Voeding probleem? sapphire radeon R9 290

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robben19
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-07 10:37
Ik heb een nieuwe videokaart in mijn pc geïnstalleerd vervolgens ben ik aan de slag gegaan om er een schone herinstallatie van Windows 8.1 op de pc te plaatsen.
de installatie is helemaal goed gegaan maar na het opstarten van Windows crasht hij random ik krijg gewoon ineens een zwart beeld en dan start hij opnieuw op. ik heb nog even battlefield 4 kunnen spelen daar viel hij na een uur uit.
Ik heb alle drivers opnieuw geïnstalleerd maar dit mocht niet baten.
ik ben vervolgens gaan kijken op internet wat de problemen kunnen zijn met de videokaart.
Ben er achter gekomen dat dit een bekent probleem is bij deze kaarten en ben gaan kijken naar de oplossingen.

1. Ik heb de vbios geupdate van de videokaart, dit heeft niet geholpen
2. Ik heb de mobo drivers geupdate, dit heeft niet geholpen
3. Ben gaan kijken of ik de kabels goed had aangesloten toen bleek dat ik een gesplitste voeding kabel gebruikte heb er nog een kabel bijgeplaatst zodat het 2 losse kabels werden, dit heeft ook niet geholpen
4. Ik ben gaan kijken of mijn voeding nog wel voldoende krachtig is maar deze is al weer 5 jaar oud hieronder de voeding:
Corsair HX650W - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.2/ EPS12V 2.91 - 120-240 V wisselstroom V - 650 Watt - actieve PFC - Europa
5. verder kan ik niet beoordelen of mijn moederbord wel voldoet aan de eisen van de videokaart. hieronder de specs van het moederbord
960GM/U3S3 FX

Supports AM3+ Processor, 8-Core CPU
Solid Capacitor for CPU Power
Supports Dual Channel DDR3 1866(OC)
1 x PCI Express 2.0 x16 slot
2 x USB 3.0, 2 x SATA3
Integrated AMD Radeon 3000 graphics, DX10, PS 4.0
Gigabit LAN 10/100/1000 Mb/s
5.1 CH HD Audio (Realtek ALC662 Audio Codec)
Supports ASRock XFast RAM, XFast LAN, XFast USB Technologies
Supports ASRock Instant Boot, Instant Flash, OC DNA, APP Charger
Free Bundle : CyberLink MediaEspresso 6.5 Trial

De temperaturen van de videokaart en processor komen niet boven de 50 graden uit. de processor zelfs niet boven de 35 graden.

De problemen met de kaart zijn nog steeds niet opgelost ik kom er niet uit wat er aan de hand is of het nu licht aan de voeding, aan het moederbord of de videokaart geen idee, maar de computer valt uit bij minimale belasting, soms kan ik maar net internet opstarten en valt de computer al uit ik heb het idee dat ik een probleem heb met de voeding maar kan dit niet testen dan zou ik een nieuwe voeding aan moeten schaffen.

Hieronder de overige gegevens van mijn pc:

Geheugen:
Corsair XMS3 - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM
240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.65 V -
niet-gebufferd - niet-E

Processor koeler:
Cooler Master Hyper TX 3 Evo - Koeler voor processor -
( Socket 754, Socket 940, Socket 775, Socket 939,
Socket 1156, Socket AM2

Processor:
AMD Black Edition - AMD FX Black Edition 6200 - 3.8 GHz
- 6-kern - 8 MB cache - Socket AM3+ - Box

SSD:
Samsung 840 EVO Basic - Solid state drive - 250 GB -
intern - 2.5'' - SATA-600 - 512 MB cache

HDD:

WD Caviar Black WD2001FASS - Vaste schijf - 2 TB -
intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm -buffer: 64 MB

WD Caviar green 1 TB SATA-600

WD Caviar green 1 TB SATA-300

CD/DVD Brander:
Geen idee een of ander oud ding wat nog werkte wel een SATA-300 aansluiting en voeding

3x 12cm 12v ventilatoren.

Kan iemand mij helpen!!!

Alvast bedankt,

Groeten Robben 19

Lenovo Legion Y720-15IKB // Logitech G510 // Logitech G35 // Logitech G Pro X // PS 5 // Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
  • Laatst online: 16:44
Heb je ook oudere drivers al geprobeerd (in plaats van de nieuwste)? Ikzelf gebruik 14.4 voor deze kaart maar ik heb ook op diverse fora al gebruikers gezien die versie 13.x gebruiken.

Met deze tool: DDU worden niet alleen de bestaande drivers gewist maar ook het automatisch downloaden van GPU-drivers door Windows uitgeschakeld. Dit laatste heeft bij mij het proces van installeren vergemakkelijkt omdat de door Windows-gedownloade-drivers mij problemen gaven.

Verder heb je al veel geprobeerd en heb ik niet nog meer aanvullende suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robben19
ik zal eens kijken wat ik kan doen maar zodra ik in Windows ben duurt niet lang voor de pc vastloopt en opnieuw opstart. de ene keer is het 1 min de andere keer duurt het maar 10 seconden.

[ Voor 103% gewijzigd door robben19 op 05-11-2014 09:54 ]

Lenovo Legion Y720-15IKB // Logitech G510 // Logitech G35 // Logitech G Pro X // PS 5 // Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robben19
helaas heeft het opnieuw installeren van de verschillende drivers niet geholpen. Ik denk dat het aan de voeding ligt maar kan het niet zekerheid zeggen. Ik heb gister avond ook nog futermark 3dmark gedraaid en hiermee gaf hij geen problemen. pas toen ik een tijdje een 1080p hd filmpje aanzette liep hij weer vast en start de computer weer opnieuw op.

ga nu een poging doen met een andere voeding die ik van iemand kan lenen misschien dat dat helpt

heeft er nog iemand andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:22
De symptomen die je beschrijft klinken redelijk als een probleem van de voeding, alhoewel (helaas) het moederbord soms ook zulke dingen kan veroorzaken. Ik heb eerder ook een voeding gehad die de geest gaf en ook daar waren de symptomen vooraf heel wisselend; pc die soms niet aan wilde (aan de 24pins connector rommelen hielp vaak), uitvallen onder load en idle etc.).

Je zou een wat tests kunnen draaien met OCCT, bijvoorbeeld diens Power Supply test. Let er wel op dat deze test zowel de CPU als GPU tegelijk flink zal belasten, dus houdt de temperaturen in de gaten. Hiervoor kun je eventueel in OCCT zelf ook limieten instellen, zodat hij stopt wanneer iets een bepaalde grens overschrijdt.

Bij die test zou ik dan letten op de voltages, met name die van de 12V lijn. 100 procent betrouwbaar zijn softwarematige metingen van voltages nooit (soms verre van), maar stel je ziet de waardes van de 12V lijn ver hieronder zakken (11.5V of lager) dan kan dit een indicatie zijn van een voedingsprobleem. Het kan een probleem zijn, maar hoeft niet, het verschilt per voeding hoeveel b.v. de 12V lijn zakt bij een bepaalde belastig.
Verder kan je het scherm van OCCT ook open laten staan als je alleen wat aan het browsen bent, om te zien wat de voltages dan doen.

Een laatste vraag: je geeft aan dat de R9 290 net is toegevoegd aan het systeem. Heb je toevallig nog de oude GPU liggen? In dat geval zou je die er tijdelijk weer even in kunnen doen om te zien of de problemen dan blijven bestaan.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robben19
Oke bedankt voor de informatie ik zal is gaan kijken wat de spanningen zijn.
Vanavond als ik weer thuis ben van het werk zal ik eens kijken of het met mijn oude videokaart nog wel werkt volgens mij wel de laatste keer dat ik het geprobeerd heb ging het met die wel gewoon goed maar ik zal eens kijken.

Ik ga de tests ook eens draaien dan kom ik er wel achter of dat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-07 13:20

menonv

Beunhazerij?

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn oude voeding. Deze bleek te licht te zijn, was een 600 watt voeding, merk niet nader te noemen, geen merk misschien.. ik weet het niet.
Spanningsdippen kan deze videokaart absoluut niet hebben. Ik heb mijn voeding veranderd naar een CX750M (Corsair) en de problemen waren opgelost.

Wat je eventueel nog kunt proberen is de videokaart te voeden door een kabel van de Zes pin's aansluitingen te gebruiken, en eentje met zo'n omzetter van 2 molex naar zespins.
Deze dus : http://www.avadirect.com/...s/MSC-ADR-MLXM26PPCIE.jpg

Dan verdeel je de last over meerdere rails in je voeding...
De videokaart trekt als je hem vol open gooit meer dan 300 watt namelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door menonv op 05-11-2014 16:25 ]

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robben19
Ik denk dat ik het probleem inderdaad gevonden heb en het hem in de voeding zit, ik heb hem nu aangesloten door middel van de molex aansluiting en heb nu een half uur tot 40 min gezeten zonder vastloper.
Daarna ben ik weer terug gegaan op de aansluiting van de voeding voor pci-e en liep hij binnen een minuut of 10 weer vast.

De stroom met de molex aansluiting is nog niet optimaal ik denk dat ik een nieuwe voeding nodig heb.
Ik heb nu namelijk maar een voltage van 11.781V daar schommelt hij een beetje omheen.

Bij mijn oude videokaart is dat rond de 12.500V en die had geen last van vastlopers.

Morgen krijg ik als het goed is een testvoeding binnen en kan ik mijn theorie gaan testen. de voeding die ik dan heb is een corsair 750w voeding.
Hopelijk verhelpt dit al mijn problemen en kan ik weer verder zonder vastlopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-07 13:20

menonv

Beunhazerij?

Hoogst waarschijnlijk lost dit je probleem op omdat je dus dan wel kunt gamen in ieder geval.
Kijk het nog even na met een of andere benchmark te draaien.
Als je heel zeker wilt zijn draai je bijvoorbeeld FurMark een uurtje. Let wel op je temperaturen met die kaart.
Met standaardkoeling WIL hij 95 graden worden, en daarna gaat ie koelen om daar rond te blijven hangen. Ik zou door middel van MSI Afterburner de kaart onder de 85 graden zelf houden, zo gaat je kaart langer mee.
Veel lawaai gegarandeerd, maar hier gaat t er even om dat je voeding het probleem is, als hij uitvalt met zo'n test of er niet doorheen komt, kan het misschien zijn dat je videokaart kapot is, je zou niet de eerste zijn.

Check het dus even. ;)

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robben19
Ik heb nu de voeding mogen ontvangen en geïnstalleerd in de computer en ben gister avond begonnen met het testen van de pc.

Tot nu toe heb ik geen vastlopers meer gehad ik heb ongeveer van 5 tot 9 uur savonds van alles zitten doen op mijn pc van gamen tot hd films kijken en van muziek luisteren tot browsen.
Ik heb hierbij nog geen vastlopers gehad.

even afkloppen |:(

Ik ga dit weekend mijn pc uitgebreid testen op verschillende punten en zal mijn bevindingen hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robben19
nieuw probleem de voeding blijkt geholpen te hebben maar nu krijg in steeds na een aantal minuten soms uren een BSOD met de melding 0x00000124 met een driver crash ntoskrnl.exe +4adb3c. zou iemand mij hiermee kunnen helpen ik heb geen idee hoe dit komt.

Update:

Ik heb alle aangedragen optie's geprobeerd maar niets heeft geholpen ik denk nu echt aan dat mijn mobo het probleem is.
Gister de hele dag bezig geweest met testen van mijn harde schijf, geheugen, videokaart en voeding maar kon er niet achter komen wat het probleem is.
de ene keer kon ik uren aan een stuk mijn pc draaien en de andere keer was het na een paar minuten al een BSOD.

HDtune test was volledig goed.
Memtest86 gedraaid en was ook volledig goed.
Futumark 3D Mark gedraaid kwam ook een normale score uit.
OCCT powersupply test was ook volledig oke geen problemen hier.

Ik denk dat mijn moederbord zijn beste tijd gehad heeft dus ga ik deze vervangen met een met een betere chipset en een mogelijkheid tot uitbreiding met meerdere videokaarten.
Het moederbord wat ik heb aangeschaft is het onderstaande:
http://nl.hardware.info/p...0fx-r20#tab:specificaties

hopelijk gaat dit het probleem oplossen

[ Voor 65% gewijzigd door robben19 op 10-11-2014 08:54 ]

Pagina: 1