Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-08 09:46
Ik zoek een?
Een PC waar ik met een redelijk budget toch nog wat leuke specs kan krijgen. Videokaarten en voeding heb ik al, kast is aan vervanging toe. Alleen moederbord, processor, koeler en geheugen dus.

Wat is je budget?
600 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De processor: Intel. De rest: totaal geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Vooral Flight Simulator, af en toe wat InDesign-werk

Wat meer uitleg. Ik heb nu een AMD processor 8 cores, 3.2GHz (uit m'n hoofd), met 8GB geheugen. Dat zit in een leuke kast.

Daarnaast heb ik een 600W voeding en twee Sapphire HD7950 videokaarten. Elk van deze stuurt twee 20" monitoren aan.

Mijn monitoren ben ik blij mee, mijn videokaarten ook. Maar het mag wel wat meer snelheid krijgen. SSD neem ik uit m'n huidige systeem mee, net als de harde schijven.

Nu moet het toch maar eens een Intel worden. Helaas, maar AMD kan niet meer meekomen :(. Ik gebruik voornamelijk Flight Simulator en wat spelletjes die op een 10 jaar oude PC nog prima draaien. Juist voor het FS-gedeelte wil ik over naar Intel: single core performance schijnt (veel?) beter te zijn.

Nu heb ik een budget van rond de 600 euro. Daarom zat ik te denken aan de i7-4771, die op 3,5GHz draait. Als koeler een Scythe Katana 4, ik heb deze in m'n huidige PC zitten en hij is lekker stil. Tot zover lijkt het me simpel, maar ik hoor graag andere meningen :)

Dan heb ik nog een paar punten. Allereerst het moederbord. Aantal USB-aanslutingen vind ik niet zo belangrijk, ik werk toch met een hub en dat is voldoende. Een stuk of 6, meer niet. Maar met twee van deze videokaarten lijkt me 2x 16 lanes PCIe-sloten wel interessant. Echter, dan zie ik weer bij de moederborden dat ondanks dat het x16 is, niet altijd alle lanes aangesloten zijn? Wie heeft een goed idee voor een bord?

Geheugen, moet ik met de timing nog ergens op letten? Is er ergens een overzicht welke timing voor welk moederbord/videokaart interessant is? Wordt in ieder geval 16GB.

En dan wellicht nog de moelijkste: de kast. Ik wil een simpele buitenkant, hoef geen LED-verlichting of wat dan ook. Wel makkelijke toegang tot de harde schijven en het moederbord. Mag best een maatje groter zijn. In m'n huidige kast loop ik altijd te klooien met de kabels, het past maar net :(

Laatste vraag: ondanks dat het nu al draait, is 600W voldoende voor mijn PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Flight Simulator X? Ik heb dat vroeger ook best veel gespeeld en kon mij nog herinneren dat de SP1 update voor FSX zorgde voor multicore support. Tegenwoordig SP2 zie ik: http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=8986 Weet niet of je die al geïnstalleerd hebt? Omdat je specifiek begint over dat Intel betere single core performance heeft, ga ik er van uit dat je daarmee bedoelt dat FSX bij jou op 1 core loopt? Er is ook best wat te tweaken in de config file (FSX.cfg) om betere performance te krijgen:

http://kostasfsworld.word...tware-and-hardware-guide/

Er zijn voor diverse cores (dual core, quad core, octa core) config tweaks beschikbaar om de game te optimaliseren. Maar goed, kijk eerst even of je SP2 al hebt :)

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:10
Wat voor voeding heb je? Bij een A merk kan je de voeding waarschijnlijk gewoon bewaren. Bij een C merk voeding is het aan te raden die zo snel mogelijk te vervangen. Aangezien je er nu al 2 7970's op draait verwacht ik dat die wel van degelijke kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
@Mick: Ja, er schijnt multicore-ondersteuning te zijn. Maar in mijn taakvenster zie ik vooral core 1 belast worden, de rest veel minder. Ik heb SP2 geïnstalleerd. Dank je voor de link, daar ga ik vanavond eens goed voor zitten.

@Ardjee: Ik heb een XFX volgens mij. In ieder geval een 80+ gold-uitvoering. Was toen best prijzig. Hij draait prima op de twee videokaarten, dat zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:53
Wat ik veel heb gehoord qua performance voor Flight Simulator, is om een K processor te pakken, om elk laatste beetje single core performance te pakken door dat ding een stukkie over te klokken. Dat kan vaak iig redelijk snel en simpel. (hoeft niet meteen 5ghz te worden).

Dus bijv. de i5 4670k of i7 4790k, incm een Z97 plankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
Ik denk ook niet dat ik die 5GHz ooit ga aantikken :) Maar de 4790k zit 100 euro boven de 4670k. Ik weet dat de een i5 is en de ander i7, maar ga ik dat verschil echt merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Dus 1 core zit op 100% en de rest zit een beetje te niksen? En waar wil je trouwens meer snelheid in krijgen? Het renderen van de textures of bedoel je meer frames?

Ik ben nu FSX aan het installeren. Kijken hoe dat bij mij loopt wat betreft meerdere cores. Je hebt me ontzettend nieuwsgierig gemaakt :+

[ Voor 30% gewijzigd door Mick1990 op 04-11-2014 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
'Te niksen' is ook wat overdreven ;). Maar het is iets in de richting van:
- Core 0 100%
- Core 1 55%
- Core 2 33%

En de rest loopt een beetje te lanterfanten. Het lijkt erop dat ze in die tijd dualcore al heel wat vonden :). Ik zou in beide meer snelheid willen krijgen. Zeker bij avondvluchten gaan m'n frames makkelijk terug naar 5-10/sec als ik op het vliegveld ben. In de lucht geen enkel probleem, overigens. Scheelt wel dat ik FS Passengers, Level-D 767 en IVAO aan heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

FSX is berucht om het feit dat het sowieso nooit echt vloeiend zal lopen, maar een flink snelle dualcore zal dat spel al beter draaien dan een AMD octocore.

Ik zou zelf een overclockbare i5 nemen + een goed OC bord. Je CPU wat opkietelen heeft namelijk zeker nut in FSX.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 208,-€ 208,-
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 128,95€ 128,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,95€ 85,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 487,85

Is dan wel een leuk lijstje. i5'je, erg goed overclock mobo, geheugen, en gewoon de beste kast onder de 100 euro. Stil, koel, degelijk, ruimtelijk.

Ik weet niet wat voor voeding je nu hebt, maar, mocht ie niet helemaal geweldig zijn, is pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular een erg goede keuze

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
Dat ziet er geweldig uit, dat lijstje. Wat een mooie kast, die R4! Dat is een zekerheidje :). Denk wel dat ik voor 16GB ga, geheugen is altijd handig.

Die voeding wordt hem niet. Ik heb naar wat gebruikerservaringen zitten kijken van m'n videokaarten en onder full load trekken ze 275W. Heb er twee, dus dan wordt het wel heel krap. Denk dat ik eerder naar 800W moet gaan.

Dank je voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Mijn bevindingen:

FSX zonder sp1 en sp2: 11 fps op het vliegveld en in de lucht niet echt veel beter
FSX met sp1 en sp2: 20 - 30 fps met cpu usage 30% - 40% op het vliegveld en in de lucht 30-45 fps met cpu usage 50% tot 60%.

Beide op Schiphol airport runway 6, in de nacht rond 01:00. Met of zonder storm maakt weinig uit. Op 1080p met DX12, AA en verder alles op max (dus custom, niet Ultra High).

Ik heb een 4670k die loopt standaard op 3,4 GHz (Turbo boost heb ik uit i.v.m warmte). Heb ook nog even getest op 4 GHZ; merkte nou niet echt bijzonder veel verschil. Renderen van textures zoals bomen en huisjes in de lucht gaat overigens best traag...

Ik vond op Google deze site: http://www.venetubo.com/fsx.html heb dat uitgeprobeerd:

- Op het vliegveld 25 fps tot 35 fps met cpu usage 50% - 60%
- In de lucht 35 fps tot 60 fps afhankelijk van de hoogte met cpu usage 60 - 80%

Ook beide in de nacht rond 01:00. Renderen van texures gaat iets sneller. Wat me opvalt met die custom cfg van die website is dat niet core0 nu op 100% staat, maar core1. Probeer die site ook even uit zou ik zeggen ;) Wellicht haal je daar een leuke performance boost mee en is een nieuw systeem nog niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
don_jorg schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:42:
Dat ziet er geweldig uit, dat lijstje. Wat een mooie kast, die R4! Dat is een zekerheidje :). Denk wel dat ik voor 16GB ga, geheugen is altijd handig.

Die voeding wordt hem niet. Ik heb naar wat gebruikerservaringen zitten kijken van m'n videokaarten en onder full load trekken ze 275W. Heb er twee, dus dan wordt het wel heel krap. Denk dat ik eerder naar 800W moet gaan.

Dank je voor je hulp!
2x 7950 onder full load met bijv. futuremark trekt max 450 watt via de videokaarten.

Echter gok ik zo dat fsx de videokaarten niet zo zwaar belast als futuremark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
@Mick1990: geweldige site! Die ga ik sowieso vanavond proberen, ben benieuwd wat eruit komt. Wil toch over naar een andere PC, deze is ook alweer 5 jaar oud. Ik draai nu al veel dingen niet op max, wellicht dat ik nu op max een acceptabele framerate kan krijgen.

@Weezer: Als dat inderdaad 450W is, dan zou 600W voor het hele systeem toch voldoende moeten zijn, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
Ik heb beide sites geprobeerd. Nu krijg ik, met alles op full (wellicht wat overdreven, maar handig voor de test :) ) tussen de 12 en 18 frames in de lucht, 6-10 op de grond. Dit is 's avonds. Overdag komen er 1-2 frames bij, dus niet om over naar huis te schrijven. Toch maar een i5 kopen ;)
Pagina: 1