• Plactonicfour54
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-11-2025
Hallo tweakers!

Ik heb een AMD FX4100 samen met een Nvidea GTX650 en dat op een 600 watt voeding.
Ik had eerst een 500 Watt alleen die ging kapot en Dragon Computers Kerkrade, waar ik hem had gekocht stuurde een 600 watt terug.
Ik zou mijn systeem graag willen upgraden door de FX4100 te vervangen door de FX8350.
Wat later wil ik mijn GTX650 vervangen door een GTX770 Alleen weet ik niet of mijn voeding dit nog wel aan kan.

Bedankt voor het reageren! :D
Groet, Stijn

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:59
De grote vraag is: welke 600 watt voeding is het? Merk en exacte type zou veel helpen. Over het algemeen, als het een degelijke 600W voeding is, is dit meer dan voldoende. Is het echter een slechte B of C-merk voeding, dan is het nog maar de vraag.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Plactonicfour54
Moi_in_actie schreef op maandag 03 november 2014 @ 22:15:
De grote vraag is: welke 600 watt voeding is het? Merk en exacte type zou veel helpen. Over het algemeen, als het een degelijke 600W voeding is, is dit meer dan voldoende. Is het echter een slechte B of C-merk voeding, dan is het nog maar de vraag.
Het gaat om een Silenzio Power 600Watt
Ik heb hem gekregen toen mijn 500Watt voeding het begaf.
Ik heb zelf nog nooit van dit merk gehoord, Dragon computers Kerkrade stuurde dit als vervanging van mijn 500Watt voeding.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Welk mobo heb je, dat is ook zeker niet onbelangrijk. Veel van die pc knutselaars gooien een of ander goedkoop mobootje erin, welke vrolijk kan doorfikken als je een FX-83xx erop zet.

People as things, that’s where it starts.

• Plactonicfour54
VasZaitsev schreef op maandag 03 november 2014 @ 22:25:
Welk mobo heb je, dat is ook zeker niet onbelangrijk. Veel van die pc knutselaars gooien een of ander goedkoop mobootje erin, welke vrolijk kan doorfikken als je een FX-83xx erop zet.
Ik heb een Asrock 970 Extreme3 R2.0

[ Voor 8% gewijzigd door Plactonicfour54 op 03-11-2014 22:28 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Daarop zou ik geen FX-8320 of FX-8350 zetten. Er zijn slechtere mobo's, maar ook van deze is bekend dat een FX-83xx problemen kan gaan geven. Mobo is gewoon niet echt gemaakt voor een 140w cpu, dankzij de 4+1 fases die niet van de meest geweldige kwaliteit zijn, en ook niet heel geweldig gekoeld zijn. Kans op een oververhittend mobo is vrij groot, waardoor je performance in elkaar zakt.

Wat ik heb kunnen vinden over je voeding stemt mij ook niet heel positief, een 600w voeding [aldus de sticker] met maar 1 pci-power snoertje vind ik vreemd. Ook kan ik zo 123 de OEM niet ontdekken.

• Plactonicfour54
VasZaitsev schreef op maandag 03 november 2014 @ 22:30:
Daarop zou ik geen FX-8320 of FX-8350 zetten. Er zijn slechtere mobo's, maar ook van deze is bekend dat een FX-83xx problemen kan gaan geven. Mobo is gewoon niet echt gemaakt voor een 140w cpu, dankzij de 4+1 fases die niet van de meest geweldige kwaliteit zijn, en ook niet heel geweldig gekoeld zijn. Kans op een oververhittend mobo is vrij groot, waardoor je performance in elkaar zakt.

Wat ik heb kunnen vinden over je voeding stemt mij ook niet heel positief, een 600w voeding [aldus de sticker] met maar 1 pci-power snoertje vind ik vreemd. Ook kan ik zo 123 de OEM niet ontdekken.
Toch is de mobo wel gemaakt voor de 8 Cores van AMD, ik ga er dan ook waterkoeling bij doen omdat ik al las dat ze erg heet werden. De vraag is nu eindelijk omdat ik nogal een onbekende voeding heb of ik hem moet vervangen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Plactonicfour54 schreef op maandag 03 november 2014 @ 22:33:
..ik ga er dan ook waterkoeling bij doen omdat ik al las dat ze erg heet werden.
Als je de cpu gaat waterkoelen dan krijgen de vrm's op het moederbord nog minder koeling, aangezien deze normaal meeliften op de luchtstroom langs de cpu.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

En met waterkoeling gaat het al helemaal fout, gezien er dan geen airflow meer is over de stroomfases. Het probleem is echt het verbruik van die dingen, 140w als de koeling het toelaat, en ingame zullen ze met een goede koeler ook zeker 140w gaan slurpen, doet mijn x6 1100T ook.

Vervelende is alleen dat dat mobo alleen volgens de blauwe ogen van de fabrikant geschikt is voor 140w cpu's. Maar, de onderdelen zijn dat niet. De kans op oververhittende VRM's is knap groot, en dan gaat je mobo throttlen uit zelfbescherming.

Op de voeding zou ik het niet wagen, op het mobo ook niet.

• Plactonicfour54
VasZaitsev schreef op maandag 03 november 2014 @ 22:50:
En met waterkoeling gaat het al helemaal fout, gezien er dan geen airflow meer is over de stroomfases. Het probleem is echt het verbruik van die dingen, 140w als de koeling het toelaat, en ingame zullen ze met een goede koeler ook zeker 140w gaan slurpen, doet mijn x6 1100T ook.

Vervelende is alleen dat dat mobo alleen volgens de blauwe ogen van de fabrikant geschikt is voor 140w cpu's. Maar, de onderdelen zijn dat niet. De kans op oververhittende VRM's is knap groot, en dan gaat je mobo throttlen uit zelfbescherming.

Op de voeding zou ik het niet wagen, op het mobo ook niet.
Ik heb in mijn coolermaster case 3 fans, airflow is er denk ik wel omdat er dicht bij het moederbord 2 fans zitten die richting het moederbord blazen.
De AMD FX8350 is volgensmij 125 Watt, ik ga hem anders inderdaad niet op die voeding doen dus is zat er anders aan te denken om samen met de processor een Corsair VS550 te kopen, de waterkoeling laat is nog even op zich wachten. Is dit een goede combinatie om ook samen met de GTX770 of moet ik dan meer Watt hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Plactonicfour54 op 03-11-2014 22:56 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-02 19:50
De FX8350 is inderdaad gerate op 125 watt! Toch zou ik het er niet op gokken: het is zonde om een cpu te kopen met een grote kans dat die gaat throttlen. Persoonlijk zou ik upgraden naar een fx 6300: de kans dat er gebruikt wordt gemaakt van alle 8 cores is toch vrij klein.

Ook zou ik niet gaan voor een 770! Als je nu een gpu koopt is een 7950/280(x) veel interessanter vanwege de 3 gig Vram. Als je meer geduld hebt zou je kunnen wachten op de Nvidia 960!

Een nieuwe voeding moet er sowieso komen! jouw 600 watt voeding kan maar 264 watt leveren op de belangrijke 12V lijn! (de lijn die de cpu en gpu moet voeden). Met een 125 watt cpu plus nieuwe gpu gaat je voeding dat nooit trekken!

• Moi_in_actie
Plactonicfour54 schreef op maandag 03 november 2014 @ 22:20:
[...]

Het gaat om een Silenzio Power 600Watt
Ik heb hem gekregen toen mijn 500Watt voeding het begaf.
Ik heb zelf nog nooit van dit merk gehoord, Dragon computers Kerkrade stuurde dit als vervanging van mijn 500Watt voeding.
Hmm.. let's see:
- Bijna niets over die voeding te vinden op internet, laat staan op reviewsites als Jonnyguru
- Website van de fabrikant vermeldt alleen "600Watt" zonder enige opgave van ampères op de 12V lijn(en)
- Slechts 1 PCIe 6+2 connector
- Gemiddelde prijs (in Duitsland) ongeveer 23 euro voor een 600W voeding.
- Geen enkele vermelding van enige 80+ certificering

Zelfs bij slechts 1 of 2 van de bovenstaande punten zouden bij mij al de alarmbellen gaan rinkelen, laat staan bij allemaal. Een beetje degelijke (80+ Bronze of hoger) zou:
- Reviews hebben op websites als Jonnyguru
- Minimaal 45 tot 48 ampère kunnen leveren op de 12V lijn
- 2 tot 4 PCIe 6+2 connectors
- Ongeveer 55 euro of meer kosten
- 80+ Bronze/Silver/Gold/Platinum/Titanium gecertificeerd zijn

Oftewel, dit lijkt mij een mooi voorbeeld van een C-merk voeding. Mijn advies bij zo'n ding: raam open, voeding naar buiten, raam dicht. Een slechte voeding als deze zal hoogstwaarschijnlijk veel minder dan de geclaimde 600W kunnen leveren; als het stabiel meer dan 350W is zou het mij verbazen. Daarbij heeft dit ding geen 80+ certificering, dus de efficiëntie zal verre van goed zijn (70-75% wellicht), laat staan dat we het hebben over een stabiel voltage en lage ripple.

Als je echt van plan bent een FX-8350 en een GTX770 te gaan draaien zou ik ten sterkste adviseren een goede nieuwe voeding te halen, bijvoorbeeld een van deze.

Daarbij is jouw moederbord niet ideaal voor hoog TDP processoren als de FX-8350. Het kan wel, maar fantastisch is het niet. Het Gigabyte GA-970A-UD3P bord is een van de beste, goedkopere AM3+ moederborden voor dat soort CPU's. Het kan zoals gezegd op jouw ASRock moederbord, maar zorg dan inderdaad (zoals anderen hier al aangeven) dat er goede airflow is rondom de VRM's bij de socket.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Plactonicfour54
Moi_in_actie schreef op maandag 03 november 2014 @ 23:15:
[...]

Hmm.. let's see:
- Bijna niets over die voeding te vinden op internet, laat staan op reviewsites als Jonnyguru
- Website van de fabrikant vermeldt alleen "600Watt" zonder enige opgave van ampères op de 12V lijn(en)
- Slechts 1 PCIe 6+2 connector
- Gemiddelde prijs (in Duitsland) ongeveer 23 euro voor een 600W voeding.
- Geen enkele vermelding van enige 80+ certificering

Zelfs bij slechts 1 of 2 van de bovenstaande punten zouden bij mij al de alarmbellen gaan rinkelen, laat staan bij allemaal. Een beetje degelijke (80+ Bronze of hoger) zou:
- Reviews hebben op websites als Jonnyguru
- Minimaal 45 tot 48 ampère kunnen leveren op de 12V lijn
- 2 tot 4 PCIe 6+2 connectors
- Ongeveer 55 euro of meer kosten
- 80+ Bronze/Silver/Gold/Platinum/Titanium gecertificeerd zijn

Oftewel, dit lijkt mij een mooi voorbeeld van een C-merk voeding. Mijn advies bij zo'n ding: raam open, voeding naar buiten, raam dicht. Een slechte voeding als deze zal hoogstwaarschijnlijk veel minder dan de geclaimde 600W kunnen leveren; als het stabiel meer dan 350W is zou het mij verbazen. Daarbij heeft dit ding geen 80+ certificering, dus de efficiëntie zal verre van goed zijn (70-75% wellicht), laat staan dat we het hebben over een stabiel voltage en lage ripple.

Als je echt van plan bent een FX-8350 en een GTX770 te gaan draaien zou ik ten sterkste adviseren een goede nieuwe voeding te halen, bijvoorbeeld een van deze.

Daarbij is jouw moederbord niet ideaal voor hoog TDP processoren als de FX-8350. Het kan wel, maar fantastisch is het niet. Het Gigabyte GA-970A-UD3P bord is een van de beste, goedkopere AM3+ moederborden voor dat soort CPU's. Het kan zoals gezegd op jouw ASRock moederbord, maar zorg dan inderdaad (zoals anderen hier al aangeven) dat er goede airflow is rondom de VRM's bij de socket.
Bedankt voor de informatieve reactie!
Ik besluit denk ik toch om mijn Asrock 970 te bewaren en voor de processor een stillere en betere koeler te kopen dan de stock, geen waterkoeling dus omdat dan de airflow compleet weg is. Als er dan genoeg aitflow is kan dat dan nog een probleem zijn?

Een nieuwe voeding komt er! Ik zou alleen graag willen weten hoeveel watt ik nou ongeveer nodig heb voor bijvoobeeld een R280X met een FX8350.

Bedankt!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik zou dan een [erg] goede topflow koeler nemen, geen torenkoeler, gezien er dan alweer vrij weinig lucht naar de VRM's gaat. pricewatch: Thermalright AXP-200 Muscle is dan een erg leuke.

Overclocken kun je trouwens vergeten, en ik zou een FX-8320 nemen, stuk goedkoper.

Een goede 500w moet voldoende zijn.

• Plactonicfour54
VasZaitsev schreef op maandag 03 november 2014 @ 23:25:
Ik zou dan een [erg] goede topflow koeler nemen, geen torenkoeler, gezien er dan alweer vrij weinig lucht naar de VRM's gaat. pricewatch: Thermalright AXP-200 Muscle is dan een erg leuke.

Overclocken kun je trouwens vergeten, en ik zou een FX-8320 nemen, stuk goedkoper.

Een goede 500w moet voldoende zijn.
Nu ik zo zit te denken denk ik dat een 8350 toch te veel vraagt van mijn moederbord. Mij lijkt een FX6350 wel een mooie processor, omdat hij goedkoper is en ik daaraan wel genoeg heb voor gamen. Ik kan meer geld in de videokaart en voeding stoppen. Wat zou dan een goeie combinatie zijn kwa voeding en videokaart?

• Moi_in_actie
Als je niet extreem gaat overclocken op b.v. de CPU, wat met dat moederbord sowieso niet aan te raden is, moeten de bovenstaande voedingen van 520-550W meer dan voldoen (gaming load zal eerder rond de 400W liggen). Eventueel zou je wat meer kunnen neerleggen voor een nog betere voeding in die regionen, zoals de Cooler Master V550 (zeer stil, dankzij 80+ Gold zeer efficiënt, zeer stabiel voltage en lage ripple), maar perse nodig is dit niet.

Zie eventueel de review van diens grote broer de V850 op jonnyguru. Andere reviews zijn er van de Seasonic M12II Evo en de Seasonic S12II.

De genoemde XFX TS serie voeding is naar mijn weten (correct me if I'm wrong) intern gebaseerd op de Seasonic S12II, dus resultaten daarvan zullen elkaar niet of nauwelijks ontlopen.

• Plactonicfour54
Moi_in_actie schreef op maandag 03 november 2014 @ 23:33:
Als je niet extreem gaat overclocken op b.v. de CPU, wat met dat moederbord sowieso niet aan te raden is, moeten de bovenstaande voedingen van 520-550W meer dan voldoen (gaming load zal eerder rond de 400W liggen). Eventueel zou je wat meer kunnen neerleggen voor een nog betere voeding in die regionen, zoals de Cooler Master V550 (zeer stil, dankzij 80+ Gold zeer efficiënt, zeer stabiel voltage en lage ripple), maar perse nodig is dit niet.

Zie eventueel de review van diens grote broer de V850 op jonnyguru. Andere reviews zijn er van de Seasonic M12II Evo en de Seasonic S12II.

De genoemde XFX TS serie voeding is naar mijn weten (correct me if I'm wrong) intern gebaseerd op de Seasonic S12II, dus resultaten daarvan zullen elkaar niet of nauwelijks ontlopen.
Zou de FX6350 beter zijn voor mijn moederbord in combinatie met zon a merk voeding van ong 500-550 watt? En bijvoorbeeld een R280x

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Die winkel :'(

"Nvidia Geforce GTX980 monster gamer PC
Intel Core i7 4770 4-Core (8 threads) 3.4Ghz (turbo: 3.9Ghz), 500GB SATA3 HDD, 8GB DDR3 geheugen, Nvidia Geforce GTX980-4GB grafische kaart, Liteon 24x multi DVD brander, Asrock H97 Killer moederbord"

Voor het zachte prijsje van 1.215,00€
Maar wacht! U kunt dan nog Windows kiezen á 119,99, een beetje fatsoendelijke kast á 49,99, een 250GB Samsung EVO á 149,99 ( 8)7 ) en niet te vergeten: een EXTREEM STILLE Artic Freezer i11 á 25,99!

Maar wacht! Als u nu besteld mag u voor 59,99 de standaard voeding (dat geval wat jij nu dus waarschijnlijk hebt) vervangen door een Cooler Master B700! Wilt u ook nog 16 GB RAM? Dat KAN! Voor maar 69,99!

Maar wacht! Als u binnen 5 minuten besteld, kunt u voor 79,99 ook nog een (iets degelijker dan "standaard 500GB") Seagate 2TB HDD meebestellen!

In totaal komt u dus uit op het luttele bedrag van 1.747,93€ 8)7 8)7 8)7

On a serious note: kun je die PC nog terug brengen? Doe dit alsjeblieft en stel iets fatsoendelijks samen, ik heb ook zo'n PC boer in het dorp waar ze nog de Intel dual CPU borden uit 1995 verkopen voor 699 euro. En een GTX560 kost er ook maar 349 euro.

Trouwens, "AMD HD3000 grafische kaart" :X

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Moi_in_actie
Plactonicfour54 schreef op maandag 03 november 2014 @ 23:35:
[...]

Zou de FX6350 beter zijn voor mijn moederbord in combinatie met zon a merk voeding van ong 500-550 watt? En bijvoorbeeld een R280x
CPU ja en in combinatie met een R9 280X zou zelfs een degelijke 450W voeding al voldoen. Eventuele 450W varianten uit dezelfde reeksen van voedingen zijn niet veel goedkoper (45-50 euro) en met een beetje overhead kan je in de toekomst altijd nog upgraden naar wat zwaarder materiaal mocht je dat willen.

• Plactonicfour54
Moi_in_actie schreef op maandag 03 november 2014 @ 23:46:
[...]

CPU ja en in combinatie met een R9 280X zou zelfs een degelijke 450W voeding al voldoen. Eventuele 450W varianten uit dezelfde reeksen van voedingen zijn niet veel goedkoper (45-50 euro) en met een beetje overhead kan je in de toekomst altijd nog upgraden naar wat zwaarder materiaal mocht je dat willen.
Oke!
Bedankt, ik weet nu wat ik denk ik ga halen!
;)

Verwijderd

Silenzio Power gebruikt o.a. Linkworld als OEM, veel minder kun je het niet vinden.

Dit is waar een Linkworld voeding in staat is: http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=123

Als dit: https://www.m-ware.de/ima...-netzteil224-detail-1.JPG op jouw voeding staat is het idd een Linkworld.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2014 00:30 ]

Pagina: 1