik zo'n karaktereigenschap zie in combinatie met levenloze materie, maar goed.

Het mag duidelijk zijn dat als je het echt goed wil doen alles en iedereen audiofiel moet zijn, te beginnen met je huisgenoten en die dienen daarin volledig eensgezind te zijn, anders werkt het niet. Dus iedereen zonder uitzonderingen ook audiofiel. Oh ja, ook eventuele huisdieren niet vergeten.

Verder moeten al je kleren audiofiel zijn, je kunt ze daarvoor op een speciaal adres laten instralen. Erg duur, maar dan heb je ook wat! Dus sokken, schoenen of sloffen, broek, hemd, niet te vergeten de onderkleren, speciaal handgebreide muts van zuiver kamelenwol etc. Vergeet ook niet de meubelstoffering, tapijt en gordijnen. Voorts de thermostaat precies op 20,23°. Proefondervindelijk is vast komen te staan dat dit de meest optimale temperatuur is. Als je dit alles goed hebt voorbereid en uitgevoerd en nog niet helemaal gek ervan bent geworden ge dan lekker relaxed (als je dat dan nog kunt) zitten luisteren, Pas dan kan de ware audiofiel echt genieten van z'n lievelingsmuziek.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 06-11-2014 19:09 ]

• Jdumeez
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-01 15:27
Bij audioperfect in België kan je volgende bestellen:

http://www.fwdmagazine.be...rt-met-soundperfectrelax/
Pagina: 1