Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Port Forward Problemen

Pagina: 1
Acties:

• FrostyGunman
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 15:10
Beste Tweakers,

ik heb een vraag over het forwarden van een aantal poorten voor Xbox Live. Ik zit in een gedeeld woonhuis waar in de meterkast het internetsignaal binnenkomt in een Ubee wifi-modem-router van Ziggo, type EVW320B. Van hieruit gaat het signaal naar de 4 appartementen in het gebouw. Nu heb ik een eigen router (Netgear WNDR4300) aangezien ik ook bij mij op de 2e verdieping wifi wil.

Nu is het volgende het probleem: Xbox Live vraagt om een aantal poorten open te zetten. Dit heb ik dan ook zowel op het modem als de router gedaan. Dit werkt, geen probleem, maar alleen als ik op de router de DHCP functie uitzet en dus een IP van het modem krijg. Voor mijn laptop, iphone etc. werkt dit echter ontzettend traag.

Ik las ook iets van een DMZ instelling, maar dit snap ik niet helemaal. Dus de situatie is dat nu of de xbox poorten goed open staan en het ontzettend lang duurt voordat ik op mijn apparaten een ip krijg of dat de xbox poorten niet goed open staan (wanneer op mijn router DHCP aanstaat). UPnP staat zowel op het modem als mijn eigen router uitgeschakeld.

Mijn vraag aan jullie is, wat kan ik het beste doen?

Ik ben er al een paar uur mee bezig en heb het gevoel alle combinaties van instellingen uitgeprobeerd te hebben. Zou mogelijk een switch werken waarmee ik het signaal van het modem opvang, en dan een verbinding leg met de xbox en een andere verbinding naar mijn wifi-router?

Alvast bedankt!

PS: dit is een van mijn eerste vragen op het forum, dus als er iets mis is/anders moet, laat het me aub weten en ik zal het zsm aanpassen.

[ Voor 12% gewijzigd door FrostyGunman op 04-11-2014 01:01 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Je hebt een aantal opties:

- jouw router in de DMZ van het modem plaatsen (hebben anderen ook port forwards nodig?)
- je huidige opstelling (we kunnen gaan troubleshooten waarom voor je devices dit zo traag werkt)
- dubbele NAT (je initiele opzet) werkend maken

Heb je de port forward vanuit het modem laten verwijzen naar het WAN IP adres van je router (in de laatste situatie)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• FrostyGunman
lier schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 08:27:
Je hebt een aantal opties:

- jouw router in de DMZ van het modem plaatsen (hebben anderen ook port forwards nodig?)
- je huidige opstelling (we kunnen gaan troubleshooten waarom voor je devices dit zo traag werkt)
- dubbele NAT (je initiele opzet) werkend maken

Heb je de port forward vanuit het modem laten verwijzen naar het WAN IP adres van je router (in de laatste situatie)?
  1. optie 1 dacht ik dat ik gedaan had. Mijn router had iets van ip 192.178.168.20 en deze heb ik als DMZ host in het modem ingevuld. Moet ik dan alle port forward rules uitschakelen? En wat doe ik dan met UPnP en de DHCP instellingen?
  2. optie 2 zou voor mij prima zijn. De xbox geeft nu alles open aan. Als mijn laptop/tablet/smartphone etc. nu zoals normaal gesproken snel een IP adres krijgen is dit helemaal in orde.
  3. dit weet ik even niet wat dit betekent? Je bedoelt dat er dus twee netwerken zijn, dus de DHCP functie op zowel het modem als de router staat aan? Als dit het geval is, is het de omgedraaide situatie van optie 2, waarbij dus alle apparaten nu snel een IP krijgen, maar de xbox klaagt dat niet alle poorten open staan.
Als ik het goed begrijp allemaal dan lijken me optie 2 en 3 de meest logische opties.

Alvast bedankt :)

• rxr1991
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 18:02
Als ik het zo lees, is het alleen de bedoeling dat je ook wifi op de 2e verdieping hebt? Dan is in mijn ogen het makkelijkst om je router als access point in te stellen. Dan extent je router in je eigen appartement het signaal van je modem beneden zeg maar + je hebt nog wat aansluitingen in je kamer.

Dit heeft als nadeel, dat je geen eigen netwerk meer hebt maar als voordeel dat je overal in huis vlekkeloos dezelfde ssid kunt gebruiken. Dus je hoeft niet te switchen van netwerk. Dus als je aangeeft wat je graag zou willen, mijn optie komt boven op de optie lijst van @lier, kunnen we je verder helpen.

• FrostyGunman
@Ruben, thanks voor je input!

Dit klinkt ook als een prima oplossing wat mij betreft. Ik heb de router inderdaad puur aangeschaft om op de 2e verdieping wifi te hebben. Ik hoef nooit te "switchen van netwerk" zoals jij het beschrijft, dus ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt. De router fungeert dan als een soort van splitter in jouw voorstel? Puur het signaal van het modem verdelen over de lan aansluitingen en het wifi netwerk? Dit klinkt als de beste oplossing, mits het verkrijgen van een ip van het modem in dit geval snel werkt.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

• FrostyGunman
Ik ga het dalijk direct uitproberen. Even als overzicht wat ik dus moet instellen:

Modem: DHCP aan, port forwarding rules op WAN adres van de router, DMZ niks mee doen.
Router: Access point van maken, port forwarding rules instellen op statisch IP van de xbox (d.m.v. ip reservering), DMZ ook niks mee doen.

Klopt dit een beetje? En wat moet ik doen met de UPnP instellingen?

Bedankt.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11 11:35

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nee. Als je je Router enkel als accesspoint gebruikt hoef je verder op de router niks in te stellen. Het forwarden van de poort hoef je alleen op de modem te doen en deze moet rechtstreeks naar de XBox.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• FrostyGunman
Janoz schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:07:
Nee. Als je je Router enkel als accesspoint gebruikt hoef je verder op de router niks in te stellen. Het forwarden van de poort hoef je alleen op de modem te doen en deze moet rechtstreeks naar de XBox.
Ok duidelijk, dus dan moet ik in het modem een ip reserveren voor de xbox en daar de port forwarding rules op instellen? Verder in de router dus helemaal niks met poorten doen.

Thanks

• rxr1991
Klopt, je router wordt nu een groot doorgeefluik. Router alleen instellen als accespoint moet voldoende zijn.

• FrostyGunman
Top, bedankt iedereen! Ik ben vanmiddag thuis en dan ga ik het proberen en zal ik nog even posten of alles gelukt is.

Verwijderd

Ik vind dit maar een oplossing van niks. TS geeft duidelijk aan dat de internetaansluiting(en daarmee het modem) door 4 apartementen wordt gebruikt. Op deze manier wordt de apparatuur van TS (of in ieder geval de apparatuur achter de te maken AP) geplaatst in het subnet/broadcastdomain van het modem, welke volledig toegankelijk voor alle andere appartementen is.

Big no-no als je het mij vraagt, tenzij dit de bedoeling moet zijn(en ik de term 'appartement' verkeerd interpreteer). Of heb ik iets over het hoofd gezien?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2014 11:42 ]

• FrostyGunman
Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:38:
Ik vind dit maar een oplossing van niks. TS geeft duidelijk aan dat de internetaansluiting(en daarmee het modem) door 4 apartementen wordt gebruikt. Op deze manier wordt de apparatuur van TS (of in ieder geval de apparatuur achter de te maken AP) geplaatst in het subnet/broadcastdomain van het modem, welke volledig toegankelijk voor alle andere appartementen is.

Big no-no als je het mij vraagt, tenzij dit de bedoeling moet zijn(en ik de term 'appartement' verkeerd interpreteer). Of heb ik iets over het hoofd gezien?
Het is niet per se de bedoeling. Het zijn inderdaad echt gewoon 4 appartementen, waar we met 4 man apart wonen.

• rxr1991
Ik ging er lichtelijk van uit dat het een studentenhuis was maar goed, de begin situatie was al dat ze het wifi deelden via de standaard router in de meterkast. Als ze dat al geen probleem vinden, zie ik ook geen probleem in deze oplossing.

Ik zou zelf ook liever mijn apparaten op mijn eigen netwerk hebben zodat ik weet wat er gebeurt en daar zelf adequate beveiligingsmaatregelen kan nemen maar de gemiddelde gebruiker boeit dat niet zo veel. Daarom ga ik er van uit de de ts de oplossing heeft gevonden die die nodig heeft.

Maar r-vos, daar wil ik graag met je over discussiëren met een biertje of desnoods onder het genot van een wok :p
Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:38:

Verwijderd

Ook in een studentenhuis zou ik liever mn zaken netjes gescheiden willen hebben, meneer Lubben (black-lake city?).

Biertje of wokken altijd goed!

• FrostyGunman
Ik heb nu inderdaad de oplossing gekozen om de router als Access Point te gebruiken. Apparaten verbinden direct met het netwerk en de xbox geeft NAT Open aan.
Misschien niet de meest ideale oplossing, maar op dit moment werkt het en snap ik te weinig van allerlei netwerk mogelijkheden en instellingen om het op een andere manier te gaan proberen. Bedankt voor alle input!
Pagina: 1